Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس گروه آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: تغییرات اقلیمی عمده دلیل وقوع سیل در جنوب کرمان، هرمزگان و به صورت خاص در منطقه سیستان و بلوچستان بوده است. ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳ اقتصادی کشاورزی نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد صباغی با بیان این که  تغییرات اقلیمی عمده دلیل وقوع سیل در جنوب کرمان، هرمزگان و به صورت خاص در منطقه سیستان و بلوچستان بوده است افزود: میزان و شدت بارندگی که در این مناطق اتفاق افتاد بی سابقه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین با اشاره به اینکه سیستم های هواشناسی کشور امروز بسیار قوی است، اظهارداشت: سازمان هواشناسی هشدارهای لازم را در این زمینه داد اما کسی باور نمی کرد بارش با این میزان و شدت در منطقه اتفاق بیفتد و خسارت به بار آورد.

رئیس گروه آبخیزداری و پیشگیری از سیلاب سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: نکته اینکه در برخی از شهرستان های استان سیستان و بلوچستان در یک نوبت بارندگی 185 میلی متر بار ش ثبت شده که معادل بارندگی یکسال برخی از مناطق کشور است.

وی افزود: یکدفعه 185 میلی متر بارندگی در مدت 24 تا 48 ساعت در منطقه سیستان و بلوچستان اتفاق بیفتد به یقین وقوع سیل اجتناب ناپذیر است.

صباغی ادامه داد: جدا از این حوزه های جنوبی استان سیستان و بلوچستان نیز شرایط ویژه ای دارند به عبارتی همه به شکل کشیده، موازی همدیگر و همه هم به دریای عمان می ریزند.

وی گفت: شکل حوزه ها، نوع بافت خاک و پوشش گیاهی منطقه نتوانسته آب ناشی از بارندگی را نگهداری کند و آمده در خروجی ها موجب ایجاد خسارت شده است.

رئیس گروه آبخیزداری و پیشگیری از سیلاب سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: بر اساس برآورد های اولیه تاکنون بارندگی با این میزان و شدت در استان سیستان و بلوچستان ثبت نشده است.

وی اظهارداشت: همچنین ارتباطی که با همکاران در استان هرمزگان و جنوب کرمان در این زمینه گرفته شد نه از نظر تجربی و نه آمار و اطلاعات کسی به یاد ندارد که چنین بارندگی در جزیره قشم اتفاق بیفتدو باعث آبگرفتگی و خسارت شود.

صباغی تصریح کرد: کمیته آب جهاد که در سال 1370 به معاونت آبخیزداری تبدیل شد یعنی 28 سال پیش از همان زمان در استان سیستان و بلوچستان عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در حال اجراست حال اینکه چقدرظرفیت وجود داشته و چقدر کار انجام شده این یک بحث دیگری است.

وی ادامه داد: بطورکلی از مجموع 164 میلیون هکتارعرصه کشور 125 میلیون هکتار قابلیت اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری را دارد.

رئیس گروه آبخیزداری و پیشگیری از سیلاب سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: واقع مطلب اینکه از این میزان عرصه تاکنون فقط 12 تا 12,5 میلیون هکتار یعنی در حدود 10 درصد طی این سال ها عملیات آبخیزداری انجام شده است.

وی افزود: در حال حاضر دستکم 15 تا 20 میلیون هکتار عرصه مطالعه و آماده اجرا برای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در سطح کشور وجود دارد.

صباغی در ادامه یادآورشد: نبود اعتبارات کافی از جمله دلائل کندی اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در مملکت است.

انتهای پیام/

R1012122/P/S7,83/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۴۹۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه انسداد ۱۰۱ راه روستایی در جنوب سیستان و بلوچستان براثر بارندگی‌ اخیر

مجید محبی با عنوان اینکه بیشترین بارندگی با ۲۷۰ میلی متر در زرآباد سیستان و بلوچستان گزارش شده است گفت: هم اکنون سه هزار نیروی امدادی، خدماتی و انتظامی در قالب ۷۰۶ تیم عملیاتی به همراه ۷۴۵ دستگاه ماشین آلات در حال کمک رسانی در مناطق درگیر سیلاب استان هستند.

وی ادامه داد: از مجموع ۳۲۹ راه روستایی بسته شده ناشی از سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان با تلاش دستگاه‌های خدمات رسان تاکنون ۲۲۸ مسیر بازگشایی شده است.

مدیر کل ستاد بحران سیستان و بلوچستان گفت: تمام تلاش ما بر آن است تا ارتباط در مسیر‌های ارتباطی جنوب استان به منظور ارائه خدمات امدادی برقرار شود.

مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان هم با اشاره به صدور هشدار هواشناسی سطح نارنجی جوی، از تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری محلی در این استان خبر داد.

محسن حیدری تاکید کرد: فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی در سیستان و بلوچستان تشدید می‌شود.

وی عنوان کرد: از بعدازظهر امروز تا شب پنجشنبه، برای شهرستان‌های زاهدان، تفتان، خاش، میرجاوه، لاشار، دلگان، ایرانشهر، سرباز، سراوان، گلشن، مهرستان، سیب و سوران، بمپور، راسک، قصرقند، ارتفاعات جنوب غرب به ویژه شهرستان‌های فنوج، نیکشهر و ارتفاعات شمالی سواحل در برخی نقاط رخداد رگبار و رعد و برق شدید و بارش تگرگ و تند باد شدید موقتی به ویژه در ساعات بعد از ظهر و شب پیش‌بینی شده است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان به شهروندان توصیه کرد کوهنوردان از فعالیت‌های کوهنوردی پرهیز و از اسکان و تردد در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی در زمان بارندگی خودداری کنند.

وی اظهار کرد: کشاورزان در این مدت از محصولات کشاورزی محافظت و دامداران از چرای دام در مناطق مرتفع خودداری کنند. همچنین احتیاط در تردد‌های جاده‌ای و دریایی انجام و برای کاهش خسارات احتمالی تمهیدات لازم در نظر گرفته شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • این سد از بروز فاجعه انسانی در سیستان و بلوچستان جلوگیری کرد
  • ادامه انسداد ۱۰۱ راه روستایی در جنوب سیستان و بلوچستان براثر بارندگی‌ اخیر
  • همچنان ۱۰۱ راه روستایی جنوب سیستان و بلوچستان بر اثر سیلاب بسته است
  • جلو هرز روی آب‌ها را بگیریم
  • قطع حقابه و تغییر اقلیم عامل اصلی پدیده ریزگرد در قم است
  • سیلاب به بیش از ۲ هزار و ۱۵۰ واحد مسکونی سیستان و بلوچستان خسارت زد
  • سیل به ۲ هزار واحد مسکونی سیستان و بلوچستان خسارت زد
  • مدیریت بیش از ۲۷۰ میلیون متر مکعب آب در بارندگی اخیر سیستان و بلوچستان
  • جزئیات سیل در ۲۵ شهرستان کشور / وضعیت در سیستان و بلوچستان اضطراری است
  • تداوم بارندگی در سیستان و بلوچستان و هرمزگان / کاهش دما در نوار شمالی کشور