Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی امروز(شنبه) در این تماس تلفنی، جنایت آمریکایی‌ها در ترور دو سردار و مجاهد بزرگ ایرانی و عراقی را هولناک و غم‌انگیز خواند و با اشاره به اعتراف رسمی رژیم آمریکا به انجام این ترور افزود: این جنایت بر خلاف همه میثاق‌ها و قوانین بین‌المللی است و مطالبه جدی مردم ایران و عراق، پیگرد حقوقی و مجازات آمران و عاملان این ترور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس قوه قضائیه نفرت پدیدآمده از رژیم تروریست آمریکا پس از قضایای اخیر را بی‌سابقه دانست و اظهار داشت: این نفرت ملی از آمریکایی‌ها در تشییع‌های دهها میلیونی شهیدان عزیزمان در ایران و عراق همچنین راهپیمایی بی‌نظیر و میلیونی دیروز مردم عراق بروز یافت و این موج ضداستکباری، مسئولیت ما مسئولان قضایی در هر دو کشور را برای پیگیری حقوقی موضوع سنگین‌تر و مضاعف می کند.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به ابعادی از تروریستی بودن جنایت رژیم آمریکا از جمله ترور حاج قاسم سلیمانی و همراهان ایشان در حالی که آن شهید بزرگوار به تصریح نخست‌وزیر عراق مهمان رسمی دولت عراق و در حال انجام یک مأموریت دیپلماتیک با رعایت همه قوانین و مقررات کشور میزبان بوده است، گفت: این اقدام آمریکایی‌ها بدون تردید، تجاوزکارانه و ناقض اصول متعدد مانند اصل ممنوعیت توسل به زور، حق حیات و حقوق افراد مورد حمایت حقوق بین‌الملل است و توجیه‌های آمریکایی‌ها برای انجام این جنایت حتی در خود جامعه آمریکا نیز مردود و مخدوش واقع شده است.
وی با قدردانی از محکومیت قاطع این جنایت از جانب مرجعیت عراق و ارکان دولت از جمله رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، مجلس و آحاد ملت مقاوم عراق، خاطرنشان کرد: این جنایت باید از جانب هر دو کشور پیگیری حقوقی و بین‌المللی شود.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به تسلط استکبار و در رأس آن آمریکا بر محاکم بین‌المللی، این واقعیت را موجب انصراف از دنبال کردن موضوع ندانست و افزود: ما از جانب ملت های ایران و عراق و تمام آزادی‌خواهان و دلبستگان جبهه مقاومت موظف هستیم خونخواهی این مجاهدان شهید را با همه توان دنبال کنیم و انتظار داریم همچنان که این پیگیری در دولت و قوه قضائیه جمهوری اسلامی آغاز شده است، دولت و دستگاه قضایی عراق نیز پیگرد حقوقی جنایت آمریکا را به صورت جامع و هماهنگ تا حصول نتیجه دنبال کنند.

تشکیل پرونده قضائی رسیدگی به ترور سپهبد سلیمانی در عراق
در این تماس تلفنی، فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق با تأکید بر اینکه شهید سردار سلیمانی و شهید ابومهدی از قهرمانان مبارزه با تروریسم و آزادسازی مناطق اشغالی عراق از دست داعش بودند، افزود: شهید سلیمانی مهمان دولت عراق بود و همه جزئیاتی که جنابعالی درخصوص ابعاد حقوقی داخلی و بین المللی این موضوع گفتید مورد قبول ما است.
وی گفت:‌ اطمینان می‌دهم که از همان ساعات اولیه در عراق تحقیقات در این زمینه شروع و برای رسیدگی قضایی پرونده بزرگی تشکیل شده است. ما با دقت زیادی روی این موضوع متمرکز هستیم و به صورت مستمر و روزانه مراحل را دنبال می‌کنیم.
فائق زیدان با تأکید بر اینکه در تحقیقات بدون ملاحظه عمل خواهیم کرد، گفت: در زمینه بین المللی آماده همکاری و اقدام مشترک با جمهوری اسلامی تا حصول نتیجه در محاکم بین المللی هستیم.
رئیس قوه قضائیه پیگیری این موضوع را به وزیردادگستری و معاون امور بین الملل قوه قضائیه محول کرد.

روز جمعه ۱۳ دی‌ ماه سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله هوایی تروریستی آمریکایی‌ها در فرودگاه بغداد به شهادت رسید.

در این حمله همراه با ایشان، ابومهدی المهندس قائم مقام بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) و هشت نفر دیگراز همرزمان آنها به شهادت رسیدند.

این حمله به دستور مستقیم دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده صورت گرفت.  

برچسب‌ها سید ابراهیم رییسی قوه قضاییه قاسم سلیمانی پروندهٔ خبری شهادت سردار سلیمانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سید ابراهیم رییسی قوه قضاییه قاسم سلیمانی دونالد ترامپ سید ابراهیم رییسی قوه قضاییه قاسم سلیمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۵۱۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست ترامپ برای اجتناب از پیگرد قضایی بررسی می‌شود

درخواست دونالد ترامپ برای اجتناب از پیگرد قضایی در جریان تلاش برای تغییر نتایج انتخابات ۲۰۲۰ طی دو هفته آینده در دادگاه عالی آمریکا بررسی می‌شود. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، اقدامات دونالد ترامپ و هوادارانش پس از شکست در انتخابات 2020 در مقابل جو بایدن از جمله درخواست ترامپ برای اجتناب از پیگرد قضایی در جریان تلاش برای تغییر نتایج انتخابات، در دو هفته آینده در دادگاه عالی آمریکا بررسی می شود.  

براساس این گزارش، این اقدامات شامل درخواست ترامپ برای اجتناب از پیگرد قانونی در جریان تلاش برای تغییر نتایج انتخابات و تلاش یک مرد متهم در حمله به ساختمان کنگره برای فرار از اتهامی که ترامپ نیز با آن اتهام مواجه است، می شود.

بر این اساس، قضات روز سه شنبه جلسه استماعی را درباره درخواست تجدیدنظر جوزف فیچر که در جریان حمله به ساختمان کنگره در 6 ژانویه 2021 با هفت مورد اتهام از جمله ممانعت از روند تایید پیروزی جو بایدن بر ترامپ مواجه است، برگزار می کنند. این قضات سپس در تاریخ 25 آوریل جلسه استماع دیگری را درباره اظهارات ترامپ مبنی بر داشتن مصونیت قضایی و مصونیت از هر گونه پیگرد قانونی برگزار می کنند.

براساس این گزارش، ترامپ گام های بزرگی برای تغییر نتایج انتخابات 2020 برداشت. ادعای او مبنی بر بروز تقلب گسترده در انتخابات باعث جرقه شدن شعله خشم هوادارانش و حمله آنها به ساختمان کنگره در 6 ژانویه 2021 برای ممانعت از انتقال صلح آمیز قدرت به جو بایدن شد. ترامپ و دوستانش همچنین طرحی را برای استفاده از رای دهندگان جعلی در ایالت های کلیدی به منظور بی نتیجه گذاشتن روند تایید صلاحیت بایدن در نظر داشتند.

پس از حمله به ساختمان کنگره، بازرسان فدرال اتهاماتی مبنی بر ممانعت از انتقال مسالمت آمیز قدرت را علیه حدود 350 نفر از حدود 1400 نفری که در جریان این حمله متهم شده بودند از جمله ترامپ و فیچر، مطرح کردند. کارشناسان معتقدند حکم دادگاه عالی در مورد تبرئه فیچر از اتهاماتش ممکن است روند این پرونده را پیچیده کند اما اثبات این اتهامات علیه ترامپ غیرممکن نیست. در صورت اثبات این اتهامات ترامپ ممکن است تا 20 سال به زندان بیفتد.

این در حالی است که دادگاه عالی در تاریخ 4 مارس سال جاری، رای دادگاه کلرادو برای سلب صلاحیت از ترامپ به منظور شرکت در انتخابات مقدماتی در این ایالت به دلیل نقش داشتن در یک شورش علیه کشور، را رد کرد اما قضات در این دادگاه به این سند دادگاه پایین تر توجه نکردند که در آن ترامپ پیش از 6 ژانویه 2021، یک فضای خشونت سیاسی را در کشور ایجاد کرده و در یک شورش دست داشته است.

دادگاه عالی ایالات متحده آمریکا یک روز پیش از انتخابات سه شنبه بزرگ حکم دادگاه کلرادو که دونالد ترامپ را از حضور در انتخابات درون حزبی این ایالت منع می‌کرد نپذیرفت.

دادگاه ایالت کلرادو در تاریخ 19 دسامبر 2023 رأی داد که ترامپ به دلیل نقشی که در حمله طرفدارانش به ساختمان کنگره در 6 ژانویه 2021 داشت، نمی‌تواند در رأی‌گیری اولیه این ایالت برای انتخابات 2024 شرکت کند.

بر اساس این حکم ـ که با 4 رأی موافق و 3 رأی مخالف به تصویب رسید ـ طبق مفاد بند 3 متمم 14 قانون اساسی آمریکا نام ترامپ نمی‌تواند در برگه‌های رأی قرار بگیرد و او با استناد به این قانون، «صلاحیت داشتن مسئولیت‌های فدرال» را از دست داده است.

طرفداران رد صلاحیت ترامپ با استناد به بند 3 متمم 14 قانون اساسی آمریکا می‌گویند او مجاز به قبول مناصب فدرال نخواهد بود. در این بند قانونی که در زمان جنگ داخلی آمریکا به تصویب رسیده آمده است که کسانی که سوگند یاد می‌کنند از قانون اساسی ایالات متحده حمایت کنند در صورت «تحریک به اغتشاش یا شورش» حق حضور در مناصب فدرال را نخواهند داشت.

ترامپ و متحدانش این احکام سلب صلاحیت را مورد انتقاد شدید قرار داده و آن را اقدامی غیردموکراتیک و توطئه ای از سوی رقبای سیاسی اش برای دور نگه داشتن او از انتخابات خواندند.

در حال حاضر دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری خواهان با اتهامات کیفری متعددی روبروست: تلاش برای ابطال نتایج انتخابات 2020 و حمله طرفدارانش به ساختمان کنگره در ژانویه 2021، نگه داری اسناد طبقه بندی شده در ویلای شخصی اش در فلوریدا پس از ترک کاخ سفید، پرداخت حق السکوت به یک بازیگر فیلم های غیراخلاقی، و تلاش برای تغییر نتایج انتخابات در ایالت جورجیا. وی همچنین درگیر پرونده کلاهبرداری و اتهامات مالی است. علاوه بر این رئیس جمهور سابق آمریکا با پرونده پرداخت خسارت به یک نویسنده که او را به تجاوز جنسی متهم کرده بود، روبروست.

اما ترامپ انجام هر اقدام نادرست در این پرونده ها را رد و طرح این اتهامات را تنها با انگیزه سیاسی و با هدف کنار گذاشتن او از رقابت‌های انتخاباتی 2024 می‌داند.

اگر ترامپ بار دیگر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، می تواند برای هر گونه اتهام فدرال علیه خود درخواست عفو بدهد.

این در حالی است که در اوایل ماه مارس جو بایدن و دونالد ترامپ موفق به کسب نامزدی دموکرات ها و جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا شدند تا نخستین رویارویی دوباره دو نامزد انتخاباتی در حدود 70 سال اخیر در تاریخ این کشور رقم بخورد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پنجم نوامبر سال 2024 برگزار می شود. نتایج نظرسنجی های جدید نشان می دهد رقابت دوباره بین دونالد ترامپ و جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر فشرده و تنگاتنگ است و ترامپ با حدود 2 درصد در یک رقابت فرضی نسبت به بایدن پیشتاز است.

درخواست رسانه‌ها از ترامپ و بایدن برای برگزاری مناظرهحمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوتدرخواست ترامپ برای تعویق برگزاری دادگاه رد شد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تجدید میثاق ارتشیان کرمان با سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
  • گفتگوی بایدن و السودانی درباره پایان دادن به ماموریت نیرو‌های ائتلاف در عراق
  • السودانی خواستار جدول زمانی برای خروج ائتلاف از عراق شد
  • بایدن: به امنیت اسرائیل متعهد هستیم
  • بیانیه مشترک عراق و آمریکا پس از دیدار السوانی با بایدن
  • عراق: نباید دامنه درگیری در منطقه گسترش پیدا کند
  • بایدن : به امنیت اسرائیل متعهد هستیم
  • درخواست ترامپ برای اجتناب از پیگرد قضایی بررسی می‌شود
  • شوشتر، میزبان چهارمین کنگره ملی شعر سردار دل‌ها
  • بلاتکلیفی رینگ چهارم حدفاصل پل سردار شهید سلیمانی تا شش‌راه برطرف شود