Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمان نایب رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان کرمان با انتقاد از اینکه چرا در استان کرمان موزه فرشی وجود ندارد تصریح کرد: جهل بسیار بزرگی در سیاست گذاری فرش کرمان اتفاق افتاد و جاهلانه کسانی برای فرش کرمان در گذشته برنامه ریزی کرده بودند.

"عقیل سیستانی" در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه می توان عنوان کرد فرش کرمان جایگاه خودش را تا حدودی از دست داده اما همچنان اعتبار خودش را در دنیا دارد اظهار کرد: متاسفانه فرش کرمان در داخل جایگاه خودش را تا حدودی از دست داده است اما همین فرش در خارج از کشور همچنان سرآمد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه خیلی سخت است که بتوان حال فرش کرمان را دوباره خوب کرد تصریح کرد: مثل صنایع دستی در فرش نیز با غفلتی بزرگ روبرو شده ایم. چرا در موزه های فرش کشور، فرش کرمان آنچنان که ارزش و قدمتی دارد، دیده نمی شود.

این فعال حوزه فرش با تاکید بر اینکه متنوع ترین و مرکز بافنگی کل دنیا به لحاظ تنوع طرح و نقش استان کرمان است اظهار کرد: در استان کرمان ۳۱ ایل و ۵۸ طایفه مستقل که این تنوع ایل ها به معنای تنوع آداب، رویکرد، نقش و سنن است که خود در زمینه تولید فرش عشایری نمونه و خاص در کشور و دنیا است.

نایب رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان کرمان با اشاره به وجود فرش های روستایی باف و شهری باف در استان کرمان گفت: کمتر استانی را در کشور شاهد هستیم که دارای چنین تنوعی در حوزه فرش است به طوری که اعتبار فرش کرمان هم به عشایری بافت و هم به شهری بافت که در نوع خاص و ویژه است.

سیستانی با انتقاد از اینکه چرا در استان کرمان موزه فرشی وجود ندارد تصریح کرد: جهل بسیار بزرگی در سیاست گذاری فرش کرمان اتفاق افتاد و جاهلانه کسانی برای فرش کرمان در گذشته برنامه ریزی کرده بودند.

این فعال حوزه فرش با انتقاد از نبود مستندات در حوزه فرش در استان کرمان گفت: چرا نباید در استان کرمان از «محمد ارجمند کرمانی» به عنوان سلطان فرش دنیا، مستندی داشته باشیم و این نداشتن تاریخ و مستندات، خود عاملی است که نشان می دهد حال فرش کرمان خوب نیست.

نایب رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان کرمان با بیان اینکه در گذشته به فرش بافان کرمانی ظلم های بزرگی شد افزود: هم اکنون کمتر جایی در استان کرمان شاهد هستید که فرش بافی را به عنوانی شغل آبرومند بدانند و دلیل این مهم نیز به این است که دولت به این حوزه ارزآور کشور در استان کرمان نگاه مناسبی نداشته و ادعای این جمله نیز در این است که شما در استانی همچون کرمان موزه فرشی را نمی بینید.

وی با بیان اینکه عدم نگارش مستندات و تاریخ این صنعت، عدم تجلیل مناسب از بافندگان و صادرکنندگان، عدم حفظ این اثر گرانبها و ... سبب شده که در نهایت فرش کرمان به داستان امروز خودش برسد، گفت: یکی دیگر از آسیب های حوزه فرش کرمان در این بود که دانش تجارت در فرش از بزرگان این حوزه به نسل های بعدی آنها منتقل نشد و این انقطاع آسیب بسیار بزرگی به تولید فرش کرمان وارد کرد.

این نویسنده کتاب «دایره المعارف دستبافته داری استان کرمان» با بیان اینکه با این اوضاع، خیلی خوشبین به بهبود حال و روز فرش کرمان نیستم تصریح کرد: اگر برنامه ای مشخص برای فرش کرمان داشته باشیم، قطعا حال فرش کرمان خوب خواهد شد زیرافراد بسیار زیادی در استان کرمان هستند که دانش این حوزه را دارند و فرش را می شناسند که می تواند از وجود چنین افرادی در برنامه ریزی های صنعت فرش استفاده کرد.

نایب رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان کرمان با تاکید بر اینکه باید کار را به اهل آن سپرد افزود: بزرگترین ضربه ای که دولت به فرش وارد کرده این بود که فرش را به حوزه صنعتی انتقال دادند و متولی آن امروز وزارت صنعت، معدن و تجارت است این در حالی است که جایگاه فرش باید در حوزه صنایع دستی قرار بگیرد.

سیستانی با تاکید بر اینکه دولت باید کار را به کار دانش واگذار کند افزود: در استان کرمان با فاصله ۱۶۰ کیلیومتر از مرکز استان، شهر جهانی گلیم را داریم اما چرا شهرستان راور به عنوان قطب فرش کرمان، نباید ثبت جهانی شود.

وی با بیان اینکه دولت می تواند با برنامه ریزی درست وضعیت فرش کرمان را از حالت کنونی خود خارج کند ادامه داد: در حوزه گلیم با وجود اینکه دولت (سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی) به این حوزه ورود پیدا کرده است اما چون این سازمان تخصصی بوده، به خوبی توانسته با کمک بخش خصوصی جایگاه گلیم را در استان و کشور نمایان کند و این کار در ۱۰ سال گذشته در حوزه گلیم سیرجان صورت گرفته است.

این فعال حوزه فرش با بیان اینکه مخالف ورود دولت به حوزه فرش نیستیم تصریح کرد: متاسفانه ورود نهادهای غیرتخصصی به حوزه هنری که هزاران سال پیشینه داشته و به شدت تخصصی است، قطعا به حوزه فرش آسیب خواهند رساند.

نایب رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان کرمان با اشاره به اینکه در حوزه فرش استان کرمان، خانه از پای بس ویران است تصریح کرد: کاری که اصولی نباشد، قطعا همه چیز آن غیراصولی خواهد بود. مشکلات فرش کرمان در تولید، صادرات و ... است که به صورت زنجیره آور ادامه دارد.

وی با تاکید بر اینکه استان باید توجه ویژه ای به حوزه گردشگری، فرش و صنایع دستی داشته باشد زیرا این مشاغل، مشاغلی پایدار هستند افزود: دلیل اینکه حال خیلی از صنایع دستی استان کرمان همچون فرش و مس خوب نیست این است که نسبت به فرش و صنایع دستی استان غفلت بسیار بزرگ جبران ناپذیری صورت گرفته و دولت نیز عامل این آسیب‌ها بوده است.

این فعال حوزه صنایع دستی استان کرمان با تاکید مجدد بر اینکه در بخش هنر در دهه های اخیر کار را جدی نگرفته و معنا کار را نفهمیده‌ایم خاطر نشان کرد: اگر امروز هم نسبت به این هنرها غفلت کنیم، در ۱۰ سال آینده وضعیت بدتری را تجربه خواهیم کرد. اما متاسفانه همچنان شاهد هستیم که فرش در اولویت های دولت وجود ندارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فرش اتاق بازرگاني استانی فرهنگی و هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۴۷۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: درباره گسترش تحریم‌های موجود علیه ایران اتفاق نظر وجود دارد / تحریم‌ها به تنهایی نمی‌توانند خطر گسترش تنش‌ها را برطرف کنند؛ باید جایی برای دیپلماسی در نظر گرفت

به گزارش صدای ایران از انتخاب،«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، امروز در جلسه عمومی پارلمان اروپا در استراسبورگ درباره پاسخ ایران به اقدامات اسرائیل گفت: حمله ایران علیه اسراییل در ۱۳ آوریل بی‌سابقه بود. هیچ گاه، پیشتر اتفاق نیفتاده بود. اولین باری است که ایران به طور مستقیم از خاک خود اسراییل را با صد‌ها پهپاد و موشک هدف قرار می‌دهد.

بورل در ادامه اشاره کرد که حمله ایران به اهدافی دراسرائیل، پس از حمله تل آویو علیه ساختمان کنسولگری ایران در دمشق رخ داد که اتحادیه اروپا آن را محکوم کرده بود.

بورل اقدام ایران را «نشان‌دهنده وخیم‌تر شدن شرایطی بسیار متشنج در منطقه دانست.»

او در ادامه گفت: ما، همگی حمله ایران را محکوم کرده و تعهدمان نسبت به امنیت اسراییل را اعلام کردیم. درباره گسترش تحریم‌های موجود علیه ایران اتفاق نظر وجود دارد.

بورل با دفاع از سیاست‌های تحریمی اتحادیه اروپا علیه ایران گفت: تحریم‌ها ابزار مهمی هستند و ما از آنها برای فرستادن پیام مهمی به ایران درباره فعالیت‌های آن در زمینه اشاعه تسلیحات کشتار جمعی با هدف ثبات‌زدایی در منطقه، استفاده کرده‌ایم.

او افزود: اگرچه، باید بدانیم که تحریم‌ها به تنهایی یک سیاست نیستند. تحریم‌ها ابزاری برای اتخاذ یک سیاست هستند. تحریم به خودی خود، ایران را باز نمی‌دارد. این باید پس از سال‌ها تحریم بین‌المللی مشخص باشد. ایران به همراه کره شمالی، کشور‌هایی هستند که بیشترین تحریم‌ها علیه آنها اعمال شده است. تحریم‌ها به تنهایی نمی‌توانند خطر گسترش تنش‌ها را برطرف کنند و باید جایی برای دیپلماسی در نظر گرفت. اقدام دیپلماتیک باید از اهمیت برابری برخوردار باشد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیان کرد: زمان دیپلماسی و حداکثر تلاش‌های دیپلماتیک برای اقدام به آرام کردن وضعیت است. زمان درخواست از همه برای ایفای نقش فرارسیده است. اتحادیه اروپا و کشور‌های عضو آن با بازیگران مهم در تماس هستند، چراکه اتحادیه اروپا کانال‌های ارتباطی با تمامی طرفین را باز نگه می‌دارد.

او در بخش دیگری از اظهاراتش مطرح کرد: غزه کانون تنش‌های منطقه است. تمامی بهت و حیرتی که منطقه و سراسر جهان را فراگرفته، از آن نشات می‌گیرد.

بورل افزود: ما باید با در نظر داشتن تمامی درگیری‌هایی که آن‌جا رخ می‌دهد، تعهد مطلق‌مان به دفاع و موجودیت اسراییل، همچنین هزینه انسانی درگیری‌هایی که آن‌جا رخ می‌دهد، بتوانیم در منطقه صلح و ثبات ایجاد کنیم.

او با تاکید بر اهمیت راهکار «دو دولتی» برای حل‌وفصل مسلئه فلسطین گفت: صدای اروپا باید صدای منطق باشد که تلاش می‌کند رنج انسانی را کاهش دهد و به دنبال صلحی پایدار باشد که از نظر ما، تنها از طریق روندی سیاسی حاصل می‌شود که به راهکار دو دولت منجر می‌شود.

دیگر خبرها

  • توجه ویژه دولت سیزدهم به بخش مسکن و راه آذربایجان‌غربی
  • بورل: درباره گسترش تحریم‌های موجود علیه ایران اتفاق نظر وجود دارد / تحریم‌ها به تنهایی نمی‌توانند خطر گسترش تنش‌ها را برطرف کنند؛ باید جایی برای دیپلماسی در نظر گرفت
  • سیاست دولت سیزدهم در حوزه فرودگاهی رشد متوازن است
  • پزشکیان : امروز در مجلس اولویت عده‌ای موضوع حجاب است/ این موضوع با زور و گشت ارشاد نتیجه‌ عکس خواهد داد
  • زلزله کوهبنان کرمان را لرزاند
  • رئیسی: توسعه همکاری با کشور‌های همسایه از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • توسعه همکاری با پاکستان از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • توسعه همکاری با همسایگان جزو اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • بارش‌های سیل‌آسا در ۸ استان کشور همچنان ادامه دارد
  • سوئیس بخش بزرگی از دارایی‌های مسدود شده روسیه را آزاد کرد