Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-25@07:02:03 GMT

سرنوشت تجارت ایران و اروپا چه می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۵۳۸۷۰

سرنوشت تجارت ایران و اروپا چه می‌شود؟

 

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، امیرهوشنگ امینی، دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و انگلیس، اظهار کرد: از گذشته تحولات سیاسی و بین‌المللی بر تجارت خارجی تاثیراتی داشته و برای مثال تحریم‌های یکجانبه امروز آمریکا، محدودیت‌هایی را برای تبادلات بانکی و پولی تجار ایرانی به وجود آورده است.

وی ادامه داد: با وجود تمام این محدودیت‌ها، آمار‌ها از عملکرد سال گذشته نشان می‌دهد که تجارت ما با اروپا و به طور خاص انگلیس ادامه پیدا کرده و تجارت سنتی که از سال‌ها و دهه‌ها پیش وجود داشته، ادامه یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و انگلیس با بیان اینکه در ماه‌های گذشته میزان تجارت میان ایران و اروپا کاهش یافته است، اظهار کرد: با وجود فشار‌های سیاسی، این تصور که این تجارت به صفر برسد درست نیست، زیرا از گذشته دو طرف بخشی از نیاز‌های خود را از طریق یکدیگر حل کرده‌اند و شاید در شرایط فعلی این میزان محدود شود، اما روال کار متوقف نخواهد شد.

امینی ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که با وجود محدودیت‌ها، تجارت ادامه پیدا کند و در آینده سرانجام اقتصاد راهی برای پیشبرد برنامه‌های خود پیدا خواهد کرد. امید ما و تمامی فعالان اقتصادی این است که با رسیدن به راه حلی اختلاف نظر‌ها میان طرفین برطرف شود و شرایط برای گسترش تجارت مشترک فراهم شود.

پس از خروج دولت ایالات متحده آمریکا از برجام در اردیبهشت سال ۱۳۹۷، اتحادیه اروپا اعلام کرد که همچنان از اجرای برجام حمایت خواهد کرد، اما با این وجود در طول حدود یک و نیم سال گذشته، هیچ اقدام عملی و تاثیرگذاری از سوی این اتحادیه برای مقابله با تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا و کاهش فشار بر اقتصاد ایران اجرایی نشد.

ایران پس از چند مرحله اخطار سرانجام اعلام کرد که اجرای تعهداتی برجامی خود را تا زمانی که اروپا به شکل عملی از این توافق حمایت نکند، کاهش می‌دهد.

آمار‌های تجاری منتشر شده از عملکرد ایران در سال جاری نشان می‌دهد که میزان تجارت با اعضای اتحادیه اروپا بسیار کاهش یافته و جز آلمان که پنجمین کشور صادرکننده کالا به ایران به حساب می‌آید، هیچ یک از کشور‌های اروپایی در میان شرکای اصلی تجاری کشور قرار ندارند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: عبدالحسین مجدمی اکبر طبری اجلاس داووس طرح گام کروناویروس سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر لیگ قهرمانان آسیا احمد حمزه ایران و اروپا تجارت خارجی تحریم عبدالحسین مجدمی اکبر طبری اجلاس داووس طرح گام کروناویروس سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر لیگ قهرمانان آسیا احمد حمزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۵۳۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای ۲۰۰ واحد راکت صنعتی در سال گذشته

سیجانی مدیر کل صنعت معدن و تجارت استان تهران در نشست خبری گفت:گام نخست ما توسعه واحدهای صنعتی است،در استان تهران حدود ۳۸ شهرک صنعتی وجود دارد و بزرگ ترین شهرک دولتی و خصوصی بزرگ شکور در تهران قرار دارد. شهرک هایی صنعتی شنزار و شمس آباد، شهرک های خصوصی و دولتی هستند که بزرگ ترین شهرک صنعتی در ایران هستند.

او افزود:درحال حاضر، در استان حدود ۱۱هزار واحد صنعتی دارای مجوز وجود دارد که از این تعداد ۵۵ تا ۶۰ درصد آن ها شهرک های صنعتی هستند. یکی از مشکلات بزرگی که شهرک های صنعتی با آن مواجه هستند، بحث نقدینگی و تامین مالی است.

به گفته او، سیاست های بانک مرکزی در ارائه تسهیلات، از سال گذشته روند انقباضی را طی کرده است و این موضوع تامین ارز را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

سیجانی بیان کرد:سال گذشته ۲۰۰ واحد راکت صنعتی احیا و راه اندازی شد به طوری که هنوز ۴۰۰ واحد هم باید احیا شود ،همچنین افزایش سرمایه برای واحدهای صنعتی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان تهران گفت:مهم ترین بحثی که واحد های تولیدی با آن مواجه هستند، بحث تامین ارز و تامین ریال است که توزیع و توسعه واحد ها را با مشکل مواجه کرده است. برای آنکه جهش هایی در شهرک های صنعتی صورت گیرد، نیاز است تا بانک ها به ویژه بانک مرکزی همراهی بیشتری داشته باشد. پس باید اشاره کرد که تامین ارز و تامین ریال، بحث قابل توجهی است که نیازمند همراهی بانک ها برای ارائه تسهیلات به واحدهای صنعتی است.

سیجانی اضافه کرد:توسعه شرکت های دانش بنیان یکی از اهداف سازمان صمت است به طوری که واحدهای کوچک به سمت دانش بنیان شدن پیش می روند ،سال گذشته ۱۰۷ واحد ما مجوز دانش بنیان را اخذ کردند.

به گفته او، ۱۷ درصد صادرات کشور مختص به واحدهای تولیدی و صنعتی است.

سیجانی در پاسخ به این سوال که نحوه نظارت بر روی کالاهای اساسی چگونه است؟ گفت:بازدید های نظارتی بر روی کالاهای اساسی انجام می شود ،اتاق اصناف، صمت، تعزیرات بر روی کالاها نظارت می کنند ،اگر قیمت جدیدی از سوی سازمان حمایت اعلام رسمی نشود ،افزایش قیمت غیر قانونی است.

به گفته مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان تهران،اگر کالایی  که وارد می شود اسناد گمرکی نداشته باشد ضن قاچاق محسوب می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • ادعای اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم
  • اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم
  • تجارت الکترونیکی یکی از راهبردهای دولت سیزدهم است
  • تحقق ۱۰۶ درصدی مبادلات تجارت خارجی در کردستان
  • ارزش دلاری مبادلات تجارت خارجی کردستان به ۵ میلیون دلار رسید
  • ۱.۵ میلیارد دلار صادرات واحد‌های صنعتی استان تهران در سال گذشته
  • تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است
  • جزییات تازه از سرنوشت دختر فوت‌شده در متروی تجریش
  • احیای ۲۰۰ واحد راکت صنعتی در سال گذشته
  • بوشهر هم به سرنوشت اصفهان دچار می‌شود؟