Web Analytics Made Easy - Statcounter

صادرات برنج باسماتی هند به ایران، در ۸ ماهه ابتدایی امسال به ۶۰۰ هزار تن رسید که نسبت به ۹۰۰ هزار تن سال گذشته ۳۳ درصد کاهش داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رویترز اخیراض در گزارشی نوشته است که بی میلی تاجران هندی برای صادرات برنج باسماتی به ایران باعث کاهش شدید صادرات بزرگترین تامین کننده غلات دنیا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحریم‌های آمریکا مانع پرداخت پول برنج توسط ایران شده است.

 صادرات برنج هند بین ماه های آوریل تا نوامبر 2019 -  8 ماه اول سال شمسی -  بیش از 25 درصد کاهش یافت و به 5.5 میلیون تن رسید. هند سال گذشته در همین دوره 7.5 میلیون تن برنج صادر کرده بود. به گفته منابع، صادرات برنج این کشور 19 درصد کاهش یافته و به 3.8 میلیارد دلار رسیده است که کمتر از 4.7 میلیارد دلار سال گذشته است.

 غلات بزرگترین منبع درآمد ارزی هند در کشاورزی است. هند در سال مالی 2018/19  ، 7.75 میلیارد دلار از این صادرات درآمد داشت.

 صادرات برنج باسماتی هند به ایران،  بزرگترین خریدار غلات این کشور، به 600 هزار تن رسید که نسبت به 900 هزار تن سال گذشته کاهش داشت ولی تاجران که نگران تأخیر پرداخت توسط ایران هستند هیچ قرارداد جدیدی با تهران طی 5 روز گذشته امضا نکرده اند.

 با توجه به بدهی 20 میلیارد روپیه ای (281.41 دلار) ایران به هند به خاطر تأثیر تحریم‌های آمریکا بر توانایی ایران در پرداخت پول کالاهای وارداتی، انتظار نمی رود صادرات به ایران افزایش قابل توجهی داشته باشد.

 خریداران ایرانی بخشی از این پول را در نوامبر پرداخت کردند که باعث شد تاجران هندی قراردادهای جدید ببندند.

 از 4.4 میلیون تن برنج باسماتی که هند در سال مالی گذشته صادر کرده، 1.4 میلیون تن آن متعلق به ایران بوده است.

 علاوه بر کاهش صادرات به ایران، صادرات برنج غیر باسماتی هند به اروپا هم کاهش یافته است. مقامات تجارت و صنعت بقایای بالای آفت کش ها را در محموله های هند یافته‌اند که باعث کاهش خرید اتحادیه اروپا از این کشور شده است.

رویترز در حالی مدعی کاهش واردات برنج هندی به ایران به خاطر تحریم ها شده است که پیش از این هم ایران بابت برنج های وارداتی از برنج هیچگونه پولی پرداخت نمی کرده و ما به ازای فروش نفت خود به هند، برنج خریداری می کرده است.

در چنین شرایطی که واردات برنج از هندوستان و پاکستان کاهش یافته اما به خاطر بارندگی های سال گذشته و افزایش تولید برنج، میزان تولید برنج در کشور به رقم نسبتاً مطلوبی رسیده و از طرف دیگر انبارهای استراتژیک ایران پر از برنج است.

 

انتهای پیام/ط

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۴۸۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات محصولات کشاورزی از مازندران رشد ۱۰ برابری داشته است

به گزارش خبرنگار مهر، بابک مؤمنی ظهر چهارشنبه در دیدار با آیت اله معلمی امام جمعه قائمشهر اظهار کرد: سال گذشته علی‌رغم اتفاقات خاص و ویژه مانند خشکسالی بی سابقه در ۵۰ سال اخیر که ۸۰ درصد آورد رودخانه‌ها کاهش یافت و تغییرات اقلیمی در سال‌های اخیر و گرمای بی سابقه در زمستان نیاز به سازگاری ویژه با این شرایط داریم.

وی ادامه داد: مازندران یکی از ارکان امنیت غذایی کشور است و به همت همه مدیران و همکاران ضامن تأمین مرغ استان بلکه ضامن بقای امنیت غذایی و مرغ پایتخت کشور است و این استان دارای بالاترین میزان جوجه ریزی در کشور است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: سال گذشته شاهد افزایش ۲۵ درصدی جوجه ریزی بودیم و دو ماه پیاپی رکود جوجه ریزی با ۱۷ میلیون قطعه را پشت سر گذاشتیم.
این مسؤول ادامه داد: در حوزه صادرات محصولات کشاورزی استان برای اولین بار با رشد ۱۰ برابری صادرات مواجه بودیم و صادرات محموله‌های محصولات باغی از مبدا استان مازندران را داشتیم.

کد خبر 6063570

دیگر خبرها

  • نحوه پخت برنج سرخ کرده با تخم مرغ (فیلم)
  • صادرات بیش از ۱۳۶ هزار تن تخم مرغ در سال گذشته
  • رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است
  • صادرات محصولات کشاورزی از مازندران رشد ۱۰ برابری داشته است
  • پالایشگاه‌های هندی نفت بیشتری از آمریکا می‌خرند
  • رشد ۱۵ درصدی صادرات کردستان در سال گذشته
  • بارش‌ها در ایران ۲۱ درصد کاهش یافت/کاهش ۱۷ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • رشد صادرات ایران به چین در ۱۰ سال گذشته
  • مسئول حزب‌الله از دستیابی به موشک‌های جدید خبر داد
  • اعلام رسمی تعداد خودرو‌های وارداتی در ۱۴۰۲/ خروج بیش از ۳ میلیارد دلار از کشور برای واردات موبایل/ چینی‌ها در ۱۴۰۲ بیشترین ورود سرمایه به ایران را داشتند/ الزام ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس