Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-25@10:27:14 GMT

تصویر مغز یک کرم از دریچه نقشه 3‌بعدی

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۵۰۰۶۷

تصویر مغز یک کرم از دریچه نقشه 3‌بعدی

اولین مرحله در ساخت این نقشه، تقسیم مغز کرم به چند بخش بود که تنها بیست میکرون حجم آن‌ها بود. این یعنی یک سوم قطر تار موی انسان.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، دانشمندان شرکت گوگل با کمک کمپ پژوهشی Janelia در ویرجینیا توانستند پرکیفیت‌ترین تصویر از مغز حیوانات را به ثبت برسانند. این تصویر که نشانگر نقشه مغزی است، از یک طرح سه بعدی تشکیل شده که نمایانگر بیست میلیون سینپاس است که ۲۵۰۰۰ عصب را در داخل مغز یک کرم میوه به هم متصل می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نمونه یک نقطه عطف در زمینه تحقیقات علمی است که با استفاده از تصاویر گرفته شده از مغز نقشه سه بعدی آن را فراهم می‌سازد. این نقشه، که با عنوان "Connectome" شناخته می‌شود، تنها حدود یک سوم مغز کرم را نشان می‌دهد. دانشمندان توانستند با استفاده از این فناوری نقشه کامل مغز این موجود را به دست آورند.

واکنش‌های مختلف به این روش خلاقانه

روش Connectomics به دلایل مختلفی مورد توجه قرار دارد. برخی از دانشمندان معتقدند این فرآیند کمک می‌کند تا ارتباط قسمت‌های مختلف مغز با رفتار‌های بخصوص مشخص شود، و این عمل کلید اصلی علوم اعصاب است. اما منتقد‌ها بر این باورند این روش می‌تواند آسیب‌های جدی در پیش داشته باشد. این افراد همچنین معتقد هستند که انرژی مصرف شده بر روی این علم می‌تواند در موضوع دیگری بازدهی بیشتر و مفیدتری داشته باشد.

مارک همفایرز، متخصص مغز و اعصاب دانشگاه ناتینگهام، اخیرا اظهار داشته که توانایی بازسازی اعصاب بدون شک یک شگفتی فنی برای دانشمندان است او همچنین گفت: " توانایی دست‌یابی به چنین علمی ممکن است به تنهایی پاسخگو سوالات اصلی دانشمندان نباشد، اما قطعا یک راه جدید است که می‌تواند مسیر متفاوتی را مشخص کند".

نقشه به دست آمده توسط گوگل و کمپ Janelia قطعا یک دست‌آورد فنی بسیار ارزشمند است. یک محصول مشترک که از زحمات انسانی و رایانه‌ای به دست آمده است. اولین مرحله در ساخت این نقشه، تقسیم مغز کرم به چند بخش بود که تنها بیست میکرون حجم آن‌ها بود. این یعنی یک سوم قطر تار موی انسان.

علت استفاده از کرم میوه در این آزمایش‌ها آن است که این موجودات مغز بسیار ساده‌ای دارند که پردازش‌های مختلفی انجام می‌دهد. بخش‌های جدا شده مغز سپس توسط یک بمباران الکترونیکی تصویر برداری می‌شوند که در واقع یک نوع اسکن مغزی است. گفتنی است که نتیجه تصویر برداری ۵۰ تیلیارد پیکسل است که برای پردازش الگوریتم سه بعدی سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که شرکت گوگل داده‌های به دست آمده را برای دانلود عمومی فراهم کرده است و هرکس که به این فرآیند علاقه‌مند است می‌تواند از این نقشه دیدن کند.

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: تحقیقات علمی دوربین 3 بعدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۵۰۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف گاز متان در سیاره مریخ

مریخ‌نورد «کنجکاوی» ناسا ردپای گاز متان را در سیاره سرخ یافته و دانشمندان را یک گام به کشف حیات بیگانه نزدیک‌تر کرده است.

به گزارش ایسنا، ناسا گازی را در مریخ شناسایی کرده که توسط موجودات زنده روی زمین تولید می‌شود و با این کشف، دانشمندان را درباره ذخایر پنهانی سیاره گیج کرده است.

به نقل از دیلی میل، مریخ‌نورد «کنجکاوی»(Curiosity) یک جریان ثابت را از متان شناسایی کرد که از «دهانه گیل»(Gale Crater) در زمان‌های متفاوتی از روز ظاهر می‌شد و به صورت فصلی در نوسان بود. این جریان گاهی اوقات به ۴۰ برابر بیشتر از حد معمول می‌رسید.

اگرچه ناسا هنوز حیات را در مریخ پیدا نکرده است اما دانشمندان این آژانس فضایی معتقدند منبع آن از اعماق سیاره می‌آید.

نظر دانشمندان این است که متان می‌تواند زیر نمک جامد قرار بگیرد و تنها زمانی از آن خارج شود که دما در مریخ افزایش یابد یا این که کنجکاوی روی پوسته مریخ بچرخد و آن را بشکافد. این مولکول ساده که از یک اتم کربن و چهار اتم هیدروژن تشکیل شده است، روی زمین معمولا نشانه حیات است. حیوانات هنگام هضم غذا گاز متان تولید می‌کنند.

مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا از سال ۲۰۱۲ روی سطح مریخ پرسه می‌زند و در همه این مدت، گیج‌کننده‌ترین چیزی که پیدا کرده، جریان ثابت متان بوده است که از دهانه گیل می‌آید.

یک قسمت از دهانه گیل که از آن متان بیرون می‌آمد، تنها نقطه از این سیاره بود که کنجکاوی در آن گاز را شناسایی کرده است اما کنجکاوی هیچ نشانه مشخصی را از وجود حیات در مریخ ندیده است؛ برای مثال، یک گاو یا افرادی که فقط مقدار زیادی کلم بخورند.

دانشمندان طی بررسی‌های آزمایشگاهی در شرایط مشابه خاک مریخ توانستند آنچه را که ممکن است اتفاق بیفتد، شبیه‌سازی کنند. طی این مدت طولانی، نمک‌ها از اعماق زیر سطح سنگی و غبارآلود سیاره بیرون می‌آیند.

این نمک‌ها که پرکلرات نام دارند، در مریخ به وفور یافت می‌شوند. پرکلرات‌ها سمی هستند و در یخی که زیر سطح سیاره به دام افتاده است، به صورت فراوان وجود دارند.

یخ به تدریج تبخیر می‌شود و با عبور بخار نمک از میان رگولیت، مقداری از آن را به جا می‌گذارد. وقتی مقدار کافی از این نمک‌ها در رگولیت جمع می‌شوند، نوعی پوسته را تشکیل می‌دهند که به شن و ماسه یا دانه‌های قهوه شباهت دارد.

دانشمندان این پژوهش جدید نوشتند: روی مریخ، چنین فرآیندی می‌تواند به طور طبیعی طی یک دوره زمانی طولانی در مناطق کم‌عمق همیشه منجمد اتفاق بیفتد و ممکن است نمک در لایه بالایی جمع شود.

در همان زمان که بخار نمک بیرون می‌آید، متان نیز منتشر می‌شود. منبع این انتشار هنوز ناشناخته است. این منبع می‌تواند ناشی از موجودات زنده یا ناشی از فرآیندهای زمین‌شناسی زیر سطح سیاره باشد که هنوز برای دانشمندان نامرئی هستند.

در هر حال، این متان از هر کجا که بیاید، زیر پوسته نمک به دام می‌افتد.

دانشمندان با پمپاژ غلظت‌های متفاوتی از پرکلرات به رگولیت شبیه‌سازی‌شده مریخ دریافتند که سه تا ۱۳ روز زمان برای تشکیل شدن این پوسته نفوذناپذیر کافی است. برای ایجاد یک پوسته نمک جامد نیز به غلظت پنج تا ۱۰ درصد پرکلرات نیاز بود.

دانشمندان گاز نئون را به عنوان جایگزین متان به زیر پوسته پمپاژ کردند و دریافتند این لایه آن قدر قوی است که گاز زیر آن به دام بیفتد اما هنگامی که دمای سیاره در زمان‌های خاصی از روز یا فصول خاصی افزایش می‌یابد، این پوسته می‌شکند و متان را بیرون می‌فرستد.

آن زمان بود که مریخ‌نورد کنجکاوی، متان را در هوا تشخیص داد.

فقط دما نیست که می‌تواند پوسته را بشکند. پژوهشگران نوشتند: پوسته احتمالا حدود دو سانتی‌متر ضخامت دارد که کمی کمتر از یک اینچ است و کنجکاوی به اندازه‌ای سنگین است که بتواند هنگام حرکت کردن آن را بشکند.

این پژوهش در مجله «JGR Planets» به چاپ رسید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌مرغ را توصیه می‌کنند؟
  • انجام عمل بسته دریچه آئورت برای نخستین‌ بار در غرب کشور
  • انجام عمل بسته دریچه آئورت برای اولین‌بار در غرب کشور
  • انجام عمل تاوی در بخش آنژیوگرافی قلب بیمارستان امام علی (ع)
  • کشف گاز متان در سیاره مریخ
  • جزئیات رهاسازی حقابه ایران از افغانستان | ویدئو
  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌‌مرغ را توصیه می‌کنند؟
  • فوتبال از دریچه فان؛ تلاش چلسی برای متوقف کردن آرسنال
  • بیماری ایکس ؛ همه گیری بعدی جهانی در راه است؟
  • بیماری ایکس؛ همه‌گیری بعدی جهانی در راه است