Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-19@23:50:45 GMT

روشهایی برای کاهش فشارخون

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۵۴۶۸۵

پرفشاری خون اولین عامل خطر منجر به مرگ در تمام جهان است و یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مزمن و دامن‌گیر در کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه است که مردم زیادی برای رفع آن از انواع داروهای شیمیایی استفاده می‌کنند. اما تحقیقات نشان می‌دهد که این معضل را می‌توان با رایحه گل محمدی نیز تا حد زیادی رفع کرد. ناطقان:  این بیماری، عارضه‌ای است که در آن فشارخون به‌طور مزمن بالاتر از 14 روی 9 سانتی‌متر جیوه باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیوع بالای فشارخون در سراسر جهان و ایجاد عوارض جدی و خطرناک بر ارگان‌های بدن، این بیماری را به یک مشکل عمده بهداشتی در کلیه جوامع تبدیل کرده است.

شیوع جهانی پرفشاری خون حدود یک میلیارد نفر است و حدوداً 7 میلیون مرگ سالانه را می‌توان به این بیماری نسبت داد. در کشور ما ایران نیز ازآنجاکه در مرحله گذر تغذیه‌ای قرار دارد، مانند بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه، بیماری‌های غیر واگیر نظیر پرفشاری خون از عوامل اصلی مرگ‌ومیر به‌حساب می‌آیند.

آن‌گونه که متخصصان می‌گویند پرفشاری خون دارای پیامدهای مهمی در بهداشت عمومی و حتی اقتصاد است. این بیماری بر عملکرد جنسی بیمار، حرفه او، نقش‌های اجتماعی و بسیاری دیگر از زوایای زندگی بیمار از قبیل توان او در حفظ زندگی خانوادگی و انجام کارهای روزمره تأثیر گذاشته و زندگی وی را دچار تحولات نامطلوبی می‌کند. اما اصلاح شیوه زندگی درکنار اصلاحات و راهبردهای دارویی می‌تواند باعث کنترل این بیماری شود. بااین‌حال و باوجود در دسترس بودن بیش از صد نوع داروی متفاوت برای فشارخون که کارایی همگی به اثبات رسیده است، میزان‌های گزارش‌شده برای کنترل فشارخون ناامیدکننده است. ازاین‌رو پزشکان در تلاش هستند تا از درمان‌های مکملی نظیر «رایحه‌درمانی» نیز برای کنترل این بیماری بهره ببرند.

در همین خصوص، محققانی از دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به انجام مطالعه‌ای علمی پژوهشی پرداخته‌اند که در آن، تأثیر رایحه‌درمانی یا اصطلاحاً آروماتراپی با استفاده از اسانس گل محمدی بر فشارخون بیماران مورد بررسی قرار گرفته است.

این پژوهش، روی 62 نفر از بیماران مبتلابه پرفشاری خون در شهر بهرمان از مناطق شهرستان رفسنجان واقع در استان کرمان انجام شده است و در آن، بیماران طی دو هفته، دو بار در روز و به مدت دو دقیقه به‌وسیله استنشاق سه قطره از اسانس گل محمدی روی پنبه تحت رایحه‌درمانی قرار گرفتند و وضعیت فشارخون آن‌ها قبل از این کار و در روزهای دوم، پنجم، نهم، چهاردهم و شانزدهم بعدازآن، مورد سنجش واقع شد.

نتایج حاصل از این بررسی‌ها نشان داد که استفاده از رایحه‌درمانی به کمک اسانس گل محمدی می‌تواند به‌عنوان یک درمان مکمل عالی در مبتلایان به پرفشاری خون استفاده شود. بر اساس این نتایج، رایحه‌درمانی با عطر گل محمدی، روی فشارخون سیستولیک اثرات زودتری بر جای می‌گذارد.

در این رابطه، طیبه میرزایی، پژوهشگر و دانشیار گروه پرستاری داخلی و جراحی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان که با سه همکار دیگرش، اجرای این پژوهش را به عهده داشته‌اند، می‌گویند: «رایحه‌درمانی یا آروماتراپی، یک روش آسان، غیر تهاجمی، سریع و بی‌خطر است که توسط بیماران به‌خوبی پذیرش می‌شود و عوارض جانبی خاصی نیز برای آن گزارش نشده است. نتایج این مطالعه نیز نشان داد که آروماتراپی با اسانس گل محمدی می‌تواند به‌عنوان یک روش درمانی مکمل در کاهش فشارخون بیماران مبتلابه پرفشاری خون استفاده شود. بر همین اساس می‌توان از این روش بدون بر جا گذاشتن عارضه، توسط خود فرد و به‌طور کم‌هزینه، اثربخش و آسانی استفاده کرد».

این محققان معتقدند: «مطالعات تجربی زیادی نشان داده‌اند رایحه‌ها می‌توانند بر خلق‌وخو، شناخت، فیزیولوژی، رفتار و عملکرد افراد تأثیر بگذارند که البته این تأثیر می‌تواند بنا به فرهنگ، تجربه، جنس افراد و شخصیت آن‌ها متفاوت باشد و هر فردی به‌گونه‌ای به رایحه واکنش نشان دهد. اما مقایسه یافته‌های این مطالعه با سایر مطالعاتی که روی جوامع و فرهنگ‌های مختلف انجام شده است نتایج یکسانی را روی کنترل فشارخون و نبض نشان می‌دهد».

این یافته‌ها در فصل‌نامه گیاهان دارویی متعلق به پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی منتشر شده‌اند.
منبع: ایسنا برچسب ها: فشارخون ، ناطقان ، کاهش ، مرگ

منبع: ناطقان

کلیدواژه: فشارخون ناطقان کاهش مرگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۵۴۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در نامه ای به وزیر بهداشت: وزارت بهداشت حذف هپاتیت C در ایران را اعلام کند

سیدموید علویان، در نامه‌ای به بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، عنوان داشت: همانطور که مستحضرید وزارت بهداشت با سال‌ها فعالیت و تلاش مستمر در راستای حفظ سلامت جامعه که منجر به کاهش قابل توجه بار بیماری‌های ناشی از هپاتیت B و هپاتیت C در جامعه بخصوص بیماران خاص شده است.

غربالگری خون‌های اهدایی از نظر هپاتیت C از سال ۱۳۷۵ اثر چشم گیری در کاهش شیوع این بیماری در جمعیت‌های پرخطر از جمله بیماران هموفیلی، تالاسمی و دیالیزی داشته است.

از طرف دیگر، آغاز برنامه غربالگری تمامی بیماران خاص از نظر هپاتیت C و درمان رایگان آنها در سال ۱۳۸۵ که توسط آن وزارتخانه هدایت و حمایت شده است. همچنین با پیگیری‌های شبکه هپاتیت ایران و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و مراکز علمی و تحقیقاتی وابسته، از میزان مبتلایان به این بیماری به طور قابل توجه کاسته است.

این مدل به عنوان یک مدل موفق در جوامع علمی خارج و داخل کشور مطرح و مورد تقدیر قرار گرفته است. شیوع هپاتیت C در بیماران هموفیلی از ۴۰ درصد به کمتر از ۱ درصد و در بیماران تالاسمی از ۳۰ درصد به کمتر از ۱ درصد و در بیماران دیالیزی از ۱۸ درصد به کمتر از ۱ درصد در سراسر کشور کاهش جدی پیدا کرده است. لازم به ذکر است همکاری انجمن‌های مردم نهاد، کانون هموفیلی، انجمن تالاسمی ایران و خانواده بیماران هموفیل و تالاسمی زبانزد است.

درمان رایگان بیش از ۲۰ هزار بیمار خاص مبتلا به هپاتیت C برگه درخشانی از خدمت خالصانه به این بیماران است که سبب کاهش جدی مرگ و میر ناشی از آن شده است. در بسیاری از استان‌ها، از بیماران خاص مبتلا به بیماری هپاتیت خبری نیست و نخستین استان در سال ۱۳۹۶، خراسان جنوبی بود که ریشه کنی هپاتیت C در بیماران خاص انجام داد و از طرف شبکه هپاتیت ایران به مسعود ضیایی متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری جایزه نینا (Novelty in NoHep activity) اهدا شد.

حال آنچه که سبب شد تا به حضرتعالی نامه بنویسیم این است:

۱- اعلام رسمی حذف هپاتیت C با توجه به کاهش بیش از ۹۰ درصد مبتلایان در بیماران خاص در کشور به سازمان بهداشت جهانی و پیگیری انتقال این تجربه به سایر کشورها

۲- تاکید به تمامی مراکز بیماران خاص در کشور تا در صورت مشاهده موارد ابتلای جدید به هپاتیت C با تائید مولکولی (پی سی آر) سریعاً به وزارت بهداشت اعلام، تا پیگیری درمان و ریشه یابی راه انتقال در موارد جدید صورت گیرد.

در خاتمه خواهشمند است دستور فرمائید تمامی مکاتبات اینجانب در مسئولیت قبلی به عنوان رئیس شبکه هپاتیت ایران مورد بازبینی حضرتعالی و کارشناسان و مدیران مرتبط قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • در نامه ای به وزیر بهداشت: وزارت بهداشت حذف هپاتیت C در ایران را اعلام کند
  • ارائه خدمات درمانی به ۱۹۸ بیمار مبتلا به هموفیلی
  • وزارت بهداشت حذف هپاتیت C در ایران را اعلام کند
  • یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب
  • 5 ادکلن خوشبو مردانه 2024
  • این رژیم غذایی پیری مغز را تسریع می‌کند
  • چگونه می‌توان بیماری دیابت را کنترل کرد؟
  • یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب
  • حواستان به افسردگی دوران سالمندی باشد
  • ۵ خاصیت شگفت‌انگیز سیر برای تیروئید (کم‌کار و پرکار)