Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری اصفهان با اشاره به وضعیت آینده تالار تیموری گفت: در نظر داریم که آن جا پس از مرمت تبدیل به موزه هنرهای سنتی و صنایع دستی شود چراکه این قالب و محتوا میتواند به بازنمایی ارزش های هویتی شهر اصفهان، مردم اصفهان و گردشگران داخلی و خارجی کمک کند.

محمد عیدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تالار تیموری یکی از شاهکار های معماری دوره تیموری و جزء آثار برجسته مجموعه دولتخانه صفوی است که در سنوات قبل برای اینکه کار سترگی تحت عنوان موزه تاریخ طبیعی در آن صورت گیرد، در اختیار مرحوم  محمد علی جعفریان قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: ما هم معتقدیم که موزه تاریخ طبیعی یکی از فضاهای بسیار خوب است، اما از سوی دیگر معتقدیم که محتوا باید با قالب همخوانی داشته باشد یعنی باید  فضای دیگری از سوی حوزه های ذی صلاح برای موزه تاریخ طبیعی اختصاص داده شود.

معاون فرهنگی شهردار ادامه داد: یکی از وظایف عمده شهرداری تلاش برای ایجاد موزه هایی است که بتواند هویت شهر را بازنمایی کند تا شهروندان و گردشگران، گذشته تاریخی شهر را از دریچه این موزه خوانش کنند.

عیدی ضمن ارج گذاشتن به تلاش مرحوم دکتر جعفریان اضافه کرد: تلاش می کنیم تا بتوانیم تالار تیموری را از خطر ریزش رهایی دهیم در این خصوص اولین اقدامی که شهرداری باید انجام دهد این است که این تالار را مرمت کند چراکه آثار تاریخی همواره باید مورد نظارت قرار گیرد تا جلو خسارت بیشتر به آن ها گرفته شود.

وی تصریح کرد: دومین اقدامی که در این خصوص باید صورت گیرد  این است که محتوایی متناسب با این قالب که یک اثر تاریخی است را در آن قرار دهیم چراکه شهرداری در سال ۹۵  و اواخر سال۹۷ نامه هایی مبنی بر اینکه تالار تیموری را مرمت و محتوای مناسبی برای آن تعریف کند، از میراث فرهنگی دریافت کرد بنابراین تیمی تشکیل شده است تا کارکردهایی که می تواند از این محیط گرفته شود را مشخص کنند تا بتوانیم آن را به یک فضای رویدادی متناسب با کارکرد محتوایی که دارد تبدیل کنیم.

رئیس سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری اصفهان  در خصوص این سوال که چه کارکردی قرار است برای تالار تیموری در نظر گرفته شود، گفت: نظر ما این است که با توجه به کارکردهای فضایی و کالبدی که فعلا در تالار تیموری است پس از مرمت تبدیل به موزه هنرهای سنتی و صنایع دستی شود چراکه این قالب و محتوا می تواند به بازنمایی ارزش های هویتی شهر اصفهان، مردم اصفهان و گردشگران داخلی و خارجی کمک کند.

عیدی با بیان اینکه قرار نیست آثار هنری  شخص مشخصی در این موزه قرار داده شود، ادامه داد: موزه اساسا بر مدار ارائه آثار یک شخص نیست، حتی می تواند رویداد محور باشد و به صورت موضوعی کار کند  همچنین موزه ها معمولا دایره شمولشان گسترده است حتی اگر موضوع محور هم شود در بازه های زمانی متفاوت نمایشگاه هایی دیده می شود که بر مبنای آن هنرهای سنتی و صنایع دستی در آن جلوه گر می شود.

وی در خصوص سرنوشت موزه تاریخ طبیعی نیز گفت: فکر می کنم همه ما بر این امر اجماع داریم که فضای تالار تیموری برای موزه تاریخ طبیعی مناسب نیست. شهرداری پیشتر به دانشگاه اصفهان و پارک فناوری  مراجعه کرده است تا کمک کنند که موزه تاریخ طبیعی متوقف نشود.

عیدی افزود: ضمن اینکه باید اشاره کنم که مرحوم استاد جعفری زحمات بسیاری  برای موزه تاریخ طبیعی کشیده  و این موزه خود نیاز به توسعه و نگهداری دارد و باید همه کنشگران اعم از دانشگاه ، محیط زیست، شهرداری و ... وارد شوند تا محیط مناسبی برای آن در نظر گیریم.

وی با بیان اینکه زمانی که می گوییم موزه تاریخ طبیعی نباید در تالار تیموری باشد به هیچ وجه به معنی اینکه کسی منکر ضرورت موزه طبیعی برای شهر گردشگر محوری مانند اصفهان باشد نیست، تصریح کرد: اتفاقا در این مساله هم عقیده هستیم و معتقدیم که حتی برای موزه تاریخ طبیعی می تواند یک ساختمان مدرن ساخته شود به شرط آن که تمام کسانی که دغدغه محیط زیست و طبیعت را دارند باید همکاری کنند تا این اتفاق رخ دهد.

به گزارش ایمنا، تالار تیموری که متعلق به دوره تیموریان است در جنوب خیابان استانداری و در مجموعه دولتخانه صفوی واقع شده است؛ این تالار چندین دوره از هنر معماری اسلامی را به تصویر می کشد. تالار تیموری که خود یک نقش جهان در نقش جهان است طی سالیان گذشته به موزه تاریخ طبیعی اصفهان تبدیل شده است؛ این موزه در سال ۱۳۶۷ در محل تالار تیموری به همت پرفسور جعفریان راه اندازی شد.

کد خبر 407197

منبع: ایمنا

کلیدواژه: موزه محمد عیدی مرمت و بازسازي سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۴۷۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی بازارچه در موزه صنایع دستی گلستان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز گلستان، معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی گلستان گفت: بازارچه سوغات و صنایع دستی استان روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه هر هفته در موزه صنایع‌دستی گلستان برپا می‌شود.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی استان گلستان افزود: این بازارچه هر هفته از ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب در خانه تاریخی امیر لطیفی برگزار شود.

مریم حاجی‌ابراهیمی گفت:حمایت از فعالان حوزه صنایع‌دستی و سوغات استان، توسعه، ترویج و آموزش‌های صنایع‌دستی است.

دیگر خبرها

  • توضیحات اژه‌ای درباره معاون اول قوه قضاییه
  • (ویدیو) توضیحات شهردار تهران در مورد خدمات میادین میوه و تره‌بار
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • تبادل تجربیات حمل‌ونقل همگانی اصفهان و سن‌پترزبورگ
  • دو نسخه خطی گلستان سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • برپایی بازارچه در موزه صنایع دستی گلستان
  • رونمایی از نسخ خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • بنای موزه تاریخ کانون پرورش فکری در سازمان میراث فرهنگی ثبت شد
  • ثبت ملی محتوا و بنای موزه تاریخ کانون در سازمان میراث فرهنگی
  • موزه تاریخ کانون پرورش فکری کودکان ثبت ملی شد