Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-19@14:58:37 GMT

هواشناسی ایلام، پیش بینی یا پیشگویی؟

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۵۴۶۰۲

هواشناسی ایلام، پیش بینی یا پیشگویی؟

این روز‌ها پیش بینی‌های غیر دقیق اداره کل هواشناسی وضعف در تجزیه وتحلیل داده‌ها ستاد مدیریت بحران ومراکز آموزشی را سردرگم کرده است

به گزارش برنا از ایلام؛ درحالیکه براساس تصمیم شب گذشته ستاد مدیریت بحران استان،به استناد گزارش کارشناسان هواشناسی مبنی بر ورود توده سرد بارشی وهمراه با برف وکاهش محسوس دما کلیه مراکز آموزشی نوبت صبح در شهرستان‌های ایلام، ایوان، ملکشاهی، بخش کارزان، آسمان‌آباد و شهر سرابله تعطیل وفعالیت ادارات ودستگاه‌های اجرائی با یک ساعت تاخیر اعلام شد متاسفانه در پی این گزارش اشتباه ستاد مدیریت بحران استان مجددا در اصلاحیه‌ای دیر هنگام وبا عذر خواهی از مردم فعالیت مراکز آموزشی شهرستان‌های یاد شده را ساعت ۹ صبح اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته بعد از این اعلام مردم نیز طی تماس‌های مکرربا خبر مرکز ایلام نارضایتی خودرا از این وضعیت اعلام کردند.

دراین مورد چند نکته قابل ذکر است.

۱- در حقیقت، انتظار مردم از اداره کل هواشناسی که متولی پیش‌بینی آب و هوای مناطق مختلف استان است، فقط به پیش‌بینی کلی وضع آب و هوا در ۲۴ ساعت آینده و اعلام دمای هوای بیشینه و کمینه محدود نمی‌شود. بلکه انتظار این است که این سازمان بتواند پدیده‌های خاص هواشناسی از قبیل طوفان، برف سنگین، گردباد‌های خطرناک و پیامد‌هایی احتمالی را به خوبی پیش بینی کند تا در برنامه ریزی‌ها وتصمیم گیری‌ها  مورد استناد قرار گیرد. کما اینکه در دنیای امروز ودر اغلب کشور‌ها با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای دقیق پیش بینی‌ها نه تنها به شکل روزانه بلکه با ساعت ودقیقه نیز مشخص می‌شود.

۲- ارتباط تنگاتنگ پیش بینی‌های هواشناسی با سازمان هواپیمایی، فعالیت مدارس ومراکز آموزشی وخیلی موارد دیگر به خوبی بیانگرابن موضوع است که هرگونه پیش بینی غیر دقیق می‌تواند فعالیت در عرصه‌های ذکر شده را مختل و چه بسا با خساراتی مواجه کند.

۳- اشتباه هواشناسی استان در پیش بینی‌های غیر دقیق که مسبوق به سابقه نیز هست سردرگمی والدین ودانش آموزان را بدنبال داشت که می‌طلبد با نظارت بیشتر برای جلوگیری از این گونه اشتباهات چاره ای اندیشید. اگر ضعف ازناحیه فرسودگی تجهیزات است باید نسبت به نوسازی وبه روز رسانی این تجهیزات اقدام فوری صورت گیرید تااین سازمان از حالت پیشگویی به پیش بینی دقیق برسد واگر ضعف از ناحیه کارشناسان وتجزیه وتحلیل داده‌های ماهواره‌ای است که باید فکر دیگری کرد.

۴- سخن پایانی اینکه ستاد مدیریت بحران استان نیز بعد از اعلام تعطیلی مراکز آموزشی در شهرستان‌های یاد شده بهتر بود با اعلام اصلاحیه جدید دوباره بر سردرگمی دانش آموزان و والدین آن‌ها نمی‌افزود.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: هواشناسی ایلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۵۴۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های رگباری بهاره کردستان را فرامی‌گیرد

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی کردستان گفت: از فردا تا روز دوشنبه به تناوب شرایط برای بارش‌های رگباری و بهاره در سطح استان کردستان فراهم است.

علی پناهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در کردستان با اشاره به صدور هشدار سطح زرد هواشناسی اظهار کرد: از فردا تا روز دوشنبه به تناوب شرایط برای بارش‌های رگباری و بهاره در سطح استان کردستان فراهم است.

وی افزود: اوج فعالیت سامانه بارشی برای روزهای یکشنبه و دوشنبه پیش‌بینی شده است که شدت و مقدار بارش در روزهای جمعه و شنبه بیشتر محدود به نیمه شرقی و ارتفاعات استان است.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی کردستان با اشاره به اینکه بارش‌ها در روزهای یکشنبه و دوشنبه همه نقاط استان را در بر می‌گیرد، خاطرنشان کرد: ماهیت بارش‌های بهاره اغلب رگباری، کوتاه‌مدت و به صورت نقطه‌ای خواهد بود.

پناهی از جمله مخاطرات احتمالی این سامانه را صاعقه، آب‌گرفتگی موقت معابر داخل شهری، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، امکان ریزش کوه، رانش زمین در مناطق مستعد و بارش تگرگ عنوان کرد.

کد خبر 745765

دیگر خبرها

  • هوا تا ۲ روز دیگر آرام است
  • پیش بینی وزش باد در خراسان رضوی
  • وضعیت جوی و دریایی استان بوشهر آرام است
  • بارش‌های رگباری بهاره کردستان را فرامی‌گیرد
  • بارش‌های رگباری بهاره کردستان را فرا می‌گیرد
  • پیش‌بینی رگبار باران در چهارمحال و بختیاری
  • پیش بینی برداشت بیش از ۲ هزار تن باقلا در ایلام
  • پیش‌بینی افزایش دما در البرز
  • پدیده جوی خاصی برای کرمانشاه پیش بینی نمی‌شود
  • پیش بینی برداشت ۲۳۰ هزار تن گندم از مزارع دهلران