Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-29@11:02:03 GMT

مغرب| ترسیم مرزهای دریایی چالش رباط با مادرید

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۵۶۶۸۴

مغرب| ترسیم مرزهای دریایی چالش رباط با مادرید

وزیر خارجه مغرب گفته است که کشورش برای ترسیم مرزهای دریایی خود از اسپانیا اجازه نمی‌‌گیرد. ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۹ بین الملل آفریقا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، پارلمان مغرب چهارشنبه هفته گذشته با اتفاق آراء دو لایحه تصویب کرد که یکی از آنها مربوط به ترسیم مرزهای دریایی صحرای غربی ( مورد اختلاف با جبهه پولیساریو ) بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لایحه دوم هم به ترسیم مرزهای دریایی بین مغرب و اسپانیا دریاری مدیترانه و  اقیانوس اطلس  مربوط می‌شد. این دو کشور سال‌هاست که  با یکدیگر در این زمینه اختلاف دارند. مادرید قبلا اعلام کرده بود ترسیم مرزهای دریایی با مغرب که در نزدیکی جزایر قناری ( خودمختار و تحت سیطره اسپانیا ) و شهرهای سبته و ملیله ( تحت حاکمیت اسپانیا و مغرب آنها را بخشی از خاک خود می‌داند) باید از طریق مذاکره و گفت وگوی سیاسی انجام شود اما تصویب لایحه ترسیم مرزهای دریایی در پارلمان مغرب سبب شد تا وزیر خارجه اسپانیا راهی رباط شود و با مقامات بلندپایه مغرب در خصوص این مصوبه به گفت وگو بنشیند.

وزیر خارجه مغرب گفت: رباط حق دارد که مرزهای دریایی خود را بدون اجازه گرفتن از اسپانیا ترسیم کند.

به نوشته روزنامه العربی الجدید ناصر بوریطه  در نشست مشترک خبری خود با وزیر خارجه اسپانیا در رباط تصریح کرد: مادرید در سال 2010  مرزهای دریایی خود به ویژه در مناطق آبی جزایر قناری ترسیم کرد بدون اینکه از مغرب اجازه بگیرد.

وی با تاکید براینکه طبق قانون دریاها مصوب سازمان ملل، ترسیم مرزهای دریایی حق حاکمیتی مغرب است، اظهار داشت: چنان مشکلاتی در ترسیم مرزهای دریایی ایجاد شده باشد، مذاکره و گفت وگوی سیاسی تنها راه پایان دادن به این مشکلات است.

در این نشست خبری وزیر خارجه اسپانیا هم گفت: مغرب حق دارد از راهکارهای قانونی برای ترسیم مناطق اقتصادی خود  اقدام کند.  رباط باید به حقوق دریایی اسپانیا احترام بگذارد و ما برای ترسیم مرزهایی دریایی مورد اختلاف باید نشست مشترکی برگزار کنیم تا به قوانین و مقرارت بین المللی در این خصوص عمل کرده باشیم.

وی تصریح کرد: اسپانیا و مغرب بدون یکجانبه گرایی خواهان حل و فصل مشکلات موجود بین دو کشور بر اساس تفاهم و توافق هستند.

افتتاح موزه یهودی جدید در مغرب و تشکر رئیس رژیم صهیونیستی

بر اساس گزارش رسانه‌های عربی، جبهه پولیساریو با صدور بیانیه‌ای مصوبه پارلمان مغرب در خصوص ترسیم مرزهای دریایی صحرای غربی را توسط رباط محکوم کرد.

اختلاف و درگیری نظامی بین جبهه پولیساریو و مغرب به سال 1975 باز می‌گردد. این جبهه بر استقلال صحرای غربی از مغرب تاکید دارد اما رباط این منطقه را بخشی از خاک مغرب می‌داند.

جبهه پولیساریو و مغرب در سال 1991 توافقنامه آتش بس را تحت نظارت سازمان ملل امضاء کردند و قرار شد بسترهای لازم جهت برگزاری همه پرسی از ساکنان صحرای غربی در خصوص استقلال یا پیوستن به مغرب انجام شود اما به دلیل مشکلات و موانع موجود، این همه پرسی تاکنون انجام نشده است.

دولت رباط با خودمختاری منطقه صحرای غربی موافقت کرده‌است مشروط بر اینکه این منطقه همچنان بخشی از خاک مغرب باقی بماند. جبهه پولیساریو با این پیشنهاد مخالفت کرده‌است.

انتهای پیام/

 

R7969/P/S8,88,89/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "اسپانیا" مراکش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار اسپانیا مراکش اخبار اسپانیا مراکش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۵۶۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رژه دریایی ۳ هزار شناور مردمی جبهه مقاومت در روز قدس

فرمانده نیروی دریایی سپاه از برگزاری رژه هماهنگ ۳ هزار شناور مردمی جبهه مقاومت در روز جهانی قدس خبر داد. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم،‌ شناورهای مردمی در سواحل و بنادر کشورهای جبهه مقاومت در حمایت از ملت مظلوم فلسطین رژه می‌روند.

اسماعیل هنیه با سرلشکر باقری دیدار کرد

 

دریادار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه در این باره گفت: رژه شناورهای بسیج مردمی نیروی دریایی سپاه و شناورهای مردمی کشورهای محور مقاومت در آستانه روز جهانی قدس  بصورت سراسری و همزمان برگزار خواهد شد.

وی  با اشاره  به اهداف  برگزاری این رژه اظهار داشت: نمایش ظرفیت محور مقاومت در حوزه دریا و اجرای رژه برای رژیم منحوس و ظالم صهیونیستی حامل پیام است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه اظهار داشت، روز قدس امسال در سراسر جهان فراگیر تر از هر سال برگزار خواهد شد و برای دومین سال است که رژه سراسری مردمی بصورت خود جوش انجام می شود .

 دریادار تنگسیری  تشریح کرد: در کشور ما نیز  پیش بینی می‌کنیم بیش از سه هزار شناور  مردمی سبک و سنگین  در 13 نقطه از سواحل جنوب و شمال کشور که مشخص شده است حاضر خواهند شد.

وی اظهار داشت شناور های بسیج مردمی در ایران و شناورهای مردمی  کشورهای محور مقاومت در عراق ، سوریه ، یمن ، لبنان بصورت همزمان روز پنج شنبه  شانزدهم فروردین  با برافراشتن پرچم فلسطین رژه خواهند رفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رئال مادرید به دنبال تمدید قرارداد لونین
  • سومالی در جامعه شرق افریقا: چشم‌انداز و چالش‌ها
  • رژه دریایی ۳ هزار شناور مردمی جبهه مقاومت در روز قدس
  • براهیم دیاز در پیراهن تیم ملی مراکش / عکس
  • حمله آلوارو موراتا به رسانه‌ها: اعتبار من را خدشه‌دار نکنید
  • دلیل درگیری وینیسیوس با آلوارو موراتا پس از بازی برزیل و اسپانیا چه بود؟
  • حمله به اسپانیایی‌ها: شب جنجالی وینیسیوس در برنابئو
  • اسپانیا ۳ - ۳ برزیل/ درخشش نوجوانان در نبرد بزرگان + فیلم
  • اسپانیا - برزیل؛ ترکیب رسمی
  • مادرید: اتحادیه اروپا یا ناتو برای یک جنگ فرضی آماده نمی‌شوند