Web Analytics Made Easy - Statcounter

این وضعیت بخصوص در هسته مرکزی و بویژه بلوار طالقانی شهر یزد ، بیشتر نمایان است و ظاهری ناپسند به شهر داده است .

منظر شهری، سطح تماس انسان و پدیده شهر است و از این رو بخش قابل توجهی از دانش، عواطف و رفتار محیطی شهروندان تحت تأثیر آن شکل می گیرد.

ماهیت منظر شهری به عنوان واسطه میان انسان و شهر و پدیده‌های نوظهور چون تبلیغات شهری بویژه تابلوهای تجاری در عین ایفای نقش کارکردی، موجب سرزندگی و البته از سوی دیگر سبب اغتشاش و سردرگمی بیینده می‌شوند و منجر به تأثیرات منفی بر سلامت روانی شهروندان میگردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فقدان قوانین و ضوابط کافی باعث شده تا نمای ساختمانها و تبلیغات، جزئی از محیط شهری محسوب نشده و فقط خواسته‌های کارفرما و طراح را تامین کند و در نهایت، سیمای شهری آشفته‌ای پدید  آورد.

نمای یک شهر، نه با فردیت، بلکه در ترکیب با سایر ابنیه، در فضایی که خیابان نامیده می شود به دیده آمده و ارزیابی می شود و از این رو فرم، چیدمان، رنگ، نوشتار و ابعاد یک تابلو در زیبایی منظر یک شهر و منطقه، مهم است.

شهرداری یزد اخیرا با هدف ساماندهی و رفع نواقص تابلوهای شهری و ارتقای سطح دسترسی به معابر، ۷۰۰ مورد طرح ساماندهی و نصب تابلوی معابر شهری را انجام داده که جای تقدیر دارد اما کافی نیست.

وضعیت تابلوهای تجاری، پزشکی و تبلیغاتی در شهر یزد گاها آنچنان فشرده و بدمنظر است که ذهن هر بیننده ای را آشفته می کند و وقتی بیلبوردهای بزرگ تبلیغاتی هم به آن اضافه شود این آشفتگی، دو چندان می‌شود.

بعنوان مثال در بلوار طالقانی که یکی از معابر اصلی تجاری و خرید مردم و همچنین درمانگاه و مطب پزشکان است تابلوهای زیادی در شکل ها و ابعاد و رنگهای مختلف نصب شده که هم ذهن بیننده را به هم میریزد، هم منظر شهر را نازیبا کرده و هم اینکه پیدا کردن یک تابلو کوچک در میان این حجم از تابلوها کاری سخت می شود!.

قطعا یکی از عوامل زیبایی هر شهر و خیابان، ساماندهی و نظم تابلوهای تبلیغاتی و تجاری و صنفیست، بخصوص آنکه گردشگران داخلی و خارجی هم آنها را می بینند و به قضاوت می نشینند .

امروزه در ایران و بیشتر نقاط جهان، منظر خیابان‌ها و مراکز فعال شهرها از بیلبوردهای تبلیغاتی رنگارنگ و مختلف پوشیده شده است، تا آنجا که برخی از کارشناسان و صاحب‌نظران، این فراوانی و تنوع را نوعی آشفتگی و آلودگی بصری به شمار آورده‌اند، هرچند وجود تابلوهای مختلف، لازمه زندگی شهری است و جلوگیری از آلودگی بصری ناشی از تبلیغات و حاکمیت زیبایی در منظر شهرها نیز ضرورت دارد اما لازمه حاکمیت زیبایی نیز برخورداری از قانون و قواعد مدون است.

ختم کلام اینکه اغلب تابلوهای شهری به علت نصب در مکان نامناسب، عدم رعایت استاندارد مشخصات فیزیکی، عدم رعایت استاندارد حریم تابلوهای تبلیغاتی، نورپردازی نامناسب و کم‌توجهی به زمینه فرهنگی و تاریخی، مطلوبیت لازم را ندارند.

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 ارتقای سطح زیبایی قانون گردشگران داخلی و خارجی یزد قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۴۹۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سامان قدوس و فصلی که می‌توانست بهتر از این رقم بخورد | لژیونر پلاس

سامان قدوس زیر نظر امیر قلعه نویی دوباره به ترکیب ثابت تیم ملی بازگشت

طرفداری | سامان قدوس، هافبک ایرانی تیم برنتفورد، در سال ۱۴۰۲ عملکردی پر فراز و نشیبی داشت.

سامان قدوس در لیگ برتر انگلیس17  بازی برای برنتفورد انجام داد (7 بار در ترکیب ثابت) و 1 گل به ثمر رساند. قدوس به طور عمول در ترکیب اصلی تیمش قرار نمی گیرد و به نظر می رسد در انتهای فصل از این تیم جدا شود.

سامان قدوس در جام ملت‌های آسیا 2023 نیز عملکرد بدی نداشت. او در هر 6 بازی ایران به میدان رفت و یک بار هم بازیکن برتر هفته لقب گرفت. سامان قدوس تنها یک پاس گل در جام ملت های آسیا ثبت کرد.

عملکرد قدوس در سال 1402 پر فراز و نشیب بود و باید دید اودر سال جاری چه عملکردی خواهد داشت.

از دست ندهید ????????????????????????

گل تماشایی ستاره آلمان در ثانیه 7 / فیلم این بازیکن شماره 7 جدید تیم ملی پرتغال شد / عکس تشویق زیدان و کاسیاس در بازی اسطوره‌های رئال مادرید / فیلم رویانیان: پیروزی را من پرسپولیس کردم! زور صداوسیما به داور ژاپنی نرسید / فیلم

دیگر خبرها

  • سامان قدوس و فصلی که می‌توانست بهتر از این رقم بخورد | لژیونر پلاس
  • ذخیره لیگ برتری، محور اصلی تیم ملی
  • صدور هشدار زرد بارندگی در خوزستان
  • هشدار زرد بارندگی در خوزستان صادر شد
  • تایباد شهری مرزی؛ محل تلاقی راه‌های تجاری قدیم
  • تئاتر به مثابه تجربه تجلی همزمان تفکر و زیبایی
  • کاشت یک میلیون و ۱۸۳ هزار بوته گل در شهر اراک
  • مسمومیت ۸ نفر با گاز مونوکسیدکربن در سامان
  • بررسی مرگ ناگهانی خانم دکتر جوان از پنج منظر
  • گاز مونوکسیدکربن ۸ نفر را در شهرستان سامان مسموم‌کرد