Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر نیرو گفت: در دنیا پیش بینی‌ برای سیلاب و بارش ها نمی‌تواند از دقت 65 درصد بیشتر تجاوز کند خصوصا برای بازه‌های زمانی حدود 3 ماه و بیشتر.

«رضا اردکانیان»، وزیر نیرو، در گفت و گو با خبرنگار برنا در ارتباط با «سیل سیستان و بلوچستان» گفت: پیش بینی سیلاب و  بارش‌ از وظایف سازمان هواشناسی است. با تجهیزاتی که در حال به روز کردن آن هستند، همه سعی سازمان هواشناسی در بالا بردن دقت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دنیا پیش بینی‌ برای سیلاب و بارش ها نمی‌تواند از دقت 65 درصد بیشتر تجاوز کند خصوصا برای بازه‌های زمانی حدود 3 ماه و بیشتر. 

او ادامه داد: در شرایط معتدل هر سال باید حدود 250 میلیمتر بارندگی داشته باشیم ولی زمانی که 10 سال خشک و بارش های، خیلی کمتر از حد متوسط در کشور حاکم باشد و با توجه به سیلاب‌های گذشته و احتمالات برای این که ممکن است با شرایط غیر معتدل حَدی بیشتر مواجه باشیم، می توان پیش بینی کرد که یکباره با شرایط بسیار تَر روبه رو باشیم. لذا در این وضعیت هر احتمالی جدی است.

وزیر نیرو در مورد اخطارهای هواشناسی بیان کرد: امسال یکی، دو روز قبل از بارش‌های جنوب استان سیستان و بلوچستان اخطارهای هواشناسی را دریافت کردیم و بلافاصله ترتیبات لازم داده و آمادگی‌ها فراهم شد. به مردم اطلاع‌رسانی کردیم  و در مناطق حساس تخلیه صورت گرفت. در ارتباط با سدها، آمادگی دریچه‌ها و رها سازی در حدی که کارشناسانه و فنی بود، کارهایی انجام گرفت اما بارش‌ها بسیار وسیع بود و ظرف روزهای جمعه و شنبه بارش‌های سنگینی داشتیم.

اردکانیان گفت: مجموع بارش‌های استان سیستان و بلوچستان از ابتدای سال تا الان حدود 45 برابر سال گذشته است و همه 5 مخزن سدی که داشتیم تقریبا پر شد. بحمدالله در استان سیستان و بلوچستان، خسارت جانی نداشتیم که حاکی از سطح بالای آمادگی‌ بود، در سیلاب وسیع قبلی در سال 86 حدود 15 نفر جان باختند. امیدواریم با سرعت دادن به برنامه مهندسی رودخانه‌ها، لایروبی‌ و تکمیل سدهای در دست احداث که مخازنی هستند برای کنترل سیلاب، بتوانیم حداکثر بهره‌برداری را برای تأمین نیازهای شرب، بهداشت، صنعت و کشاورزی از این بارش‌ها داشته باشیم و همچنین  خسارات را به حداقل برسانیم.

او با بیان این جمله که این بارش ها در سیستان و بلوچستان ادامه دارد، گفت: یک ستاد فرماندهی مدیریت سیلاب در شرکت مدیریت منابع آب، با یک سیستم آنلاین داریم که همه شرکت‌ها به هم مرتبط هستند. با سازمان هواشناسی کشور هم همکاری خوبی داریم. در لایحه بودجه سال 99 پیش بینی‌های لازم را کردیم و امیدواریم، نمایندگان مجلس هم با توجه به مجموع معذورات کشور، ارقام خوبی را برای این کار برای سال 99 در نظر بگیرند.

اردکانیان در پایان گفت: در مجموع می‌خواهم عرض کنم که بخش پر لیوان بسیار دلگرم کننده است. ما در شرایطی که نیاز وسیعی به رونق تولید، امنیت غذایی و بهبود شرایط زیست محیطی داریم اما با همه این موارد، وضعیت خوبی تا الان داشتیم و ان‌شاءالله تا پایان سال هم همین باشد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تجاوز زیست محیطی سیستان و بلوچستان صنعت هواشناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۴۶۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار قرمز سیلاب؛ بارش سنگین باران در ۴ استان کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، کبری رفیعی کارشناس سازمان هواشناسی با اشاره به پیش‌بینی وضعیت آب و هوایی روز سه شنبه ۲۸ فروردین ماه از ورود سامانه بارشی به جنوب کشور خبر داد و گفت: در استان‌های فارس، بوشهر، هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، نیمه جنوبی اصفهان و یزد، شرق خوزستان، جزایر واقع در خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، و فردا علاوه بر این استان‌ها در خراسان‌جنوبی؛ رگبارهای شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید و حتی در برخی نقاط بارش تگرگ را شاهد هستیم.

وی افزود: روز پنجشنبه بارش‌ها در برخی نقاط استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان، خراسان‌جنوبی، هرمزگان ادامه دارد و به‌تدریج از کشور خارج می‌شود.

این کارشناس با بیان اینکه امروز و فردا بارش‌ها در حد هشدار قرمز است، گفت: استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، بوشهر، بارش‌های سنگینی خواهند داشت و برای فردا این بارش‌ها برای استان‌های سیستان و بلوچستان هستند که احتمال آب گرفتگی معابر به‌صورت گسترده، سرریز سدها، انسداد راه‌ها و احتمال تخریب پل‌ها و اختلال جدی در سفرهای بین شهری و داخل شهری را در پی دارد.

رفیعی خاطرنشان کرد: هم‌وطنان برای سفر و تردد باید تمهیدات لازم را در نظر داشته‌باشند.

وی با اشاره پیش‌بینی وضعیت آب و هوای استان تهران گفت: امروز وزش باد و امشب در ارتفاعات استان رگبار باران و رعدوبرق را پیش رو دارد. بیشینه دمای امروز تهران نیز ۲۴ درجه است.

کد خبر 6079643 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • هواشناسی ایران / هشدار قرمز سیلاب برای ۴ استان کشور
  • سیلاب در سیستان و بلوچستان؛ سه نفر جان باختند
  • هشدار قرمز سیلاب؛ بارش سنگین باران در ۴ استان کشور
  • هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۱/۲۸؛بارش شدید و سیلاب در نوار جنوبی
  • پیش‌بینی وقوع سیلاب در ۶ استان کشور
  • هشدار آب‌گرفتگی گسترده و سیلاب
  • هواشناسی ۱۴۰۳/۰۱/۲۷؛ هشدار آب‌گرفتگی گسترده و سیلاب
  • پیش بینی هواشناسی کشور ۲۷ و ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ / هشدار آب‌گرفتگی گسترده و سیلاب
  • هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۱/۲۷؛هشدار آب‌گرفتگی گسترده و سیلاب
  • هشدار نارنجی هواشناسی برای سیستان و بلوچستان