Web Analytics Made Easy - Statcounter

سعدالله زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار مهر درباره راهپیمایی میلیونی روز گذشته مردم عراق علیه اشغالگری آمریکا اظهار داشت: عراقی‌ها به تجربه طی حدود ۲۰ سال دریافته‌اند که نیروهای نظامی آمریکا در این کشور نه تنها کمکی به امنیت عراق نکرده‌اند، بلکه حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و وحدت این کشور را نیز نشانه گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: به همین جهت و به خصوص طی اقداماتی که حدود یک ماه اخیر آمریکایی‌ها علیه مراکز حشد الشعبی در عراق و همینطور علیه رهبران مقاومت ازجمله به شهادت رساندن سردار سلیمانی انجام دادند، این جمع بندی تقویت شد که آمریکایی‌ها باید از عراق بروند تا این کشور بتواند امنیت داشته باشد.

کارشناس مسائل منطقه گفت: تظاهرات بزرگ مردم عراق در واقع یک رفراندوم بزرگ مردمی برای مواجهه با مسئله آمریکا است. آمریکایی‌ها از این به بعد دیگر فقط با برخی جریانات مخالف حضور این کشور در عراق مواجه نیستند، بلکه با یک ملت مواجه بوده و باید فکری برای خروج نظامیان آمریکایی از عراق بکنند.

زارعی افزود: به نظر من اگر آمریکایی‌ها هوشیار باشند، در خروج تعجیل می‌کنند، چرا که از این به بعد حضور نظامی آنها در معرض انواع تهدیدات از سوی مردم عراق بوده و ممکن است هزینه‌هایی به آمریکا تحمیل شود که نتوانند از پس آن بربیایند.

وی عنوان کرد: یکپارچی مردم عراق در این تظاهرات نشان داد که یک وحدت عمومی برای حفظ استقلال این کشور وجود دارد و این نوید بسیار خوبی برای منطقه است. این موضوع می‌تواند نقطه آغازی در کل کشورهای منطقه علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا و فشار مردمی علیه این پایگاه‌ها باشد.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به خطبه‌های مقام معظم رهبری در نماز جمعه و ارتباط با راهپیمایی میلیونی مردم عراق تصریح کرد: نکته کلیدی در اینجا وجود دارد و آن هم این است که گاهی ملت‌ها درکی را پیدا می‌کنند و حول محور یک هدف گرد هم می‌آیند ولی چون فاقد رهبری هستند، این اقدامات نوعاً با شکست مواجه می‌شود.

زارعی عنوان کرد: نبود رهبر بعضاً باعث می‌شود که جمع نیروهای مردمی دچار تفرقه و پراکندگی شود؛ اما امروز در منطقه ما علاوه بر اینکه مردم علیه آمریکا برانگیخته شده‌اند، در بالای سر آنها یک رهبر حکیم، با تجربه، با صلابت و متکی به حمایت‌های مردم وجود دارد.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: این رهبری مانع از رخوت و سستی میان مردم می‌شود و این موضوع می‌تواند اقدامات مردم در دفاع از تمامیت ارضی، امنیت و مقابله با دشمنان را به نتیجه برساند.

کد خبر 4833914 محسن احدی

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری غرب آسیا مجلس شورای اسلامی قاسم سلیمانی شورای نگهبان محمد جواد ظریف محمدجواد ظریف انتخابات 98 ایران ایالات متحده آمریکا حسن روحانی سفیر انگلیس مقام معظم رهبری عباسعلی کدخدایی وزارت امور خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۴۶۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات زمینی گسترده ترکیه علیه گروه‌های کُرد در عراق؛ زمان حمله مشخص شد

به گزارش همشهری‌آنلاین ، روزنامه «حریت» فاش کرد ارتش ترکیه قصد دارد پس از اتمام سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور به عراق، عملیات زمینی گسترده‌ای را علیه حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) در شمال عراق انجام دهد.

طبق نوشته این روزنامه، اردوغان امروز (دوشنبه) به عراق سفر کرد و پیش‌بینی می‌شود که ارتش ترکیه عملیات نظامی گسترده‌ای را در شمال عراق علیه حزب پ.ک.ک در ماه‌های تابستان انجام دهد.

اردوغان چندین مرتبه اعلام کرده بود که آنکارا انتظار دارد که مساله امنیت مرزهای ترکیه با عراق در فصل تابستان حل و فصل شود و ترکیه همچنین به دنبال آن است که گذرگاه امنی به عمق ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر داخل سوریه ایجاد کند.

این روزنامه ترکیه‌ای همچنین نوشت، آنکار پیش‌بینی می‌کند که به واسطه این عملیات تمامی طول مرزهای ترکیه با عراق که بالغ بر ۳۷۸ کیلومتر است به روی «تروریست‌ها» بسته شود.

در همین رابطه، «عبدالقادر سلفی» روزنامه‌نگار نزدیک به دولت ترکیه در سرمقاله خود در این روزنامه نوشت، «اردوغان گفت منطقه‌ای که امنیت مرزهایمان با عراق را تأمین می‌کند، می‌بندیم. ان‌شاءالله این تابستان مشکل مربوط به مرزهایمان با عراق را حل خواهیم کرد. بعد از سفر اردوغان به عراق، عملیات زمینی گسترده‌ای علیه پ.ک.ک انجام می‌شود. این بار مفهوم این عملیات متفاوت خواهد بود.»

وی در ادامه نوشت: «برای اجرای این عملیات با مشارکت دولت مرکزی در بغداد، دولت اربیل و نیروهای حشد الشعبی برنامه‌ریزی می‌کنیم. نیروهای زمینی ترکیه با حمایت نیروی هوایی در اراضی عراق نفوذ خواهند کرد و هدف از این عملیات نیز ایجاد خط امن به عمق ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر داخل اراضی عراق است. حمله به پایگاه‌های ما در روزهای ۲۲ و ۲۳ دسامبر و ۲۴ ژانویه ایجاد این منطقه حایل را امری قطعی کرده است.»

رئیس جمهور ترکیه امروز (دوشنبه) در سفری رسمی بعد از حدود ۱۳ سال وارد بغداد شد. اردوغان با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق و عبداللطیف رشید، رئیس جمهور این کشور دیدار و درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه با آن‌ها گفت‌وگو دارد. قرار است ۲۰ توافق‌نامه نیز میان ۲ کشور امضا شود. یک توافق‌نامه استراتژیک درباره آینده روابط ۲ کشور نیز امضا خواهد شد.

اردوغان همچنین قرار است به اربیل سفر کرده و با مقامات اقلیم کردستان عراق دیدار کند. سفر وی یک روزه است و درباره همکاری ترکیه و عراق در زمینه مبارزه با «تروریسم» گفت‌وگو خواهد شد.

کد خبر 846396 منبع: ایسنا برچسب‌ها ترکیه خبر ویژه عراق - اقلیم کردستان عراق

دیگر خبرها

  • هشدار پنتاگون به عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهای آمریکا
  • تجمع مقابل دیوان عالی آمریکا در حمایت از افراد بی خانمان
  • دامی که آمریکا برای عراق پهن کرد
  • حمله پهپادی به نظامیان آمریکایی در پایگاه «عین الاسد» عراق
  • عملیات زمینی گسترده ترکیه علیه گروه‌های کُرد در عراق؛ زمان حمله مشخص شد
  • تکذیب بیانیه منسوب به حزب‌الله عراق درمورد ازسرگیری حملات علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا
  • حزب‌الله عراق: عملیات علیه نظامیان آمریکا را از سر می‌گیریم
  • راهپیمایی مردم یونان علیه حمایت آمریکا و اروپا از رژیم صهیونیستی
  • عملیات خود را علیه نیروهای آمریکایی از سر می‌گیریم
  • مُهر پایان طوفان الاقصی و وعده صادق بر دوره آمریکایی خاورمیانه