Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@18:16:59 GMT

شفافیت، دستاورد اصلاح نرخ ارز حقوق ورودی گمرکات

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۴۸۷۵۹

شفافیت، دستاورد اصلاح نرخ ارز حقوق ورودی گمرکات

«سیامک پیربابایی» روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: اگر نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی از ۴۲۰۰ تومان به نرخ ارز نیمایی یعنی ۱۱ هزار تومان تغییر کند، قطعا منجر به افزایش درآمد می‌شود اما تبعات قیمتی در داخل به همراه خواهد داشت چرا که مبلغی را به قیمت تمام شده کالاهای وارداتی اضافه می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: اکنون اکثر واردات کشور مواد اولیه و کالاهای اولیه مورد نیاز بخش تولید است و به طور طبیعی، هزینه تولید را نیز افزایش خواهد داد.

پیربابایی معتقد است اگر تعرفه وارداتی تعدیل شود، درآمد دولت افزایش نمی‌یابد و تنها ممکن است شوک تورمی به همراه داشته باشد.

عضو هیات رییسه فدراسیون واردات ایران با اشاره به تجربه مشابه این اتفاق بیان کرد: ۲۰ سال گذشته نیز نرخ را افزایش و تعرفه‌ها را کاهش دادند. پیش بینی می‌کنم این طرح اگر بخواهد رای بیاورد باید نرخ موثر ارزهای خارجی به نرخ نیما تبدیل شود.

وی توضیح داد: اگر نرخ حقوق ورودی به ۱۱ هزار تومان افزایش یابد و در مقابل تعرفه‌ها تعدیل شود کارکرد مثبتی برای آن می‌بینیم، اما اگر قرار باشد نرخ افزایش یابد اما تعرفه تغییری نکند دو اشکال دارد؛ یکی اینکه هنوز نرخ موثر تعرفه‌ها بالاست و دیگر اینکه بر روی قیمت تمام شده اجناس تاثیر خواهد گذاشت. چرا که اکثر کالاهای وارداتی کشور شامل ماشین‌آلات، مواد اولیه و کالاهای واسطه ای، بیشتر مورد استفاده در بخش تولید بوده و تاثیر قیمتی آن محسوس خواهد بود.

به گزارش ایرنا، مرکز پژوهش‌های مجلس در تازه‌ترین گزارش خود ارزیابی کرده که اگر نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی از ۴۲۰۰ تومان به نرخ ارز نیمایی یعنی ۱۱ هزار تومان تغییر کند، درآمد دولت از این محل ۳۵ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد. در لایحه بودجه سال ۹۹ با در نظر گرفتن نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان به عنوان مبنای اخذ حقوق ورودی، رقم این مالیات ۲۰ هزار میلیارد تومان لحاظ شده است.

این مرکز پژوهشی در بخش دیگری از گزارش خود پیشنهاد داده که اگر این افزایش نرخ ارز منجر به افزایش قیمت کنونی برخی کالاها و در نتیجه بروز آثار محدود تورمی و رکودی شود، دولت می‌تواند با کاهش نرخ تعرفه کالاهای مورد دغدغه، این آثار را کاهش دهد.

برچسب‌ها سازمان برنامه و بودجه کشور گمرک جمهوری اسلامی ایران ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان برنامه و بودجه کشور گمرک جمهوری اسلامی ایران ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان برنامه و بودجه کشور گمرک جمهوری اسلامی ایران ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۴۸۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایزه ویژه توانیر برای مشترکان کم مصرف

به گزارش پارس نیوز، مصطفی رجبی مشهدی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه در سال جاری تعرفه برق افزایش نخواهد یافت، اظهار داشت: تعرفه ها امسال تغیبر نمی کند و کسانی که زیر الگومصرف دارند برق را با نرخ یارانه ای دریافت می کنند اما کسانی که بیش از میزان الگوی تعیین شده برای هر اقلیم مصرف داشته باشند تعرفه را با افزایش پلکانی دریافت خواهند کرد.

 

وی افزود: تعرفه کسانی که بیش از الگو مصرف کنند با قیمت برق تجدیدپذیر دریافت خواهد شد.

مدیر عامل شرکت توانیر گفت: ۱.۵ میلیون مشترک باید نسبت به کاهش مصرف اقدام کنند و در صورت عدم رعایت اخطار گرفته و یا با محدودیت مواجه خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: مشترکانی که در تابستان امسال مصارف برق خود را نسبت به سال قبل کاهش دهند، علاوه بر برخورداری از پاداش روی قبوض و رایگان شدن قبض برق، از جوایز متنوعی چون خودرو و لوازم خانگی برخوردار خواهند شد.

منبع : ایلنا

 

دیگر خبرها

  • جایزه ویژه توانیر برای مشترکان کم مصرف
  • افزایش ۱۱.۱۵ درصدی مبادلات گمرکی آذربایجان شرقی
  • مبادلات گمرکی آذربایجان شرقی ۱۱.۱۵ درصد افزایش یافت
  • افزایش شاخص‌های کتابخانه‌ای در ۲ سال گذشته
  • امسال قیمت برق افزایش نمی یابد
  • اصلاح سند سد «دز» در راستای حفظ حقوق بیت‌المال
  • مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی، دارو و شیر خشک یک درصد شد
  • افزایش ۲۴ درصدی صادرات از خراسان رضوی به پاکستان
  • آخرین جزئیات تعرفه‌های خدمات پرستاری در سال ۱۴۰۳
  • آخرین جزئیات تعرفه‌های پرستاری در سال ۱۴۰۳