Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-19@18:48:43 GMT

آفلاتوکسین شیر تولیدی استان سمنان در حد مجاز است

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۴۶۸۵۸

آفلاتوکسین شیر تولیدی استان سمنان در حد مجاز است

حمیدرضا حسینی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: ۲۶ مرکز جمع‌آوری شیر در هشت شهرستان استان سمنان وجود دارد که شیر گاوداری‌های صنعتی و سنتی استان را جمع‌آوری می‌کنند.
وی ادامه داد: شیرهای ورودی به مراکز جمع‌آوری شیر پس از نمونه‌گیری و انجام آزمایش‌‍‍‌های لازم و تایید سلامت به داخل تانکر اصلی ذخیره شیر منتقل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان کرد: شیر ورودی به مراکز جمع‌آوری شیر از لحاظ تقلب مخلوط بودن آب درون شیر، باقیمانده آنتی‌بیوتیک، میکروبی و سایر موارد مانند میزان سم آفلاتوکسین مورد آزمایش قرار می‌گیرد و این آزمایش‌ها توسط مسوول فنی که پروانه فعالیت را از دامپزشکی اخذ کرده انجام می‌شود.
حسینی یادآور شد: انجام آزمایش‌ها قبل از تحویل شیر هرگونه شائبه درباره آلودگی شیر را رد کرده و اطمینان خاطر برای استفاده از شیر سالم را برای مصرف‌کننده به ارمغان می‌آورد.
وی تصریح کرد: شیر ورودی به مراکز جمع‌آوری شیر در صورت آلایندگی وارد تانکر ذخیره شیر نمی‌شود و معدوم می‌شود، اکنون در استان سمنان با آزمایش‌های انجام شده مورد مشکوکی مشاهده و گزارش نشده است.
وی خاطرنشان کرد: کارشناسان اداره دامپزشکی شهرستان‌های استان سمنان براساس وظایف حاکمیتی برای تایید نتایج آزمایش‌های انجام شده در شیر ورودی به مراکز جمع‌آوری پایش دوره‌ای و ماهانه انجام می‌دهند.

آفلاتوکسین شیر تولیدی در سمنان در حدمجاز است


مدیرکل دامپزشکی استان سمنان افزود: میزان آفلاتوکسین موجود در شیر و فرآورده‌های لبنی در ایران بین استاندارد تعریف شده برای کشورهای اروپایی و کشورهای حوزه خلیج و اقیانوسیه است.
وی اضافه کرد: تعریف استاندارد برای میزان آفلاتوکسین به این معنا است که برای این سم یک حد مجاز تعریف شده و اینطور نیست که حتما نباید وجود نداشته باشد.
حسینی اظهار داشت: چنانچه شیر دارای میزان آفلاتوکسین بیشتر از حد مجاز باشد، از چرخه خارج و معدوم می‌شود و در استان سمنان موردی در این شاخص نبوده است.


خوراک دام در سمنان سالم است

مدیر کل دامپزشکی استان سمنان با بیان اینکه ذرت آلوده وارد استان نشده است، تصریح کرد: این اداره کل بر حسب وظایفی که دارد بر سلامت و کیفیت خوراک دام نظارت کامل دارد و امکان انتقال آلودگی از خوراک به دام وجود ندارد.
وی ادامه داد: در استان سمنان هفت واحد تولید خوراک دام وجود دارد که نهاده ورودی برای تولید خوراک دام از لحاظ سالم بودن مورد بررسی قرار می‌گیرد و خوراک تولیدی نیز در فاصله زمانی متفاوت بررسی می‌شود.
وی یادآور شد: به فرض محال اگر خوراک کپک زده به دام داده شود در فرآیند سوخت و ساز بدن دام، سم دفع می‌شود و میزان سم در شیر که عصاره دام است به شدت کاهش می‌یابد.


شهروندان از سوپرمارکت‌ها شیر نخرند

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: مردم شیر فله را از مراکزی مانند سوپرمارکت‌ها که تحت نظارت اداره کل دامپزشکی نیستند خریداری نکنند، چرا که شیر عرضه شده در سوپرمارکت‌ها به دلیل فقدان نظارت مورد تایید این اداره کل نیست.
حسینی خاطرنشان کرد: شهروندان شیر فله‌ای مورد نیاز خود را حتما از مراکز تحت نظارت این اداره کل مانند ماست‌بندی‌ها خریداری کنند .
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: ۲۵۰ واحد ماست‌بندی در استان وجود دارد که تحت نظارت اداره کل دامپزشکی است و این اداره کل سالم بودن شیر آماده عرضه در این واحدها را تایید می‌کند.
وی یادآور شد: شهروندان می‌توانند هر گونه تخلف و موارد مشکوک را با تماس با شماره ۱۵۱۲ به کارشناسان دامپزشکی به منظور بررسی موضوع اعلام کنند.
حسینی با بیان اینکه هر گونه حمل و نقل دام و فرآورده‌های خام دامی نیازمند دریافت مجوزهای لازم از دامپزشکی و رعایت اصول بهداشتی است، اظهار داشت: از ابتدای سال ٩٨ تا پایان شهریور ۳۳ هزار و ۷۰۳ گواهی بهداشتی برای تخم‌مرغ، شیر، دام و طیور زنده، کود مرغی و حیوانی، فرآورده‌های منجمد، آلایش خوراکی و غیرخوراکی دام، صادر شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان خاطرنشان کرد: کارشناسان دامپزشکی در ۶ ماه اول امسال پنج هزار و ۹۹۲ مورد بازدید و نظارت بهداشتی از مراکز عرضه شیرخام و فرآورده‌های خام دامی انجام دادند که منجر به ضبط ۲۴ هزار و ۸۶۱ کیلوگرم فرآورده‌ ناسالم شد.
بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار راس دام سبک و حدود ۱۰۰ هزار راس دام سنگین در استان سمنان وجود دارد.

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 استان سمنان استاندارد خوراک شیر کود قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۴۶۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور ویژه رئیسی برای احیای واحد‌های تولیدی در تملک بانک‌ها

رئیس جمهور برای احیا و واگذاری واحد‌های تولیدی در تملک بانک‌ها دستور ویژه صادر کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، سید ابراهیم رئیسی در بازدید از نمایشگاه احیای واحد‌های راکد استان سمنان، اظهار داشت: باید کارگروهی ویژه برای واگذاری واحد‌های تولیدی در تملک بانک‌ها ایجاد شود.

وی افزود: این کارگروه متشکل از بانک مرکزی، بانک‌های عامل و وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و نمایندگان ستاد احیای واحد‌های راکد استان نیز آن در آن حضور خواهد داشت.

در حال تکمیل ...

دیگر خبرها

  • مهم ترین دستاوردهای سفر رئیس جمهور به سمنان
  • شناسایی بیش از ۲ هزار نیروی کار خارجی غیر مجاز در البرز
  • عکس/ سفر رئیسی به سمنان
  • احیای واحدهای تولیدی راکد ۱۹۵ هزار فرصت شغلی ایجاد کرد
  • شناسایی نیروی کار اتباع خارجی غیر مجاز در استان البرز 
  • رئیسی: بانک‌ها حق بنگاه‌داری ندارند
  • احیای ۱۰ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه مردم استان سمنان
  • دستور ویژه رئیسی برای احیای واحد‌های تولیدی در تملک بانک‌ها
  • پلمب یک واحد غیر مجاز کشتار دام در کوهدشت
  • ۱۹۵ هزار شغل در کشور تثبیت شد