Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-20@03:30:21 GMT

کشف یک ستاره خون‌آشام!

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۵۴۹۴۱

کشف یک ستاره خون‌آشام!

گروهی از ستاره‌شناسان، یک سامانه ستاره‌ای را کشف کرده‌اند که به "ستاره خون‌آشام" مشهور شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از میرور، ستاره‌شناسان در بررسی‌های خود، یک "ستاره خون‌آشام" را کشف کرده‌اند که سه هزار سال نوری از زمین فاصله دارد. آن‌ها شواهدی از وجود یک ستاره کوتوله سفید در نزدیکی صورت فلکی کژدم یافته‌اند که یک ستاره کوتوله قهوه‌ای بسیار کوچک‌تر نیز همراه آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"رایان ریدن هارپر" (Ryan Ridden-Harper)، پژوهشگر "دانشگاه ملی استرالیا" (ANU) و سرپرست این پروژه گفت: این رویداد نادر، طغیانی از یک نواختر کوتوله است که به عنوان یک سامانه ستاره‌ای خون‌آشام شناخته می‌شود.

کوتوله‌های سفید، ستارگانی هستند که همه هیدروژن خود را می‌سوزانند؛ در حالی که کوتوله‌های قهوه‌ای، اجرامی هستند که برای سیاره بودن، بیش از اندازه بزرگ و برای ستاره بودن، بیش از اندازه کوچک هستند.

هارپر و گروهش هنگام جستجو در میان داده‌های جمع‌آوری شده توسط "تلسکوپ فضایی کپلر" (Kepler Space Telescope)، این ستاره را کشف کردند که در میان تاریکی فضا پنهان شده بود.

اگرچه این سامانه ستاره‌ای، واقعا کم‌نور و حدود یک میلیون برابر کم‌نورتر از آن است که چشمان ما از عهده دیدن آن برآید، اما داده‌های تلسکوپ کپلر توانستند درخششی زودگذر را به نمایش بگذارند که یک ماه به طول انجامید.

هارپر افزود: داده‌های کپلر، یک دوره ۳۰ روزه را نشان می‌دهند که این نواختر سفید طی آن ۱۶۰۰ برابر درخشان‌تر می‌شود و سپس نور آن به سرعت کاهش می‌یابد تا به تدریج به روشنایی طبیعی خود بازگردد.

این درخشش، ناشی از موادی است که کوتوله سفید آن‌ها را از کوتوله قهوه‌ای به سوی خود جذب می‌کند و این مواد به شکل یک صفحه، دور کوتوله سفید قرار می‌گیرند. این صفحه در اوج طغیان خود، به حرارت ۱۱۷۰۰ درجه سلسیوس می‌رسد.

پژوهشگران باور دارند کشف آن‌ها که با همکاری"موسسه علوم تلسکوپ فضایی" (Stsci) و "دانشگاه نوتردام" (ND) آمریکا انجام شده، می‌تواند بینش‌های جدیدی در مورد این سامانه ستاره‌ای فراهم کند.

به گفته هارپر، گام بعدی پژوهشگران این است که داده‌های تلسکوپ کپلر را با اطلاعات "ماهواره تس" (Tess) ناسا ادغام کنند.

وی افزود: این کار می‌تواند امکان درک سریع‌ترین انفجار‌های جهان را برای ما فراهم کند. امکان دارد که ما بتوانیم رخداد‌های نادری کشف کنیم که هیچ تلسکوپ دیگری امکان کشف آن‌ها را ندارد.

این پژوهش، در مجله "Monthly Notices of the Royal Astronomical Society" به چاپ رسید.

منبع: فرارو

کلیدواژه: ستاره نجوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۵۴۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

به گزارش "ورزش سه"، نساجی مازندران پس از چند بازی استفاده از پیراهن سفید رنگ حتی در بازی‌های خانگی دوباره از رنگ اصلی خود در ورزشگاه وطنی استفاده می‌کند.

سفید پوشیدن نساجی باعث ایجاد حواشی و سوال برای هواداران شده بود و حالا شاگردان ساکت با لباس قرمز خود مقابل دیگر تیم قرمزپوش لیگ یعنی تراکتور در خانه قرار می‌گیرند. نساجی در بازی قبلی مقابل سپاهان نیز در اصفهان از پیراهن اول خود استفاده کرده بود.

بنابراین در جلسه هماهنگی دیدار نساجی مازندران و تراکتور تبریز مقرر شد نساجی با لباس یک دست قرمز پا به زمین مسابقه بگذارد.

این مسابقه‌ای بسیار حساس برای تیم‌های پایین جدول و همچنین تراکتور برای کسب سهمیه است که امروز از ساعت ۱۶:۳۰ در ورزشگاه وطنی برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • سخنگوی کاخ سفید: بر اساس حدس و گمان نظر نمی‌دهم
  • بهترین راه برای از بین بردن کپک‌ها
  • مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید
  • نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد
  • کشف باکتری‌های خو‌ن‌آشام مرگباری که جذب خون می‌شوند
  • برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی
  • حمله فسفری؛ روایت جنون صهیونیست‌ها + فیلم
  • ایران با پیراهن سفید در اولین بازی جام ملت‌ها
  • فوتسال ایران برابر افغانستان سفید پوش شد
  • جهش به نسل بعد با ایکس باکس سری اس