Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، فرامرز توفیقی با بیان اینکه حداکثر تا پایان بهمن‌ماه، هزینه معیشت ماهانه زندگی کارگران، به عنوان ورودی مباحث تعیین دستمزد نهایی می‌شود گفت: مرجع ما برای تعیین هزینه‌های معیشت، اطلاعات و نرخ تورم اعلامی از سوی مرکز آمار ایران به عنوان تنها مرکز رسمی اعلام کننده آمار و اطلاعات اقتصادی کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: یکی از متقن‌ترین ورودی‌های ما برای آغاز مذاکرات دستمزد ۹۹، به طور قطع هزینه معیشت، آن هم به استناد اطلاعات مرکز آمار ایران است.

رئیس کارگروه دستمزد شورای عالی کار با بیان اینکه جلسات شورای عالی کار برای ورود مستقیم به مقوله دستمزد، در اسفندماه برگزار می‌شود، تاکید کرد: به همین منظور باید تا پایان ماه جاری، در خصوص میزان حداقل هزینه معیشت ماهیانه یک خانوار کارگری در کارگروه دستمزد، به جمع‌بندی برسیم تا فاصله معیشت تا دستمزد، به عنوان بحث ورود به مذاکرات تعیین مزد مشخص شود.

توفیقی همچنین گفت: بعد از افزایش دستمزد ۹۸، سهم دستمزد از هزینه خانوار نسبت به سال‌های قبل، کمی افزایش یافت و بخشی از کاهش قدرت خرید خانوار جبران شد؛ اما در ابتدای امسال دستمزد، حدود ۴۵ درصد از هزینه خانوار را پوشش می‌داد؛ اما بر اساس رصد قیمت‌های رسمی اقلام اساسی، قدرت خانوار از ابتدای امسال به تدریج کاهش یافت؛ به طوری که تا پیش از تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین، سهم دستمزد از پوشش هزینه‌های زندگی به ۳۲ تا ۳۳ درصد رسید و عملاً هزینه‌های ماهیانه ۳ برابر درآمد شد.

این فعال کارگری با بیان اینکه قطعاً سهم دستمزد از هزینه خانوار کمتر شده است، گفت: طی سال‌های گذشته، هزینه‌های کلی خانوار به عنوان مبنای هزینه معیشت ماهیانه استخراج می‌شد؛ اما امسال بنا داریم سهم گروه‌های مختلف هزینه‌ای از جمله مسکن، درمان، خوراک، حمل و نقل و غیره را به تفکیک در هزینه خانوار استخراج کنیم تا به عدد نزدیکتری در حوزه هزینه کرد ماهیانه خانوار برسیم.

وی با اشاره به حضور کارشناسان مرکز آمار در جلسه کارگروه دستمزد شورای عالی کار یادآور شد: در حوزه تورم و روش محاسبه آن، نمایندگان مرکز آمار مؤلفه‌ها و اقلامی را مورد محاسبه قرار می‌دادند که در اقلام و سبد معیشت روزمره زندگی کارگران وجود ندارند و این موضوع، باعث می‌شد تا میانگین نرخ تورم زندگی کارگری به واسطه کالاهای غیرمرتبط کاهش یابد؛ البته نحوه محاسبه تورم از سوی کارشناسان مرکز آمار، بر اساس استانداردهای قانونی است؛ اما آنچه که برای ما به عنوان نمایندگان کارگری مهم بود، استخراج نرخ تورم بر اساس اقلام موجود در سبد معیشت و زندگی روزمره کارگران است.

رئیس کارگروه دستمزد شورای عالی کار تاکید کرد: اقلام مورد محاسبه نمایندگان کارگری برای استخراج نرخ تورم واقعی زندگی کارگران، ۱۱۴ قلم کالا است که این اقلام بیشترین سهم را در هزینه زندگی دارند.

دستمزد سالانه جامعه کارگری و بیمه شدگان تأمین اجتماعی هر ساله با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت در شورای عالی کار به ریاست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و در روزهای پایانی اسفندماه تعیین می‌شود.

بر این اساس، ۲۸ اسفند سال گذشته، دستمزد سال ۹۸ کارگران با تصویب شورای عالی کار برای «حداقلی بگیران» (کارگرانی که در سال نخست ورود به بازار کار قرار دارند) با افزایش ۳۶.۵ درصدی، یک میلیون و ۵۱۶ هزار و ۸۸۲ تومان تعیین شد. همچنین میزان دستمزد کارگران دارای بیش از یکسال سابقه کار که تحت عنوان «سایر سطوح مزدی» شناخته می‌شوند، ۱۳ درصد نسبت به حقوق پایه ۹۷ به اضافه ۲۶۱ هزار ۱۱۸ تومان تعیین شد.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: شورای عالی کار دستمزد کارگران دستمزد حقوق و دستمزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۵۶۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعمیر دو عدد شیر پروانه‌ای ٩٠٠ م. م توسط اکیپ‌های شبکه توزیع آبفا اهواز

فرزاد بهمن پور مدیر شرکت آب و فاضلاب اهواز گفت: دو عدد شیر پروانه‌ای موجود در تصفیه خانه شماره ٢ آب اهواز از مدار خارج شده بود، و در مسیر اسقاطی قرار گرفته بودند، که با ابتکار عمل همکاران اصلاح، بازسازی و آماده بهره برداری می‌باشند.

او می‌گوید: هزینه‌های نگهداری و بهره برداری از تاسیسات‌های آبرسانی بسیار بالا می‌باشد .

به گفته او با تعمیر این دو عدد شیر پروانه‌ای از هزینه کرد بیش از ۵ میلیارد ریال جلوگیری شد.

بهمن پور گفت: این گونه اقدامات ضمن کاهش هزینه ها، به تداوم و تسهیل آبرسانی به مردم عزیز نیز منجر می‌شود. 

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • تعمیر دو عدد شیر پروانه‌ای ٩٠٠ م. م توسط اکیپ‌های شبکه توزیع آبفا اهواز
  • دستمزد کارگران در سال جاری تغییر می کند؟
  • پویش «حداقل دستمزد ۱۵میلیونی» توسط نمایندگان کارگری
  • رقم دستمزد ۱۴۰۳ امروز تغییر می‌کند؟
  • آیا دستمزد کارگران تغییر می کند؟
  • آیا دستمزد ۱۴۰۳ تغییر می کند؟ / تشکیل جلسه شورای عالی کار
  • کارگران بخوانند/ رقم دستمزد ۱۴۰۳ امروز تغییر می‌کند؟
  • رقم واقعی حقوق کارگران مشخص شد
  • رقم واقعی حقوق کارگران مشخص شد/ یک روایت جدید درباره دستمزد ۱۴۰۳ کارگران
  • افزایش ۳۵ درصدی مزد کاهش قدرت خرید کارگران را جبران نکرد