جزییات اجرای آثار بخش «به علاوه فجر» جشنواره تئاتر فجر اعلام شد
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۵۵۳۹۰
خبرگزاری میزان- تماشاخانهها، تالارها و آثار حاضر در بخش «به علاوه فجر» جشنواره بینالمللی تئاتر فجر معرفی شدند. تاریخ انتشار: 16:05 - 05 بهمن 1398 - کد خبر: ۵۹۰۲۰۹
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به نقل از روابط عمومی سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، تماشاخانهها، تالارها و آثار حاضر در بخش «به علاوه فجر» سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر معرفی شدند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بخش «به علاوه فجر» سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر میزبان ۳۸ اثر با ۶۰ اجراست که در هفت تماشاخانه و هشت تالار میزبان مخاطبان هستند.
بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار از جشنواره تئاتر فجر اینجا کلیک کنیدفهرست آثاری که در این بخش اجرا خواهند داشت، به تفکیک تماشاخانهها و تالارهای نمایش به شرح زیر است:
عمارت نوفل لوشاتو
عمارت نوفل لوشاتو از روز دوشنبه ۱۴ دی در دو سانس ۱۹ و ۲۱ میزبان اجراها خواهد بود.
نمایش «مانداب» به نویسندگی فردین افشافر و کارگردانی مهدی کیاننژاد و فردین افشارفر از تهران روز دوشنبه ۱۴ بهمن ماه روی صحنه خواهد رفت.
«مثل خاراندن زخم بعد از خوب شدن» عنوان نمایشی به نویسندگی و کارگردانی فرانک فروتن از تهران است که روز سه شنبه ۱۵ بهمن ماه اجرا میشود.
نمایش «در انتظار گودو» نوشته ساموئل بکت و کارگردانی امیرحسین جوانی از تهران روز چهارشنبه ۱۶ بهمن ماه به روی صحنه میرود.
«عباس» به نویسندگی پوریا شهرابی و کارگردانی حمزه زارعی از کرمانشاه روز پنجشنبه ۱۷ بهمن ماه در عمارت نوفل لوشاتو اجرا میشود.
نمایش «آنافورمیک» (برگرفته از «هملت» شکسپیر) به کارگردانی عارف شریفی از تهران روزهای جمعه ۱۸ بهمن و شنبه ۱۹ بهمن در عمارت نوفل لوشاتو اجرا میشود.
تماشاخانه ایران تماشا
این تماشاخانه از روز پنجشنبه ۱۰ بهمن ماه در ساعت ۱۹ میزبان نمایشها خواهد بود.
«مرگ در میزند» نوشته وودی آلن و به کارگردانی شاهین رمضانی از تهران روز پنجشنبه ۱۰ بهمن ماه روی صحنه میرود.
نمایش «پنج جهت اصلی» به نویسندگی حامد اصانلویی و کارگردانی مرضیه رجبی از تهران روز جمعه ۱۱ بهمن ماه میزبان مخاطبان است.
«تردید» به قلم جمشید خانیان و کارگردانی محمدجواد علیمردانی از نیریز دیگر نمایشی است که در این تماشاخانه روز شنبه ۱۲ بهمن ماه روی صحنه میرود.
همچنین نمایش «کاش چشم نمیدید» نوشته مهدی صفاری نژاد، به کارگردانی فرزاد لباسی از همدان روز یکشنبه ۱۳ بهمن ماه میزبان مخاطبان است.
«باغبان مرگ» عنوان نمایشی به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی مجتبی حیدری از برازجان است که در روز دوشنبه ۱۴ بهمن ماه اجرا میشود.
نمایش «کابوس کاووس» به نویسندگی و کارگردانی مجتبی حسینی قیری از قیروکارزین روز سه شنبه ۱۵ بهمن ماه روی صحنه میرود.
«یک شهر پر از قصه» به نویسندگی مهرداد یاراحمدی صارمی و کارگردانی شبنم منصور از تهران ورز چهارشنبه ۱۶ بهمن ماه در تماشاخانه خانه تماشا میزبان مخاطبان است.
نمایش «اسپرسو» نوشته محسن قاسمی و به کارگردانی علیرضا زراعتی از شیراز روز پنجشنبه ۱۷ بهمن ماه روی صحنه میرود.
«پنجشنبه آخر ماه» نام نمایشی به نویسندگی یاسین بهرامی و کارگردانی حسن سبحانی از میناب است که روز جمعه ۱۸ بهمن ماه اجرا خواهد شد.
«زندگی کنسرو شده» نوشته حمیدرضا نعیمی و به کارگردانی حامد هادوی از البرز روز شنبه ۱۹ بهمن ماه به صحنه میرود.
نمایش «دی زنگرو» به نویسندگی مسعود احمدی و کارگردانی آیدا عزت آبادی از شیراز هم روز یکشنبه ۲۰ بهمن ماه میزبان علاقهمندان خواهد بود.
خانه نمایش مهرگان
خانه نمایش مهرگان از روز جمعه ۱۱ بهمن ماه هر شب ساعت ۲۱ از نمایشهای بخش «به علاوه فجر» میزبانی میکند.
نمایش «خرس» نوشته آنتوان چخوف، به کارگردانی کیوان ضهرابی از تهران روز جمعه و شنبه ۱۱ و ۱۲ بهمن ماه در خانه نمایش مهرگان روی صحنه میرود.
«قطع دست در اسپوکن» نوشته مارتین مک دونا و به کارگردانی احمد بیستونی از تهران روز یکشنبه ۱۳ بهمن ماه اجرا خواهد شد.
نمایش «رکوییم برای یک راهبه» اثر آلبر کامو، به کارگردانی روزبه اختری روزهای دوشنبه و سه شنبه، ۱۴ و ۱۵ بهمن ماه پذیرای علاقهمندان است.
«وقتی همه خواب بودیم» به نویسندگی حمید عبدالحسینی و علیرضا زارع و به کارگردانی حمید عبدالحسینی از تهران روز چهارشنبه ۱۶ بهمن به صحنه میرود.
نمایش «مرگ مولف» به نویسندگی و کارگردانی پیروز میرزایی از تهران آخرین اثری که در خانه نمایش مهرگان، روز پنجشنبه ۱۷ بهمن اجرا میشود.
تماشاخانه دیوار چهارم
تماشاخانه دیوار چهارم از روز پنجشنبه ۱۰ بهمن ساعت ۱۷:۳۰ پذیرای آثار حاضر در بخش «به علاوه فجر» است.
نمایش «مردی که...» نوشته پتر بروک و ماری هلن اشتاین و به کارگردانی رضا مولایی از تهران روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۰ و ۱۱ بهمن ماه روی صحنه میرود.
«والس تصادفی» اثر ویکتور هایم، به کارگردانی محمدحسین صافیزاده مقدم از تهران روزهای شنبه و یکشنبه ۱۲ و ۱۳ بهمن ماه اجرا میشود.
نمایش «در کشور شما...» به نویسندگی دامون نوروزی و کارگردانی ندا تمیمی از تهران دوشنبه و سه شنبه ۱۴ و ۱۵ بهمن ماه روی صحنه میرود.
«ماندات» نام نمایشی به نویسندگی و کارگردانی پوریا جلالوندی از تهران است که روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه ۱۶، ۱۷ و ۱۸ بهمن ماه میزبان مخاطبان است.
نمایش «رهایی از شائولین» به نویسندگی و کارگردانی متین اوجانی از تهران روزهای شنبه و یکشنبه ۱۹ و ۲۰ بهمن ماه در تماشاخانه دیوار چهارم روی صحنه میرود.
تماشاخانه آژمان ۱
این تماشاخانه از روز سه شنبه ۱۵ بهمن، ساعت ۱۹:۳۰ میزبان مخاطبان برای تماشای آثار است.
«خوابمردگی» به نویسندگی سجاد داغستانی و کارگردانی فرهنگ روشنی از تهران روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۱۵ و ۱۶ بهمن ماه در این تماشاخانه روی صحنه میرود.
«رپرتاژ اندیشهای کال» به نویسندگی علی طاهری، سیما بنیادی و سپیده خاکباز و کارگردانی علی طاهری از تهران روزهای پنجشنبه، جمعه و یکشنبه، ۱۷، ۱۸ و ۲۰ بهمن ماه اجرا میشود.
تماشاخانه آژمان ۲
تماشاخانه آژمان ۲ از روز دوشنبه ۱۴ بهمن ماه، ساعت ۱۹:۳۰ از مخاطبان میزبانی میکند.
«دختر/پسر» به نویسندگی و کارگردانی پارسا محمدزاده از تهران روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه، ۱۴، ۱۵ و ۱۶ بهمن ماه در این تماشاخانه روی صحنه میرود.
نمایش «آن یگانه میکشد» به نویسندگی و کارگردانی مرضیه شاطرطوسی از استان تهران روزهای پنجشنبه، جمعه و یکشنبه، ۱۷، ۱۸ و ۲۰ بهمن ماه اجرا میشود.
تماشاخانه شانو
این تماشاخانه از روز پنجشنبه ۱۰ بهمن ماه ساعت ۱۷ از مخاطبان پذیرایی میکند.
«چنگار» به نویسندگی و کارگردانی علی بیگدلی از تهران روز پنجشنبه ۱۰ بهمن ماه و سهشنبه ۱۵ بهمن ماه روی صحنه میرود.
«۱۲ روز» به نویسندگی و کارگردانی علی بیگدلی از تهران دیگر اثری است که در تماشاخانه شانو روزهای جمعه و یکشنبه ۱۱ و ۱۳ بهمن ماه اجرا میشود.
«طبخ طباخ مطبخ» به نویسندگی و کارگردانی علی بیگدلی از تهران هم روز شنبه ۱۲ بهمن ماه میزبان مخاطبان است.
«غول کتابخانه» به نویسندگی و کارگردانی علی بیگدلی هم روز دوشنبه ۱۴ بهمن ماه روی صحنه میرود.
نمایش «زری سلطان» به نویسندگی کرامت یزدان و کارگردانی فرید همدانی روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه ۱۷، ۱۸ و ۱۹ بهمن ماه به صحنه میرود.
خانه نمایش دا
خانه نمایش دا از روز سه شنبه ۱۵ بهمن ماه، پذیرای مخاطبان جشنواره بینالمللی تئاتر فجر است.
نمایش «وجود» به طراحی و کارگردانی بهزاد غلامی از تهران روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۱۵ و ۱۶ بهمن ماه، ساعت ۲۱ در خانه نمایش دا به صحنه میرود.
«انکار» با طراحی و کارگردانی پانتهآ شایسته از تهران روز پنجشنبه ۱۷ بهمن ماه، ساعت ۱۹ اجرا میشود.
نمایش «ویرانههای زیبا» به نویسندگی حسین زنگنه و کارگردانی علی اصغر کیاثلاثی روز جمعه ۱۸ بهمن ماه، ساعت ۱۹ و روز شنبه ۱۹ بهمن ماه ساعت ۲۱ به صحنه میرود.
همچنین ۱۹ اثر در رقابت «به علاوه فجر» حضور دارند که اسامی آنها به این شرح است: «مانداب»، «مثل خاراندن زخم بعد از خوب شدن»، «در انتظار گودو»، «پنج جهت اصلی»، «یک شهر پر از قصه»، «زندگی کنسرو شده»، «وقتی همه خواب بودیم»، «رکوییم برای یک راهبه»، «خرس»، «مردی که...»، «در کشور شما...»، «رهایی از شائولین»، «آن یگانه میکشد»، «زری سلطان»، «چنگار»، «۱۲ روز»، «وجود»، «انکار» و «ویرانههای زیبا».
سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند از ۱۰ تا ۲۱ بهمن ماه در تهران برگزار میشود.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: جشنواره بین المللی تئاتر فجر جشنواره تئاتر فجر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۵۵۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر
امیرحسین جوانی کارگردان جوان تئاتر درباره برنامه خود برای اجرای اثری نمایشی در سال جاری، به خبرنگار مهر گفت: بعد از مواجهه اولم با نمایشنامه «در انتظار گودو» در سال ۹۵ و آشنایی با فضای خاص این نمایشنامه، همیشه در فکر طراحی یک اجرای متناسب با شرایط و حال و هوای روز جامعه ایران برای این متن بودم. این فرصت به کمک سیامک صفری در سال ۹۷ مهیا شد و به مدت ۶ ماه با یک گروه دانشجویی که نخستین تجربیات صحنهای خود را کسب میکرد، روی متن کار کردیم و در هشتمین جشنواره دانشجویی «ثمر» به صحنه بردیم. کار در آن دوره بهترین کار جشنواره شد و چندین جایزه دیگر را از آن خود کرد.
وی ادامه داد: جشنواره در سالن نوفل لوشاتو برگزار میشد و همین امر باعث شد مدیریت مجموعه از ما دعوت کند تا نمایش را در نوفل لوشاتو در قالب اجرای عمومی روی صحنه ببریم. ما «در انتظار گودو» را در سالن نوفل لوشاتو روی صحنه بردیم و هر شب با استقبال خوب تماشاگران مواجه شدیم.
جوانی تاکید کرد: متن «در انتظار گودو» یک کنجکاوی را در مخاطب بر میانگیزد و همین باعث پرمخاطب بودن این اثر میشود. گروهی که با این متن آشنا هستند به تماشای اجراهای مختلف از آن مینشینند تا ببینند که چگونه اجرا شده است و گروهی هم که آشنایی با متن ندارند همیشه اسمی از «در انتظار گودو» را شنیدهاند و کنجکاویشان در این باره است که ببینند این متن چه موضوعاتی را مطرح میکند و چه حال و هوایی دارد.
این کارگردان تئاتر یادآور شد: اجرای «در انتظار گودو» در آن سال با استقبال خوب مخاطبان همراه بود که شاید بیش از همه کنجکاوی خانواده تئاتر نسبت به این متن باعث این استقبال شد. دلیل دیگر تمرینهای خیلی فشرده، دقیق و ظریف ۶ ماهه ما روی متن بود و به همراه گروه نمایش توانستیم اجرایی سر حال را برای این متن داشته باشیم. اجرا به جایی رسیده بود که صندلیها خالی نبود و مخاطبان چند ردیف روی زمین مینشستند. من مجبور شدم در برخی شبها طراحی اجرای خود را تغییر دهم تا میزبان مخاطبان باشیم.
وی با بیان اینکه طی سالهای اخیر تمایل به اجرای مجدد نمایش «در انتظار گودو» را داشته است، اظهار کرد: بعد از اجراهای موفق سال ۹۷ و ۹۸ «در انتظار گودو»، همیشه این سودا را داشتم که این نمایش میتوانست اجراهای بیشتری را تجربه کند و همیشه به گروه میگفتم که دور جدیدی از اجرا را آغاز خواهیم کرد. متاسفانه شرایط مختلف از جمله شیوع ویروس کرونا باعث شد تا این امر میسر نشود. پاییز سال ۱۴۰۲ فکر اجرای مجدد «در انتظار گودو» بار دیگر به ذهنم آمد. در ابتدا به سراغ گروه اولیه اجرا رفتم ولی آنها امکان حضور در دور جدید را نداشتند. با سجاد افشاریان برای اجرای مجدد «در انتظار گودو» صحبت کردم و دوست داشتم با همراهی او دور جدید اجراها را روی صحنه ببرم. در پاییز سال گذشته به توافق رسیدیم و شروع به جمعکردن ایدهها و ایدههایی که در آن اجرای اولیه نمایش نبود رفتم. سپس شروع به گفتوگو با بازیگران جدید برای حضور در این نمایش کردم و حالا با بازیگران با سابقه تئاتر در حال تمرین هستیم تا نمایش را روی صحنه ببریم.
جوانی درباره زمان و مکان مدنظر برای اجرای مجدد نمایش «در انتظار گودو»، گفت: قرار است اواخر فصل بهار سال جاری و در تماشاخانه هیلاج، نمایش «در انتظار گودو» را روی صحنه ببریم.
وی درباره دلایل خود برای به صحنه بردن مجدد نمایش «در انتظار گودو»، یادآور شد: «در انتظار گودو» یکی از پر اجراترین آثار به صحنه رفته ادبیات نمایشی در جهان است و دلیل آن بعد فلسفی موجود در متن است که از زمان و جغرافیا فراتر است. جامعهای که با مسایل اقتصادی و اجتماعی مختلف مواجه است با فضای ابزورد داخل متن ارتباط برقرار میکند. با توجه به اتفاقات اقتصادی و اجتماعی ایران، خودم را به ۲ شخصیت اصلی این نمایشنامه نزدیک میبینم و از این رو این اثر برای جامعه امروز ما حرف برای گفتن دارد. ضمن اینکه اجرای دقیق و درست نمایشنامه «در انتظار گودو» میتواند مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند.
این کارگردان تئاتر درباره شیوه اجرایی مدنظر خود برای این اثر نمایشی، توضیح داد: همیشه به نمایشنامه «در انتظار گودو» علاقه داشتم و هر چقدر که بیشتر ادبیات نمایشی جهان را مطالعه میکنم، این متن برایم خاصتر میشود چون مهندسی بسیار دقیق نویسنده اثر را روی این متن میبینم. «در انتظار گودو» واقعا در ادبیات نمایشی جهان کمنظیر است. خیلی زیاد به ساختار اصلی نمایشنامه وفادار هستم. بر اثر آزمودن روشهای مختلف به این نتیجه رسیدم که هیچ چیزی بیشتر از آنچه ساموئل بکت در این متن گفته از عهده ما بر نمیآید. بکت آنقدر جهان دقیق، مهندسیشده و منظمی را طراحی کرده که یک دیالوگ یا یک توضیح صحنه بیعلت نیست. من نه از سر یک سادهانگاری بلکه به دلیل درگیری ۶ ساله خود با این متن به این نتیجه رسیدم که توصیههای بکت بسیار توصیههای دقیق و به جایی هستند و به گروه اجرایی کمک خواهند کرد.
جوانی افزود: قسمتی از نمایش را به صورت فست موشن اجرا کردم که در آن هم به ساختار نمایشنامه وفادار هستم. چون مساله زمان را جزو کلیدواژههای بکت میبینم، قبض و بسط زمان در نمایشی که در آن سال طراحی کردم وجود داشت و در اجرای جدید هم تلاش میکنیم به آن طراحی برسیم و بازی زمان را که در ساختار نمایش هست در فرم هم پیدا کنیم.
کارگردان نمایش «در انتظار گودو» در پایان سخنان خود تصریح کرد: امیدوارم در سال جاری هم برای این اجرا و هم اجراهای دیگر بازدید حداکثری از سوی مخاطبان تئاتر انجام گیرد زیرا جامعه ما به این اتفاق نیاز دارد. تئاتر بیش از آنکه در فضاهای خصوصی در جریان باشد باید در فضاهای عمومی و برای مخاطبان بسیاری در جریان باشد و امیدوارم تئاتر پرمخاطب دهه ۷۰ احیا شود. در شرایط جنگ جهانی تئاتر و موسیقی فعال بود و باید در جامعه ما نیز با وجود مشکلات اجتماعی و اقتصادی تئاتر فعال باشد زیرا تئاتر میتواند مامن و محفلی باشد که به آن پناه ببریم.
کد خبر 6086660 فریبرز دارایی