Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@12:07:14 GMT

آیا میکروبیوم روده سبب تشدید کبدچرب می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۵۰۸۹۶

آیا میکروبیوم روده سبب تشدید کبدچرب می‌شود؟

دکتر محمدرضا زالی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با اشاره به اینکه ارتباط مستقیمی بین کبد چرب و میکروارگانیسم‌های روده وجود دارد، افزود: با تغییراتی که در وضعیت میکروب‌های روده ایجاد می‌شود، توکسین و فرآورده‌های میکروبی در داخل روده ایجاد شده و این سموم پس از ورود به داخل کبد، سبب تشدید و  التهاب این عضو بدن می‌شود و در نهایت کبدچرب را به سمت بیماری سیروز کبدی هدایت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: تجزیه و تحلیل دقیق نشان می‌دهد، سطح بالایی از ترکیب اسیدهای چرب که توسط برخی باکتری‌های روده آزاد می‌شود، به افزایش چربی بیش از حد در کبد و شیوع زودهنگام این بیماری در افراد ارتباط دارد.

زالی یکی از دلایل گسترش کبد چرب را استفاده از غذاهای پرکالری اعلام کرد و گفت: اغلب ما بیش از نیازمان کالری مصرف می‌کنیم. این کالری در کبد تبدیل به چربی می‌شود و فرد را مبتلا به کبد چرب می‌کند.

وی، عامل دوم گسترش کبدچرب را عدم فعالیت بدنی مناسب دانست و افزود: زندگی امروز ما زندگی ماشینی است و در آن، فعالیت بدنی کم است و این موضوع سبب می شود تا سوخت و ساز بدن کم شده و فرد دچار کبد چرب شود.

رییس پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد به مردم توصیه کرد که برای حفظ سلامتی خود، غذای کمتری مصرف کنند و تحرک بدنی کافی داشته باشند.

وی، سلامت افراد را در گرو تحرک بدنی مناسب دانست و گفت: تمام بافت‌های بدن از جمله استخوان‌ها و عضلات نیاز به تحرک دارند تا به فعالیت فیزیولوژی خودشان ادامه دهند.

زالی با اشاره به اینکه کبد چرب در سال های اخیر روبه افزایش است، گفت: اضافه وزن، چاقی، دیابت و فشارخون می‌تواند در بروز کبد چرب نقش آفرینی کند و کبد چرب هم می تواند باعث تشدید این بیماری‌ها شود.

برچسب‌ها کم تحرکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کبد چرب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کم تحرکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کبد چرب کم تحرکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کبد چرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۵۰۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداریهای محلی در سیستان وبلوچستان

علی ملاشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به صدور هشدار شماره سه هواشناسی سطح نارنجی جوی، افزود: براساس نتایج نقشه‌های پیش بینی و پیش یابی هواشناسی، از بعد ظهر سه شنبه تا شب پنج شنبه (۴ تا ۶ اردیبهشت)، برای شهرستان‌های زاهدان، تفتان، خاش، میرجاوه، لاشار، دلگان، ایرانشهر، سرباز، سراوان، گلشن، مهرستان، سیب و سوران، بمپور، راسک، قصرقند، ارتفاعات جنوب غرب به ویژه شهرستان‌های فنوج، نیکشهر و ارتفاعات شمالی سواحل در برخی نقاط رخداد رگبار و رعد و برق شدید و بارش تگرگ و تند باد شدید موقتی به ویژه در ساعت بعد ظهر و شب پیش‌بینی می‌شود.

وی توصیه کرد: ساکنان مناطق تحت پوشش این سامانه در مدت فعالیت آن، از اسکان و تردد در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها خودداری و از محصولات کشاورزی محافظت شود.

وی اضافه کرد: از چرای دام در مناطق مرتفع و فعالیت‌های کوهنوردی خودداری و در ترددهای جاده‌ای و دریایی احتیاط و مدیریت آب سدها انجام و برای کاهش خسارات احتمالی تمهیدات لازم در نظر گرفته شود.

کد خبر 6085148

دیگر خبرها

  • تشدید دوباره سامانه بارشی در کشور / در کدام استان‌های کشور بارندگی خواهیم داشت؟
  • چاق ها، عصرها ورزش کنند
  • ورزش عصرگاهی برای افراد چاق مفیدتر است
  • با این ورزش‌ها از مرگ زودرس نجات پیدا می‌کنید
  • تاثیر شگفت انگیز شکلات تلخ برای بیماری‌های روده‌ای
  • اگر یبوست دارید این ماده مغذی را بیشتر مصرف کنید
  • ریشه‌کن شدن یبوست با این ماده غذایی | دلایل یبوست را بشناسید
  • تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداریهای محلی در سیستان وبلوچستان
  • افرادی که این اختلالات را دارند بیشتر افسرده می شوند
  • آیا به نسبت سن خود تناسب اندام دارید؟