Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-25@07:09:26 GMT

وقتی پای انسان از مشکلات سلامت خبر می‌دهد

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۴۸۷۲۸

وقتی پای انسان از مشکلات سلامت خبر می‌دهد

همه ما هر از گاهی احساس درد اندک در پا‌ها را تجربه می‌کنیم که می‌تواند به دلایل مختلفی مانند زیاد ایستادن یا پیاده‌روی بیش از حد شکل گرفته و به طور کلی دلیلی برای نگرانی محسوب نمی‌شود.

در موارد این چنینی با استراحت دادن به پا‌ها و شاید یک ماساژ خوب می‌توان به تسکین و بهبود درد کمک کرد.

اما اگر هر روز با احساس درد در پا‌های خود مواجه هستید و با اقداماتی مانند استراحت و ماساژ نیز بهبودی در آن حاصل نمی‌شود، مساله‌ای جدی‌تر می‌تواند در جریان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
برخی مشکلات سلامت می‌توانند موجب بروز علائمی در پا‌ها شوند که نباید آن‌ها را نادیده گرفت.

احساس درد، گزگز و بی حسی

احساس درد، گزگز یا بی حسی در پا‌ها می‌تواند نشانه‌ای از نوروپاتی دیابتی باشد. این شرایط زمانی شکل می‌گیرد که سطوح ناسالم قند خون به اعصاب آسیب می‌رساند و مکانیزم ارسال سیگنال توسط آن‌ها را تحت تاثیر می‌دهد.

در صورت مواجهه با هر یک از این موارد مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط، انجام آزمایش و تلاش برای مدیریت سطوح قند خون اهمیت دارد.

در شرایطی که نوروپاتی دیابتی می‌تواند موجب بی حسی، درد و گزگز در پا‌ها شود، باید توجه داشت که افراد مبتلا به این شرایط ممکن است هیچ دردی را احساس نکنند، حتی زمانی که باید این گونه باشد.

پس اگر انگشت پای شما به یک مانع برخورد کرد، اما هیچ دردی احساس نکردید، این شرایط را نادیده نگیرید، زیرا آسیب دیدن اعصاب می‌تواند دلیل آن باشد و نه این که برخورد صورت گرفته هیچ دردی نداشته است.

تیرگی قوزک‌ها

اگر پوست اطراف قوزک پای شما در حال تیره‌تر شدن است (معمولا ابتدا قوزک داخلی با این شرایط مواجه می‌شود)، این می‌تواند نشانه‌ای از عملکرد نادرست سیاهرگ‌ها در پای شما باشد.

این شرایط که به نام نارسایی مزمن سیاهرگی شناخته می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که دریچه‌های موجود در سیاهرگ‌ها دچار مشکل شده و خون موجود در پا‌ها به خوبی به سمت قلب باز نمی‌گردد. زمانی که خون در پا‌ها جمع می‌شود پوست در ناحیه قوزک‌ها تیره‌تر به نظر می‌رسد.

در بلند مدت و عدم درمان مناسب، این شرایط می‌تواند به بروز زخم‌های سیاهرگی منجر شود که پارگی پوست و شکل گیری زخم‌های باز را به همراه دارد.

ترک خوردگی پاشنه پا

خشکی پوست پا ممکن است به معنای آن باشد که به نوشیدن آب بیشتر و استفاده از محصولات مرطوب کننده نیاز دارید. اما بروز ترک‌های عمیق در پاشنه پا می‌تواند به بروز مشکل در غده تیروئید انسان اشاره داشته باشد.

ترک‌های پاشنه پا می‌تواند نشانه‌ای از کم کاری تیروئید باشد. از دیگر علائم این شرایط می‌توان به خستگی، افزایش وزن، افسردگی، و حتی تغییرات اجابت مزاج اشاره کرد.

در صورت تجربه هر یک از این مسائل، مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط بهترین گزینه است.

تورم قوزک‌ها

آیا زمانی که در آینه به پا‌های خود نگاه می‌کنید، قسمت پایینی و مچ پا‌ها متورم به نظر می‌رسند؟ اگر این گونه است بررسی فشار خون اقدام خوبی است.

در حقیقت، تورم قوزک‌ها نشانه‌ای رایج از فشار خون بالا است، زیرا این شرایط عمل پمپاژ خون در سراسر بدن را برای قلب دشوار ساخته و به انباشت مایع در قسمت پایینی بدن منجر می‌شود.

تغییر رنگ انگشت‌های پا

اگر با تغییر رنگ ناگهانی انگشت‌های پای خود مواجه شده اید و این تغییر رنگ از سفید به آبی و قرمز و سپس بازگشت به رنگ عادی پوست رخ می‌دهد ممکن است به بیماری رینود مبتلا شده باشد.

این اختلال موجب انقباض رگ‌های خونی، مسدود شدن جریان خون، به ویژه هنگام احساس سرما یا استرس، می‌شود، از این رو، خون نمی‌تواند به سطح پوست برسد و به آن تغییر رنگ منجر می‌شود.

در شرایطی که این اختلال می‌تواند ارثی باشد، اما ممکن است نشانه‌ای از بیماری‌های خودایمنی مانند روماتوئید و سندرم سیوگرن و مشکلات تیروئید نیز باشد.


منبع: پارسینه

کلیدواژه: سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۴۸۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طب ایرانی یکی از اصول ششگانه سبک زندگی را محیط می‌داند

 سید مهدی میرغضنفری، معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل با اشاره به نامگذاری سومین روز از هفته سلامت با عنوان «سلامت خانواده و سلامت زمین» اظهار داشت: از منظر حکمای طب ایرانی هر اقلیمی مزاج خود را دارد و با دانستن مزاج هر اقلیم می‌توانیم برای زندگی یا سفر مکان مناسب تری که متناسب با مزاجمان باشد را انتخاب کنیم.

وی افزود: همچنین با دانستن مزاج هر اقلیم بهتر می‌توانیم از اقلیم‌ها محافظت کنیم، زیرا زمانی که افراد حالشان در یک مکان و سرزمین خوب است بهتر می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند و نیز تلاش بیشتری در جهت سالم نگه داشتن آن می‌کنند.

معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل با بیان اینکه سلامت زمین و سلامت انسان با یکدیگر عجین هستند، گفت: یکی از خصوصیات طب ایرانی آن است که سلامت انسان را در ارتباط با سلامت محیط می‌بیند یعنی اگر محیط ناسالم باشد سلامت انسان مختل می‌شود و این مسأله آنقدر اهمیت دارد که طب ایرانی یکی از اصول ششگانه سبک زندگی را محیط می‌داند.

 وی ادامه داد: برخی اقلیم‌ها گرم و خشک هستند و بعضی سرد و تر، برخی زمین‌ها شوره زار یا خاک رس، برخی در مجاورت با دریا و کوه و همه اینها تفاوت اقلیم‌ها از لحاظ مزاج محسوب می‌شوند.

این متخصص فیزیولوژی افزود: هر کدام از این حالات مزاجی، اثرات مختلفی بر سلامت انسان‌های با مزاج متفاوت دارند.

 سید مهدی میرغضنفری در پایان گفت: باید بدانیم زمانی که بحث سلامت زمین مطرح می‌شود تنها به این معنا نیست که ما زباله در طبیعت نریزیم بلکه باید بدانیم هر منطقه و اقلیم چه خصوصیاتی دارد و با خصوصیاتی که دارد چطور باید خودمان را وفق دهیم تا در آن منطقه بتوانیم سالم بمانیم و سالم زندگی کنیم و همچنین در جهت سالم نگه داشتن آن منطقه بکوشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • (ویدئو) واکنش دیدنی آقای بازیگر وقتی اسم همسرش را می‌شنود
  • فواید شگفت‌انگیز کرفس برای سلامتی: هر آنچه باید بدانید
  • فضای سبز و تقویت سلامت میکروبیوتای روده و پوست
  • بررسی نقش روتین پوستی در سلامت پوست
  • معجزه انبه برای سلامت بدن
  • اثرات ساعات کاری طولانی بر سلامت دوران میانسالی
  • منشاء بسیاری از بیماری‌های جسمی را در روان خود پیدا کنید
  • طب ایرانی یکی از اصول ششگانه سبک زندگی را محیط می‌داند
  • نحوه صحیح استفاده از انواع محصولات مراقبت پوست برای حفظ شادابی و سلامت
  • روزانه ۳ نفر در کهگیلویه و بویراحمد به سرطان مبتلا می شوند