Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-25@17:23:31 GMT

این خودروها و خانه‌ها معاف از مالیات هستند!

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۵۳۵۲۴

این خودروها و خانه‌ها معاف از مالیات هستند!

پول نیوز - دولت باید از معافیت‌ها و فرارهای مالیاتی درآمدزایی کند، نه اینکه از مالیات‌دهندگان بیشتر مالیات بگیرد. به گزارش پول نیوز، اخذ مالیات از خانه و خودروهای لوکس می‌تواند برای دولت درآمدزایی چشمگیری داشته باشد که با تصویب این موضوع از سوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹، می‌توان تاحدودی به جبران کاهش درآمدهای نفتی در لایحه بودجه سال ۹۹ امیدوار بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




۱۷ آذرماه رئیس جمهور لایحه بودجه سال ۱۳۹۹۹ را به مجلس تقدیم کرد که توجه به منابع جایگزین درآمدهای نفتی اعم از واگذاری دارایی‌های مالی و سرمایه‌ای و اخذ مالیات از جمله موضوعات قابل بحث در این لایحه بودجه است.

به گفته اقتصاددانان، دولت باید از معافیت‌ها و فرارهای مالیاتی درآمدزایی کند، نه اینکه از مالیات‌دهندگان بیشتر مالیات بگیرد. به عنوان نمونه باید معافیت هنرمندان از مالیات لغو شود، زیرا ۱۰ درصد از آن‌ها درآمدهای خیلی بالایی دارند و طبیعی است که مشمول مالیات شوند.

همچنین، برخی از کارشناسان اقتصادی، منابع درآمدی جایگزین برای درآمدزایی دولت را اخذ مالیات از گروهای ثروتمند جامعه، ماشین‌ها و خانه‌های لوکس عنوان می‌کنند که در نتیجه این امر، رشد و عدالت اجتماعی در جامعه محقق خواهد شد.
نرخ خانه‌های مشمول مالیات
براین اساس، هر واحد مسکونی با احتساب عرصه و اعیان با ارزش روز معادل ۱۰۰ میلیارد ریال و بیشتر به نرخ‌های زیر مشمول مالیات بر دارایی است:
۱. نسبت به مازاد ۱۰۰ میلیارد ریال تا ۱۵۰ میلیارد ریال، یک در هزار
۲. نسبت به مازاد ۱۵۰ میلیارد ریال تا ۲۵۰ میلیارد ریال، دو در هزار
۳. نسبت به مازاد ۲۵۰ میلیارد ریال تا ۴۰۰ میلیارد ریال، سه در هزار،
۴. نسبت به مازاد ۴۰۰ میلیارد ریال تا ۶۰۰ میلیارد ریال، چهار در هزار
۵. نسبت به مازاد ۶۰۰ میلیارد ریال به بالا، پنج در هزار

 به گفته نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹، در محاسبه مالیات موضوع این بند هر واحد مسکونی یک مستغل محسوب و جداگانه مشمول مالیات است.
نرخ خودروهای مشمول مالیات
همچنین، طبق مصوبه کمیسیون تلفیق انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی به ارزش ۱۰ میلیارد ریال و بیشتر بر اساس ارزش روز خودرو به نرخ‌های زیر مشمول مالیات بر دارایی است:

۱. نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد ریال و تا ۱۵ میلیارد ریال، ۰.۵ درصد
۲. نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد ریال تا ۳۰ میلیارد ریال، یک درصد
۳. نسبت به مازاد ۳۰ میلیارد ریال به بالا، ۱.۵ درصد
کدام خودرو و واحدهای مسکونی معاف از مالیات هستند؟
علاوه براین، طبق مصوبه کمیسیون تلفیق مواردی همچون واحدهای مسکونی در حال ساخت، املاک و خودروها در سال تملک، واحدهای مسکونی و خودروهای متعلق به اشخاص، خودروهای تولید و مونتاژ داخل قبل از فروش توسط کارخانجات سازنده و مونتاژ کننده و خودروهای وارداتی قبل از فروش توسط نمایندگان رسمی، از این نوع مالیات معاف هستند.

بنابراین این گزارش، با توجه به اظهارات کارشناسان اقتصادی درباره اهمیت اخذ مالیات از خانه و خودروهای لوکس در راستای درآمدزایی برای دولت در لایحه بودجه ۹۹، با تصویب این نوع مالیات از سوی کمیسیون تلفیق بودجه تا حدودی می‌توان از به جبران کاهش درآمدهای نفتی در بودجه سال آینده و درآمدزایی منابع جایگزین آن امیدوار بود. زیرا به گفته اقتصاددانان، دولت با تصویب این نوع مالیات می‌تواند درآمد زیادی را کسب کند.

همچنین، با تصویب این نوع مالیات، دیگر فشار اخذ مالیات بر افراد ضعیف جامعه و فعالان اقتصادی نخواهد بود، بلکه به جای اخذ مالیات بیشتر از مؤدیان معافیت‌ها کشف می‌شوند و پایه مالیاتی گسترش می‌یایند تا هر کس طبق درآمد و میزان سرمایه خود مالیات بپردازد. در نتیجه از پیامدهای مثبت این امر می‌توان به عدم رکود اقتصادی، کاهش معافیت‌های و فرارهای مالیاتی و... اشاره کرد.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: مالیات خانه خودروهای لوکس بودجه لایحه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۵۳۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکلیف واردات خودروهای کارکرده چه شد؟

روز گذشته نمایندگان مجلس در ادامه بررسی بند‌های درآمدی لایحه بودجه سال‌آینده با واردات خودرو‌های دست دوم از مناطق آزاد مخالفت کردند. بر این اساس نمایندگان با ۲۱۲ رای موافق، ۱۲ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۴۵ نماینده حاضر در صحن، با حذف بند الحاقی ۶ تبصره ماده واحده لایحه بودجه، مربوط به واردات خودرو‌های خارجی از مناطق آزاد در سال آینده مخالفت کردند. این در حالی است که پیش‌تر رئیس سازمان برنامه و همچنین معاون‌اول رئیس‌جمهور انتقاداتی را به مصوبه کمیسیون تلفیق مطرح کرده بودند.

به گزارش دنیای اقتصاد، اما مصوبه کمیسیون تلفیق در این مورد چه بود؟ آن‌طور که پیدا است نیت اعضای این کمیسیون، تنظیم بازار خودرو‌های وارداتی بود. البته آن‌ها دولت را مکلف کردند با شناسایی خودرو‌های خارجی غیرآمریکایی از ورود خودرو‌های آمریکایی حاضر در مناطق آزاد به سرزمین اصلی جلوگیری کند. همچنین دولت مکلف بود ظرف مدت یک‌ماه از تاریخ ابلاغ این قانون نسبت به ثبت‌سفارش و اجازه واردات خودرو‌های غیرآمریکایی موجود در مناطق آزاد تجاری و صنعتی اقدام کند.

به‌رغم اینکه این امکان برای دولت ایجاد شده بود تا از محل ورود این خودرو‌ها به سرزمین اصلی درآمدی معادل ۱۷‌هزار میلیارد تومان کسب کند، اما دولت با آن مخالف بود. محمد‌باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه که به نمایندگی از دولت در زمان بررسی کلیات لایحه بودجه در مجلس حاضر شده بود، نمایندگان را خطاب قرار داد و گفت من یک سوال از شما دارم؛ شما که مجلس انقلابی هستید چرا اجازه دادید برای دریافت ۱۷‌هزار میلیارد تومان درآمد، خودرو‌های لوکس مستعمل وارد کشور شود؟ مگر واردات آن‌ها ممنوع نبود؟ شما که به بخش فرودست متعهد هستید چه پاسخی برای آن‌ها خواهید داشت؟ چه کسانی پشت این خودرو‌ها هستند؟ آیا به نرخ ارز فشار وارد نمی‌شود؟

در حالی دولت با واردات خودرو‌های دست‌دوم از مناطق آزاد مخالفت کرد که در لایحه بودجه پیشنهادی برای سال آینده درآمدی معادل ۲ هزار و ۴۰ میلیارد تومان از محل واردات خودرو برای خود متصور بود. این ردیف درآمدی در بودجه پیشنهادی دولت این گمانه را تقویت کرد که دولت قصد دارد با واردات خودرو به‌صورت محدود موافقت کند و بار دیگر قفل را از ورود خودرو به کشور بردارد، اما بلافاصله دولت به این مساله واکنش نشان داد و اعلام کرد درآمد پیش‌بینی شده از محل واردات خودرو مربوط به خودرو‌هایی است که همچنان در گمرکات کشور دپو شده‌اند و به دلایل گوناگون از جمله دارا بودن پرونده قضایی این امکان را نداشتند تا در مهلت قانونی که دولت برای ترخیص آن‌ها در نظر گرفته بود از گمرک خارج شوند.

در واقع پیش‌بینی درآمد از ناحیه واردات خودرو برای این دست از خودرو‌های مانده در گمرک است و دولت این احتمال را در‌نظر گرفته که مشکل قضایی این خودرو‌ها حل شود و این خودرو‌ها امکان ترخیص از گمرک را پیدا کنند؛ بنابراین برای خود درآمدی از این محل پیش‌بینی کرده بود. سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد که به‌دلیل شرایط ویژه حاکم بر اقتصاد کشور و به‌منظور مدیریت منابع ارزی واردات خودرو همچنان ممنوع خواهد بود مگر اینکه تغییری در شرایط اقتصادی و تحریم‌های بین‌المللی ایجاد شود.

به هر حال با توجه به مخالفت دولت و همچنین مخالفت روز گذشته نمایندگان مجلس باید گفت پرونده واردات خودرو (چه به‌صورت صفر کیلومتر و چه به‌صورت کارکرده از مناطق آزاد) بسته شده است و باید منتظر ماند و دید در دولت سیزدهم با واردات خودرو به کشور چگونه برخورد خواهد شد.

دیگر خبرها

  • «پراید»؛ بیشترین سهم تولید آلایندگی مشهد را داشته است
  • آموزشگاه‌های آزادهنری معاف از مالیات می‌باشند
  • افزایش ۱۳ درصدی تردد خودروها در جاده‌های لرستان
  • توقیف ۱۱ میلیارد ریال کالای قاچاق در نایین
  • مصوبه جدید مالیاتی مجلس: بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • به‌جای خودروهای ثبت‌نامی این خودروها را بخرید
  • پیش بینی رشد ۴۴ درصدی درآمد‌های مالیاتی
  • معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • تکلیف واردات خودروهای کارکرده چه شد؟
  • سود بازار 1100 هزار میلیاردی خودرو