Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-20@01:15:00 GMT

صدای یک مومیایی ۳۰۰۰ ساله بازسازی شد

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۴۵۴۸۹

صدای یک مومیایی ۳۰۰۰ ساله بازسازی شد

به گزارش ایسنا و به نقل از سی‌نت، همه ما می‌دانیم که چاپ سه‌بعدی به عنوان ابزاری برای کمک به حفظ آثار باستانی و به اشتراک گذاشتن تاریخ و فرهنگ استفاده می‌شود.

ولی این طور به نظر می‌رسد که می‌توان از این فناوری برای حفظ صدا هم استفاده کرد.

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه "یورک" و" رویال هالووی لندن" با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی، مجرای صوتی یک مومیایی ۳ هزار ساله را بازآفرینی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تیم تحقیقاتی پروژه از طریق ترکیبی از "سی‌تی‌ اسکن" و فناوری "چاپ سه بعدی" مجرای صوتی این مومیایی را که به یک کاهن مصر باستان تعلق داشت، بازسازی کردند.

بدن این مومیایی در موزه شهر " لیدز"(Leeds) انگلیس نگهداری می‌شود.

به این ترتیب محققان دانستند که صدای این کاهن مومیایی در زمان حیات آن تقریبا چگونه بوده است.

این صدا با استفاده از مجرای صوتی چاپ سه‌بعدی شده با یک حنجره الکترونیکی ساخته شد. صدای تولید شده از این مدل هم یک صدای واحد بود.

بنا به گفته محققان پروژه، روشی که برای تولید این صدا استفاده شد، قادر به تولید گفتار در حال انجام نخواهد بود ولی می‌تواند صدای باستانیان را بازسازی کند.

باید گفت دو عامل در موفقیت این پروژه تاثیر گذار بودند. اول اینکه دستگاه صوتی هر فرد منحصر به فرد است و دیگر اینکه به دلیل فرآیند مومیایی شدن، دستگاه صوتی این کاهن بافتی نرم داشت.

نتایج این مطالعه در مجله "Scientific Reports" انتشار یافت.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۴۵۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت: بقیع باید بازسازی شود

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: امروز باید همان‌طور که مسجد النبی(ص) نسبتاً بازسازی شد، بقیع نیز بازسازی شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب صبح امروز در همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» که در سالن همایش‌های ساختمان حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت در قم برگزار شد، اظهار داشت: این روزها، روز قدردانی از مردان جبهه و دفاع است که توانستند آرزوی دیرینه مسلمانان را محقق کنند.

وی با اشاره به اینکه از جنبه‌های مختلف می‌توان در مورد بقیع بحث کرد، مطرح کرد: پنهان شدن جایگاه معنوی و پربار بقیع در وضعیت کنونی بسیار ناراحت کننده است.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه محرومیت جامعه و تاریخ از انوار نورانی بقیع خسارات بیش‌تری نسبت به جسارت تخریب قبور داشته است، عنوان کرد: ائمه نورانی و اصحاب بزرگوار پیامبر(ص) که در بقیع مدفون هستند، اگر در هر شهر و کشوری بودند امروز گنبد و بارگاهی داشتند، ولی در بقیع مظلوم واقع شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه هزاران نفر از نامداران تاریخ در بقیع مدفون هستند، خاطرنشان کرد: متاسفانه اجازه معرفی این شخصیت‌های بزرگوار و ارزشمند داده نشده است.

نواب با بیان اینکه منزلت و جایگاه بقیع یکی از محورهای سخن بوده و کتاب‌های بسیاری در این رابطه تدوین شده است، تصریح کرد: در طول تاریخ بقیع دچار حوادث مختلف شده است.

وی با اشاره به اینکه بقیع پس از مسجد النبی دومین جایگاه برای پیامبر(ص) بوده است، یادآور شد: قطعا این مکان دارای فضیلت‌هایی بوده که مورد توجه ویژه پیامبر(ص) قرار گرفته است.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه امروز نیز باید این مکان ارزشمند مورد توجه قرار بگیرد، ابراز کرد: امروز باید همان‌طور که مسجد النبی(ص) نسبتاً بازسازی شد، بقیع نیز بازسازی شود.

وی ضمن بیان حکایاتی از منزلت و جایگاه بقیع، بیان کرد: پیامبر(ص) در بقیع خط آخرالزمان را برای امیرالمومنین(ع) ترسیم کردند.

نواب با اشاره به اینکه شخصیت‌های ارزشمندی همچون فاطمه بت اسد در بقیع مدفون هستند، عنوان کرد: روحانیون کاروان‌ها فرصت ویژه‌ای دارند که این شخصیت‌های گرامی و ارزشمند را به زائران معرفی کنند

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • (ویدئو) بازسازی مرز زرباطیه (مهران) از سوی دولت عراق
  • خاطره جالب محمد بحرانی از ۳۰۰۰ تومان پدر بزرگ که زندگی اش را تغییر داد (فیلم)
  • وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم
  • عکس‌| افشای مکالمات جنجالی ژاوی با داور لیگ قهرمانان
  • کلمه به کلمه دعوای ژاوی با داور: سریالی از فحش!‏
  • بازسازی اساسی پاسگاه‌های پلیس راه استان بوشهر
  • نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت: بقیع باید بازسازی شود
  • دستمزد اجرا و نصب انواع ساندویچ پانل های سقفی و دیواری چه قدر است؟
  • رونمایی از مصحف صوتی به روایت ورش از نافع در الجزایر
  • بازسازی قبور ائمه بقیع، مطالبه مسلمانان