Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@00:39:51 GMT

عراق و صدای رسای نه به آمریکا

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۴۸۰۲۳

عراق و صدای رسای نه به آمریکا

دیروز جمعه چهارم بهمن ماه شهروندان عراقی در پی فراخوان مقتدی صدر، روحانی بانفوذ شیعه و رهبر جریان صدر در عراق به خیابان‌های بغداد آمدند تا از خروج نیروهای آمریکایی مستقر در این کشور حمایت کنند. در این روز مردم عراق ضمن اعلام مخالفت خود با حضور نظامیان آمریکایی در کشورشان، این موضوع را محکوم کرده و خواستار خروج آنها هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تظاهرات‌کنندگان عراقی با در دست داشتن پلاکاردهایی با نوشته «آمریکا از عراق بیرون برو» از گروه‌های مقاومت در این کشور حمایت کردند. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به چگونگی این تظاهرات پرداخته اند.

رسانه‌های اصلاح طلب

از عراق برو بیرون

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: بیست و چهارمین روز ژانویه ۲۰۲۰ میلادی به «جمعه اعتراض» در عراق تبدیل شد. ۱۷ سال پس از روزهایی که ایالات متحده امریکا تصمیم گرفت به اسم مبارزه با تروریسم حکومت متحد قبلی خود یعنی صدام حسین را ساقط کند، میلیون‌ها عراقی خود را به میدان التحریر و دیگر خیابان‌های پایتخت این کشور رساندند تا یکصدا فریاد «امریکا برو بیرون» را سر بدهند. خبرنگاران رسانه‌های متفاوت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خود را به بغداد رساندند تا از نزدیک شاهد شبه انقلابی در این کشور علیه حضور نیروهای امریکایی باشند، نیروهایی که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا می‌گوید فعلا قرار نیست آنها را به خانه بازگرداند. تنها ۴۸ ساعت پس از آنکه برهم صالح، رییس‌جمهور عراق در داووس سوییس با همتای امریکایی خود دیدار کرده و دست دوستی داد، عراقی‌ها حضور در خیابان‌های پایتخت را از ساعت ۸ بامداد آغاز کردند و هر چه عقربه‌های ساعت به ظهر روز جمعه نزدیک‌تر می‌شد بر جمعیت حاضر نیز افزوده می‌شد. برخی در اعتراض به تداوم حضور امریکا در کشورشان کفن پوشیده و قسم خوردند که تا خروج آخرین سرباز امریکایی از عراق از پای نخواهند نشست، برخی پرچم‌های عراق در دست از دولتمردان خود می‌خواستند که مانع از عملیات‌های نظامی امریکا در زمین و حریم هوایی امریکا شوند.

این روزنامه در همین خصوص در سرمقاله ای به قلم محمد صالح صدقیان می نویسد: تظاهرات دیروز در بغداد یک رویداد بی‌سابقه بود. این تظاهرات یک پیام واضح و مشخص داشت که بخش بزرگی از مردم عراق، خواهان خروج نظامیان خارجی از خاک این کشور هستند. اما در شرایط سیاسی کنونی عراق، تبدیل این خواسته عمومی به یک اقدام عملی دولت، همچنان در سایه تردید قرار دارد. در حال حاضر دو موضع در عراق وجود دارد. یک بحث این است که امریکا تلاش می‌کند تا منازعه سیاسی خودش را با ایران در خاک عراق ادامه دهد. اصل این موضع را مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا، در سفری که به بغداد داشت، مطرح کرد. پمپئو خیلی واضح و روشن به سران عراق گفت که ما قصد داریم دست ایران را در عراق قطع کنیم و به آنها توصیه کرد که سعی کنید دامن خودتان را از این آتش دور نگه دارید. برهم صالح، رییس‌جمهور و عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، هر دو به پمپئو پاسخ دادند که به این سادگی توان دور شدن از ایران را ندارند، به هر تقدیر، ایران یکی از بزرگ‌ترین شرکای اقتصادی، با مرز طولانی و روابط عمیق فرهنگی، مذهبی و سیاسی با عراق است، اما امریکایی‌ها تهدیدشان را تکرار کردند.

نه بزرگ عراقی ها به امریکا

روزنامه ابتکار در گزارشی می آورد: صبح روز گذشته صدها هزار عراقی در تظاهراتی ضدآمریکایی خواستار خروج فوری نظامیان ایالات متحده از کشورشان شدند. موضوعی که بنا به درخواست گروه‌های عراقی به خصوص مقتدی صدر، رهبر جریان صدر صورت گرفت و مردم بغداد با در دست داشتن پلاکاردهایی در منطقه الجادریه و میدان التحریر به صورت یکصدا حضور نظامیان آمریکا در عراق را غیر قانونی دانسته و آن را محکوم کردند. در همین راستا، چند روز قبل مقتدی صدر درپی فراخوانی خواستار حضور مردم برای اعتراض به نقض حاکمیت ملی کشورشان از سوی آمریکا شده بود. وی دیروز با انتشار این بیانیه تصریح کرد که گروه‌های عراقی خواستار بسته شدن تمامی پایگاه‌های آمریکا در عراق، تعطیل شدن مقر شرکت‌های امنیتی این کشور، بسته شدن حریم هوایی عراق بر روی پرواز نیروهای اشغالگر و لغو توافقات امنیتی هستند. همچنین مقتدی صدر در این بیانیه آورده است که درصورت عدم توجه نیروهای آمریکایی به این درخواست‌ها، دولت عراق موظف است با آنها به صورت اشغالگر برخورد کند.

صدای عراق

روزنامه ایران در یادداشتی نوشت: نقشه کنونی منطقه خاورمیانه پس از جنگ جهانی اول کشیده شد و کشورهای عربی گوناگونی از دل امپراتوری عثمانی پدید آمدند. نقشه‌ای که پس از جنگ دوم جهانی به شکل کامل تثبیت شد. اگر نگاهی به حکومت‌ها و دولت‌هایی که طی این یکصد سال در منطقه به وجود آمده‌اند بیندازیم، شاید بتوان با قاطعیت گفت که هیچ رژیمی سفاک‌تر و ظالم‌تر از رژیم صدام وجود نداشته است. رژیمی که صدها هزار نفر از مردم عراق را کشت و خود را درگیر سه جنگ خانمان‌برانداز کرد و در نهایت هم به دست نیروهای چند ملیتی به رهبری ایالات متحده سقوط کرد و صدام حسین نیز اعدام شد و مردم عراق از یوغ یک دیکتاتور خون‌ریز نجات یافتند. پرسش این است که اکنون چرا پس از ۱۷ سال از آن واقعه، صدها هزار نفر از مردم عراق که به قول شبکه‌های امریکایی نیز به بیش از یک میلیون نفر می‌رسید، یکصدا خواهان خروج امریکا از کشورشان شده‌اند؟ آیا مردم عراق قدردان نیستند؟ پاسخ دقیقاً مربوط به عملکرد امریکایی‌ها می‌شود. بویژه پس از حضور ترامپ در کاخ سفید، این عملکرد آشکارا نقض حاکمیت ملی عراق است. در حقیقت می‌توان گفت که رفتار امریکایی‌ها در عراق مثل یک کشور استعمارگر با مستعمره است. در واقع امریکایی‌ها براحتی حاکمیت عراق را نقض می‌کنند. به عراقی‌ها و حتی نیروهای رسمی آنها حمله می‌کنند. از خاک عراق علیه مردم و کشورهای دیگر اقدام نظامی می‌کنند.

این روزنامه در گزارشی می نویسد: میلیون‌ها نفر از مردم عراق در یک همبستگی کم نظیر، با برپایی تظاهرات در میادین مهم بغداد، یکصدا خواهان خروج نظامیان امریکایی از خاک کشورشان شدند. این تظاهرات در حالی انجام شد که اواخر هفته گذشته، رئیس‌جمهوری عراق به‌خاطر دیداری با دونالد ترامپ در حاشیه نشست داووس، خشم مردم و دولتمردان عراقی را برانگیخت. به‌گفته شاهدان، شماری از تظاهرکنندگان با پوشیدن کفن به خیابان آمده بودند تا جانفشانی‌شان برای اهداف کشورشان را نشان دهند و جمعی نیز با حضور در ساختمان‌های نیمه کاره بنرهای بزرگی را برپا کرده بودند که روی آن پیام این تجمع میلیونی نوشته شده بود: «نه به امریکا، نه به اسرائیل، نه به استعمارگران». مقتدی صدر، یکی از رهبران شیعیان عراق فراخوان این تجمع میلیونی و همبستگی ملی را پس‌از ترور فرماندهان ایران و عراق در بغداد و تصویب لایحه خروج نیروهای امریکایی از خاک این کشور را صادر کرد اما از آنجا که از اکتبر سال گذشته، میدان التحریر عراق صحنه تظاهرات‌ ضد دولتی بود، برای اینکه هر دو تجمع که هدف مشترک بیگانه‌ستیزی و اتحاد را دنبال می‌کند، بدون مشکلی برگزار شود، محل تجمع دیروز را دو تقاطع مهم بغداد، «الطابقین» و «الجادریه» اعلام کرده بود. همچنین برای هر چه باشکوه‌تر برگزارشدن این تظاهرات، هواداران صدر از شهرهای مذهبی مانند نجف نیز صبح زود به بغداد انتقال یافته و با حاضران همصدا شدند.

تظاهرات میلیونی مردم عراق علیه امریکا

روزنامه آرمان ملی در گزارشی آورد: «جمعه میلیونی» مردم عراق در مخالفت با حضور نیروهای آمریکایی، روز گذشته در بغداد برگزار شد که طی آن مردم عراق بر لزوم اخراج اشغالگران از کشورشان تاکید کردند. به گزارش المیادین، عراقی‌ها با به اهتزاز درآوردن پرچم کشورشان در میدان التحریر، با حضور آمریکایی‌ها در این کشور مخالفت کردند. بر این اساس، جمعیت مردمی که از نقاط مختلف بغداد برای مشارکت در تظاهرات ضد آمریکایی به مرکز این شهر آمدند بسیار چشمگیر بود و تظاهرات‌کنندگان عراقی با در دست داشتن پلاکاردهایی با نوشته «آمریکا از عراق بیرون برو»، از گروه‌های مقاومت در این کشور حمایت کردند. «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق روز جمعه در اظهار نظری درباره تظاهرات ضد اشغالگری آمریکا در بغداد تاکید کرد که عراقی‌ها بر داشتن کشوری کاملا مستقل که مورد تعرض و تجاوز قرار نگیرد مصر هستند.

روزنامه همدلی در گزارشی نوشت: سال ۱۳۸۱ بود که آمریکا از آن سوی دنیا به عراق لشکر کشید. یک عملیات نظامی گسترده در قالب یک ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده و بریتانیا که در ۲۹ اسفند ۱۳۸۱ شروع شد. از آن زمان تا کنون آمریکایی‌ها و همراهانشان میهمانان دایمی عراق شده‌اند. حالا بعد از ۱۷ سال از حضور آمریکایی‌ها در عراق، روز گذشته مردم این کشور در تظاهرات گسترده و میلیونی اعلام کردند که خواستار خروج نیروهای آمریکایی هستند. این تظاهرات که در ماه‌های اخیر در اعتراض به دولت عراق شروع شده بود، این بار در پاسخ به درخواست گروه‌های عراقی و مقتدی صدر، رهبر جریان صدر برای محکوم کردن حضور آمریکایی، به صورت گسترده‌ای در منطقه «الجادریه» در مرکز بغداد برگزار شد. به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه سومریه نیوز، معترضان عراقی که کفن بر تن کرده و پرچم عراق را به دست گرفته‌ بودند، با سر دادن شعارهای ملی، حضور آمریکا در عراق را محکوم کردند. مردم عراق همچنین با در دست داشتن پلاکاردهایی، خطاب به آمریکایی‌ها شعار «از کشورمان خارج شوید پیش از آنکه خودمان شما را اخراج کنیم» را سر دادند.

در همین ارتباط روزنامه دنیای اقتصاد می نویسد: دیروز جمعه چهارم بهمن ماه شهروندان عراقی در پی فراخوان مقتدی صدر، روحانی بانفوذ شیعه و رهبر جریان صدر در عراق به خیابان‌های بغداد، پایتخت، آمدند تا از خروج نیروهای آمریکایی مستقر در این کشور حمایت کنند. این جمعیت به‌صورت گسترده‌ای در منطقه «الجادریه» در مرکز بغداد تجمع کردند. مقتدی صدر در پیامی به شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی میلیونی خواستار خروج همه نیروهای آمریکایی و شرکت‌های آمریکایی و بستن حریم هوایی عراق بر روی جنگنده‌های خارجی و لغو تمام توافق‌نامه‌های امنیتی با آمریکا شد. در این میان، بسیاری از معترضان عراقی هم کفن بر تن کرده و پرچم عراق را به دست گرفته و با سر دادن شعارهای ملی، حضور آمریکا در عراق را محکوم کردند. عراقی‌ها با در دست داشتن پلاکاردهایی، خطاب به آمریکایی‌ها شعار «از کشورمان خارج شوید پیش از آنکه خودمان شما را اخراج کنیم» را سر دادند.

برنامه ۷ بندی مقتدی صدر برای خروج آمریکا از عراق

خبرگزاری ایسنا در گزارشی آورد: مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در بیانیه‌ای همزمان با آغاز تظاهرات میلیونی ضد آمریکایی در بغداد اظهار کرد: اگرچه ما قلب‌هایمان را زره پوش کرده‌ایم و همواره به دنبال شهادت بوده‌ایم اما به وضعیت عراق و ملت آن توجه داریم که جنگ‌ها آنها را خسته کرده‌ است. به همین منظور ما تمام تلاش‌مان را خواهیم کرد تا با اشغالگران وارد جنگ دیگری نشویم. مقتدی صدر خاطرنشان کرد که از تمامی راه‌های مسالمت‌آمیز از جمله سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای اخراج نیروهای آمریکایی استفاده خواهد کرد. وی برنامه‌ای را برای خروج کامل آمریکا از عراق تعیین کرد که شامل هفت بند زیر است: بستن تمامی پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق، بستن مقر شرکت‌های امنیتی آمریکا و پایان دادن به فعالیت آنها در عراق، بستن حریم هوایی عراق بر روی پرواز هواپیماهای جنگی و اطلاعاتی اشغالگران (آمریکایی‌ها)، لغو تمامی توافقنامه‌های امنیتی با اشغالگر، چراکه تعادل بین‌المللی در آنها رعایت نشده و در سایه حضور اشغالگری آمریکا تصویب شده‌اند، ترامپ نباید در تصمیمات و اظهاراتش با عراق نگاه بالا به پایین داشته باشد و حس برتری بر  عراق نشان دهد، در غیر این صورت معامله به مثل خواهیم کرد، در صورت مخالفت آمریکا با خروج از عراق؛ کشورهای همسایه نباید در نحوه برخورد ما با اشغالگر مداخله کنند، اگر تمامی بندهای فوق اجرا شود با آمریکا به عنوان یک دولت غیر اشغالگر برخورد می‌کنیم، اما در صورت اجرا نشدن و مخالفت با اجرای آنها در مدت زمان محدود، آمریکا یک کشور متخاصم باعراق به شمار می‌رود.

تظاهرات میلیونی عراقی ها علیه حضور نظامیان آمریکایی

خبرگزاری ایلنا در گزارشی نوشت: تظاهرات گسترده مردمی امروز- جمعه- در بغداد به درخواست «مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر برای اخراج نیروهای آمریکایی از کشور و محاکمه مفسدان برگزار شد. معترضان با حمل پرچم عراق شعارهایی برای اخراج نیروهای آمریکایی و بیگانه از این کشور سر دادند. خیابان­‌های بغداد از همان ساعات اولیه صبح مملو از حضور تظاهرکنندگان در سایه تدابیر امنیتی سخت و استقرار گسترده نیروهای حشدالشعبی، پلیس مرکزی، ارتش و دستگاه‌­های اطلاعاتی برای برقراری امنیت  تظاهر کنندگان بود. «صلاح العبیدی»، سخنگوی جریان صدر روز گذشته- پنج شنبه- تأکید کرد که این تظاهرات میلیونی در بغداد برای اخراج نیروهای آمریکایی و نیز محاکمه مفسدان بود و  هیچ شعاری علیه گروه‌­های سیاسی و حزبی سر نخواهد داد و از هر کس با این موضوع مخالف است، می‌­خواهیم که در تظاهرات شرکت نکند.

فرارو در همین خصوص می نویسد: مردم عراق صبح امروز (جمعه) در پاسخ به درخواست مقتدی صدر، رهبر جریان صدر و برخی دیگر از گروه‌های سیاسی این کشور، برای حضور در تظاهرات میلیونی ضد آمریکایی، به صورت گسترده‌ای در در مرکز بغداد تجمع کردند. در همین راستا، یک منبع امنیتی عراقی صبح امروز اعلام کرد که دستگاه‌های امنیتی این کشور همزمان با آغاز تظاهرات میلیونی علیه حضور آمریکا در بغداد، تدابیر شدید امنیتی اتخاذ کرده و چند خیابان در مرکز بغداد را بسته‌اند. این منبع گفت که به دنبال فراخوان تظاهرات میلیونی ضد آمریکایی، نیروهای امنیتی از شب گذشته در حال تشدید اقدامات امنیتی در نزدیکی دو پل «الطابقین» و «الجادریه» هستند و در حال حاضر چهار راه الطابقین و دو پل مذکور را با قرار دادن موانع امنیتی مسدود کرده‌اند. مقتدی صدر، رهب رجریان سائرون، امروز (جمعه) طی بیانه ای، با اعلام «وقفه موقت» در حرکت اخراج نیروهای خارجی از عراق، به مجموعه‌ای از شرایط و تعهداتی اشاره کرد که باید در مناسبات خارجی میان عراق و نیروهای اشغالگر آمریکایی مورد توجه قرار گیرد.

نامه نیوز در گزارشی می آورد: آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالی دینی عراق بر وحدت ملی و تمامیت سرزمینی این کشور تاکید و مخالفت خویش را با هر گونه هتک حرمت به این دو ارزش اعلام کرد. در بیانیه مرجع عالی دینی عراق که امروز از سوی حجت‌الاسلام  «احمد صافی» در خطبه‌های نماز جمعه کربلا خوانده شد، آمده است که هیچ توجیهی برای نقص تمامیت ملی و حاکمیت عراق از هر شخص و گروهی تحت هر بهانه ای وجود ندارد. آیت الله سیستانی در بیانیه افزودند که شهروندان عراقی در بیان مواضع و دیدگاه های خود به روش های مسالمت آمیز و در چارچوب صیانت از حاکمیت عراق به دور از هرگونه دیکته و فشار خارجی آزاد هستند.

رسانه‌های اصولگرایان

قیام عراق برای انتقام سخت

روزنامه جوان در گزارشی می نویسد: میلیـون‌ها عراقی بـه دعـوت رهبران‌شان پاسخ مثبت دادند و دیروز با حضور در خیابان‌های بغداد، با شعار «نه به امریکا»، خواستار اخراج نظامیان خارجی از خاک کشورشان شدند؛ تظاهراتی که رهبران عراقی آن را همه‌پرسی علیه اشغالگران خوانده و خواهان احترام به حفظ حاکمیت ملی شده‌اند. راهپیمایی عراقی‌ها چنان گسترده بود که رسانه‌های غربی هم نتوانستند به راحتی از کنار آن عبور کنند و عظمت این موج مردمی را بازتاب دادند. پس‌لرزه‌های ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس ایران و همرزمانش پس از گذشت سه هفته همچنان امریکا را می‌لرزاند. پس از طرح تصویب پارلمان عراق مبنی بر خروج نیروهای امریکایی، این بار نوبت مردم بود تا عزم جدی خود را برای بیرون راندن اشغالگران نشان دهند. مردم عراق از قشرها و طیف‌های مختلف از جمله شیعیان، سنی‌ها و مسیحیان روز جمعه از اولین ساعات صبح با حضور در خیابان‌های بغداد، پایتخت این کشور، برای نه گفتن به امریکا قیام کردند و خواستار بیرون کردن نظامیان امریکایی شدند.

روزنامه رسالت در گزارشی نوشت: تظاهرات «جمعه میلیونی» مردم عراق در مخالفت با حضور نیروهای آمریکایی، در بغداد برگزار شد که طی آن مردم عراق بر لزوم اخراج اشغالگران از کشورشان تأکید کردند. عراقی ها از نخستین ساعات صبح دیروز به سمت خیابان‌های اصلی بغداد و میدان التحریر روانه شدند تا ضمن خلق حماسه‌ای تاریخی و بی‌سابقه، بر حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی در کشورشان، خط بطلان بکشند. این تظاهرات اولین حضور مردمی در چنین وسعتی برای محکوم کردن حضور نظامیان خارجی در عراق است. از نکات قابل توجه در این راهپیمایی این‌ بود که تظاهرات کنندگان کفن‌پوشان به‌طور گسترده پرچم‌های عراق را در دست داشتند. آن‌ها با سردادن شعارهایی مانند «آمریکا خارج شو» و حمل پلاکاردهایی  که در آن شعارهای «آمریکا با زبان خوش بیرون برود» و «عراق عربستان نیست»  نقش بسته شود، مخالفت خود را با استمرار حضور اشغالگران آمریکایی نشان دادند.

بروید تا زنده بمانید

روزنامه کیهان در گزارشی آورد: پس از ماجرای حمله موشکی به پایگاه آمریکایی «عین‌الاسد»، سیلی سخت دوم دیروز در خیابان‌های عراق به گوش آمریکا نواخته شد؛ بغداد و دیگر شهرهای عراق شاهد بزرگ‌ترین اجتماع مردمی در تاریخ این کشور بود و کارشناسان این اتفاق را تنها با راهپیمایی روزهای اربعین کربلا و نجف و یا تظاهرات عراقی‌ها علیه استعمار انگلیس در سال ۱۹۲۰ میلادی، مقایسه می‌کنند. دیروز روز انقلاب واقعی مردم عراق و خروش یکپارچه میلیون‌ها نفر بود، به طوری که پاهای آمریکا، ناتو و همه اشغالگران غربی را در کل منطقه لرزاند و صهیونیست‌ها را نیز به شدت نگران و سراسیمه کرد. رسانه‌های عراقی و خارجی بی‌طرف با اشاره به مشارکت بیش از دو و نیم میلیون نفر فقط در تظاهرات بغداد، اعلام کردند که عراقی‌ها منطقه را زیر پای آمریکا لرزاندند. با این اتفاق بی‌نظیر، که یک همه‌پرسی نیز محسوب می‌شود، همه راه‌های توجیهی برای ماندن آمریکا، بسته شده است.

خروش عراق؛ اخراج امریکا

روزنامه صبح نو در گزارشی می نویسد: روز گذشته عراق صحنه باشکوه وحدت ملی و انسجام و آمادگی برای بیرون راندن اشغالگران آمریکایی  از خاک سرزمینش بود. در پی فراخوان جریان‌های سیاسی عراق در محکومیت حضور نظامیان آمریکا و تجاوزهای مستمر آنها، شهروندان عراقی از عصر پنجشنبه با هر وسیله‌ای خود را به بغداد رساندند تا در این تظاهرات شرکت کنند.  شمار زیادی از معترضان عراقی کفن‌پوش به خیابان‌های بغداد آمدند و اعلام کردند برای اخراج نظامیان آمریکایی آماده شهادت هستند. تظاهرکنندگان عراقی در شعارهایشان با اعلام انزجار از رژیم تروریستی آمریکا با فریاد «آمریکا از کشور ما بیرون برو» خشم و نفرت خود را از اشغالگران نشان دادند.

روزنامه رسالت در گزارشی آورد: عراقی‌ها برای برگزاری تظاهرات گسترده ضد حضور نظامی آمریکا در منطقه، در خیابان‌های مختلف بغداد حضور پیدا کرده و یکصدا فریاد استقلال و آزادی کشورشان با اخرج آمریکا را سردادند. آمریکا بر این تصور بود که با به شهادت رساندن سرداران مقاومت در اقدامی تروریستی در فرودگاه بغداد می‌تواند حضور بلند مدت خود در عراق و منطقه را اجرایی سازد چنانکه از ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس با عنوان پیروزی بزرگ برای بقا آمریکا در منطقه یاد کرد. اما توهم بودن این تصور آمریکایی زود آشکار شد که گام اول آن طرح پارلمان عراق برای خروج نیروهای آمریکایی بود. اما این روند همانجا متوقف نشد و مردم عراق نیز که با تشییع باشکوه پیکر سرداران مقاومت، حضورشان در میدان مبارزه با آمریکا را نشان داده‌اند با برپایی تظاهراتی میلیونی اراده عملیشان برای تحقق اخراج آمریکا را به رخ جهانیان کشیدند.

جمعه استقلال و حاکمیت عراق

خبرگزاری تسنیم در گزارشی نوشت: مردم عراق یکصدا خواهان خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی از کشورشان هستند. تظاهرات کنندگان شعار "بره بره آمریکا" (آمریکا برو بیرون) سرمی‌دهند. از نکات قابل توجه در این راهپیمایی این است که تظاهرات کنندگان کفن پوشان به طور گسترده پرچم‌های عراق را در دست دارند. در همین حال، خبرنگار شبکه المیادین از عزیمت تظاهرات‌کنندگان به سمت میدان التحریر در مرکز شهر بغداد خبر داد. خبرنگار این شبکه گزارش داد که تظاهرات کنندگان "کفن پوش" هستند و پرچم‌های عراق را در دستان خود دارند. بر اساس این گزارش، هواداران گروههای مقاومت و عشایر با در دست داشتن پرچم‌های خاص خود در تظاهرات شرکت کرده‌اند.

سایت خبری –تحلیلی الف در گزارشی آورد: ظاهرات میلیونی عراقی ها در مخالفت با حضور نظامیان آمریکایی در حالی آغاز شده است که طرفداران گروه های مختلف شیعه – که تا چندی پیش در خصوص حمایت از دولت بغداد با هم اختلاف داشتند – اکنون یکصدا خواستار خروج آمریکا از این کشور شده اند. حضور نظامی آمریکا در عراق به ویژه پس از ترور سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده لشکر قدس سپاه پاسداران و همچنین ابو مهدی المهندس، قائم مقام فرمانده نیروهای مردمی عراق موسوم به حشدالشعبی، به مساله ای جنجالی در محافل مختلف عراق تبدیل شده است. مقتدا صدر رهبر شیعه و پرنفوذ عراقی که از برجسته ترین مخالفان دولت صادق المهدی، نخست وزیر عراق محسوب می شد و بسیاری از تظاهرات اخیر ضد دولتی را در عراق هدایت می کرد، این بار از طرفداران خود خواسته است در تظاهراتی میلیونی علیه آمریکا شرکت کنند. بسیاری از جناح های موجود در حشد الشعبی که عموما از آنها به عنوان گروه های طرفدار ایران و رقبای صدر یاد می شود، نیز از این فراخوان استقبال کرده و طرفداران خود را به خیابان های بغداد کشانده اند.  

برچسب‌ها آیت الله سیستانی بغداد دونالد ترامپ امريكا شیعه اسرائیل شبکه المیادین خاورمیانه مقتدی صدر عراق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آیت الله سیستانی بغداد دونالد ترامپ امريكا شیعه اسرائیل شبکه المیادین خاورمیانه مقتدی صدر عراق دونالد ترامپ دونالد ترامپ آیت الله سیستانی بغداد دونالد ترامپ امريكا شیعه اسرائیل شبکه المیادین خاورمیانه مقتدی صدر عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۴۸۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه

آفتاب‌‌نیوز :

رسانه عبری: اسرائیل با استفاده از هواپیما‌های F۳۵ حملاتی را در عراق، سوریه و ایران انجام داد و در این حمله از حریم هوایی اردن استفاده کرد.

●سناتور مارکو روبیو: اسرائیل این توانایی را دارد که بدون ورود به حریم هوایی ایران، از حریم هوایی سوریه و عراق به اهدافی در داخل ایران حمله کند.

●زیرنویس شبکه خبر: منابع خبری از شنیده‌شدن صدای قوی در برخی مناطق مرکزی کشور خبر دادند.

●تعلیق پرواز‌های تهران، اصفهان و شیراز

مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاهی گفت:  پرواز‌های تهران، اصفهان و شیراز، فرودگاه‌های غرب، شمال غرب و جنوب غرب به حالت تعلیق درآمدند. این پرواز‌ها تا بدین لحظه لغو نشده؛ مسافران پیش‌از عزیمت اطلاعات پرواز را چک کنند.

●اورشلیم پست: یک حمله موشکی اسرائیل بامداد روز جمعه یک سایت در ایران را هدف قرار داد

●جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

منابع خبری به فارس می‌گویند صدای سه انفجار در حوالی پایگاه شکاری ارتش در شمال شرق اصفهان شنیده شده است.

 پدافند در واکنش به یک شی که احتمال داده می‌شود ریزپرنده باشد فعال شده است.

گفته شده رادار ارتش از اهداف احتمالی بوده است؛ و شیشه‌های چند ساختمان اداری در این محدوده شکسته شده است. 

 فارس نوشته است گزارش از جلوی پایگاه شکاری ارتش در اصفهان نشان می‌دهد وضعیت عادی است.

●خبرنگار المیادین در تهران: اطلاعاتی مبنی بر رهگیری ۵ هدف از سوی پدافند هوایی در آسمان اصفهان منتشر شده است.

●شهروندان در شمال شهر اصفهان از شدت صدای انفجار از خانه بیرون آمدند.

●الون بن دیوید تحلیلگر اسرائیلی: بر اساس گزارش‌های ایران و آمریکا، این حمله محدود و هدفمند به یک پایگاه نیروی هوایی در نزدیکی اصفهان است.

●یک هواپیمای آمریکایی در صحرای سماوه در جنوب عراق در حال سوخت رسانی به یک هواپیمای جنگنده ناشناس است.

●ادعای abc: اسرائیل به 9 هدف در ایران حمله کرد!

●گفته شده شورای عالی امنیت ملی در پی وقوع حوادث امشب جلسه تشکیل داد.

●سخنگوی سازمان فضایی کشور: چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است.

●منشاء صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

صبح امروز برخی منابع محلی از شنیده شدن صدایی شبیه صدای انفجار در جنوب غرب شهر تبریز خبر داده‌اند.

بررسی‌های فارس نشان می‌دهد هیچ‌گونه انفجاری در تبریز رخ نداده است و پدافند هوایی تبریز در پی مشاهده شی مشکوک اقدام به شلیک کرده است.

پدافند هوایی تبریز در محدوده وادی رحمت در شمال این شهر قرار دارد.

این پدافند مشرف به شهر تبریز و در فاصله حدود ۲ تا ۳ کیلومتری از پالایشگاه و پتروشیمی تبریز قرار دارد.

هم اکنون تبریز در آرامش کامل است.

●خبرگزاری اسپوتنیک روسیه: نشست اضطراری شورای عالی امنیت ملی ایران و سپاه پاسداران، وضعیت آماده باش حداکثری را اعلام کرد.

●منشا صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

در پی شنیده شدن صدای انفجار در غرب تبریز و حوالی منطقه‌ای بنام وادی رحمت، طبق پیگیری‌های ایرنا مشخص شد، پدافند هوایی تبریز در پی مشاهده شی مشکوک شلیک کرده است.

هیچ گونه انفجاری در تبریز رخ نداده و هم اکنون نیز شهر در آرامش کامل بسر می‌برد.

هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

منابع آگاه به تسنیم گفتند که علیرغم شایعات تا این لحظه هیچ گزارشی مبنی بر اینکه انفجار بزرگی در اصفهان رخ داده و یا موشکی اصابت کرده باشد وجود ندارد.

بر اساس گفته این منابع، با توجه به سطح بالای حساسیت، پدافند شلیک‌هایی را در اطراف پایگاه هوایی اصفهان انجام داده است، اما تا این لحظه صرفاً احتمال موضوع ریزپرنده مطرح است، اگر چه این موضوع نیز هنوز قطعی نشده است.

●منابع موثق: تاسیسات هسته‌ای در استان اصفهان در امنیت کامل است 

صداوسیما اعلام کرد: گزارش برخی رسانه‌های خارجی درباره حادثه در این تأسیسات نادرست است.

●خبرگزاری بلومبرگ گزارش می‌دهد که مقام‌های اسرائیلی روز پنجشنبه به آمریکا خبر داده بودند که ظرف ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت آینده دست به «اقدام تلافی‌جویانه» علیه ایران خواهند زد.

ان‌بی‌سی به نقل از مقامات آمریکایی: آمریکا در حمله اسرائیل به ایران شرکت نداشت!

رویترز: حمله موشکی به ایران صورت نگرفته است.

گزارش ایرنا از آخرین وضعیت سامانه‌های پدافندی و مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور

به دنبال فعال شدن پدافند هوایی در برخی نقاط کشور برای مقابله با برخی اهداف احتمالی، گزارش خبرنگاران ایرنا ار سراسر کشور حکایت از این دارد که تاکنون اصابت و انفجار گسترده‌ای که ناشی از برخورد هرگونه تهدید هوایی باشد گزارش نشده است.

از سویی بررسی‌های میدانی در شهر اصفهان نشان می‌دهد تاسیسات مهم در این استان به ویژه تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است و حادثه‌ای در آن‌ها گزارش نشده است.

تصاویر ثبت شده توسط کاربران حکایت از فعالیت توپ‌های پدافندی در برخی از نقاط کشور داشته که که بعنوان سامانه‌های دفاع نقطه‌ای در برابر تهدیدات در ارتفاع بسیار کم عمل می‌کنند و فعالیت آن‌ها در وضعیت هوشیاری صد در صدی کاملا طبیعی است.

تاکنون گزارشی از شلیک سامانه‌های پدافندی موشکی دریافت نشده است.

●تکذیب جلسه شورای عالی امنیت ملی

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی: گزارش برخی رسانه‌های خبری خارجی درباره تشکیل جلسه اضطراری شورای عالی امنیت ملی ایران کذب است.

دیگر خبرها

  • انفجار در پایگاه حشدالشعبی در استان بابل عراق
  • حمله پهپادی به مقر نیروهای الحشدالشعبی در بغداد + فیلم
  • حمله به مقر نیروهای الحشدالشعبی در بغداد + فیلم
  • انفجار در یک پایگاه نظامی در بغداد +فیلم
  • انفجار در یک پایگاه نظامی در بغداد
  • وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌
  • حمله اسرائیل به جنوب سوریه
  • صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه
  • شنیدن شدن صدای چندین انفجار در عراق و سوریه
  • شنیده شدن صدای انفجاری در استان بابل عراق