Web Analytics Made Easy - Statcounter

دولت آمریکا اطلاعات مربوط به تلفات نیروهای آمریکایی در حمله به عین الاسد را به صورت گزینشی و قطره چکانی ارائه می‌کند؛ در همین حال رئیس جمهور آمریکا با وجود اطلاعات رسمی ارائه شده، همچنان بر مدار انکار و تکذیب حرکت می‌کند. ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۳ بین الملل دیپلماسی ایران نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ایران در عملیات شهید سلیمانی که در ساعت 1:20 بامداد 18 دی انجام شد با 13 موشک قیام و فاتح 313 پایگاه عین الاسد در استان الانبار عراق را هدف حمله قرار داد که در آن نیروها و تجهیزات آمریکایی مستقر بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدای از اینکه این حمله اولین حمله رسمی یک کشور به یک پایگاه آمریکایی از زمان جنگ جهانی دوم بود و تاثیراتی که این حمله بر توازن بازدارندگی در منطقه دارد، دقت موشک‌های ایرانی موضوعی بود که مورد توجه کارشناسان نظامی آمریکایی قرار گرفتند. بنیاد بررسی‌های جهانی میدلبری نیز تصاویر ماهواره‌ای از آشیانه‌های هواپیما که توسط موشک‌های ایران تخریب شده بوده را منتشر کرد.

مصاحبه| تحلیلگر آمریکایی: حمله به عین‌الاسد ناتوانی آمریکا در مقابل حملات «گسترده موشکی» را نشان دادتاکتیک آمریکایی‌ها اعلام قطره چکانی آمار تلفات و خسارات عین‌الاسد استوزیر دفاع: موشک‌باران عین‌الاسد در بالاترین سطح استانداردها انجام شدفرماندهی تروریست‌های آمریکایی: مصدومان بیشتری از عین‌الاسد در راه استگزارش| اعترافات قطره‌چکانی آمریکا؛ از تلفات صفر تا پذیرفتن ضربه مغزی

 

حمله ایران، مقامات آمریکایی را دستپاچه کرد و باعث شد که اظهارات و اخبار متناقض از آمریکا مخابره شود. رئیس جمهور آمریکا که قرار بود در نشستی خبری شرکت کند، آن را لغو کرد و در توییتی نوشت «همه‌چیز خوب است».

ترامپ در نشست خبری روز بعد مدعی شد که این حمله تلفاتی نداشته است. مقامات نظامی ایران در خصوص این حمله گفتند که هدف موشکباران عین‌الاسد گرفتن تلفات انسانی نبوده است، اما این حمله به طور قطع تلفاتی هم داشته است. امیر علی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت که حداقل 9 سورتی پرواز برای انتقال مجروحان آمریکایی در پی این حمله انجام شده است.

کمی بعد از این ماجرا، و بر اساس گزارش واشنگتن‌پست، یک مقام نظامی که در پایگاه عین‌الاسد حضور داشت گفت که «در نتیجه این حملات موشکی، دست کم دو نظامی آمریکایی از پنجره یک برجک به بیرون پرتاب شده و ده‌ها نفر دیگر نیز از حال رفتند».

اما مقامات رسمی آمریکا از جمله رئیس جمهور آمریکا بر مدار تکذیب و انکار حرکت می‌کردند.

چند روز بعد، رویترز به نقل از منابع پنتاگون اعلام کرد که 11 نفر از نظامیان آمریکا در این حمله دچار آسیب مغزی شده‌اند.

با این حال، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه مدعی شد فکر نمی‌کند آسیب مغزی که 11 نیروی آمریکایی در جریان حمله اخیر ایران دچار آن شده اند، جدی باشد. ترامپ در کنفرانسی خبری در داووس سوئیس خطاب به خبرنگاران گفت: من شنیده ام که آن‌ها سردرد و چیز‌های دیگری (مشکلات دیگری) داشتند. من می‌توانم بگویم این چیز جدی نیست.

رئیس جمهور آمریکا کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص را به وزارت دفاع آمریکا ارجاع داد.

کریس مورفی، سناتور دموکرات کنگره آمریکا از دونالد ترامپ، رئیس جمهور به علت کم اهمیت جلوه دادن صدمات نظامیان آمریکایی در پاسخ موشکی ایران به پایگاه نظامی عین الاسد در عراق به شدت انتقاد کرد.

مورفی که عضو کمیته روابط خارجی سناست، در مصاحبه با سی بی‌اس نیوز با کنایه به ترامپ گفت: «کسی برای سردرد به آلمان اعزام نمی‌شود. افراد وقتی با هواپیما به آلمان اعزام می‌شوند که به شدت صدمه دیده باشند.»

او گفت: «افراد باهوش، فداکار و میهن پرستی در وزارت دفاع حضور دارند که اجازه دادند چند هفته به همه ما آن دروغ‌ها گفته شود. این نیز همانند جراحات جدی است.»

در پی این اظهارات، «جاناتان هافمن» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز جمعه در یک نشست خبری تأیید کرد که تاکنون 34 نفر از نظامیان آمریکایی که طی حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی عین‌الاسد در عراق دچار صدمات مغزی شده‌اند، تحت درمان قرار گرفته و بعضاً به خارج از عراق منتقل شده‌اند.

این مقام آمریکایی گفت: «تاکنون بروز صدمات مغزی خفیف یا شدید در 34 نفر از سربازان تشخیص داده شده است. 8 نفر از آنها به آلمان اعزام شده و امروز نیز برای ادامه درمان وارد آمریکا شده‌اند؛ 9 نفر به آلمان اعزام شده و هنوز در آنجا تحت ارزیابی یا درمان هستند؛ یک نفر به کویت اعزام شده که اکنون به عراق بازگشته است و 16 نفر از آنها نیز در همان عراق باقی ماندند و اکنون به محل خدمت خود بازگشته‌اند.»

کریس مورفی، سناتور آمریکا در واکنش به این اظهارات در توییتی نوشت: «ایران به ما حمله کرد و 34 آمریکایی زخمی شدند. دولت این موضوع را پنهان نگاه داشت تا ادعا کند بازدارندگی علیه ایران را احیا کرده است. کارشان از این لحاظ که تنش‌زدایی کردند درست بود، اما برای توجیه آن نباید ماجرا را جعل می‌کردند».

سانسور و انتشار قطره‌چکانی اطلاعات توسط دولت آمریکا درباره تلفات حمله موشکی به عین الاسد به نظر می‌رسد با هدف کاش تاثیرات شوک حمله باشد. دولت آمریکا یا باید تلفات حقیقی را اعلام کند و تحت فشار پاسخ به این حمله قرار گیرد، یا اینکه باید جعل واقعیت کند تا مجبور به واکنش نظامی به پاسخ ایران نشود. دونالد ترامپ می‌داند که در صورت حمله مجدد، ایران باز و چه بسا شدیدتر پاسخ خواهد داد و این می‌تواند منجربه آغاز جنگی در منطقه شود که رئیس جمهور آمریکا و ژنرال‌های آمریکایی از آن هراس دارند. به خاطر همین دولت آمریکا فرمول سانسور و ارائه قطره‌چکانی اطلاعات را در پیش گرفته‌اند. این وضعیت گویای حقیقتی است مبنی بر این است که ایران با حمله به عین الاسد توانست توازن بازدارندگی در منطقه و در قبال آمریکا را جابجا کند و این یکی از دستاوردهای راهبردی ایران در هر گونه تقابل با آمریکاست.

افرادی که در آمریکا با موضوعات نظامی آشنایی دارند به اهمیت حمله به عین الاسد معترف هستند. به همین دلیل افشای ابعاد واقعی این حمله از طرفی دولت آمریکا را به خاطر عدم پاسخ لای منگنه تحقیر می‌گذارد و از طرفی دیگر از شانس ترامپ در انتخاباتی آتی ریاست جمهوری می‌کاهد. هر چند که کتمان حقیقت نیز برای دولت آقای ترامپ دردسرساز شده و او را زیر تیغ منتقدان قرار داده است.

سناتور مورفی امروز در توییتی نوشت: «دروغ گفتن درباره مجروحین نبرد صد در صد غیرقابل قبول است. بی اعتنایی ترامپ به حقیقت، کل دولت را آلوده می‌کند.»

انتهای پیام/.

R36439/P/S8,95,1128/CT4

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۵۷۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن : تحریم‌ ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم / این تحریم‌ها، رهبران و نهاد‌های مرتبط با سپاه، وزارت دفاع و برنامه موشکی و پهپادی ایران را هدف قرار می‌دهند

رئیس‌جمهوری آمریکا طی بیانیه‌ای درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی در پی حمله تنبیهی این کشور علیه اسرائیل، گفت که آمریکا به همراه متحدان خود از اسرائیل دفاع کرد و حال ایران را در خصوص این مسأله پاسخگو می‌داند و در همین رابطه تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه این کشور اعمال می‌کند.

به گزارش ایلنا؛ بایدن با تکرار برخی ادعاها افزود: «این تحریم‌ها، رهبران و نهاد‌های مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت دفاع ایران و برنامه موشکی و پهپادی ایران را که امکان این حمله گستاخانه را فراهم کردند، هدف قرار می‌دهند. همان‌طور که صبح روز پس از حمله با دیگر رهبران گروه هفت گفتگو کردم، متعهد به تشدید جمعی فشار اقتصادی علیه ایران هستیم و متحدان ما نیز تحریم‌ها و تدابیر مضاعفی را اتخاذ کرده‌اند یا خواهند کرد تا برنامه‌های نظامی بی‌ثبات‌کننده ایران را محدود کنند».

بایدن افزود: «بعد از روی کار آمدن دولت من، آمریکا بیش از ۶۰۰ فرد و نهاد را تحریم کرده است از جمله ایران و گروه‌های نیابتی این کشور، حماس، حزب الله، حوثی‌ها و کتائب حزب الله. من تیم خود، از جمله وزارت خزانه‌داری را موظف کرده‌ام تا همچنان به اعمال تحریم‌هایی که صنایع نظامی ایران را بیش از پیش تضعیف می‌کند، ادامه دهند».

در ادامه آمده است: «بگذارید برای همه کسانی که به فراهم کردن زمینه حملات ایران کمک کرده یا از آن حمایت می‌کنند، روشن کنیم: آمریکا به امنیت اسرائیل متعهد است. ما به امنیت پرسنل و شرکای خود در منطقه متعهد هستیم و در انجام تمام اقدام‌های لازم برای پاسخگو کردن شما تردید نخواهیم کرد».

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • روزنامه اسراییلی: اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد
  • تلفات گسترده رژیم صهیونیستی در حمله ایران به اسرائیل +فیلم
  • بایدن : تحریم‌ ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم / این تحریم‌ها، رهبران و نهاد‌های مرتبط با سپاه، وزارت دفاع و برنامه موشکی و پهپادی ایران را هدف قرار می‌دهند
  • جزئیات جدید از خسارات و تلفات سنگین به اسرائیل در حملات ایران/ اصابت موشک به تاسیسات هسته ای دیمونا
  • لو رفتن اشتباه محاسباتی اسرائیل درباره حمله ایران | فکر می کردند ایران حداکثر ... | ماجرای شکایت آمریکا از اسرائیل درباره حمله به سفارت ایران در دمشق
  • نابودی ۱۳ فروند هواپیمای مدرن اسرائیل/ تلفات و مجروحان بسیار زیاد است
  • کارشناسان آمریکایی: اوکراین و اسراییل تبدیل به آزمایشگاه های جنگی روسیه و ایران شده اند
  • اگر به ایران حمله کنید... ؛ هشدار جدید آمریکایی‌ها به اسرائیل
  • اعتراف ترامپ درباره هزینه‌های آمریکا برای جنگ در خاورمیانه (فیلم)
  • پیامد تردید نسبت به یکی از متهمان پرونده ۶ ژانویه برای ترامپ