Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشهد همیشه جزء پربازدیدترین شهرهای ایران بوده است. این شهر بزرگ که بخش مهمی از تاریخ ایران را در بناهای خود حفظ دارد، یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری ایران به حساب می‌آید. اهمیت مشهد فقط به‌علت وجود حرم امام رضا و زیارتی بودنش نیست، مشهد با مکان‌های تفریحی و طبیعی متعددی که دارد، از هر نظر حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مشهد فرصت برای تفریح، زیارت، بازدید از آثار باستانی، لذت بردن از طبیعتی بکر و همین‌طور شکم‌گردی فراهم است.

می‌توان به این شهر سفر کرد و در نهایت با تجربه کاملی از لذت‌های سفر بازگشت. جاذبه‌های دیدنی مشهد با تنوع زیادی که دارد، می‌تواند بخشی از بخش مهمی از سفرتان را تشکیل دهد و خاطره خوبی را در ذهن شما برجای گذارد. ما قصد داریم در سفرزون ۵ تا از بهترین جاهای دیدنی مشهد را به شما معرفی کنیم. برای آشنایی با این جاذبه‌ها همراه ما باشید.

 

مسجد گوهرشاد، گنبدی فیروزه‌ای در آسمان مشهد

مسجد گوهرشاد از مهم‌ترین نقاط گردشگری مشهد

گوهرشاد جزء جاذبه‌هایی‌ست که بسیاری از گردشگران علاقه دارند در روزهای اول سفرشان به دیدن آن بروند. مسجد گوهرشاد معماری خیره‌کننده‌ای دارد و رنگ بنا و معماری‌اش، جلوه ویژه‌ای به فضای حرم بخشیده است. این مسجد به دستور گوهرشادبیگم همسر شاهرخ در عهد تیموری ساخته شده است و یکی از پربازدیدترین مسجدهای ایران شناخته می‌شود. بزرگترین صحن در میان صحن‌های حرم نیز مربوط به صحن مسجد گوهرشاد است. بنای اولیه این مسجد از آجر و گچ ساخته شده است و معماری آن را معمار معروف عهد تیموری به نام قوام الدین بن زین الدین شیرازی انجام داده است.

یکی از زیباترین گنبدها در بین مسجدهای ایرانی مربوط به مسجد گوهرشاد است. این مسجد با گنبدی فیروزه‌ای به ارتفاع ۴۱ متر، تصویری زیبا و خیره‌کننده دارد. در حاشیه گنبد و سمت خارجی آن می‌توان تزییناتی با آجر لعاب‌دار و کتیبه‌ای با خط کوفی تزیین شده‌ را دید. دو طرف گنبد نیز مناره‌هایی با ارتفاع ۴۳ متر قرار دارد که تبدیل به گلدسته می‌شود و روی آن‌ها نیز با کتیبه‌هایی مزین شده‌است.

 

گنبد هارونیه، بنایی دیدنی در کنار آرامگاه فردوسیر

 هارونیه یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی شهر توس است که در نزدیکی آرامگاه فردوسی قرار دارد. اهمیت این بنا از این جهت است که تنها اثر باقی‌مانده در شهر توس به شمار می‌رود، اما تاریخ دقیقی از ساخت و کاربری این بنا مشخص نشده‌است. در محوطه‌ی بیرونی گنبد هارونیه، سنگ یادبود امام محمد غزالی مشاهده‌ می‌شود. برخی این بنا را با نام زندان هارون نیز می‌شناسند.

طرقبه مشهد، یکی از روستاهای طوس قدیم

روستای طرقبه مشهد با هوایی خنک از گردشگران زیادی میزبانی می‌کند

طرقبه یکی از ییلاقات اطراف مشهد است که در ۱۸ کیلومتری این شهر قرار دارد. این روستا را یکی از روستاهای طوس قدیم می‌دانند. آب و هوای طرقبه مشهد در تابستان که دمای هوای مشهد بسیار بالاست، خنک است و می‌شود در خنکای آن استراحت کرد، زیر سایه درختانش قدم زد و نفسی تازه کرد. طرقبه مکان بسیار مناسبی برای شکم‌گردی و امتحان کردن غذاهای لذیذ کبابی نیز هست. برای این تجربه دل‌پذیر می‌توانید لیست بهترین رستوران‌های طرقبه را در سفرزون بخوانید.

چالیدره زمستان‌های سردی دارد و اگر در این فصل قصد رفتن آنجا را دارید، حتما حواستان به وضعیت هوا باشد. کوه‌ها و رودخانه‌های چالیدره بر زیبایی بیشتر فضا افزوده‌اند و گردش را دل‌انگیزتر می کنند. عکاسی در فصل پاییز این منطقه نیز جذابیت خود را دارد. هر فصلی به آنجا بروید پشیمان نمی‌شوید.

 

چالیدره مشهد، جایی برای طبیعت‌گردی و تفریح در کنار هم

طرقبه یکی از بخش‌های کوهستانی خراسان است و بنابراین دره‌های زیادی دارد. چالیدره یکی از دره‌های این شهرستان در کنار دره ارغوان و دره‌های دیگری است که هرکدام برای بازدید مناسب و جذاب هستند. هوای بسیار مطبوع و رو به خنکی این منطقه، گردشگران زیادی را به سوی خودش می‌کشاند. چالیدره تنها یک مکان سرسبز نیست، بلکه امکانات تفریحی زیادی نیز دارد. از شکم‌گردی بگیر تا تفریحات هیجان‌انگیزی مانند تله‌سیژ. تله کابین، ماهی‌گیری، بانجی جامپینگ، ترن کوهستان، زیپ لاین، قایق موتوری، قایق پارویی، قایق پدالی و ... از دیگر تفریحاتی‌ست که در کنار شکم‌گردی و پیاده‌روی در فضای سرسبز چالیدره مشهد، می‌توانید امتحان کنید.

کوه‌سنگی، دومین پارک بزرگ مشهد

در این جاذبه می‌توان دو کوه سنگی کم ارتفاع را دید و علت نام‌گذاری کوه‌سنگی نیز همین است. این پارک دومین پارک بزرگ مشهد بعد از پارک ملت است. در این جاذبه هم می‌توان از منظره سرسبز لذت برد، و هم در هوای مطبوعش قدم زد. استخری بزرگ که در این پارک قرار دارد به زیبایی جاذبه افزوده است.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: عبدالحسین مجدمی اکبر طبری اجلاس داووس علی دیواندری طرح گام کروناویروس سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر لیگ قهرمانان آسیا احمد حمزه چالیدره طرقبه مسجد گوهرشاد عبدالحسین مجدمی اکبر طبری اجلاس داووس علی دیواندری طرح گام کروناویروس سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر لیگ قهرمانان آسیا احمد حمزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۴۹۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفری تصویری به «سرزمین مقدس»

کمیک استریپ همواره گونه‌ای پرطرفدار در ادبیات داستانی بوده است. البته در ابتدا اکثراً این برداشت را داشتند که آثار کمیک استریپ تنها مختص کودکان است چرا که تصاویر کارتونی، همراهی متن و تصویر، طنز و پلان‌بندی‌های کوتاه و متعدد باعث می‌شد این گونه جزو آثار مورد پسند کودکان قلمداد شود اما به مرور داستان‌های مصور در میان بزرگسالان نیز طرفداران خود را یافت. داستان‌های مصور یا همان گرافیک ناول‌ها، گونه‌ای خاص نیز در ژاپن دارند که با عنوان مانگا شناخته می‌شود. مانگاها امروزه در بین جوانان و نوجوانان بسیار پرطرفدارند و در ایران با ترجمه‌های مختلفی منتشر می‌شوند.

داستان‌های مصور امروزی چون گذشته تنها به مطالب طنز با درون‌مایه‌های سیاسی، اجتماعی و انتقادی خلاصه نمی‌شود بلکه آثاری جدی، فانتزی، تبلیغاتی، ترسناک و.. نیز در میان این آثار به چشم می‌خورد  که هر کدام اهداف مختلف را دنبال می کنند. گاه ممکن است یک داستان مصور چندین لایه داشته باشد که هر مخاطب بسته به میزان درک و توانایی‌اش لایه‌ای از آن را درمی‌یابد. «کمیک استریپ یک متن چند لایه است. ممکن است در هر بار خواندن یک لایه از خود را به مخاطب نشان دهد. کشف رابطه‌ی بین این لایه‌های متعدد و همپوشانی آن‌ها در موارد متعدد همچون همپوشانی متن و تصویر، بسته به شرایط مختلف متفاوت است. در روش‌های آموزشی معاصر از این خاصیت برای رمزگذاری و معماگونه کردن کمیک استریپ استفاده می‌کنند.» (بیرانوند، 1389: 83).

  داستان‌های مصور با داشتن رگه‌های طنز بستر خوبی برای بیان مطالب انتقادی با زبانی طنز و کنایه‌آمیز است. سرزمین مقدس، اثر «گی دولیل» را از این جمله آثار می‌توان برشمرد. گی دولیل با سفرنامه‌های مصورش درباره‌ی زندگی در کشورهایی که فضای سیاسی خاصی دارند، شناخته می‌شود. از کره شمالی و برمه و چین گرفته تا فلسطین. سرزمین مقدس، نام رمان مصور او درباره‌ی سفرش به فلسطین است. او در این اثر سعی کرده به زیبایی جزئیات دقیقی از زندگی روزمره‌ی مردم فلسطین ارائه دهد. از فقر و اسارت این مردم گرفته تا تبعیض، نابرابری و تحقیری که از سوی سربازان اسرائیلی و شهرک‌نشین‌ها متوجه آن‌ها می‌شود. «کلمه‌ی «هماهنگی» از توافق اسلو (1992) می‌آید. هدف توافق این بود که سرویس‌های امنیتی فلسطینی و اسرائیلی برای کنترل رفت و آمدها در مناطق با هم همکاری کنند. اما این هدف هرگز درست اجرایی نشد و حالا اسرائیلی‌ها فقط با خودشان هماهنگ می‌کنند که چه کسی می‌تواند رد شود و چه کسی نمی‌تواند» (ص196). همچنین نویسنده در این اثر به خوبی سعی کرده شناخت خوبی از منطقه از لحاظ جغرافیایی و تاریخی به مخاطب بدهد و تنوع نژادی و مذهبی این بخش از جهان را به خوبی به تصویر بکشد. گاه نیز با زبان طنز و نگاه نقادانه باورها و عادات غلط دینی را به سخره گرفته و از آن‌ها انتقاد می‌کند. گی دولیل که مدت یک سال در بخش عرب نشین فلسطین اشغالی سکونت داشته، به زیبایی و با حفظ بی‌طرفی تلاش کرده جزئیات مختلف زندگی در این سرزمین مقدس را به قلم و تصویر در آورد و درد و رنج مردم مظلوم فلسطین را نشان داده است. هر چند انتقاداتی نیز از جامعه فلسطینی و عادات متفاوت آن‌ها که برایش غیر متعارف است، دارد. اگر چه این اثر برای مخاطب بزرگسال نوشته شده، اما نوجوانان نیز به راحتی می‌توانند از اثر لذت ببرند چرا که همراهی متن و تصویر کمک می‌کند مخاطب بهتر و راحت‌تر مفاهیم مورد نظر نویسنده را درک کند. 

مخاطب نوجوان با خوانش این اثر ضمن آموختن جزئیات دقیق از جغرافیا و تاریخ فلسطین و آشنایی با تنوع فرهنگی و مذهبی این سرزمین، به خوبی و از نگاهی بی‌طرف درد و مشکلات مردم سرزمین‌های اشغالی  را درک می‌کند و می‌تواند در این باره قضاوت کند. «شاید یهودی‌های اسرائیل هم دارن مثل بچه‌های کتک خورده، رنج‌هایی که چندین نسل تحمل کردن رو به یه گروه دیگه از آدما تحمیل می‌کنن. اما اگه آدم‌هایی که امروز دارن آزار می‌بینن هم بخوان فردا آدم‌های دیگه رو آزار و اذیت کنن، اون وقت این مشکل حالا حالاها حل نمی‌شه.» (ص69).       

منابع:

-بیرانوند، شیوا (1389). نقش کمیک استریپ در رشد و خلاقیت کودکان. کتاب ماه کودک و نوجوان، مرداد 89، ص80-85.

-خلیفی، عادله (1394). همایش بین‌المللی ترویج زبان و ادب فارسی. شهریور94. دانشگاه محقق اردبیلی.

-دولیل، گی (1400) سرزمین مقدس. عاطفه، احمدی. چاپ چهارم. تهران: اطراف.

لیلا خیامی

دیگر خبرها

  • دشت ارغوان طرقبه مشهد در یک روز بارانی + فیلم
  • جاذبه تنگه «کفنه لا»در شهرستان بدره
  • در تایلند به کجا‌ها سر بزنیم؟
  • افتتاح پایگاه آموزش قرآنی مساجد در مسجد صاحب الزمان (ع) مشهد
  • پلمب سومین رستوران متخلف با دستور دادستان عمومی و انقلاب در شهرستان طرقبه شاندیز
  • تمرین نخستین رفتارهای تشکیلاتی و سیاسی در مساجد/مسجد باید جامعه را تربیت کند
  • سفری تصویری به «سرزمین مقدس»
  • جاذبه های گردشگری شهرستان آبدانان
  • رودخانه نوا در سن پترزبورگ روسیه
  • جاذبه‌های طبیعی بندر زیبای خمیر