Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: حتی مجرمان هم امکان ثبت‌نام در انتخابات مجلس را دارند. برای کاندیداتوری باید شرایط ویژه‌تری درنظر گرفته شود.

به گزارش مشرق، سیدفضل الله موسوی عضو حقوقدان شورای نگهبان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه در قانون انتخابات مجلس ملاک خاصی برای کاندیداتوری وجود ندارد، گفت: این موضوع مقداری به نقص قوانین داخلی کشور مرتبط است زیرا آنچه که هم اکنون به عنوان فاکتورهای مورد نیاز برای نامزدی در انتخابات مجلس درنظر گرفته شده شرایط کلی است که چندان کارایی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: "جنجال درمانی" راهبرد کلان رئیس‌جمهور برای عبور از بحران عملکرد و انتخابات چرا روحانی عصبانی شده است؟ نمی‌دانیم کمک‌های واریز شده به حساب سلبریتی‌ها کجا هزینه شد

وی ادامه داد: امروز ویژگی‌هایی همچون داشتن محدوده سنی، مدرک تحصیلی فوق لیسانس و ایرانی بودن به عنوان ملاک‌های کاندیداتوری مجلس درنظر گرفته می شود این در حالی است که صرف داشتن این ملاک‌ها نباید مدنظر باشد و باید شرایط اختصاصی تری هم در نظر گرفته شود.

موسوی با بیان اینکه ملاک‌های موردنظر فعلی به گونه ای است که حتی یک مجرم هم امکان ثبت نام برای شرکت در انتخابات مجلس را دارد، تاکید کرد: اگرچه هیات‌های اجرایی و نظارت با گرفتن استعلام از دستگاه‌های مربوطه افراد فاقد صلاحیت را از گردونه حذف می کنند اما بهتر آن است که قانون به گونه ای اصلاح شود که افراد فاقد صلاحیت از همان ابتدا امکان ثبت نام نداشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه مجلس باید نقص قانون انتخابات مجلس را مرتفع سازد گفت: بهتر این است که  شرایط به گونه‌ای اصلاح شود که با درنظر گرفتن استانداردهایی، افراد امکان ثبت نام برای انتخابات مجلس داشته باشند نه اینکه ابتدا ثبت نام کنند و بعد پیشینه آنها رصد شود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه قوانین باید به گونه‌ای اصلاح شود که از همان ابتدا افرادی که فاقد صلاحیت هستند امکان ثبت نام نداشته باشند، تصریح کرد: هم‌اکنون شرایط به گونه‌ای است که هر شخصی حتی یک مجرم (دزد یا قاتل) هم امکان ثبت نام در انتخابات را دارد هرچند که بعد از استعلام ثابت شود که فرد سوءپیشینه دارد. وقتی امکان ثبت نام بدون درنظر گرفتن شرایط خاص برای داوطلبان انتخابات مجلس وجود داشته باشد به همان نسبت بسیاری از آنها به دلیل نداشتن شرایط لازم رد صلاحیت می شوند این در حالی است که شرایط باید به گونه ای باشد که این افراد از همان ابتدانباید  امکان ثبت نام داشته باشند.

منبع: مشرق

کلیدواژه: هواپیمای اوکراینی سردار سلیمانی انتخابات98 لیگ قهرمانان آسیا شورای نگهبان انتخابات انتخابات مجلس انتخابات98 سخنگوی شورای نگهبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۵۶۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رأی‌گیری در حوزه انتخابیه کرمانشاه، به‌صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه گفت : گفت: رأی‌گیری در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه شهرستان کرمانشاه کاملاً الکترونیکی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، علی شعبانی امروز _ چهارشنبه پنجم اردیبهشت _ در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه اظهار کرد: از ۶ حوزه انتخابیه استان کرمانشاه، تکلیف ۵ حوزه انتخابیه مشخص‌شده و تنها حوزه انتخابیه شهرستان کرمانشاه است که به دور دوم کشیده شد.

وی افزود: در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، حوزه انتخابیه کرمانشاه از ۳ کرسی تعلق گرفته تنها تکلیف یک کرسی با منتخب شدن محمد رشیدی مشخص شده و نتیجه ۲ کرسی دیگر به دور دوم کشیده شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه بابیان اینکه دور دوم انتخابات مجلس در ۲۱ اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد، تصریح کرد: در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه شهرستان کرمانشاه آقایان عبدالرضا مصری، جهانبخش امینی، فضل‌الله رنجبر و ابراهیم رحیمی زنگنه ۴ نامزدی هستند که در بازه زمانی تعیین شده ۱۳ اردیبهشت تا ۲۰ اردیبهشت به تبلیغات خواهند پرداخت.

وی تفاوت دوره دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه کرمانشاه را در تمام الکترونیکی برگزار شدن آن عنوان کرد و گفت: برخلاف دوره اول که به‌صورت صدور تعرفه، نوشتن رأی در برگه‌های تعرفه و شمارش تعرفه‌ها در پایان انجام می‌شد، در دوره دوم دیگر فرد در صدور تعرفه دخالتی نخواهد داشت و توسط دستگاه و به‌صورت الکترونیکی تعرفه صادر و در صندوق انداخته خواهد شد.

شعبانی شرایط احراز هویت رأی‌دهندگان در دوره دوم را مشابه دوره اول دانست و خاطرنشان کرد: با وجود اینکه وزارت کشور مجوز کاهش ۳۰ درصدی صندوق‌های اخذ رأی را داده است، با مشورت صورت گرفته با استاندار بنا داریم جهت رفاه حال رأی‌دهندگان تعداد کمتری از صندوق‌ها را کاهش دهیم.

وی ضمن تصریح این‌که در دور اول ۵۰ درصد عوامل و نیروهای اجرایی در برگزاری انتخابات در حوزه انتخابیه کرمانشاه به‌کارگیری شده بود، گفت: در دور دوم نیز همین تعداد عوامل اجرایی به کار گرفته خواهد شد.

رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه اشاره‌ای به اعتراضات برخی از نامزدها در دوره اول انتخابات داشت و ادامه داد: در دور اول اعتراضات برخی از نامزدها را داشتیم که با بررسی‌های صورت گرفته توسط هیئت نظارت و همراهی هیئت اجرایی در سریع‌ترین زمان ممکن به آن‌ها رسیدگی شد.

وی برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را سالم‌ترین دوره عنوان کرد و نقش دولت در روند انتخابات را کاملاً بی‌طرف دانست.

کد خبر 747671

دیگر خبرها

  • دور دوم انتخابات مجلس در آبادان الکترونیکی برگزار می‌شود
  • رأی‌گیری در حوزه انتخابیه کرمانشاه، به‌صورت الکترونیکی برگزار می‌شود
  • اعلام جزییات برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در کرمانشاه
  • فیاضی: مجلس آینده باید مشکلات کارگران را تا حد امکان کاهش دهد
  • انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در ۱۵ استان برگزار می‌شود
  • الکترونیکی بودن دور دوم انتخابات مجلس در آبادان
  • دور خیز احزاب برای مرحله دوم انتخابات مجلس
  • مهار اجاره بها مسکن با مصوبه مجلس/ امکان ثبت غیرحضوری دارایی‌های مردم فراهم می‌شود
  • چه شد که پاجوش‌ها چنار‌ها را کنار زدند؟
  • اسلامی: کسانی که در دور اول انتخابات مجلس رای ندادند در دور دوم می‌توانند رای دهند