Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@10:03:53 GMT

استاندار مازندران خواستار ممنوعیت قرص برنج شد

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۵۲۱۸۱

استاندار مازندران خواستار ممنوعیت قرص برنج شد

احمد حسین زادگان روز شنبه در کارگروه تخصصی اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان گفت : در زمینه مصرف قرص برنج در مازندران باید به سمت ممنوعیت پیش برویم و دستگاه‌های مرتبط هم باید برای این منظور متولی شوند.

قرص برنج بر اساس آمارهای رسمی پزشکی قانونی مازندران مهم ترین ابزار خودکشی در این استان است و روند خودکشی با آن هم بر اساس آمار ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد افزایش داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرص برنج طی یک دهه گذشته همواره مهم ترین ابزار خودکشی در مازندران بوده است، ولی اقدامات سختگیرانه ای که در طی سال های گذشته انجام شد این انتظار را پدید آورد که با گذشت زمان روند کاهشی بگیرد، انتظاری که ظاهرا چندان با واقعیت تطبیق پیدا نکرده است.

طبق آمار پزشکی قانونی مازندران طی سال های ۹۵ ، ۹۶ و ۹۷ به ترتیب ۶۷ نفر ، ۸۸نفر و ۹۲ نفر با مصرف قرص برنج دست به خودکشی زدند.

وزارت بهداشت تاکنون چند اقدام برای محدود سازی استفاده از این قرص انجام داد که از جمله آن می توان به ایجاد ممنوعیت و محدودیت در عرضه آن خارج از داروخانه ها و کنترل واردات اشاره کرد. آموزش همگانی به کشاورزان برای استفاده از مواد جایگزین به جای قرص برنج جهت جلوگیری از آفت  شپشک برنج یا " ایزی " هم اقدام دیگری بود از طریق اطلاع رسانی انجام شد.

با توجه به این که روان شناسان هدف از مصرف قرص برای خودکشی را نوعی تهدید محسوب می کنند و معتقدند فرد در این روش قصد کشتن خود را ندارد و فقط در صدد تهدید و جلب توجه است ، قرص برنج به خاطر ضریب بالای کشندگی به ابزار بسیار خطرناک و کشنده تبدیل شده است و به همین خاطر هم ممنوعیت آن تا حدود زیادی می تواند آمار خودکشی را کاهش دهد.

پزشکان و متخصصان دارویی نیز بازگشت به زندگی افرادی را که با قرص برنج دست به خودکشی می زنند ، تقریبا صفر می دانند و معتقدند که با مصرف این قرص مهلک هیچ راهی برای نجات فرد مسموم نیست.

استاندار مازندران پیشنهاد ممنوعیت قرص برنج را در این جلسه پس از آن مطرح کرد که اعضای کارگروه تخصصی اجتماعی، فرهنگی ، سلامت ، زنان و خانواده استان بر سخت گیری بیشتر در عرضه و استفاده از این دارو تاکید کردند.

اعضای این کمیته یکی از دلایل شیوع و افزایش استفاده از قرص برنج در خودکشی را سهولت دسترسی به این ماده دارویی دانستند و تاکید کردند که هم اکنون در هر شهر و روستای مازندران قرص برنج براحتی قابل تهیه است.

جایگزینی قرص برنج با روش های دیگر

استاندار مازندران به عنوان رئیس کمیته تاکید کرد: باید راهکاری برای جایگزینی قرص برنج اندیشیده و این ماده خطرناک از سبد مصرف کشاورزی استان خارج شود.

احمد حسین زادگان با اظهار این که قرص برنج مصرف زیادی برای حفظ برنج سفید از آفت شپشک یا ایزی دارد ، افزود: صرفا ممنوعیت این قرص نمی تواند راه به جایی ببرد و مسئولان استان مکلفند راهکار جایگزینی برای آن تدبیر و پیشنهاد کنند.

نماینده عالی دولت در مازندران تاکید کرد : در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی ، دانشگاه علوم کشاورزی و دانشگاه مازندران باید پیشگام شوند و راهکار بدهند و دستگاههای اجرایی مانند جهاد کشاورزی و دیگر دستگاههای مرتبط هم وظیفه خودشان را انجام دهند.

حسین زادگان با تاکید بر این که خودکشی در ایران و بویژه مازندران از میانگین جهانی بسیار کمتر است ، گفت : در عین حال باید این مشکل را از طریق ریشه یابی خشکاند و نهادهای فرهنگی در این زمینه وظیفه و تکلیف دارند.

استاندار مازندران برخورد بخشنامه ای و اداری و گذراندن مصوبات مختلف بدون پیگیری را راهکاری نامناسب و ناکام برای حل مشکلات دانست و گفت : خودکشی با جان انسان سر و کار دارد و همه ما تکلیف داریم که ریشه اش را بخشکانیم .

وی افزود : لازم است که نهادهای علمی همچون دانشگاه ها در کنار دستگاه های اجرایی حرکت کنند و مدیران و پژوهشگران نیز منتظر مصوبه نباشند و هرچه سریع تر در زمینه پیشگیری از خودکشی اقدام کنند.

تدوین سند خودکشی 

استاندار مازندران همچنین در این جلسه بر ضرورت تدوین سند خودکشی استان بر اساس مولفه های جغرافیایی ، فرهنگی و جمعیتی تاکید کرد و از اعضای کمیته خواست تا این مصوبه را با جدیت اجرایی کنند.

حسین زادگان گفت : در این سند سهم و نقش دستگاه ها و سالتی که می توانند در این حوزه ایفا کنند چه در زمینه اطلاع رسانی و غیره باید مشخص ، کلیات مسائل مربوط به خودکشی در سند به خوبی دیده و کارهایی که به شکل جهانی به آن پرداخته شده از جمله آموزش، پژوهش، تربیت نیروی انسانی خوب، اطلاع رسانی و غیره در این سند به کار گرفته شود.

وی افزود : باید تجربه های موفق و کارهای عمده ای که در این ارتباط در دنیا انجام می شود ، مورد نظر قرار گیرد و شیوه های کاهش را هم خوب اجرایی و عملیاتی کنیم، چون اگر در حال حاضر بخواهیم اقدام به تحقیق و پژوهش بکنیم و بعد تعیین هدف کنیم زمان زیادی می برد، در حالی که هم اکنون  شرح وظایف دستگاه ها کاملا مشخص است.
استاندار مازندران تاکیدکرد: در تدوین سند باید آخرین یافته های علمی در این حوزه و برنامه های اجرایی به کار گرفته شود و دستگاه های هم باید وظایف خود را بدانند و در جلسه بعدی کمیته تخصصی باید برنامه عملیاتی تدوین شود و هر دستگاهی بر اساس ظرفیتش باید وارد عمل شود.

وی گفت : مهم این است این سند در مرحله عملیاتی با برنامه های قابل اجرای امتحان شده بی خطر و با امکان ریسک کمتر همراه شود و مهم تر از همه این که آموزش و اطلاع رسانی سرلوحه همه فعالیت ها قرار گیرد.

برچسب‌ها استانداری مازندران احمد حسین زادگان 

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استانداری مازندران احمد حسین زادگان استانداری مازندران احمد حسین زادگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۵۲۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنرمندان؛ مشکلات خود را با استاندار در میان گذاشتند

به گزارش جام جم آنلاین مازندران،در این نشست که پس از بازدید استاندار از مجموعه فرهنگی هنری استاد دولت آبادی در ساری باحضور فرماندار مرکز استان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهردار مرکز استان، رئیس حوزه هنری استان، رئیس هیات مدیره خانه هنرمندان ساری، رئیس انجمن گرافیک خانه هنرمندان ساری، استاد دولت آبادی و جمعی از هنرمندان برگزار شد، هنرمندان مشکلات خود را با مقام عالی دولت در مازندران در میان گذاشتند که حسینی پور با دستورات نافذ، زمینه ساز رفع موانع فعالیت و مشکلات این عزیزان شدند. 

رئیس هیات مدیره خانه هنرمندان ساری از جمله کسانی بود که در این نشست؛ به بیان مشکلات این نهاد صنفی و فعالیت های این مجموعه پرداخت.

استاندار مازندران پس از استماع مشکلات این نهاد، دستور داد تا ضمن تمدید مکان فعالیت خانه هنرمندان ساری با هماهنگی فرماندار و شهردار مرکز استان؛ مکان جدید دیگری نیز برای گسترش فعالیت های این مجموعه در اختیار هنرمندان قرار گیرد.

در این راستا استاندار مازندران طی تماسی تلفنی با سرپرست میراث فرهنگی استان دستور داد تا یکی از خانه های سنتی ساری به خانه هنرمندان اختصاص یابد.

همچنین در خصوص مکان دائمی نمایشگاه هنرهای تجسمی نیز با دستور استاندار مقرر شد؛ تا شهرداری مرکز استان، یکی از موزه های مستقر در بوستان ولایت را به خانه هنرمندان برای تحقق این امر اختصاص دهد.

در ادامه همچنین شهردار مرکز استان هزینه برگزاری جشنواره در سال 1403 را تقبل نمود.

رئیس انجمن گرافیک خانه هنرمندان ساری در خصوص برگزاری جشنواره گرافیک زبان مادری نیز به بیان نکاتی پرداخت که شهردار مرکز استان هزینه برگزاری این جشنواره را نیز تقبل کرد.

مقام عالی دولت در مازندران در خصوص ارتباطات فرهنگی هنری با کشورهای مختلف به بیان نکاتی پرداخت و عنوان کرد: هنرمندان باید سفیران فرهنگی استان باشند.

در پایان هنرمندان با اهداء آثار هنری از دستورات ثمربخش استاندار مازندران قدردانی کردند.

استاندار مازندران در پایان این نشست افزود: باید ابزارها و امکانات برای هنرمندانی که می‌خواهند به ایده‌های خود جامه عمل بپوشانند فراهم شود.

حسینی‌پور با بیان اینکه جامعه ما به دنبال تقویت فعالیت‌های فرهنگی است، ادامه داد: ساختار خانه هنرمندان باید به‌گونه‌ای باشد تا در فضای عمومی کشور دیده شود.

وی از هنرمندان به‌عنوان ظرفیت‌های فرهنگی و هنری در مازندران یاد کرد و افزود: بنا داریم تا با حل مشکلات فعالیت این قشر زمینه را برای نقش آفرینی هنرمندان فراهم کنیم.

حسینی‌پور افزود: باید با تدابیر و راهکار مناسب نقش هنرمندان را در عرصه‌های مختلف تقویت کنیم.

دیگر خبرها

  • تغییر استاندار مازندران شایعه است/ حسینی پور می ماند
  • نخستین نشاء برنج در مازندران
  • آغاز کار و تلاش شالیکاران مازندرانی با نشاء برنج
  • ممنوعیت کشت برنج در پارس آباد مغان
  • هنرمندان؛ مشکلات خود را با استاندار در میان گذاشتند
  • خروج بازار برنج از رکود، با خرید توافقی
  • برنج‌کاران مازندران برای انجام نشاکاری عجله نکنند.
  • قتل همسر پس از اقدام به خودکشی
  • خودکشی ناکام پس از همسرکشی
  • اجرای محدودیت و ممنوعیت ترافیکی در مرکز مازندران