Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری‌آنلاین-سمانه معظمی: این تخمینی است که کارشناسان بانک جهانی در گزارش خود از وضعیت تولید زباله در دنیا منتشر کرده‌اند؛ بنابراین گزارش، افزایش تولید زباله که بیشتر آن در شهرها تولید می‌شود تا سال ۲۰۵۰ از رشد جمعیت جهان سبقت می‌گیرد.

در حال حاضر دست‌کم ۳۳ درصد زباله‌ها در جهان به صورت غیراصولی سوزانده یا در اطراف شهرها رها می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وضعیت کشورهای توسعه‌نیافته

این گزارش حاکی است ارتقای مدیریت پسماند به‌ویژه در کشورهای توسعه‌نیافته یک “اولویت فوری” است. بیش از ۹۰ درصد پسماندها در این کشورها به دلیل نبود امکانات و تجهیزات بازیافت بدون بی‌خطرسازی و امحا به صورت باز رها می‌شوند.

“سیلپا کازا”، کارشناس توسعه شهری بانک جهانی گفت: ضروری است توجه ویژه به جنوب آسیا و صحرای آفریقا داشته باشیم. تا سال ۲۰۵۰ پسماندهای جنوب آسیا دو برابر و آفریقا سه‌برابر خواهد شد و اگر ما اقدامات لازم را انجام ندهیم، اثرات جبران‌ناپذیری بر سلامت، بهره‌وری، محیط‌زیست و معاش مردم خواهد داشت.

با این حال کشورهای توسعه‌یافته نیز باید این مشکل را جدی بگیرند. زیرا آن‌ها با داشتن ۱۶ درصد جمعیت جهان، یک‌سوم زباله‌های این کره خاکی را تولید می‌کنند. به‌طور خاص کشور چین وضعیت بحرانی‌تری دارد. این غول آسیا در سال ۲۰۰۴ امریکا را در جدول رده‌بندی تولید بیشترین پسماند در جهان پشت‌سرگذاشت. پیش‌بینی می‌شود این کشور تا ۲۰۳۰ دو برابر امریکا زباله شهری تولید کند.

زباله در روستاها

این گزارش مشکل پسماند را به عنوان یک معضل شهری ارزیابی و پیش‌بینی می‌کند که مناطق روستایی به سمت تولید کمتر زباله حرکت خواهند کرد. زیرا ساکنان روستاها ازآنجاکه معمولا درآمد کمتری دارند، کالای کمتری می‌خرند و تمایل بیشتری به استفاده دوباره از اجناس و بازیافت آن دارند.

رشد فزاینده جمعیت در دهه گذشته باعث شده اکنون بیش از ۵۰ درصد جمعیت جهان در شهرها زندگی کنند. یک دهه پیش ۲/۹ بیلیون نفر در شهرها زندگی می‌کردند که هر نفر روزانه  ۰/۶۴ کیلوگرم زباله تولید می‌کردند. این گزارش تخمین می‌زند ۳ بیلیون ساکن شهرها در حال حاضر ۱/۲ کیلوگرم زباله به ازای هر نفر در روز تولید می‌کنند. گردآورندگان گزارش هشدار می‌دهند تا ۲۰۵۰ جمعیت شهرنشین جهان به ۳/۴ بیلیون تن می‌رسد که هر یک روزانه ۱/۴۲ کیلوگرم پسماند تولید خواهند کرد.

پیشنهاد بانک جهانی برای کاهش حجم زباله‌ها در بیشتر شهرها کاهش فعالیت‌های صنعتی است؛ هرچند تایید می‌کند که این راه حل در عمل امکان‌پذیر نخواهد بود.

توسعه بازیافت، کاهش مصرف پلاستیک و کنترل مصرف غذا به منظور کاهش دورریز  نیز از راهکارهای طولانی‌مدت برای کنترل معضل زباله است. پلاستیک که آب‌راهه‌ها و اکوسیستم را به مدت هزاران سال آلوده می‌کند ۱۲ درصد پسماندهای جهان را تشکیل می‌دهد.

مشکلات سلامتی

بانک جهانی تاکید می‌کند باید چاره فوری برای انباشته شدن شهرها از زباله اندیشیده‌شود؛ زیرا کوتاهی در جمع‌آوری و بی‌خطرسازی زباله‌ها به جاری شدن سیل، آلودگی هوا و بیماری‌های گوناگون مانند مشکلات تنفسی و اسهال منجر می‌شود.

پژوهشگران ایتالیا اعلام کرده‌اند ارتباط معناداری بین زندگی در نزدیکی سایت‌های دفن زباله و مرگ به دلیل سرطان ریه و ناراتی های تنفسی وجود دارد. این مشکلات به ویژه در بین کودکان بیشتر رایج است. دلیل این موضوع، استشمام گازهای سمی مانند سولفید هیدروژن، بخار آمونیاک و ورود ریزجانداران از طریق تنفس به بدن عنوان شده است.

نویسندگان گزارش بانک جهانی امیدوارند این یافته‌ها به دولت‌ها و شهرداری‌های سراسر جهان کمک کند تا وضعیت تولید و امحای پسماند خود را با کمک بخش خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد مدیریت کنند.

زباله‌ها نفس گیلان را بند آورد هشدار؛ برای دیدن حیات وحش ایران به سایت‌های زباله بروید کد خبر 478412 برچسب‌ها پسماند زباله پسماند گيلان محیط زیست جهان تهران استان تهران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: پسماند زباله پسماند گيلان محیط زیست جهان تهران استان تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۴۷۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲۳ درصدی درآمد پلیمر آریاساسول در ۱۴۰۲

مدیرعامل پتروشیمی آریاساسول با اشاره به افزایش ۲۳ درصدی درآمد این شرکت نسبت به پارسال گفت: استمرار پایداری تولید و فروش، تولید گریدهای جدید محصولات پلیمری و شناسایی بازارهای تازه صادراتی برای فروش مستقیم در سال ۱۴۰۳ هدف‌گذاری شده است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت پلیمر آریاساسول، محمدرضا حیدرزاده روز یکشنبه (۲۶ فروردین‌ماه) در مجمع عمومی سالانه و مجمع عمومی فوق‌العاده آریاساسول با تشریح عملکرد این شرکت در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: این شرکت با دریافت اتان از پتروشیمی پارس و تبدیل آن به اتیلن و تحویل به واحدهای عملیاتی، ظرفیت تولید سالانه ۳۷۵ میلیون تن محصول پلی‌اتیلن سبک و ۳۷۵ هزار تن پلی‌اتیلن متوسط و سنگین و ۱۰۰ هزار تن +C۳ (برش سه‌کربنه و سنگین‌تر) را فراهم می‌کند.

وی از تحویل ۱۷۵ هزار تن اتیلن به واحد EB پتروشیمی پارس خبر داد و افزود: مازاد اتیلن تولیدی شرکت به خط لوله اتیلن غرب تزریق یا با کشتی صادر می‌شود.

مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول به افزایش تولید شرکت در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: این شرکت با تولید یک میلیون و ۹۶۰ هزار و ۹۵۶ تن محصول در سالی که گذشت، ۱۰ درصد از سال ۱۴۰۱ و ۳ درصد نسبت به رکورد تولید پیشین بیشتر تولید کرده است.

حیدرزاده همچنین با اشاره به فروش چشمگیر پلیمر آریاساسول در سال ۱۴۰۲ ادامه داد: این شرکت با فروش ۳۳۸ هزار و ۸۰۸ میلیارد ریال، رشد ۲۳ درصدی درآمد نسبت به سال ۱۴۰۱ را محقق کرده است.

به گفته وی، افزایش ۳۴ درصدی سود ناخالص و ۵ درصدی سود عملیاتی در سال ۱۴۰۲ برای شرکت رقم خورده است.

مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول در تشریح عملکرد فعالیت‌های توسعه‌ای این شرکت تا پایان سال ۱۴۰۲ گفت: پیش‌بینی شده است واحد پلی‌اتیلن جدید با ۴۲ درصد در پایان شهریور ۱۴۰۴، واحد +C۳ با ۶ درصد در پایان شهریور ۱۴۰۵ و کوره دهم الفین با ۴۴ درصد در پایان اسفند ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسند.

حیدرزاده در تشریح سودآوری این پروژه‌ها افزود: سالانه ۱۰۰ میلیون دلار از واحد پلی‌اتیلن جدید و ۱۰ میلیون دلار از واحد +C۳ سودآوری برای شرکت محقق خواهد شد.

‌وی درباره اهداف پلیمرآریاساسول برای سال ۱۴۰۳ گفت: استمرار پایداری تولید و فروش شرکت، تولید گریدهای جدید محصولات پلیمری، شناسایی بازارهای جدید صادراتی برای فروش مستقیم و تعویض خط لوله آب خنک‌کننده به‌منظور پایداری در تولید از جمله اهداف سال جدید است.

مدیرعامل پلیمر آریاساسول در پایان اهداف بلندمدت شرکت را ایجاد سود پایدار، شفافیت مالی و تداوم کیفیت محصولات با محوریت عملکرد بدون حادثه و حداقل‌سازی آلایندگی‌های زیست محیطی برشمرد.

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پلیمر آریاساسول روز یکشنبه (۲۶ فروردین‌ماه) با حضور ۹۴ درصدی سهامداران در محل اصلی شرکت واقع در عسلویه، منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس برگزار و در این مجمع با پرداخت ۷۲۰ تومان به ازای هر سهم موافقت شد.

دیگر خبرها

  • همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت
  • کدام کشورها ۱۰۰ درصد برق خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین می‌کنند؟
  • افزایش ۶۳ درصدی سهم شهرها و روستاهای خراسان جنوبی از مالیات
  • اپل کنار رفت، سامسونگ بزرگ‌ترین گوشی ساز جهان شد
  • پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد جهان
  • وزیر ارتباطات: سرعت اینترنت 50 درصد در سال جاری افزایش خواهد یافت
  • واردات ۸۰۰ میلیون دلاری قطعات موتورسیکلت با رشد ۴۰ درصدی
  • افزایش ۲۴٫۷ درصدی تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در سال ۱۴۰۲
  • افزایش ۲۳ درصدی درآمد پلیمر آریاساسول در ۱۴۰۲
  • افزایش ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲