Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصر ایران ؛ کاوه معین‌فر - پنج شنبه شب (3 بهمن) کنسرت ارکستر سمفونیک تهران در تالار وحدت با حاشیه‌های فراوانی همراه شد. بنیاد رودکی طی روزهای گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود: «با توجه به مشکلات پزشکی و به درخواست شهداد (شهرداد) روحانی، رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران، تازه‌ترین کنسرت این ارکستر به رهبری منوچهر صهبایی اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

منوچهر صهبایی رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران گفت: «من به هیچ عنوان قرار نبود که در این کنسرت ارکستر سمفونیک تهران، به عنوان رهبر حضور داشته باشم اما گویا رهبر ارکستر سمفونیک تهران به دلیل مشکلاتی که به وجود آمده بود، دو هفته پیش بدون اینکه با مسئولان بنیاد رودکی صحبتی کرده باشد، از ایران فرار کرده است! و ...

بعد از این جملات صهبایی بود که یکی از تماشاگران سالن که با صدایی بلند اعلام کرد: «درست نیست شما پشت سر همکار خود چنین حرفی بزنید که فرار کرده است!» و صهبایی نیز در واکنش به این صحبت‌ها در اظهارنظری عجیب گفت: «مطرب باید بره دنبال جایی که مطربی‌اش رو بکنه!».

شرح مابقی اتفاقات و حاشیه‌های پیش آمده هیج لطفی ندارد و تنها تکرار یک بخش ناخوشایند از اتفاقات پیش آمده بین هنرمندان این مرز و بوم است. عاقبت نوازندگان ارکستر 2 قطعه را بدون رهبر ارکستر اجرا کردند تا تماشاگران شاهد یکی از پرحاشیه‌ترین کنسرت‌های تالار وحدت در ماه‌های اخیر باشند.

بعد از این اتفاقات بنیاد فرهنگی هنری رودکی با انتشار اطلاعیه‌ای درباره حاشیه‌های پیش آمده پیرامون کنسرت روز سوم بهمن ماه ارکستر سمفونیک تهران توضیحاتی را ارائه داد:

«نظر به حواشی و مشکلات رخ داده در اجرای اخیر ارکستر سمفونیک تهران، به اطلاع می‌رساند آقای شهرداد روحانی در تاریخ ۲۶ دی ماه، رسماً به بنیاد رودکی اعلام می‌کنند که به دلیل بیماری و انجام امور درمانی امکان رهبری ارکستر سمفونیک تهران را در تاریخ سوم و ششم بهمن ماه نداشته و ایشان با اطلاع بنیاد رودکی در مرخصی بودند.

از سوی دیگر و به دلیل آن که اجرای ارکستر برنامه‌ریزی شده و تمرین‌های ارکستر و نیز اطلاع‌رسانی و بلیت فروشی انجام شده بود، مذاکرات لازم با آقای منوچهر صهبایی انجام شد تا به عنوان رهبر مهمان این اجرا را رهبری کنند و پس از توافق دو طرف، اجرای ارکستر به رهبری ایشان اطلاع‌رسانی شد.

اظهارات آقای صهبایی به‌عنوان رهبر مهمان در ابتدای برنامه خارج از شرح فعالیت رهبر مهمان، افزون بر آن که زحمات نوازندگان گرانقدر ارکستر، جناب آقای روحانی و حتی خود ایشان را تحت‌الشعاع قرار داد، آزردگی عمیق مخاطبان ارکستر سمفونیک تهران را نیز موجب شد.

بنیاد رودکی لازم می‌داند از مخاطبان حاضر در سالن و کلیه علاقه‌مندان به ارکستر سمفونیک تهران عذرخواهی کند و با بررسی کامل موضوع، اقدامات لازم برای پیشگیری از تکرار آن را اتخاذ کند.»

اجرای بخش دوم کنسرت بدون رهبر ارکستر!

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

شهداد (شهرداد) روحانی هم یک روز بعد در اینستاگرامش نوشت:

«مخاطبان محترم ارکستر سمفونیک تهران، با درود، از آنچه شب گذشته در تالار وحدت و در میانه اجرای ارکستر سمفونیک تهران روی داد عمیقا متاسفم شدم . امیدوارم فضای موسیقی ما ، همچون گذشته در مسیر صلح و دوستی در حرکت باشد. از نوازندگان محترم ارکستر سمفونیک تهران برای حمایت از مخاطبان برنامه و نیز جایگاه رهبر ارکستر سمفونیک تهران کمال تشکر را دارم . مدیر هنری و رهبر ارکستر سمفونیک تهران/ شهرداد روحانی»

آنچه قابل ذکر است این است که این اتفاق در جایی و مکانی رخ داده است که دورترین احتمال برای درگیر شدن در چنین حاشیه‌هایی است. ارکستر سمفونیک نه تنها در تهران یا ایران بلکه در همه جای دنیا لبریز از هنرمندان و علی الخصوص نخبه‌های موسیقی است که به عنوان یک مرکز فرهنگی و پایگاه روشنفکری قلمداد می‌شود. واقعا چنین حاشیه‌هایی بسیار تاسف برانگیز و ناراحت کننده است.

در این مورد خاص باید گفت هم شهرداد روحانی و هم منوچهر صهبایی از سرمایه‌های موسیقی این دیار هستند و نباید در حمایت از یکی، دیگری را معدوم کرد.

اتفاقاتی از این دست (مطرح کردن مسائل شخصی) در هر شکلی و در هر صنفی ناپسندیده است و وقتی که در جایی مانند ارکستر سمفونیک تهران و صحنه تالار وحدت رخ می‌دهد بسی جای تاسف دارد.

منوچهر صهبایی باید با خویشتن‌داری و پرهیز بیشتری برخورد می‌کرد، اگر او به هر دلیلی اعتراضی به بنیاد رودکی، یا ارکستر سمفونیک تهران داشت باید اساسا از حضور به عنوان رهبر ارکستر مهمان امتناع می‌کرد، وقتی که پذیرفت دیگر جای چنین سخنانی در شب اجرا نیست. قطعا اعتراض حق هر شخصی است ولی صهبایی می‌توانست در فرصتی دیگر و تریبونی دیگر همین مسائل را مطرح کند. شاید ترس از اینکه دیگر چنین تریبونی بدست نیاورد باعث این اتفاق شده باشد ولی باز هم با هر معیاری نمی‌توان این شیوه برخورد را موجه دانست.

بهرجهت این اتفاق به هیچ عنوان خوشایند نیست علی الخصوص در نهاد فرهنگی و هنری ارکستر سمفونیک تهران که به عنوان یکی از پایه‌های روشنفکری جامعه مطرح می‌شود، سوالی از بنیاد رودکی هم مطرح است که آنها چگونه نتوانسته‌اند قبل از اجرا با صهبایی به این تعامل و گفتگو برسند که چنین مسائلی در کنسرت مطرح نشود؟ چه شده است که کار به اینجا می‌کشد که جلوی مخاطبانی که آمده‌اند 2 ساعت روح و جانشان را با موسیقی کلاسیک جلا دهند با چنین موقعیت ناشایستی مواجه شوند؟

آیا اساسا کسی، بنیادی، نهادی، وزارتخانه‌ای و ... حواسش به این اتفاقات و خسارت‌های فرهنگی، اجتماعی ناشی از آن هست؟

یادمان باشد ضرب المثل معروفی داریم که «هر چه بگندد نمکش می‌زنند وای به روزی که بگندد نمک!»

یادمان باشد اینجا ارکستر سمفونیک تهران است با بیش از 85 سال سابقه فعالیت.

یادمان باشد!

لینک کوتاه: asriran.com/002yrf مطالب مرتبط اطلاعیه بنیاد رودکی درباره حواشی اجرای ارکستر سمفونیک تهران اولین اجرای کیهان کلهر بعد از دریافت جایزه وُمکس آغاز کنسرت‌ها پس از ۲ ماه تعطیلی موسیقی‌دانان و سینماگرانی که در آیین «چله عشق» تجلیل می‌شوند انجمن خروس جنگی؛ نخستین فریاد هنر مدرن ایران (فیلم) ارکستر فیلارمونیک برج میلاد تهران (عکس) حسین زمان: به تلویزیون نمی روم/ نمی‌دانم چرا 17 سال ممنوع الکار شدم

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: ارکستر سمفونیک تهران شهرداد روحانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۵۷۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت ساخت یادمان شهید گمنام شهرستان اشکذر

دهقان منشادی  شهردار اشکذر گفت: طرح ساخت یادمان شهید گمنام پارک بزرگ شهر با هندسه هشت ضلعی ترکیب و با ستون‌های مدور با الهام‌گیری از معماری ایرانی و اسلامی بوده که در شرایط فعلی ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی، اجرای طرح ساخت یادمان شهید گمنام پارک بزرگ شهر را جهت زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا و ارج نهادن به مقام والای آنها دانست، ابراز امیدواری کرد؛ با ساخت یادمان شهید گمنام در پارک بزرگ شهر برنامه‌های متعدد فرهنگی و مذهبی در این محل اجرا خواهد شد.

شهردار اشکذر خاطر نشان کرد: طبق هماهنگی صورت گرفته با اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و مجموعه شهرستان پیکر شهید گمنام دوران دفاع مقدس همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در اردیبهشت ماه در پارک بزرگ شهر تشییع می‌شود که جزئیات برگزاری مراسم متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • گردشگری مقاومت یکی از راه‌های معرفی شهدا است
  • نخستین کنسرت بی‌کلام «نوای آفتاب» در سال جدید
  • «نوای آفتاب» یک کنسرت بی‌کلام برگزار خواهد کرد
  • آغاز فعالیت‌های ارکستر نوای آفتاب در سال ۱۴۰۳/ نخستین کنسرت با موسیقی بدون کلام
  • ارکستر نوای آفتاب سال جدید را با موسیقی بی کلام آغاز می‌کند
  • موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود
  • متاسفانه موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود
  • یادمان و جایزه معماری میرمیران برگزار می‌شود
  • رادیو ۸۴ ساله شد/ اینجا تهران است، رادیو ایران
  • پیشرفت ساخت یادمان شهید گمنام شهرستان اشکذر