Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-18@08:38:46 GMT

توطئه عربستان و امارات برای تجزیه خاک عراق

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۵۵۱۰۱

توطئه عربستان و امارات برای تجزیه خاک عراق

باشگاه خبرنگاران جوان: پایگاه اینترنتی میدل ایست آی در مطلبی از تلاش دولت‌های عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای تجزیه کشور عراق و تشکیل منطقه سنی نشین همانند آنچه در کردستان وجود دارد خبر داد.

در مقدمه این گزارش آمده است: «به دلیل بروز جنگ‌های نیابتی و سرسپردگی عده‌ای به غرب، برخی مفاهیم مثل دموکراسی و تعیین سرنوشت در کشور‌هایی همچون سوریه، یمن و لیبی معنایی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سیاست و حرکتی است که به تازگی به عراق رسیده و این کشور را نیز در آستانه اضمحلال و فروپاشی قرار داده است.»

در ادامه این گزارش به نقل از سه منبع اطلاعاتی و امنیتی عراق که به «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر نزدیک هستند، به افشاگری بزرگی پرداخته شده است.

طرح توطئه

نه ماه پیش، جمعی از سیاستمداران و بازرگانان عراقی از استان‌های انبار، صلاح الدین و نینوا به اقامتگاه شخصی سفیر عربستان سعودی در امان پایتخت اردن دعوت شدند. میزبان آن‌ها ثامر بن سبهان وزیر مشاور سعودی در امور کشور‌های خلیج فارس و نماینده محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی بود. موضوع این دیدار ارائه طرحی برای فشار آوردن به عراق و ایجاد یک منطقه خود مختار سنی نشین مشابه کردستان عراق بود. مشخص نیست که آیا محمد الحلبوسی، سخنگوی مجلس عراق، در کنفرانس مخفی امان حضور داشته، اما گفته می‌شود که وی از جزئیات مطلع شده است.

این برنامه طرح جدیدی نیست، اما آنچه تازگی دارد این است که آمریکا برای تثبیت نفوذ خود در عراق به رقابت میان ایران و عربستان سعودی در عراق نیاز دارد.

استان انبار شامل ۳۱ درصد از زمین‌های کشور عراق است. این منطقه که با سوریه مرز مشترک دارد، دارای ذخایر استفاده نشده نفت، گاز و مواد معدنی است. علاوه بر این اگر نیرو‌های آمریکا تحت فشار دولت عراق مجبور به ترک این کشور شوند باید چاه‌های نفتدر شمال سوریه را نیز رها کنند، زیرا آمریکا در حال حاضر چهار پایگاه نظامی در انبار دارد که پشتیبان نیرو‌های آمریکا در سوریه محسوب می‌شوند.تحت چنین فشاری، واشنگتن تلاش برای تجزیه عراق برای مقابله با نفوذ ایران را افزایش داده است.

در حال تکمیل...

منبع: فردا

کلیدواژه: توطئه عربستان و امارات تجزیه خاک عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۵۵۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عربستان از دست امارات به سازمان ملل شکایت کرد (+سند)

عربستان با ارسال یادداشتی اعتراضی خود به دبیرخانه سازمان ملل متحد نسبت به اقدام اخیر دولت امارات متحده عربی در اعلام منطقه الیاسات به عنوان منطقه حفاظت شده دریایی شکایت کرد.   به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، عربستان سعودی یادداشت اعتراضی را علیه دولت امارات متحده عربی به سازمان ملل متحد ارسال کرد.   ریاض در یادداشت اعتراضی خود اقدام دولت ابوظبی در اعلام منطقه الیاسات به عنوان منطقه حفاظت شده دریایی را غیرقانونی خوانده است.   عربستان سعودی , کشور امارات متحده عربی , خلیج فارس , سازمان ملل متحد ,    عربستان در متن یادداشت خود اظهار داشته است که اعلامیه امارات در مورد منطقه الیاسات را به رسمیت نمی شناسد و خواستار پایبندی دولت امارات به توافقنامه منعقد شده مرزی میان دو کشور در سال 1974 است.   مقامات سعودی مدعی هستند اقدام دولت امارات در اعلام منطقه الیاسات در خلیج فارس به عنوان منطقه حفاظت شده دریایی حقوق قانونی دولت ریاض از جمله محدوده دریای سرزمینی و منطقه دارای حاکمیت مشترک دو کشور را نقض می کند.   دو جزیره «مکاسب» و «القفای» از جمله نقاطی است که در زمره مناطق تحت حاکمیت مشترک دو کشور جای دارد. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • عربستان در حال تغیر چهره خود است، اما آیا حقیقت دارد؟
  • آغاز به کار کمیته مشترک قضایی سوریه، عراق و ایران
  • هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای
  • جزائر الیاسات؛ چالش مرزی عربستان سعودی با امارات
  • تاکید امیرقطر و ولیعهد عربستان سعودی بر جلوگیری از تنش در منطقه
  • ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه
  • تغییر محسوس سیاست خارجی عربستان
  • عربستان از دست امارات به سازمان ملل شکایت کرد (+سند)
  • به جز عربستان، امارات هم علیه ایران با اسرائیل همکاری کرد
  • نگاه دولت‌های عربی به درگیری ایران و اسراییل