Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه بنیاد مستضعفان بر اساس سیاست‌های جدید خود بحث اشتغالزایی را دنبال می کند عنوان کرد: آنچه مورد تاکید مقام معظم رهبری در ابلاغیه جدید به این نهاد بوده نیز تعریف الگوی توسعه بر اساس اشتغالزایی در مناطق محروم است.

به گزارش خبرگزاری برنا خراسان جنوبی، صبح امروز محمد صادق معتمدیان استاندار خراسان جنوبی جهت بررسی سند توسعه میان مدت شهرستان درمیان به همراه معاون عمرانی و مدیران کل تخصصی دستگاه های اجرایی به این شهرستان سفر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان جنوبی با اشاره به تفاهم نامه‌های محرومیت‌زدایی که همزمان با روز ملی روستا در استان امضا شد عنوان کرد: در این نشست که با حضور معاون اول رییس جمهوری برگزار شد برای شهرستان‌های زیرکوه، نهبندان و بخش درح سربیشه تفاهم‌نامه‌های محرومیت‌زدایی امضا شد که این مناطق شهرستان‌های مرزی با ضریب محرومیت بیشتر از سایر نقاط هستند.

وی یادآور شد: در قالب این تفاهم‌نامه‌ها ستاد فرمان اجرایی امام(ره) برای محرومیت‌زدایی در نهبندان، کمیته امداد برای محرومیت‌زدایی بخش مرزی درح و قرارگاه سازندگی بسیج در زیرکوه دستگاه‌های معین هستند.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه دستگاه معین محرومیت‌زدایی در شهرستان درمیان نیز بنیاد مستضعفان است اضافه کرد: به خاطر برخی تغییر و تحولات در بنیاد مستضعفان این نهاد حاکمیتی به مدت زمان بیشتری نیاز داشت تا برای محرومیت‌زدایی شهرستان درمیان ورود پیدا کند که تاکنون نشست‌های متعدد با رییس بنیاد برگزار و اکنون آمادگی برای امضای تفاهم‌نامه اعلام شده است تا اقدامات‌ لازم با عاملیت بنیاد علوی آغاز شود.

وی یادآور شد: قبل از حضور مسوولان بنیاد مستضعفان برای امضای تفاهم‌نامه باید پیش‌نویسی آماده شود.

معتمدیان، تهیه نقشه راه و برنامه‌ریزی برای میزان نیازهای موجود در شهرستان درمیان را مورد تاکید قرار داد و افزود: ابتدا باید اولویت‌ها مشخص شود تا در تفاهم‌نامه با بنیاد مستضعفان بتواند لحاظ کرد.

وی با تاکید بر اینکه بنیاد مستضعفان بر اساس سیاست‌های جدید خود بحث اشتغالزایی را دنبال می کند تصریح کرد: آنچه مورد تاکید مقام معظم رهبری در ابلاغیه جدید به این نهاد بوده نیز تعریف الگوی توسعه بر اساس اشتغالزایی در مناطق محروم است.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: بر این اساس بنیاد مستضعفان در ماموریت جدید  به دنبال زیرساخت‌های عمومی از جمله ایجاد جاده و امثال آن نیست لذا ایجاد اشتغال و زیرساخت های مربوط به آن در قالب طرح های مشارکتی دنبال می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت همواره نقش اصلی را در بخش توسعه به عهده دارد بیان کرد: حضور دستگاه‌های حاکمیتی در کنار دولت به معنای هم‌افزایی بوده و مسوولیت اصلی کمک به مناطق محروم از اولویت های اصلی دولت است.

معتمدیان گفت: زمینه‌های سرمایه‌گذاری در حوزه توسعه شهرستان درمیان در قالب طرح های اشتغال با کمک بانک سینا فراهم شده است.

وی افزود: باید بتوانیم با برنامه‌ریزی و تقسیم کار از فرصت حضور ماموریت سازمانی بنیاد مستضعفان که برای اولین بار به این شکل در استان حضور دارند استفاده کنیم گرچه پیش از این نیز بنیاد مستضعفان خدماتی در استان داشته است.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: دفتر رسمی بنیاد مستضعفان در خراسان جنوبی دایر می شود که از این حیث سیزدهمین استان در کشور هستیم و امیدواریم با این مهم برنامه‌های تعریف شده با سرعت بیشتر دنبال شود.

وی با اشاره به اینکه پیش‌نویس تفاهم‌نامه با بنیاد علوی در شهرستان درمیان آماده می‌شود تصریح کرد: ۱۱ شاخص برخورداری کشور، استان و شهرستان احصا شده که مورد بررسی قرار می‌گیرد و پروژه‌هایی بر مبنای آن تعریف می شود تا در زمان مشخص  اهداف محرومیت‌زدایی محقق شود.

معتمدیان گفت: حوزه های آب شرب، راه روستایی، تلفن ثابت، شبکه برق و گاز وضعیت بخش کشاورزی و اشتغالزایی در سطح شهرستان درمیان الگوی مشارکتی است که با حضور مردم سرمایه‌گذاری و آموزش بنیاد علوی انجام می‌شود. وی تاکید کرد: بسترهای سرمایه گذاری باید احصا شود که خروجی آن کمک به مردم باشد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: یکی از سیاست‌های این بنیادها این است که تا زمانی واحدهای تولیدی به بهره‌وری برسد حضور دارند و وقتی واحدها به توانمندی رسید به خود مردم واگذار می‌کنند تا  سرمایه‌گذاری منجر به اشتغالزایی شود. وی گفت: بیشترین عقب افتادگی شهرستان درمیان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات هست که امیدواریم با اجرای مصوبات تا پایان دولت به وضعیت مطلوب برسیم.

معتمدیان همچنین با اشاره به اقداماتی که در حوزه پوشش شبکه های دیجیتال در استان انجام گرفته است بیان کرد: میزان پوشش شبکه‌های دیجیتال در مدت زمان کوتاه یک رکورد در این حوزه بود اما هنوز هم در برخی نقاط از جمله درمیان عقب ماندگی وجود دارد.

وی گفت‌: با پیگیری های صورت گرفته در سفر دکتر نوبخت و تفاهم نامه‌های منعقد شده با معاون فنی سازمان صدا و سیمای کشور، اقدامات انجام شده در راستای افزایش پوشش دیجیتال در استان قابل تحسین است.

وی افزود: با اقدامات صورت گرفته، ضریب برخورداری از پوشش دیجیتال در شهرستان درمیان ۲۵ درصد افزایش یافته است. وی ادامه داد: تفاهم نامه‌ای که استانداری با بنیاد برکت به امضا رسانده یک موضوع پوشش شبکه های دیجیتال بوده که در بحث احداث ابنیه مورد نیاز به استان کمک می‌شود. استاندار خراسان جنوبی گفت: با این وجود انتظار می‌رود سازمان مدیریت و برنامه ریزی تخصیص استانی در این بخش به خصوص برای شهرستان درمیان و سربیشه را افزایش دهد.

وی اظهار داشت: امیدواریم در تفاهم‌نامه سه جانبه بین استانداری، صدا و سیما و بنیاد علوی نیز مابقی ایستگاه‌های مورد نیاز شهرستان درمیان لحاظ شود تا شاخص برخورداری شهرستان در این زمینه افزایش یابد.

معتمدیان با بیان اینکه برق تنهای حوزه ای است که رضایتمندی مطلق در آن وجود دارد گفت: حتی برخی روستاهای زیر ۱۰ خانوار نیز از نعمت برق بهره‌مند شدند.

وی با اشاره به پیشنهاد استفاده از ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی برای اشتغالزایی در سفر اخیر دکتر نوبخت به خراسان جنوبی افزود: پیش نویس اولیه این طرح تهیه شده و شهرستان درمیان نیز یکی از نقاط هدف است.

استاندار با تاکید براینکه نیروگاه های خورشیدی در بحث تولید و اشتغال اثر خوبی دارد اظهار داشت: دولت نیز با استفاده از ظرفیت‌های قانونی در لایحه بودجه برنامه‌هایی را در نظر دارد که برای مناطق کمتر برخوردار خراسان جنوبی نیز باید سهمیه‌های لازم جذب شود.

وی گفت: درخواست استان نصب ۱۰ هزار پنل خورشیدی با ظرفیت تولید ۵۰ هزار وات برق است.

وی افزود: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، از مجموع هزینه های نصب پنل‌های خورشیدی ۵۰ درصد در قالب یارانه و ۵۰ درصد هم از طریق تسهیلات ارزان قیمت به متقاضیان پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: روستاهایی که از نظر فنی مشکلی ندارند، یعنی از آب و هوای مساعد برخوردارند و امکان اتصال به شبکه برق را دارند، در اولویت برنامه نصب پنل‌های خورشیدی قرار دارند.

وی افزود: در همین زمینه با همکاری قرارگاه سازندگی بسیج امکان تزریق منابع بلاعوض برای مناطق محروم فراهم شده که درمیان نیز در این سرمایه‌گذاری می تواند به عنوان نقطه هدف تعریف شود.

معتمدیان با اشاره به استفاده از خیران در بحث نوسازی مدارس نیز گفت: در این ارتباط اعتباراتی که یک سال اخیر با حمایت سازمان برنامه و بودجه تزریق شده بی‌سابقه بود و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

وی عنوان کرد: یکی از اولویت‌ها در مناطق محروم مدرسه‌سازی در قالب تفاهم‌نامه‌های سه جانبه بوده که بین استان، سازمان نوسازی مدارس و بنیاد علوی به امضا می رسد.

استاندار خراسان جنوبی ساخت مجتمع‌های شبانه‌روزی در مناطق محروم را یک اقدام مهم برشمرد و گفت: این مهم با کلنگ‌زنی یک مجتمع در سفر دکتر جهانگیری در درح شروع شده که با تعریف پروژه‌های مشابه برای طبس مسینا و زیرکوه نیز دنبال می شود تا مناطق مرزی از این حیث مشکلی نداشته باشند.

معتمدیان عنوان کرد: عمل نکردن به تعهدات را نمی‌توان به نبود  اعتبارات مربوط دانست بلکه باید بیشتر زمان صرف و توجه لازم به مصوبات داشت. وی تاکید کرد: پروژه‌هایی که به مردم قول داده شده است باید با اولویت و به طور جدی دنبال شود.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بنیاد علوی استاندارخراسان جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۵۲۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعریف ۵۳ پروژه در حوزه صمت خراسان رضوی با اعتبار ۱۰۰ همت

استاندار خراسان رضوی گفت: ۵۳ پروژه عمده در حوزه صنعت، معدن و تجارت با اعتبار ۱۰۰ همت در سطح استان وجود دارد که تا پایان دولت به بهره‌برداری خواهد رسید. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، یعقوبعلی نظری در یکصد و پانزدهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان برگزار شد، گفت: انتظار می‌رود شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان هر سال نسبت به سال گذشته دقیق‌تر، فعال‌تر و کاربردی‌تر فعالیت کرده و از ظرفیت‌های خود استفاده کند؛ جریان اقتصادی استان فعال و زنده است، گرچه ممکن است با فراز و نشیب‌هایی مواجه شود.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه مدیریت این تکانه‌ها باید در شورا انجام شود، ادامه داد: بر این اساس نباید اجازه داد مشکلات روی هم انباشته شود، چون هنگامی که مشکلات روی هم انباشته می‌شود، حل آن نیز سخت می‌شود، لذا باید هر مشکلی که احساس کردیم روی جریان اقتصادی استان تأثیر دارد، مدنظر دبیرخانه شورا قرار گیرد.

وی با بیان اینکه لزوم مشارکت مردم در اقتصاد نه تنها یک اقدام شکلی بلکه مسئله‌ای اعتقادی است، تصریح کرد: در این راستا خاستگاه و پیشگام شناسایی مسائل و مشکلات در مسیر جهش تولید و ارائه پیشنهادات برای رفع موانع اقتصادی باید خود بخش خصوصی باشد و آن را برای بررسی در شورا مطرح کند.

نظری با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» خاطرنشان کرد: نخست اینکه جهش تولید با رشد تولید متفاوت بوده و نیازمند عملکرد بهتری است که این امر باید با مشارکت مردم انجام شود. در این میان اتاق‌ها، انجمن‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی عصاره مردم در اقتصاد هستند لذا باید پیشنهادات خود را در راستای تحقق جهش تولید به ما ارائه کنید و ما به عنوان بخش دولتی و حاکمیتی آماده تصمیم‌گیری بر اساس پیشنهادات ارائه شده هستیم.

استاندار خراسان رضوی افزود: بر این اساس درخواست داریم تا اتاق‌ها، کمیسیون‌ها و کمیته‌های زیرمجموعه آنان به صورت بخشی فعال شده و نیازمندی‌ها، پروژه‌ها و برنامه‌های حوزه تخصصی خود در راستای تحقق شعار سال را ارائه دهند و ما هم به عنوان بخش حاکمیتی آمادگی داریم در خدمت جهش تولید قرار گیریم تا این شعار محقق شود. بر این اساس در این مسیر شخصا آمادگی حضور در جلسات شوراها، کمیسیون‌ها و کمیته‌ها به منظور تعیین راهبردها را داریم.

وی بر لزوم ایجاد وجه مشترک میان بخش‌های خصوصی و دولتی تأکید کرد و گفت: اگر نتوانیم وجه مشترکی پیدا کنیم در عمل دچار مشکل خواهیم شد، لذا باید این اشتراکات در راستای تحقق شعار سال میان بخش خصوصی و دولتی ایجاد شود تا بدانیم برای تحقق آن چه مولفه‌هایی باید اجرا شود.

نظری در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه گزارشی از شاخص‌های اقتصادی استان پرداخت و افزود: بر اساس اطلاعات دریافتی از سامانه هماهنگ در سال 1400، 5 هزار و 498 پروانه بهره‌برداری از سوی سازمان صمت در استان صادر شده بود که از این میان 890 مورد تعطیل بودند یا وجود خارجی نداشتند. از این تعداد 305 مورد تحت برنامه احیا قرار دارند یا احیا شده‌اند. همچنین پروانه بهره‌برداری 582 مورد نیز که غیرقابل احیا بودند باطل شده است. 

استاندار خراسان رضوی با تأکید بر لزوم مدیریت منابع بانکی استان، ادامه داد: نسبت منابع به مصارف استان در سال 1400 حدود 67 درصد بود که اکنون به 74 درصد رسیده و هدف ما رسیدن این میزان به 85 درصد است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نرخ بیکاری استان 6.3 درصد بوده و نرخ مشارکت هم حدود 44 درصد است، تصریح کرد: با این حال امروز در استان نه تنها دغدغه بیکاری و اشتغال نداریم، بلکه نیازمند کارگر ماهر هستیم و این آمارها پیام خوبی دارد.

نظری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه 53 پروژه عمده در حوزه صنعت، معدن و تجارت با اعتبار 100 همت در سطح استان وجود دارد که تا پایان دولت به بهره‌برداری خواهد رسید، عنوان کرد: در سال گذشته در راستای رشد تولید افزایش بسیار خوبی در تولید 43 قلم کالا داشتیم و شاهد رشد متوسط 36 درصدی تولید محصول در 39 واحد تولیدی بودیم. لذا معتقدیم جریان اقتصادی استان امیدوارانه و رو به جلو است اما در راستای تحقق جهش نیازمند اقدامات بیشتری هستیم.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه همه باید تلاش کنیم از منابع بانکی حداکثر استفاده را ببریم، یادآور شد: با این حال تأکید بر این است که جریان اقتصادی استان و راه‌اندازی واحدهای تولیدی نباید معطل تسهیلات بانکی باشد و برای انجام فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی می‌توان در کنار منابع بانکی از سایر منابع و روش‌های تأمین مالی و پول‌های سرگردان در جامعه استفاده کرد. 

وی درباره پیشنهاد ایجاد دبیرخانه شوراهای گفت‌وگوی استان‌های شرق کشور در مشهد، گفت: موافق ایجاد چنین دبیرخانه‌ای در صورت موافقت سایر استان‌ها هستیم، زیرا معتقدیم استان‌های شرقی کشور با وجود دارا بودن ظرفیت‌های زیاد با عقب‌ماندگی زیرساختی مشترکی مواجه شده‌اند.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • بهره برداری از ۵ طرح اشتغالزایی خرد در شهرستان کاشان با حمایت بنیاد برکت
  • بهره برداری از ۵ طرح اشتغالزایی خرد در شهرستان کاشان
  • اعطای هم‌زمان ۳۰۰ جلد سند مالکیت شهری و روستایی در شهرستان بیرجند
  • توسعه کسب و کارهای خرد زنان سرپرست خانوار در مناطق محروم
  • بارش‌های بهاری و سیل خروشان در خراسان جنوبی+فیلم
  • مسوولان برای توسعه روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته تلاش کنند
  • ذخیره سازی یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری درمیان
  • تعریف ۵۳ پروژه در حوزه صمت خراسان رضوی با اعتبار ۱۰۰ همت
  • سیلی سیل بر تن خراسان جنوبی
  • بیشترین خسارات سیل در درمیان و زیرکوه بود