Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از خرید آثار برتر هنرمندان در جشنواره هنرهای تجسمی فجر خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از واحد ارتباطات و رسانه دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، هادی مظفری درباره‌ی آخرین وضعیت جشنواره تجسمی فجر خاطرنشان کرد: همان‌طور که در آخرین اطلاعیه ستاد جشنواره اعلام شد، جشنواره با درخواست دبیران محترم بخش‌های ده‌گانه و تصویب شورای سیاستگذاری به عنوان عالی‌ترین رکن جشنواره بعد از مراسم چهلم شهادت سردارسلیمانی و جانباختگان هواپیمای اکراین از تاریخ ٢٩ بهمن تا ٥ اسفند برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او درباره مکان برگزاری جشنواره نیز توضیح داد: قبلا اعلام شده بود که این دوره در نمایشگاه بین‌المللی برگزار می شود اما با توجه به تغییر پنج روزه‌ی زمان جشنواره، برنامه‌ریزی زمان‌های نمایشگاه بین المللی با جشنواره فجر تطابق نیافت. با این توضیح که جشنواره گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری از ٢٤ تا٢٨ بهمن برگزار می‌شود و نمایشگاه بعدی، صنعت نفت و گاز در تاریخ ششم اسفند ماه. جشنواره تجسمی فجر در میان دو نمایشگاه قرار می‌گرفت که زمان تغییر دکوراسیون و جمع آوری سایر نمایشگاه‌ها بود و آسیب جدی به این جشنواره می‌زد. از این رو مکان جشنواره را همچون سال قبل، به فرهنگستان هنر ـ موسسه صبا منتقل کردیم.

مظفری درباره استعفای دبیر جشنواره و سایر دبیران در فضای مجازی و نپذیرفتن استعفای دبیر از سوی وی، توضیح داد: اتفاقاتی که حد فاصل ١٣ دی و با شهادت تکان دهنده‌ی سردار سلیمانی شروع شد و سپس با درگذشت غم‌انگیز هموطنانمان در مراسم تشییع جنازه ایشان در کرمان و سقوط دلخراش هواپیما منتشر شد، همه‌ی کشور را متاثر کرده بود و واکنش هریک از دبیران و داوران این جشنواره و سایرجشنواره ها نیز در همین شرایط و فضا اتفاق افتاد.

سطح تالمات روحی جامعه و هنرمندان به حدی بالا رفت که بسیاری از ایشان، بدون توافق جمعی و به صورت شخصی تصور کرده بودند این تصمیم، مناسب ترین روش برای سوگواری و همدردی با جامعه و خانواده های داغدار است که این اتفاق به صورت گسترده در فضای مجازی منتشر شد و چنان برداشت شد که تصمیم جمعی است در حالی که به هیچ عنوان اینگونه نبود.

در آن شرایط درخواست من و سایر مدیران برگزاری از جامعه هنری که قبول مسئولیت کرده بودند این بود که چند روزی صبور باشید تا در شرایط آرام تر بنشینیم و بهترین تصمیم را بگیریم اما باید قبول کرد که جو و فضای عمومی جامعه تاثیر گذارتر از خواهش و درخواست های ما بود.

او در پاسخ به اینکه با این شرایط، وضعیت شرکت‌کنندگان جشنواره به کجا می‌رسید؟ گفت: اتفاقا نکته بسیار مهمی بود. بیش از ٣ هزار هنرمند و با ٦ هزار اثر در بخش‌های مختلف جشنواره شرکت کرده بودند و ما به عنوان برگزارکنندگان یک جشنواره ملی و رسمی امانتدار تک تک این آثار بودیم. همین امر باعث شد که استاد حقیقی درخواست مجدد ما را پذیرفتند که کار را به سرانجام برسانند. ایشان جلسه‌ای با دبیران بخش‌های دهگانه جشنواره برگزار و اعلام کردند من به کمک شما قادرم این بار را به مقصد برسانم و دبیران محترم نیز با بیانیه‌ای که در آن درخواست تعویق جشنواره به بعد از مراسم چهلم و نیز حذف بخش‌های غیرضروری جشنواره در جهت کمک به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان کردند، دعوت مجدد دبیرمحترم را پذیرفتند تا در قالب جدید و ایجاد شوراهای هنری در رشته‌های مختلف، جشنواره را تا پایان همراهی کنند و من می‌خواهم همین جا از رفتار مسولانه دبیر محترم و تمامی دبیران و داوران که چنین نقش و مسولیتی را پذیرفتند ، تشکر و قدردانی کنم.

رییس جشنواره تجسمی فجر در پاسخ به اینکه وضعیت داوری‌ها و انتخاب نفرات برتر به چه شکل خواهد بود؟ نیز گفت: جشنواره تجسمی فجر یکی از بهترین فرصت ها برای معرفی هنرمندان و استعدادهای جوان و ظرفیت های استانی درسطح ملی است که اساتید، پیشکسوتان و مدیران گالری ها درکنار هم، ظرفیت های تجسمی را به جامعه معرفی کنند. از آنجا که طبق آیین‌نامه جشنواره در هر رشته ی دهگانه فقط امکان معرفی یک نفر و اهدای یک جایزه وجود دارد، در این دوره، شورای سیاستگذاری این اجازه را صادر نموده است که به جای انتخاب یک نفر و یک اثر، امکان خرید آثار بیشتری، هم برای عموم مردم و هم برای ستاد برگزاری فراهم شود و جشنواره در سقف اعتبارات نسبت به خرید آثار برتر اقدام کند.

به عنوان مثال در بخش خوشنویسی به جای انتخاب یک اثر از بین تمام رشته های نستعلیق، شکسته، نسخ و ثلث و نقاشی خط ، ستاد جشنواره اجازه دارد تعداد بیشتری از آثار برتر را خریداری نموده و شورای هنری با هماهنگی  هنرمندان، آثار را قیمت گذاری و در معرض نمایش و فروش سایر افراد قرار دهد.

به عبارت دیگر امسال، جشنواره هنرهای تجسمی رویکرود اکسپو و فروش آثار شرکت کنندگان را ـ منوط به تایید خود هنرمندان ـ دنبال خواهد کرد.

او درباره اینکه در این دوره نحوه‌ی حضور گالری‌ها چگونه خواهد بود؟ هم چنین توضیح داد: نشست‌هایی با حضور مدیران محترم گالری های تهران و برخی استانها برگزار کردیم و درحال جمع بندی پیشنهادات مختلف هستیم که به زودی جمع بندی و جزییات آن اعلام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، کار بررسی و انتخاب آثار از تاریخ ٢ بهمن آغاز و تا ٦ بهمن ادامه خواهد داشت و نتایج آثار راه یافته به زودی منتشر خواهد شد.

دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از تاریخ ۲۹ بهمن تا ۵ اسفند در موسسه فرهنگی و هنری صبا برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جشنواره تجسمی فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۵۶۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخشش نگار‌گری ایرانی در مجامع جهانی

  همچنین ازاین هنرمند آثاری در موزه‌های مطرح کشورنگهداری می‌شود.مدال مفاخر هنرهای تجسمی از ششمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر، مدال نمایش طلای نمایشگاه جهانی الجزیره، کاندیدای هنر برای جایزه صلح نوبل و...برخی افتخاراتی است که استاد آقامیری در طول فعالیت‌های هنری خود به دست‌ آورده است. او تابه‌امروز شاگردان متعددی را در حوزه نگارگری پرورش داده است. با این هنرمند پرسابقه درباره جدید‌ترین فعالیت‌هایش به گفت‌وگو نشسته‌ایم. 

پیش از شروع گفت‌وگو به این مسأله اشاره کردید که قرار است به‌زودی شاهد برگزاری یک نمایشگاه مفصل نگارگری باشیم، اگر ممکن است در این‌باره بیشتر توضیح دهید. 
در دیداری که اخیرا با آقای خراسانی‌زاده، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی و رئیس موزه هنرهای معاصر تهران داشتم و ایشان لطف کردند وبه آتلیه آمدند،فرصتی فراهم شد تادرباره انجمن ودیگرمسائل حوزه نگارگری گفت‌وگو کنیم.دراین جلسه پیشنهاد دادم که نمایشگاهی باعنوان«صدسال نگارگری معاصرایران»برگزارشود وایشان هم پذیرفتند.قراراست این رویداد در ماه‌های آتی در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش دربیاید. البته ما امیدواریم این نمایشگاه دراردیبهشت‌ماه افتتاح شود ولی اگربه هردلیلی برگزاری آن دراین تاریخ میسر نشد،بهترین زمان برای برپایی آن اوایل پاییزاست.به‌هرحال برگزاری چنین نمایشگاهی می‌تواند توجه هنردوستان ودانشجویان رشته‌های هنراسلامی ایرانی را به سمت‌وسوی خط سیرنگارگری ایرانی جلب کند ومفید وارزشمند باشد. 

بعضی از هنرمندان بر این باورند که هنرهای سنتی قابلیت به‌روز شدن را ندارند و اگر دستخوش تحول شوند از اصالت خود فاصله می‌گیرند، دیدگاه شما در مورد این مسأله چیست؟
این‌طور نیست. هنر همیشه و در همه حال پویا و جاری بوده است. کمااین‌که وقتی قدما در دوره صفوی و تیموری روی شاهنامه و خمسه نظامی کار می‌کرده‌اند هم سعی‌شان بر این بوده تا اثر نویی خلق کنند. پس در درجه اول، هنرمند باید فرزند زمانه خود باشد و به فراخور شرایط روزگار به خلق اثر بپردازد. بر اساس تجربه و درکی که در این سال‌ها در عرصه هنر به دست ‌آورده‌ام، به من اثبات شده که هنرهای سنتی جای کار فراوان دارند؛ همان‌طور که در این سال‌ها به‌شخصه تلاش کرده‌ام فضاهای جدیدی در نگارگری به وجود بیاورم و این هنر را از حالت سنتی صرف خارج کرده و به آن رنگ‌وبوی امروزی بخشم. البته به‌روز کردن هنرهای سنتی نیازمند اشراف وتخصص ومطالعه است.حالا گاه ممکن است هنرمند از یک ناشر کار سفارشی درباره تصویرسازی بوستان، گلستان و...دریافت کند که بنا به سفارش ناشر، اثر را در همان حال‌و‌هوای گذشته ارائه دهد ولی در مجموع همان‌طور که اشاره کردم، هنرمند باید همپای زمانه خودش پیش برود، در غیر این صورت کارش با شکست مواجه می‌شود و از همه مهم‌تر مخاطب نمی‌تواند با اثر او ارتباط برقرار کند. 

از این نظر فکر می‌کنید نگارگری، امروز چقدر توانسته به افق‌های جدید دست یابد؟ 
خوشبختانه طی این سال‌ها نگارگری ایرانی با جهش‌های زیادی مواجه بوده است.شاید به این خاطر که هنرمندان این عرصه متوجه شده‌اند باید به جای فضاهای کلیشه‌ای که در نگارگری قدیم وجود داشت،به سمت مضامین روز بروند. در حال حاضر تک‌و‌توک هنرمندانی دراین زمینه هستندکه خوب کارمی‌کنند وامیدوارم هنرمندان دیگرهم بتوانند دراین مسیر به‌درستی پیش بروند. 

در گذشته، هنرستان‌ها در برهه‌های مختلف زمانی در پرورش و بالندگی هنرمندان نقش پررنگی ایفا می‌کردند اما به نظر می‌رسد طی سال‌های اخیر، کارکرد هنرستان‌ها از این منظر کمرنگ شده است. به‌نظر شما دلیل این مسأله چیست؟
بله، من هم معتقدم خروجی هنرستان‌ها کیفیت سابق را ندارد، حتی متأسفم که بگویم دانشکده‌های هنر هم در این سال‌ها به آن شکلی که باید، نتوانسته‌اند خروجی تأثیرگذاری داشته باشند. درحالی‌که اگر به پیشینه هنرستان‌ها نگاه کنیم، می‌بینیم که بزرگانی چون هادی‌خان تجویدی، حسین بهزاد، استاد زاویه، استاد فرشچیان، منوچهر معتبر و... در این هنرستان‌ها تدریس می‌کرده‌اند. یادم هست در سال‌های گذشته که این اساتید به تدریس مشغول بودند، سطح کار هنرجویان هنرستان از سطح دانشجویان دانشگاه‌های هنر هم بالاتر بود. الان به دلایل مختلف دیگر شاهد آن کیفیت در دانشکده‌های هنر و هنرستان‌ها نیستیم، شاید یک دلیل این مسأله به نبود برنامه‌ریزی اصولی دراین زمینه برمی‌گردد. درحالی‌که کشور ما همواره در دوره‌‌های مختلف، جایگاه ویژه‌ای در جهان داشته است. چندان که هنرهای اسلامی ـــ ایرانی از نظر طبقه‌بندی هنرها در جهان، رتبه بالایی دارد. درواقع اگر اروپا در نقاشی کلاسیک، فرم، نقاشی سوررئال و نقاشی مدرن حرفی برای گفتن دارد در این سوی جهان، ایران به‌واسطه قدمت طولانی در هنر مدعی است و آثاری که در شاخه‌های مختلف به دست هنرمندان شاخص ارائه شده به‌خوبی گواه این ادعاست که پیشینه پربار هنر ایران، حتی باعث شده تا کشورهای دیگر از مراکش، الجزایر، ترکیه و تاجیکستان گرفته تا افغانستان، پاکستان، هند و...  ازهنر ما تغذیه کنند. پادشاهی به نام همایون در زمان شاه طهماسب به ایران پناه می‌برد تا با کمک گرفتن از لشکر ایران به هند برود و تاج و تخت خود را به دست بیاورد. او علاوه براین که با لشکر ایران به هند می‌رود، تعدادی از هنرمندان ایرانی را نیز باخود به هند می‌برد، به همین علت است که می‌بینیم هنر ایران در زمان بابریان نضج می‌گیرد. البته به رغم قدمت طولانی و سابقه درخشانی که هنر ایران زمین داشته، گاهی می‌بینم که هنرمندان امروز خود را دست‌کم می‌گیرند. درحالی که همین امروز هم هنرمندان شایسته‌ای در عرصه هنر داریم که آثارشان می‌توانند زمینه‌ساز هویت ملی، دینی و تاریخی ما شود. به‌خصوص این‌که کتاب‌آرایی ما همواره در دنیا منحصر به‌فرد بوده و شاهکارهای مهم کتاب‌آرایی هنرمندان بزرگ ایرانی، امروز در موزه‌های معتبری چون متروپولیتن، آرمیتاژ، لوور و... در معرض دید جهانیان قرار گرفته است. همین‌طور قرآن‌هایی که به دست هنرمندان ایرانی تذهیب شده و به معنی واقعی کلمه، هیچ هنرمندی به اندازه هنرمندان ایرانی نتوانسته این آثار را کتاب‌آرایی کند. 

به باور بعضی از هنرمندان، امروز چینی‌ها و پاکستانی‌ها بیش از ما توانسته‌اند هنرهای سنتی و اصیل خود را در جهان معرفی کنند، دراین بین هنر ما چقدر جهانی شده است؟
البته این را قبول ندارم که پاکستان توانسته هنر خود را جهانی کند اما درباره چین این مسأله تاحدود زیادی اتفاق افتاده است. ۱۵سال پیش که در پکن نمایشگاه داشتم به این موضوع رسیدم که آنها نه‌فقط در زمینه هنر که در دیگر عرصه‌ها هم توانسته‌اند به پیشرفت‌های جهانی دست یابند. البته هند هم در زمینه جهانی کردن هنر خود دراین سال‌ها خوب کار  کرده است، هرچند در هند هم تعدادی از نقاشان خوب هنوز مقید هستند که باید به شیوه دوره گورکانی و بابری کارکنند و این مسأله باعث شده در کار خود درجا بزنند اما نباید از حق گذشت که امروز نگارگری ایران هم در مجامع بین‌المللی به‌خوبی شناخته شده است. به‌عنوان مثال، استاد فرشچیان یکی از هنرمندان این حیطه‌اند که به‌واسطه یک عمر تلاش بی‌وقفه به چهره‌ای جهانی تبدیل شده‌اند.یاحضور هنرمندان نگارگر در جشنواره‌های بین‌المللی و جوایزی که به دست‌آورده‌اند نشان می‌دهد هنر ایران از این منظر به خوبی به جهان معرفی شده است. در سال‌های اخیر از طرف مرکز جهانی فرهنگ‌وهنر سئول جنوبی، گواهینامه ویژه برای من به دفتر مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی فرستاده و عنوان استاد جهانی نقاشی به من داده شد، درحالی‌که خودم بی‌خبر بودم. علاوه بر آن در سال۶۷ یک مسابقه نگارگری در الجزایر برگزار شد که دربین۳۶ کشور دنیا من برنده مدال طلا شدم. اینها نشان می‌دهد کشور ما چه در گذشته و چه امروز ازظرفیت گسترده‌ای درزمینه هنر،خاصه نگارگری برخورداربوده وما هنرمندان خوبی دراین حیطه داریم. منتها جا دارد که این هنر بیش از پیش مورد حمایت و توجه قراربگیرد و به آن میدان و فضای کار بیشتری داده شود.

دیگر خبرها

  • فرهنگسرای نیاوران میزبان نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی شد/«خوشنویسی» سردمدار هنرها
  • انتخاب دو اثر از هنرمندان قزوینی به عنوان آثار فاخر صنایع‌دستی کشور
  • نشست داوری نهایی سیزدهمین دوره جشنواره نشریات دانشجویی تیتر برگزار شد
  • حضور ایران در بینال ونیز با آدم‌های جشنواره فجر چگونه است؟
  • معرفی هنرمند برتر کانون بسیج هنرمندان شهرستان آباده
  • چهره‌های شاخص هنر انقلاب اسلامی لرستان تجلیل شدند
  • نمایشگاه هنر‌های تجسمی بنا‌های تاریخی ایران در عمارت مسعودیه برگزار می‌شود
  • هنرمندان برای «وعده صادق»، دست به‌کار شدند
  • درخشش نگار‌گری ایرانی در مجامع جهانی
  • بدرقه مجید فروغی در میان بهت و اشک‌هایی بی‌پایان