Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: موارد ابتلا به ویروس کرونا جدید تاکنون در چندین کشور مشاهده شده است، اما اکثر موارد در کشور چین بوده است. در هر کشوری نظام مراقبت بیماری‌های آن در جهت کنترل این بیماری اقدام می‌کنند. اقداماتی که براساس پروتکل علمی برخورد با طغیان ها، اپیدمی‌ها و پاندمی‌ها انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایرنا، در این بیانیه آمده است: در کشور ما نیز با نظارت و راهبری معاونت بهداشتی و مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر در تمام پایانه‌های مرزی کشور به ویژه فرودگاه‌ها و بنادر بین المللی، پایگاه‌های مراقبت‌های بهداشتی مرزی با حضور تیم‌های متشکل از کارشناسان و متخصصان بهداشت و مبارزه با بیماری‌ها فعال هستند و با تجهیزات مناسب هرگونه مورد مشکوک ورودی به کشور را تحت غربالگری و مراقبت‌های لازم قرار می‌دهند.

«با شناسایی احتمالی هر مورد مشکوک به بیماری یا افراد دارای علائم، فرد مورد نظر تحت تدابیر بهداشتی خاص قرار می‌گیرد و بررسی‌ها و درمان‌های لازم صورت می‌گیرد. این اصل نه فقط برای این ویروس و این بیماری، بلکه سال‌های سال است در کشور برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر به ویژه بیماری‌های نوپدید جریان دارد. چنانکه در ایام اربعین حسینی، ورود اتباع از مرز‌های شرقی و غربی و در دیگر روز‌های سال حسب مورد و هشدار‌ها تحت مراقبت قرار می‌گیرند.»

وزارت بهداشت تاکید کرد: نظام آزمایشگاهی کشور به صورت فعال هرگونه نمونه به دست آمده آزمایشگاهی از طریق واحد‌های بهداشتی درمانی را بلافاصله مورد سنجش قرار می‌دهند و نتایج آن برای اقدامات بعدی به مراجع ذی صلاح ارسال می‌شود. این اقدامات براساس پروتکل‌های فنی و علمی است و ساختار بیماریابی، کنترل و پیشگیری از بیماری‌های کشور در منطقه خاورمیانه شرایط مطلوبی دارد.

این بیانیه می‌افزاید: تمام این موارد به معنی آمادگی ساختار سلامت کشور برای پیشگیری از طغیان هرگونه بیماری است و احتیاطات لازم برای پیشگیری به خودمراقبتی و توجه به اصول بهداشت فردی و عمومی نیاز دارد. از هموطنان درخواست می‌شود اطلاعات مربوط به این بیماری را تنها از طریق رسانه‌های رسمی کشور و آن هم از مراجع رسمی حوزه سلامت پیگیری کنند.

پیشگیری ویروس کرونا جدید همانند بسیاری از بیماری‌های ویروسی مجاری تنفسی بسیار ساده بوده و شامل شست و شوی مکرر دست و صورت با شوینده‌های مناسب، عدم تماس نزدیک با افراد دارای علائم شبه آنفلوآنزا، پرهیز از مصافحه و روبوسی و در آغوش کشیدن، است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: ویروس کرونا ایران وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۵۴۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف انتقال محلی مالاریا در خوزستان در ۱۰ سال اخیر

ایسنا/خوزستان مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه در ۱۰ سال اخیر موردی از انتقال محلی بیماری مالاریا در استان خوزستان مشاهده نشده است، از حذف این بیماری در استان خبر داد.

همایون امیری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ۲۵ آوریل روز جهانی مالاریا اظهار کرد: سازمان جهانی بهداشت با نامگذاری روزی به نام روز جهانی مالاریا، بر مبارزه جمعی و آگاهانه با هدف جهانی عاری از مالاریا، تاکید می‌کند. شعار سازمان جهانی بهداشت برای روز جهانی مالاریا در سال ۲۰۲۴، «پیاده‌سازی استراتژی‌های جدید و اقدامات نوآورانه در حذف مالاریا به ویژه در مناطق محروم » تعیین شده است.

 مالاریا یکی از قدیمی‌ترین بیماری‌های عفونی شناخته شده در جهان است و هنوز در بسیاری از کشورها از مشکلات مهم بهداشتی است. انگل این بیماری توسط نیش پشه‌های آنوفل آلوده، از فرد بیمار به فرد سالم منتقل و موجب بروز بیماری می‌شود. پشه آنوفل بومی ایران است.

وی با بیان اینکه در تمام مناطق کشور، گونه‌های مختلف این پشه وجود دارد، گفت: استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان بیشترین موارد مالاریا بومی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

مهمترین علائم بیماری شامل تب، لرز، تهوع و استفراغ، خستگی و رنگ پریدگی است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت خوزستان افزود: با توجه به اهمیت این بیماری، بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران برنامه حذف مالاریا را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

امیری گفت: در خوزستان با انجام اقداماتی مانند بیماریابی فعال، اجرای نظام مراقبت سندرمیک و اجرای مراقبت حشره‌شناسی، در ۱۰ سال اخیر هیچ موردی از «انتقال محلی» بیماری مالاریا مشاهده نشده و همه بیماران شناسایی‌شده، در خارج از خوزستان آلوده شده‌اند و این روند موجب شده است خوزستان به هدف حذف مالاریا دست یابد.

وی بیان کرد: بیماریابی فعال در جمعیت‌های هدف به منظور پیشگیری از انتقال بیماری انجام می‌شود و پرسنل بهداشت علاوه بر اینکه در طول ماه در مناطق مختلف کار شناسایی این بیماری را از طریق نمونه‌گیری از افراد مشکوک و بررسی آب‌های راکد رصد می‌کنند، در صورت شناسایی یک فرد مبتلا، اخذ نمونه از اطرافیان وی و همچنین درمان و پیگیری مبتلایان را نیز بر عهده دارند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت خوزستان گفت: تمامی مراکز، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت آمادگی ارائه خدمات بیماریابی و درمان مالاریا را دارند. 

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • بیشترین موارد ابتلا به مالاریا در سیستان‌و بلوچستان بوده‌است
  • حذف انتقال محلی مالاریا در خوزستان در ۱۰ سال اخیر
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • هشدار وزارت بهداشت غزه درباره شیوع بیماری‌های واگیردار
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • ضرورت توسعه نان فیبردار با هدف کاهش ابتلا به سرطان
  • واکسیناسیون همگانی گارداسیل انجام می‌شود؟ | مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون واکسن اچ‌پی‌وی