Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: ویژگی ممتاز قرآن کریم هدایت انسان بر پایه فهم و درکِ واقعیت‌ها و حقائق است، یکی از زوایای اعجاز قرآن کریم، بکار بستن کلمات در جایگاه خاص خود است. ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۲ استانها قم نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی در مراسم افتتاحیه سیزدهمین دوره مسابقات سراسری و بین المللی حفظ، قرائت و ترتیل خوانی قرآن کریم که در مجتمع یاوران مهدی مسجد مقدس جمکران برگزار شد، اظهار داشت: مسابقات ملی دارالقران امام علی‌بن ابیطالب(ع) به یک مسابقه کم نظیر بین المللی تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از افتخارات بزرگی است که این مسابقات قرآنی بدون دخالت و یا کمک‌های دولتی در کشور عزیزمان ایران برگزار می شود، به نوبه خود از زحمات و تلاش‌های تمام متصدیان برنامه بویژه برادر بزرگوار و عزیزمان، خادم القران جناب آقای حاج محمدانصاری، کمال تقدیر و تشکر دارم که پیام مرجع عظیم‌الشأن حضرت آیت الله سبحانی دامت برکاته گویا و دارای ابعاد و اهداف مهمی بود و از حضرت ایشان بابت این پیام پر معنی به این دوره از مسابقات، با تمام وجود تشکر می‌کنم.

قم|5615 نفر در بخش خواهران سیزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) شرکت کردندافزایش کیفیت و تنوع‌بخشی در سیزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع)آیت الله سبحانی: اهتمام بانوان در زمینه فراگیری قرآن کریم شایسته تقدیر است

دبیر مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: برگزاری این دوره از مسابقات همزمان با مناسبت‌هایی است که همه مهم هستند، ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، شهادت سردار دل‌ها سپهبد قاسم سلیمانی و همراهان ایشان و از همه مهم‌تر قرار گرفتن در اولین سال گام دوم انقلاب که تأثیر اینگونه برنامه‌ها  که قران در آن محور است  در بالندگی و پایندگی معنوی و فرهنگی کشور عزیزمان بسیار موثر خواهد بود.

بنیادی ادامه داد: ابتکار دیگر، نام‌گذاری این دوره از مسابقات بنام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شعار آن با عنوان کیفیت و تحول‌آفرینی در فعالیت‌های قرآنی از نکات مهمی است که ارزش و روش علمی و عملی برنامه امسال را دو چندان می‌کند که بازهم جای شکرگزاری و قدردانی دارد.

وی گفت: قرآن کریم ویژگی ممتازش هدایت انسان بر پایه فهم و درکِ واقعیت‌ها و حقائق است، ولی کلمه ’’فهم” یک‌بار بیشتر در قرآن نیامده  آن هم در ماجرای قضاوت حضرت داوود و حضرت سلیمان، آنجا که می‌فرماید «ففهّمناها سلیمان» اما همین قرآن، انسان را با تعابیر و عناوین گوناگون مانند: تفکر، تدبر، تفقه، تعقل و... انسان‌ها را در مسیر فهم صحیح از آیات قران و آیات الهی قرار می‌دهد، لذا اهل بصیرت کسانی هستند که ابزار و روش فهم را در زندگی معنوی و مادی خود بکار گیرد.

دبیر مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: از جمله این نگاه دقیق، پی بردن به ظرائف قرآن است، یکی از زوایای اعجاز قرآن کریم، بکار بستن کلمات در جایگاه خاص خود است که در همین رابطه که اتفاقا تناسب با همین ایام یعنی ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها دارد، نمونه‌ای را در این فضای معنوی و جمع فرهیخته، عرض می‌کنم.

بنیادی گفت: قرآن مجید، رزق خدادادی موجودات و از جمله انسان‌ها را با سه تعبیر بکار می‌برد؛ نعمت، هبة و عطا، آنجا که رزق فراگیر و برای همه انسان‌ها و دیگر موجودات را مورد تصریح قرار می‌دهد، از کلمه ”نعمت” استفاده می‌کند «وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا» خصوصیت نعمت، فراگیری و عمومیت آن است که براساس حکمت پروردگار، خالقیت و رازقیت خداوند متعال به همگان تعلق می‌گیرد.

وی عنوان کرد: اما تعبیر دیگر قرآن درباره رزق انسان‌ها عنوان ”هبة” است که خاص است و به بندگان خاص خداوند تعلق دارد، ویژگی هبه بستگی به ویژه بودن انسان‌ها دارد که ایمانشان از درجه بالایی برخوردار و در مقابل پروردگار تسلیم محض هستند، خداوند متعال درباره حضرت زکریا می‌فرماید: «فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَوَهَبْنَا لَهُ یَحْیَى وَأَصْلَحْنَا لَهُ زَوْجَهُ إِنَّهُمْ كَانُوا یُسَارِعُونَ فِی الْخَیْرَاتِ وَیَدْعُونَنَا رَغَبًا وَرَهَبًا وَكَانُوا لَنَا خَاشِعِینَ.

دبیر مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد:حضرت یحیی هبه پروردگار به حضرت زکریا می شود چرا که در آن وضعیت جسمانی که شاید کهولت سن یا بیماری بوده و به حسب عادت و طبیعت، کسی فرزند دار نمی‌شود، خداوند، یحیی را به زکریا هبه می‌کند.

بنیادی افزود: اما تعبیر سوم عنوان ”عطا» است که بسیار خاص‌تر است، قرآن کریم درباره حضرت سلیمان که خداوند دشمنان جنی و انسی او را در تسخیر و تسلیم سلیمان قرار می‌دهد و قدرت باد را در اختیار و به فرمان او قرار می‌دهد، می‌فرماید: «هَٰذَا عَطَاؤُنَا فَامْنُنْ أَوْ أَمْسِكْ بِغَیْرِ حِسَابٍ» این هم یک رزق است ولی با لفظ ”عطا” تعبیر شده است.

وی افزود: از این‌رو وقتی در آیات قران دقت می‌شود متوجه می‌‌شویم که خداوند تبارک و تعالی درباره نبی اکرم، حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله رزق خاص را با عنوان عطا تعبیر نموده، مانند آنجا که درباره مقام شفاعت حضرت می‌فرماید: «وَلَسَوْفَ یُعْطِیكَ رَبُّكَ فَتَرْضَىٰ» و جالب‌تر آنکه همین تعبیر را در باره وجود مقدس حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها بکار می‌گیرد که در سوره مبارکه کوثر می‌فرماید: « انا اعطیناک الکوثر» که نشانده مقام و عظمت آن وجود مقدس و نورانی می‌باشد.

دبیر مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: به همین جهت در باب رزق پرودگار به انسان‌ها، سه تعبیر: نعمت‌الله، هبةالله و عطاءالله داریم، خلاصه عرض بنده این است که علاوه بر قرائت زیبا و دلنشین قرآن، باید اهالی قرآنی و مونسان با کتاب خدا، این ظرائف را درک و برای اهل جامعه بیان کنند که اهمیت بسیاری از موضوعات و مسائل قران در همین ظرائف قرانی، نهفته شده است.

بنیادی گفت: یک نکته دیگر را در خاتمه عرض کنم  وآن استفاده از ابزار هنر و بستر رسانه است، این یک ظرفیت و فرصت است که فعالیت‌های یک مجموعه و یا یک فرد در تمام عرصه‌ها می‌تواند در همین بستر رسانه و فضای مجازی به گوش تشنگان معارف دینی و قرانی برسد تا معجزه و جذابیت قران به گوش جهانیان برسد.

وی خاطرنشان کرد: در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای خواهران شرکت کننده در این دوره مسابقات، از همه دست اندرکاران بخصوص برادر ارجمندمان حاج آقای انصاری، مسئولین، داوران و شرکت کنندگان محترم، صمیمانه تقدیر و تشکر می‌نمایم.

انتهای پیام/458/ز

R7854/P1549/S6,62/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۴۵۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

حزب‌الله لبنان از آغاز جنگ غزه تاکنون، استراتژی مقاومت هدفمند و هوشمندانه را بخوبی پیش برده و حتی در این میان، اسیر پیام‌های گمراه‌کننده نشده است.

به گزارش ایسنا، حنیف غفاری در سرمقاله وطن امروز نوشت: اخیرا شبکه ۱۴ رژیم اشغالگر قدس گزارشی را تحت عنوان «آنچه در جبهه شمال می‌گذرد» منتشر کرد. این گزارش معطوف به تحولاتی بود که از زمان آغاز جنگ غزه و در جریان تقابل حزب‌الله و رژیم صهیونیستی در شمال اراضی اشغالی به وقوع پیوسته است. «شارون روف اوفیر» نماینده سابق کنست از جمله تحلیلگران حاضر در این شبکه تلویزیونی بود. وی به نکات قابل تاملی درباره شکست تمام عیار رژیم اشغالگر قدس در برابر حزب‌الله اشاره کرد: «چرا واقعیت را نمی‌گوییم؟! ما شمال اسرائیل را از دست داده‌ایم؛ خسارتی که حزب‌الله بر ما وارد کرد ۶ برابر بیشتر از جنگ تابستان ۲۰۰۶ (جنگ ۳۳ روزه)  است. می‌خواهم گریه کنم! چه کسی فکرش را می‌کرد اسرائیل به این روز بیفتد؟»

به راستی چه اتفاقی در شمال اراضی اشغالی، خصوصا مناطق مشرف به جنوب لبنان رخ داده که اینچنین مقامات صهیونیست را پریشان ساخته است؟ واقعیت این است که حزب‌الله لبنان مقاومت هوشمندانه و قاطعانه‌ای را در برابر رژیم اشغالگر قدس صورت داده که دارای ۳ خصلت ویژه است: هدفمندی در تعیین اهداف، انتخاب بهترین زمان در عملیات و تنظیم عوامل فرامتنی و متنی نبرد. 

حزب‌الله لبنان نه تنها قواعد نبرد با تل آویو را بخوبی می‌داند، بلکه قدرت بازدارندگی خود را به صورتی کاملا آشکار به تل‌آویو دیکته کرده است. در این میان، مثلث قدرت در اراضی اشغالی (موساد، کابینه جنگ و ارتش)  آگاه‌سازی افکار عمومی در اراضی اشغالی نسبت به اتفاقاتی را که در جبهه شمال افتاده خط قرمز راهبردی خود تلقی می‌کنند. آنها بخوبی آگاهند افشای ضربات مهلک واردشده از سوی مقاومت لبنان، مترادف با تشدید اعتراضات عمومی و سقوط کابینه جنگ و حتی کابینه پس از آن (کابینه احتمالی لاپید - گانتز) خواهد بود. در مقابل، حزب‌الله لبنان نیز با تمرکز و دقتی مثال‌زدنی و برگرفته از تجربه ارزشمند جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶، مرحله به مرحله اهداف خود را در شمال اراضی اشغالی محقق می‌سازد. 

حزب‌الله  لبنان در تازه‌ترین اقدام خود علیه دشمن صهیونیست، تجهیزات جاسوسی ارتش اسرائیل را در پایگاه «مسگاو» در شمال فلسطین اشغالی ـ که به‌تازگی تعمیر و تعویض شده بود ـ منهدم کرد. نکته حائز اهمیت اینکه ارتش رژیم اشغالگر قدس پس از انهدام اولیه این تجهیزات، تعمیر و تعویض آنها را با لحاظ کردن بالاترین ضریب امنیتی و بازدارندگی ممکن صورت داده بود. حزب‌الله لبنان از آغاز جنگ غزه تاکنون، استراتژی مقاومت هدفمند و هوشمندانه را بخوبی پیش برده و حتی در این میان، اسیر پیام‌های گمراه‌کننده نشده است. برای مثال، جریان موسوم به ۱۴ مارس (جریان صهیونیست غربگرا) درصدد بود ورود مقاومت اسلامی لبنان در حمایت از مردم غزه را نماد یک بازی پرهزینه برای بیروت قلمداد کند و حتی در رویکردی وقیح، از شهادت نیروهای مخلص حزب‌الله لبنان در نبرد با رژیم تروریست صهیونیست استقبال می‌کرد. در مقابل، برخی دیگر نیز تصور می‌کردند حزب‌الله در قبال تحولات فلسطین و نوار غزه باید ورود بی‌پروا و همه‌جانبه‌ای داشته باشد، حتی اگر به افتادن نیروهای مقاومت در تله صهیونیست‌ها منجر شود! 

در مقابل، سید مقاومت (علامه سیدحسن نصرالله) بدون تاثیرپذیری از فضای فرامتنی حاکم بر جنگ غزه، هوشمندانه و قاطعانه حزب‌الله را وارد میدان نبرد با دشمن صهیونیست کرد و امروز، صحت و کارایی این استراتژی، بر دوستان و دشمنان مقاومت عیان شده است. نباید فراموش کرد در  زمان تاسیس داعش توسط آمریکا، رژیم اشغالگر قدس و برخی دولت‌های مزدور و مرتجع منطقه، حزب‌الله بی‌پروا وارد میدان نبرد با تروریسم تکفیری شد و در این صحنه،  ابایی از سنگ‌اندازی‌ها و جنگ روانی گروه‌های طرفدار غرب و اسرائیل در بیروت نداشت.

تجمیع  ۳ واقعه مهم دو دهه اخیر در منطقه یعنی «جنگ ۳۳ روزه»، «جنگ علیه تروریسم تکفیری ـ صهیونیستی در منطقه» و «جنگ غزه» و تحلیل آنها در یک چارچوب مشترک راهبردی نشان‌دهنده زبدگی توصیفی، تحلیلی، راهبردی و تاکتیکی حزب‌الله در آوردگاه‌ها  و بسترهای زمانی - مکانی گوناگون در منطقه است. این همان رمز پویایی و برتری مقاومت لبنان در برابر دشمنان قسم‌خورده بشریت است. قطعا در آینده نزدیک، منابع امنیتی و نظامی رژیم اشغالگر قدس قدرت کتمان دستاوردهای حزب‌الله در شمال اراضی اشغالی و آنچه را که بر سر صهیونیست‌ها در این مناطق آمده نخواهند داشت. تاریخ مصرف سانسور  تعداد زیاد نظامیان هلاک‌شده صهیونیست ـ که اکثرا با موشک‌های برکان هدف قرار گرفته‌اند ـ و خسارات زیرساختی عمیقی که به پایگاه‌های نظامی این رژیم در این مناطق وارد شده، به پایان رسیده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قاری و حافظ قرآن اعزامی به مسابقات مالزی تعیین شدند
  • حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند
  • رقابت قرآنی دانش آموزان شمال فارس در سرچهان
  • تجلیل رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه رمضانی تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن
  • ویژگی‌های حضرت حمزه(س) در بیان قرآن و روایات
  • حمیدرضا نصیری و محمدرضا زاهدی نمایندگان ایران در مسابقات قرآن مالزی
  • برگزاری مرحله مقدماتی پانزدهمین و بیست و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم، نهج‌البلاغه و اذان ویژه مجموعه منطقه دو عملیات انتقال گاز ایران
  • ثبت نام ۱۶۱۸ نفر در آزمون نوزدهمین دوره اعطای مدرک تحصیلی به حافظان قرآن کریم
  • اجرای طرح ارزیابی حافظان قرآن کریم در خراسان رضوی همزمان با سراسر کشور
  • اعزام ۲ نماینده از ایران به مسابقات قرآن مالزی