Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: اینکه آمریکایی‌ها تا کجا بخواهند سیاست فشار حداکثری علیه ایران را دنبال کنند، مسأله مبهمی است.

«قاسم محبعلی»، کارشناس مسائل خاورمیانه، درباره تهدیدبه ترور  سردار قاآنی، فرمانده سپاه قدس از سوی مقامات آمریکایی به خبرنگار سیاسی برنا گفت: آمریکایی‌ها قوانین داخلی خودشان را فراتر از قوانین بین‌المللی تلقی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی که آنها سپاه پاسداران را در لیست تروریستی قرار دادند عملا این حق را به خودشان دادند که براساس آن سیاستی که در قبال جریان ها و گروه های تروریستی وجود دارد، اقدام پیشگیرانه‌ای انجام دهند. لذا اقدامی که آمریکایی‌ها انجام می‌دهند از نظر آنها طبیعی بوده که فراتر از چیزی است که قواعد و عرف بین الملل تعیین کرده و خارج از چارچوب های سه نقطه شده عرف و ابعاد بین الملل است. از این رو آمریکایی ها خودشان را مقید به این نمی‌دانند که به اصطلاح قواعد و مقررات بین المللی را در سیاست ها و تصمیمات حقوقی، رعایت کنند. لذا این مشکلی است که در حقوق بین الملل وجود دارد و مثل قضیه تحریم ها که کشورها علیرغم اینکه این یک تصمیم تحمیل شده آمریکایی است از آن پیروی می کنند. وقتی که آمریکایی ها چه در قانون پاسدا مصوبه کنگره آمریکا مبنی بر تحریم سپاه پاسداران و سپاه قدس و چه در تصمیمی که وزارت خارجه آمریکا گرفت مبنی بر اینکه که سپاه پاسداران و قدس را در لیست تحریمی قرار دهد عملا این امکان را فراهم آوردند که برای ترور افراد، در قوانین داخلی آمریکا توجیهی پیدا کنند.

محبعلی در پاسخ به این سوال که چرا ترور شخصیت‌ها تا این حد از سوی مقامات آمریکایی تا به امروز علنی نبوده است؟ بیان کرد: در یکی دو سال اخیر اینگونه شده است. بودن سپاه پاسداران و سپاه قدس در لیست تحریم یک بحث است و در موضوع تروریسم یک بحث دیگر. این دو بعد از خروج از برجام در لیستی تحت عنوان لیست تروریستی  قرار دارند. از این رو از  آن به بعد این نگرانی وجود داشت که دست به این اعمال بزنند یعنی اگر توجه داشته باشید از زمان سقوط صدام تا زمانی که آمریکایی ها دست به ترور قاسم سلیمانی زدند بارها و صدها بار سردار سلیمانی به عراق سفر داشته و این سفرها از چشم آمریکایی‌ها پنهان نبوده است و آنها خبر داشتند از رفت و برگشت و ملاقات ها، ولی تحمل می‌کردند اما این نگرانی از آن زمان باید جدی تلقی می‌شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه درباره اقدام ترامپ در  ایجاد محدودیت ورود ایرانی تبارها به آمریکا به ویژه دانشجویان ایرانی عنوان کرد: این بخشی از آن فشار حداکثری است که آمریکایی ها دنبال آن هستند. بدین گونه که ایران را کامل تحریم کنند و فشارهایی را به وجود بیاورند که عکس‌العمل‌هایی که به دنبال آن هستند، محقق  شود. این عکس‌العمل‌ها باعث شود که خواسته های آمریکایی‌ها برآورده شود.

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که در نهایت دولت ترامپ با این گونه اقدامات به چه سمتی حرکت می‌کند؟ تاکید کرد:  این یک سیاست رسمی آمریکایی‌ها است و می‌گویند که هدف از این فشارها، برگرداندن ایران به میز مذاکره است و همچنین توافقی جدید در قبال برجام و اختلافاتی که با ایران دارند، ایجاد کنند. حال اینکه به این هدف اعلام شده می‌رسند یک بحث است اما از سوی دیگر این سیاست‌ها، هزینه‌های جدی و به اصطلاح غیرقابل جبرانی را به ایران و مردم ایران تحمیل کرده است که آثار آن در وضعیت معیشتی و اقتصاد، فروش نفت، تورم و قیمت ارز و همچنین سایر مسایل خارجی و روابط منطقه‌ای ایران آشکار شده است. اینکه آمریکایی‌ها تا کجا بخواهند این سیاست را دنبال کنند، مسأله مبهمی است هم در داخل آمریکا نسبت به این سیاست ها انتقاداتی وجود دارد که ممکن است به یک جنگ منطقه‌ای تبدیل شود و هم در اروپا، درباره این وضعیت انتقاد دارند. اینکه این سیاست ترامپ است یا سیاست دولت آمریکا، قابل بحث است چون به نظر می رسد در مورد اعمال فشار به ایران و تحریم‌ها در آمریکا، اجماع وجود دارد اما در مورد این شیوه ای که ترامپ به کار گرفته ممکن است که اختلاف نظر، وجود داشته باشد.

قاسم محبعلی در پاسخ به این سوال که نامزدهای دموکرات آمریکا برای انتخابات 2020، مثلا جو بایدن گفته است که اگر رئیس جمهور شوم به برجام باز می گردم تا چه حد ادعاهای دموکرات ها درست است یا یک ابزار تبلیغاتی است؟ بیان کرد: اینکه دموکرات‌ها تا چه حد امکان موفقیت در انتخابات بعدی را داشته باشند هنوز روشن نیست و وضعیت ترامپ علیرغم اینکه تکلیف استیضاح او هنوز روشن نشده، قابل بحث است. در حال حاضر از محبوبیت ترامپ نه تنها کاسته نشده بلکه در بین بخش هایی از آمریکا نیز افزایش هم داشته است. لذا اینکه شانس دموکرات‌ها چقدر باشد هنوز  روشن نیست اما اینکه آنها به برجام بر می گردند بهترین حالت کاری است که دموکرات ها انجام خواهند داد. در واقع کار آنها شبیه کاری خواهد بود که اروپایی‌ها در حال انجام آن هستند یعنی اینکه تحریم ها را حفظ می‌کنند و از ایران می خواهند که برجام را حفظ کند اما برای سایر مسایل مثل مسایل موشکی و مسأله تروریسم، حقوق بشر و سیاست ایران در قبال اسراییل می‌خواهند که ایران پای میز مذاکره بیاید و در آن بین، توافق جامع دیگری با حفظ چیزی که مکرون می گفت با حفظ برجام فعلی و توسعه آن در میز مذاکرات، به یک توافق همه جانبه و جامع دست پیدا کنند. تفاوت آنها با ترامپ این است که ترامپ برجام را به طور کامل قبول ندارد ولی آنها می گویند برجام یک مقدمه است برای توافقات بعدی نه اینکه برجام به طور کامل همه مسایل را حل کند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: استیضاح ایران تورم خاورمیانه عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۴۶۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسرائیل زیر فشار حمله است

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا به پاسخ گسترده موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد و با بیان اینکه رژیم صهیونیستی اکنون زیر فشار حمله است، مدعی شد: اگر من رئیس جمهور ایالات متحده بودم هرگز این حمله اتفاق نمی‌افتاد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از نیویورک پست، رئیس جمهور سابق آمریکا با انتشار پستی در شبکه اجتماعی «تروث سوشیال» بدون اشاره به اینکه حمله پهپادی ایران علیه سرزمین‌های اشغالی در واکنش به تجاوزگری رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه صورت گرفته است این حملات را محکوم کرد و ادعا کرد: اگر من رئیس جمهور ایالات متحده بودم، هرگز این حمله اتفاق نمی‌افتاد.

ترامپ همچنین با انتقاد از رویکرد رئیس جمهور آمریکا در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی، نوشت: جو بایدن در چنین شرایطی به جای سخنرانی زنده درباره (رژیم) اسرائیل آن را ضبط می‌کند. الان زمان سخنرانی‌های از پیش ضبط شده نیست.

کد خبر 744269

دیگر خبرها

  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج ترامپ از برجام است
  • آمریکا : شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • کاخ سفید: شرایط فعلی منطقه، نتیجه عملکرد ترامپ با برجام است
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • شرایط مبهم است | واشنگتن به دنبال جنگ با ایران نیست | اسرائیل پاسخ ندهد، درگیری ادامه پیدا نمی‌کند
  • اسرائیل زیر فشار حمله است
  • سناتور آمریکایی: در سیاست‌ خارجی خود شکست خورده‌ایم/ بایدن عمدا جنگ اوکراین را طولانی کرده
  • تمدیدنشدن معافیت تحریم‌های هسته‌ای ایران/ آمریکا: همچنان در حال بررسی هستیم
  • عدم تمدید معافیت تحریم‌های هسته‌ای ایران/ آمریکا: همچنان در حال بررسی هستیم
  • آمریکا معافیت همکاری هسته‌ای با ایران را تمدید نکرد