Web Analytics Made Easy - Statcounter

نیرو‌های ارتش سوریه با پیشروی در دو محور جنوب و جنوب شرق استان «ادلب» در شمال سوریه توانستند راه خود را برای ورود به دروازه شرقی شهر راهبردی معرة النعمان باز کنند. به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، پایگاه خبری روسیا الیوم جمعه شب از پیشروی نیرو‌های ارتش سوریه در اطراف شهر «معرة النعمان» در استان ادلب خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



روسیا الیوم به نقل از یک منبع گفت: «نیرو‌های ارتش سوریه تنها سه کیلومتر تا بزرگراه بین‌المللی (M۵) دروازه شرقی شهر معرة النعمان فاصله دارند».

این منبع ادامه داد: «ارتش سوریه روز جمعه شهرک الدیر الشرقی را در محور معرة النعمان و دو روستای معر شمارین و کریسیان در جنوب استان ادلب را به کنترل خود درآورد».

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) هم در این باره گزارش داد: «واحد‌های ارتش سوریه روستا‌های السمکه، التح و الدیر الشرقی در جنوب شرق استان ادلب را پس از درگیری با تروریست‌های جبهه النصره که از روز پنجشنبه به این منطقه حمله کرده بودند از آن‌ها پس گرفتند و تلفات جانی و تجهیزاتی به آن‌ها وارد کردند».

بنا بر این گزارش، واحد‌های ارتش سوریه در اطراف معرة النعمان پس از حمله سنگین تروریست‌های جبهه النصره و گروه‌های وابسته به آن به محور التح، ابوجریف و السمکه اقدام به سازماندهی و بسیج نیرو‌های خود و انجام یک عملیات پاتک موفق علیه تروریست‌ها کردند که در نتیجه آن روستای السمکه، شهرک التح و الدیر الشرقی پس از کشته و زخمی شدن شماری از تروریست‌ها و فرار مابقی و و انهدام تسلیحات و مهماتشان بازپس گرفتند.

واحد‌هایی از ارتش سوریه هم تحرکات تروریست‌های جبهه النصره و گروه‌های متحد آن را پس از حمله این گروه‌ها به مواضع ارتش سوریه در محور شهرک «صهیان» در جنوب استان ادلب هدف گرفتند.

گروه‌های تروریستی روز پنجشنبه در محور التح، ابوجریف و السمکه حمله سنگینی را با شمار زیادی نیرو و انواع تسلیحات و خودرو‌های بمب‌گذاری شده ترتیب دادند.

حمله تروریست‌ها به حلب هشت کشته برجای گذاشت

وزارت دفاع روسیه هم روز جمعه تایید کرد که ارتش سوریه افراد مسلح را از دو شهرک سمکة و خوین الشعر در غرب استان ادلب بیرون کرد و واحد‌های ارتش سوریه توانست پایگاه‌های خود را پس بگیرد و همچنین در غرب شهر حلب هم حمله هفتاد فرد مسلح را دفع کرد.

«یوری بورینکوف»، رئیس مرکز آشتی طرف‌های درگیر در سوریه حمیمیم روسیه و وابسته به وزارت دفاع روسیه روز جمعه گفت: «منطقه کاهش تنش در سوریه طی ۲۴ ساعت گذشته شاهد تعداد بی سابقه‌ای حملات گروه‌های مسلح بود که به ۱۱ مورد می‌رسد».

وی افزود: «اما ارتش سوریه توانست افراد مسلح را از شهرک‌های سمکة وخوین الشعر بیرون کند و وضعیت در خطوط مقدم دفاعی به آنچه در ۲۲ ژانویه ۲۰۲۰ بود بازگشت».

بورینکوف گفت: «یک تشکیلات مسلح غیرقانونی هم حملات جدیدی را علیه مواضع نیرو‌های دولتی سوریه در غرب حلب انجام داد».

وی ادامه داد: «یک گروه مرکب از هفتاد فرد مسلح با کمک ۴ خودروی چهار در حامل تیربار نیرو‌های سوریه را از مواضع خود در جنوب منطقه بنیامین بیرون کردند، اما این حمله با آتش تانک و سلاح سبک دفع شد و افراد مسلح به مکانی که از آنجا آمده بودند بازگشتند».

این مقام نظامی روسیه گفت: «افراد مسلح پس از ناکامی در این عملیات خود محله‌های مسکونی حلب را طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۸ بار هدف راکت و خمپاره گرفتند که با کشته شدن هشت غیرنظامی و زخمی شدن ۲۲ نفر دیگر از جمله شماری زن و کودک همراه بود و سه نظامی سوریه هم در این حملات کشته و هشت نفر دیگر زخمی شدند».

استان ادلب سوریه به همراه مناطق اطراف آن بر اساس توافق آستانه چهارم بین ایران، روسیه و ترکیه جزو مناطق کاهش تنش به شمار می‌رود. مطابق این توافق، مقابله با گروه‌های تروریستی مانند داعش و جبهة النصره (شاخه سوری القاعده) در هر نقطه‌ای از سوریه امری ضروری است حتی در مناطق کاهش تنش.

این استان از تابستان ۲۰۱۵ به دست گروه تروریستی جبهه النصره افتاد و ارتش سوریه حق دارد مطابق مفاد توافق آستانه چهارم علیه این گروهک عملیات کند. جبهه النصره با حمایت ترکیه برای اینکه مشمول این بند از توافق نشود، بار‌ها اسم خود را تغییر داده و هم‌اکنون تحت عنوان هیئة تحریر الشام در این استان سوری حضور دارد.

بخش زیاد استان ادلب سوریه به همراه بخش‌هایی از استان‌های حمص، لاذقیه و حلب به مناطق کاهش تنش ملحق می‌شود که در چارچوب مذاکرات صلح سوری در آستانه قزاقستان میان سه کشور ایران، روسیه و ترکیه امضا شد.

شمال غرب سوریه پس از آن متشنج شد که گروه‌های تروریستی مستقر در این منطقه به رهبری گروه "هیأت تحریر الشام" حملات گسترده را به مواضع ارتش سوریه آغاز کردند که با مقاومت نیرو‌های سوری خنثی شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: معره النعمان ادلب تروریست های جبهه النصره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۵۰۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت پرده حمله به شهروندان چینی در پاکستان چیست؟/ دولت نوپا در اسلام آباد با بحران امنیتی دست به گریبان شد

به گزارش جماران، دولت نوپای پاکستان همزمان با دست و پنجه نرم کردن با مشکلات اقتصادی و انتقادها از انتخابات سراسری اخیر در این کشور با چند بحران امنیتی همزمان از رابطه با طالبان در افغانستان تا تلاش برای تخریب روابط اسلام آباد و پکن روبه رو شده است. در تازه ترین این تحولات، به گفته مقامات، پنج کارگر چینی و راننده محلی آنها  روز سه‌شنبه در یک انفجار انتحاری در شمال غربی پاکستان کشته شدند . این حمله آخرین مورد از یک رشته حملات تروریستی است که ارتش و دولت این کشور  می‌گویند هدف آن برهم زدن روابط نزدیک اسلام‌آباد با پکن است.

محمدعلی گنداپور، یکی از مقامات ارشد پلیس گفت که انفجار زمانی رخ داد که بمب‌گذار، خودرویی را در حالی که از پایتخت به سمت سد داسو، بزرگترین پروژه برق آبی کشور، در استان خیبر پختونخوا در حرکت بود، به کاروان کارگران کوبید.

این انفجار سومین جنایت در یک هفته اخیر است. پاکستان  متحد استراتژیک چین و حلقه کلیدی ابتکار عمل کمربند و جاده شی جین پینگ، رئیس جمهور چین است. این حمله عملا چالش های امنیتی برای پروژه های چینی در این کشور ایجاد کرده است.  هیچ گروهی مسئولیت انفجار روز سه‌شنبه را برعهده نگرفت، انفجاری که تقریباً سه سال پس از انفجار اتوبوسی رخ داد که باعث کشته شدن 13 نفر از جمله 9 کارگر چینی در راه رسیدن به سد شد.  پاکستان از زمانی که طالبان قدرت را در افغانستان  پس از خروج نیروهای آمریکایی در سال 2021 به دست گرفتند، با افزایش خشونت از سوی گروه های شبه نظامی و  تروریستی دست و پنجه نرم کرده است. طالبان پاکستانی هرگونه دست داشتن در انفجار روز سه شنبه را رد کردند.

چین حمله روز سه شنبه را به شدت محکوم کرد. وزارت خارجه چین روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: چین از پاکستان می‌خواهد تا در اسرع وقت این حادثه را به طور کامل بررسی و عاملان آن را تعقیب کند و آنها را به دست عدالت بسپارد.

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان روز سه شنبه در جریان بازدید از سفارت چین در اسلام آباد و دیدار با سفیر پکن، درگذشت این اتباع چینی را تسلیت گفت. وزیر خارجه پاکستان نیز با محکوم کردن این حمله گفت: حمله  توسط دشمنان دوستی پاکستان و چین سازماندهی شد. ما قاطعانه علیه همه این نیروها عمل کرده و آنها را شکست خواهیم داد.

انفجار روز سه‌شنبه به دنبال دو حمله اخیر شبه‌نظامیان در جنوب غربی پاکستان رخ داد، جایی که چین میلیاردها دلار در پروژه‌های زیربنایی سرمایه‌گذاری می‌کند.

ارتش آزادیبخش بلوچ (BLA)، مهم‌ترین گروه از چندین گروه جدایی‌طلب در استان ناآرام بلوچستان، مسئولیت حملات به پایگاه هوایی نیروی دریایی پاکستان و یک مجتمع دولتی در خارج از بندر استراتژیک گوادر را بر عهده گرفت. ارتش پاکستان در بیانیه ای اعلام کرد که هدف از این حملات بی ثبات کردن امنیت داخلی این کشور و روابط آن با چین است. در بیانیه ارتش پاکستان آمده بود:  «پروژه‌های استراتژیک و مکان‌های حساس حیاتی برای پیشرفت اقتصادی پاکستان و رفاه مردم ، با هدف به تاخیر انداختن پیشرفت ما و ایجاد اختلاف بین پاکستان و متحدان استراتژیک و شرکای آن، به‌ویژه چین، مورد حمله قرار می‌گیرند». در بیانیه ارتش، بدون نام بردن از هیچ کشوری، "عناصر خارجی خاصی" به کمک و حمایت از تروریسم در پاکستان متهم شده اند.

پکن ده‌ها میلیارد دلار در کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) سرمایه‌گذاری کرده است، پروژه‌ای که در سال 2015 راه‌اندازی شد و منطقه غربی سین‌کیانگ چین را با شبکه‌ای از جاده‌ها، راه‌آهن به بندر گوادر پاکستان در دریای عرب متصل می‌کند.

سی ان ان در گزارشی در این باره  می نویسد:  پروژه‌هایی که از سوی چین تامین مالی می‌شوند، خشم مردم محلی در بخش‌هایی از پاکستان را برانگیخته است که می‌گویند از این تحولات سود چندانی نبرده‌اند. احساسات ضد چینی به ویژه در میان گروه های جدایی طلب در بلوچستان قوی است.

در نوامبر 2018، ارتش آزادیبخش بلوچ مسئولیت حمله به کنسولگری چین در شهر کراچی را بر عهده گرفت که در آن چهار نفر کشته شدند. شش ماه بعد، یک گروه جدایی طلب به یک هتل مجلل در گوادر حمله کردند که اغلب توسط اتباع چینی شاغل در بندر استفاده می شد. در ژوئن 2020، ارتش آزادیبخش بلوچ اعلام کرد که مسئول حمله مرگبار دیگری در بورس اوراق بهادار پاکستان است، جایی که شرکت‌های چینی مالک 40 درصد سهام هستند.

نیویورک تایمز در گزارشی در این باره می نویسد: کامران بخاری، مدیر ارشد بخش امنیت  اوراسیا در یک موسسه تحقیقاتی در واشنگتن در این باره می گوید: «این حمله اخیر به اتباع چینی در پاکستان نگرانی‌های پکن را در مورد آینده تیره سرمایه‌گذاری ده‌ها میلیاردی آن در این کشور افزایش می‌دهد. چین شاهد عینی فروپاشی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی پاکستان  است و از این وضعیت هم آسیب بسیاری می بیند. آنچه در پاکستان در کنار وضعیت  افغانستان پس از خروج آمریکا از این کشور در حال رخدادن است، یک تهدید جدی برای منافع چین در مناطق وسیع‌تر جنوب و آسیای مرکزی است.»

حملات هفته گذشته بخشی از خشونت رو به افزایش گروه های شبه نظامی و تروریستی در پاکستان بود که از زمان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در سال 2021 و به دست گرفتن قدرت توسط طالبان، فعال تر و خشونت آمیزتر شده اند.بیشتر خشونت ها توسط طالبان پاکستان، متحد ایدئولوژیک و همزاد طالبان در افغانستان، و همچنین ارتش آزادیبخش بلوچستان انجام شده است. جدایی طلبان بلوچ در سال های اخیر کارگران چینی را هدف قرار داده اند و ادعا می کنند که آنها منابع طبیعی مانند طلا و دسترسی به دریا را که منحصراً باید متعلق به مردم بلوچستان باشد، غارت می کنند.

طالبان پاکستانی روابط نزدیکی با یک گروه شبه نظامی موسوم به جنبش اسلامی ترکستان شرقی دارد که به دنبال استقلال مسلمانان اویغور در چین است. برهمین اساس طالبان پاکستان در واکنش به رفتار پکن با اویغورها حملاتی را علیه منافع چین در پاکستان انجام داده است.

یک گزارش نظارتی سازمان ملل در ژانویه به نگرانی‌ها در مورد همکاری نزدیک‌تر جنبش اسلامی ترکستان شرقی با طالبان پاکستان در ماه‌های اخیر «در استخدام، آموزش، برنامه‌ریزی حملات و ایجاد یک تهدید منطقه‌ای» اشاره کرد.

افزایش اخیر خشونت های شبه نظامیان در پاکستان بر بحران های سیاسی و اقتصادی این کشور در دو سال گذشته افزوده است. همچنین باعث تنش در رابطه پاکستان با طالبان افغانستان شده که مقامات پاکستانی آنها را به ارائه پناهگاه امن به شبه نظامیانی که حملات را در پاکستان انجام می دهند، متهم کرده اند. مقامات طالبان افغانستان این ادعاها را رد کرده اند.

تنش ها بین دو کشور در ماه های اخیر به اوج رسیده است. در ماه سپتامبر، مقامات پاکستانی سیاست جدیدی را با هدف اخراج حدود 1.7 میلیون افغانی که به طور غیرقانونی در این کشور زندگی می کنند، اعلام کردند. در اوایل ماه جاری، پاکستان نیز برای اولین بار در نزدیک به دو سال گذشته، اهداف طالبان پاکستانی را در داخل افغانستان بمباران کرد.

عبدالباسط، پژوهشگر روابط بین الملل در سنگاپور، به نیویورک تایمز گفت: افزایش خشونت‌ها با بدتر شدن روابط پاکستان با طالبان مرتبط است. موج جدید خشونت همچنین به بهبود قابلیت های عملیاتی اسلام گراها  و گروه های جدایی طلب بلوچ برای ضربه زدن به اهداف سخت در حملات هماهنگ اشاره دارد. هر دو گروه از بمب‌گذاران انتحاری استفاده می‌کنند که نشان‌دهنده جذب مداوم نیروی انسانی در صفوف آنها است.»

 

 

دیگر خبرها

  • روزبه‌روز به توان تسلیحاتی نیرو‌های مسلح افزوده می‌شود
  • نیویورک تایمز: تمرکز داعش بر یارگیری از تاجیک ها
  • ارتش سوریه حمله تروریست‌ها را خنثی کرد
  • دفع حملات تروریست‌ها توسط ارتش سوریه
  • پشت پرده حمله به شهروندان چینی در پاکستان چیست؟/ دولت نوپا در اسلام آباد با بحران امنیتی دست به گریبان شد
  • هلاکت شماری از افراد تحریر الشام در کمین ارتش سوریه در جنوب ادلب
  • نیویورک تایمز: داعش بر یارگیری از تاجیک ها متمرکز شده است/ داعش برخلاف ادعاها نابود نشده است
  • ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان
  • بیانیه ارتش سوریه درباره حمله هوایی آمریکا به دیرالزور
  • هلاکت ۴ تروریست در عملیات ارتش پاکستان