Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحریریه تابناک جهان؛چند روز دیگر معافیت ۹۰ روزه آمریکا برای شرکت‌هایی روسی، چینی و اروپایی که در بخش هسته‌ای با ایران همکاری دارند به پایان می‌رسد و دولت ترامپ باید در این باره تصمیم بگیرد؛ تصمیمی که تبعات متفاوتی را به همراه دارد؛ در دو موعدی که آمریکا معافیت برای همکاری هسته‌ای با ایران صادر کرده است، در مقابل، تحریم‌های بیشتری علیه اشخاص و نهاد‌های ایرانی، اعمال کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر این اساس در ماه جولای که آمریکا، معافیت از تحریم‌های خود را برای شرکت‌هایی که در بخش هسته‌ای ایران فعالیت دارند را صادر کرد، در مقابل محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران را در فهرست تحریم‌های خود قرار دارد. در اکتبر دولت آمریکا مجددا معافیت ۹۰ روزه‌ای را برای همکاری این شرکت‌ها با ایران صادر کند، ولی مجددا در مقابل این معافیت، تحریم‌های بیشتری را علیه بخش‌های عمرانی ایران اعمال کرد؛ با پایان آخرین معافیت ۹۰ روزه در چند روز دیگر، دولت آمریکا مجددا باید در این باره تصمیم گیری کند. اهمیت موضوع مشروعیت بین المللی برنامه صلح آمیز هسته‌ای در خاک ایران، دستاوردی بود که به موجب برجام و بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد به دست آمد؛ تا پیش از برجام و بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت ملل متحد، غنی سازی اورانیوم در خاک ایران دارای مشروعیت بین المللی نبود؛ بدین معنا که کشور‌های دیگر، در صورت که به نحوی با برنامه غنی سازی اورانیوم در خاک ایران همکاری می‌کردند و یا در پیشبرد آن کمک می‌کردند مشمول تحریم‌های بین المللی می‌شدند و این مساله قدری مدرن سازی تجهیزات هسته‌ای ایران را با اختلال روبرو کرده بود. علاوه بر این بر اساس قطعنامه شورای امنیت ملل، ایران تنها کشوری بود که برنامه هسته‌ای مسالمت آمیز او بر اساس قطعنامه شورای امنیت ملل متحد به رسمیت شناخته شده است.
اگر بر اساس رویه موجود در شش ماه گذشته، اقدام آمریکا را پیش بینی کنیم، این احتمال وجود دارد که باز هم معافیت ۹۰ روزه‌ای برای این همکاری‌ها صادر شود و در مقابل تحریم‌های جدید و بیشتری علیه ایران اعمال شود. به نظر می‌رسد تحریم‌های جدیدی که در دو روز گذشته در سوم بهمن از سوی آمریکا علیه ایران اعلام و اعمال شد، مقدمه‌ای باشد برای تمدید یک معافیت نود روزه دیگر.
بر این اساس وزارت خزانه‌داری آمریکا پنج‌شنبه سوم بهمن‌ماه اعلام کرد که شش شرکت چینی، هنگ‌کنگی و اماراتی را به اتهام نقض همین تحریم‌ها در لیست سیاه قرار داده است. آمریکا در اعلامیه روز پنج‌شنبه سوم بهمن‌ماه خود همچنین به تحریم فلزات ایران اشاره کرده است. صادرات معادن و فلزات نیز سهمی حدود ۱۵ درصدی در کل صادرات غیرنفتی ایران دارد و نکته مهم‌تر اینکه، بخش فولاد ایران نیز مانند پتروشیمی طی دو دهه گذشته به سرعت رشد کرده، اما بعد از تحریم‌ها، سرعت رشد آن متوقف شده است.
با این وجود این امکان هم وجود دارد که دولت آمریکا، در این برهه، بخواهد مشروعیت بین المللی برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران را زیر سئوال ببرد و با عدم اعطای معافیت، شرکت‌های اروپایی، چینی و روسی که با ایران در این بخش همکاری دارند در صورت استمرار فعالیت هایشان، مشمول تحریم‌ها گرداند. این نکته از آنجا اهمیت دارد که در طرح کلانی که آمریکایی‌ها برای مذاکرات جدید با ایران مطرح می‌کنند غنی سازی اورانیوم در خاک ایران وجود ندارد و بعید نیست که برای حرکت در این مسیر، از عدم مشروعیت بین المللی برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران شروع کنند. اگر چه بار‌ها تاکید شده است که حق غنی سازی اورانیوم در ایران، موضوعی نیست که توسط کسی به ایران داده شده باشد یا موضوعی نیست که کسی بتواند آن را از ایران سلب کند، اما قبول بین المللی برنامه مسالمت آمیز هسته‌ای ایران از سوی جامعه ببین المللی، راه را برای همکاری‌های بین المللی در این مسیر باز خواهد کرد؛ موضوعی که در چارچوب برجام انجام پذیرفت و علیرغم خروج ترامپ از توافق هسته‌ای همچنان ادامه دارد.
علی ایحال، در صورتی که دولت آمریکا به سمت انجام چنین اقدامی برود و شرکت‌های به ویژه روسی و چینی، همکاری هسته‌ای خود را با ایران خاتمه دهند، این بدین معنا خواهد بود که اگر چه نه به صورت خود خواسته، اما به صورت عملی، آنان به کمپین فشار حداکثری به ایران برای انجام مذاکراتی تازه پیوسته اند؛ به ویژه آنکه اروپایی‌ها در هفته‌های گذشته خواستار این شده اند که پس از ایران، آنان نیز مکانیسم حل اختلاف در برجام را فعال کنند. موضوعی که البته اخیرا اعلام شده به تعویق افتاده است. باید تا چند روز دیگر منتظر ماند که اقدام دولت آمریکا در این مقطع چه خواهد بود و آنان کدام مسیر را انتخاب می‌کنند و در صورت انتخاب گزینه دوم، کشور‌هایی که اکنون با ایران همکاری هسته‌ای دارند چه واکنشی از خود نشان می‌دهند.   باید خاطر نشان کرد یکی از دلایلی که همواره دولت آمریکا معافیت همکاری هسته‌ای با ایران را تمدید کرده، این ادعا است که آنان معتقدند از طریق کشور‌های ثالثی که با ایران همکاری هسته‌ای دارند، می‌تواند نظارت مطلوبی بر برنامه هسته‌ای ایران داشته باشند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: عبدالحسین مجدمی اکبر طبری اجلاس داووس طرح گام کروناویروس سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر لیگ قهرمانان آسیا احمد حمزه تمدید معافیت تحریم ها آمریکا همکاری هسته ای روسیه چین غنی سازی عبدالحسین مجدمی اکبر طبری اجلاس داووس طرح گام کروناویروس سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر لیگ قهرمانان آسیا احمد حمزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۵۶۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیل: همه رؤسای ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند

نشریه کنگره آمریکا می‌گوید فشار اقتصادی علیه ایران شکست خورده است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: هیل در این باره می‌نویسد: دن نیدس، افسر نیروی دریایی آمریکا، مقاله‌ای برای مجله هیل نوشته که ناامیدی و خشم سیاستمداران جنگ‌طلب و افسران اطلاعاتی واشنگتن و اسرائیل را برجسته می‌کند. او یادآوری می‌کند: «تقریباً هر رئیس‌جمهور آمریکا از زمان جیمی کارتر تلاش کرده که ایران را از طریق تحریم‌های اقتصادی کنترل کند، اما همه آنها شکست خورده‌اند. سوریه، لبنان و یمن به کشورهای مشتری تبدیل شده‌اند و تهران، نفوذ زیادی در عراق دارد. شبکه تروریستی ایران به حدی رسیده است که می‌تواند هر نقطه از خاورمیانه را هدف قرار دهد».

دن ادامه داد: ایران تجارت جهانی را نه تنها در خلیج‌ فارس، بلکه در دریای سرخ که نزدیک به هزار مایل از مرزهایش دورتر است، مختل می‌کند. صنعت تسلیحات ایران، آن‌قدر پیشرفته است که ممکن است به زودی بیشتر از روسیه، ابرقدرت سابق، سلاح صادر کند. و خود روسیه هم‌اکنون برای جنگ در اوکراین، به ایران وابسته است.

دن می‌نویسد: بایدن و اروپا دوباره درباره دور جدیدی از تحریم‌ها صحبت می‌کنند. این تحریم‌ها موفقیت‌آمیزتر از تحریم‌های بی‌سابقه اعمال‌شده علیه روسیه در پایان دادن به تهاجم این کشور به اوکراین نخواهد بود. چین بیشتر به نفت ارزان ایران علاقه دارد تا جلوگیری از تجاوز ایران در منطقه. تغییرات سیاسی جهانی، تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر کرده است. اگرچه اسرائیل و آمریکا به طور دوره‌ای عوامل و رهبران سپاه را هدف قرار می‌دهند (ترور می‌کنند)، اما این حملات باید آن‌قدر برای آنها مرگبار باشد که از ترک ایران بترسند. مهم‌تر از همه، ظرفیت هسته‌ای ایران باید از بین برود. زیرساخت‌های هسته‌ای آن‌ها باید به سرعت از طریق هر ترکیبی از اقدامات نظامی پنهان و آشکار که لازم است، نابود شود. قابلیت موشک بالستیک و پهپاد آنها نیز باید هدف قرار گیرد و نیروی دریایی آنها غرق شود.

دن مقاله خود را با تکرار لفاظی‌های قدیمی به پایان می‌رساند: دفاع از جنگ سخت است، اما اگر بایدن در مورد ثبات منطقه جدی باشد، قاطعانه برای از بین بردن توانایی ایران اقدام خواهد کرد. اگر در مقابله با ایران به دودلی ادامه دهیم، ممکن است به زودی به نقطه‌ای برسیم که دیگر گزینه‌ای نداشته باشیم. موقع عمل امروز است.

دیگر خبرها

  • آمریکا: با آژانس اتمی برای شفافیت بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران همکاری داریم
  • معافیت ایرباس از تحریم های روسیه
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • هیل: همه رؤسای جمهور آمریکا در تحریم ایران شکست خورده‌اند
  • بی‌اعتنایی بازار نفت به اقدامات آمریکا علیه صادرات نفت ایران
  • هیل: همه رؤسای ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • نگرانی صهیونیستی از گسترش همکاری‌های نظامی