Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-04-24@04:45:45 GMT

هفته سبز فرابوس در زمستان

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۵۷۹۷۸

هفته سبز فرابوس در زمستان

شاخص آیفکس در هفته منتهی به ۴ بهمن با رشد ۳.۵ درصدی همراه بود؛ همچنین در این هفته ارزش بازار با عبور از ۵ میلیون و ۶۰۹ هزار میلیارد ریال، رشد ۳.۹ درصدی را به ثبت رساند.

 

بازار فرابورس ایران هفته منتهی به ۴ بهمن را در حالی به پایان رساند که شاخص آیفکس نسبت به ابتدای هفته، رشد ۳.۵ درصدی را به ثبت رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این ترتیب شاخص فرابورس نسبت به ابتدای سال ۱۳۴ درصد رشد کرد. همچنین در این هفته ارزش بازار با عبور از ۵ میلیون و ۶۰۹ هزار میلیارد ریال، رشد ۳.۹ درصدی نسبت به ابتدای هفته و ۱۱۸ درصدی نسبت به ابتدای سال را رقم زد.

 

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم تمام بازارهای فرابورس از لحاظ ارزش، حجم و تعداد معاملات نسبت به هفته پیش‌تر، وضعیتی صعودی داشتند. به این ترتیب ارزش کل معاملات با ثبت بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال معامله در این هفته، رشد ۴۳ درصدی نسبت به هفته پیش از آن داشت.

 

حجم کل معاملات نیز با عبور از ۱۰ میلیون ورقه جابجایی اوراق بهادار، رشد ۲۶ درصدی نسبت به هفته منتهی به ۲۷ دی داشت. همچنین تعداد کل معاملات نیز با ثبت یک میلیون و ۶۲۷ هزار دفعه معامله، رشد ۴۵ درصدی را در تقویم آماری این متغیر رقم زد.

 

سه بازار برتر براساس ارزش معاملات

 

در هفته‌ای که یک نیمه آن در دی و نیمه دیگرش در بهمن قرار داشت، بازار دوم فرابورس ایران بود که نسبت به سایر بازارها از ارزش بیشتری برخوردار بود؛ این بازار با بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال معامله، رشد ۳۶ درصدی نسبت به هفته گذشته به ثبت رساند و جالب این است که این بازار به لحاظ حجم معاملات نیز نسبت به سایر بازارها در سطحی بالاتر قرار داشت.

 

اما در در رتبه دوم ارزش معاملات در بازارهای مختلف فرابورس، بازار ابزارهای نوین مالی قرار داشت که با ثبت بیش از ۳۲ هزار میلیارد ریال معامله، رشد ۶۵ درصدی نسبت به هفته قبل داشت؛ این بازار به لحاظ حجم معاملات در نیمه پایین رتبه بندی قرار داشت.

 

در رتبه سوم ارزش معاملات بازارهای مختلف فرابورس نیز بازار پایه با ۲۱ هزار میلیارد معامله قرار داشت که از این لحاط رشدی ۱۷ درصدی نسبت به هفته گذشته را به ثبت رساند.

 

همچنین بازار اول، بازار SME و بازار سوم فرابورس به ترتیب در رتبه‌های سوم تا ششم ارزش معاملات قرار داشتند.

 

صنایع پیشرو معاملاتی در هفته گذشته

 

در هفته منتهی به ۴ بهمن، صنایع مختلف وزن‌های متفاوتی را در ارتقای شاخص فرابورس بر دوش داشتند. به این ترتیب گروه محصولات شیمیایی با میزبانی از ۱۰ درصد از ارزش کل معاملات در بیشترین بار معاملاتی را بر عهده داشت؛ پس از آن گروه فلزات اساسی بود که این گروه نیز با حدود ۱۰ درصد از کل معاملات، جایگاه دوم را به خود اختصاص داد.

 

گروه‌های انبوه‌سازی، املاک و مستغلات، مواد و محصولات دارویی و نیز سرمایه‌گذاری‌ها به ترتیب با ۹، ۷ و ۷ درصد از ارزش کل معاملات به ترتیب در رتبه‌های سوم تا پنجم قرار گرفتند.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ریز معاملات بازارها و صنایع مختلف در فرابورس ایران به بخش گزارش‌های آماری مراجعه کنید.

 

مهمترین رویدادهای فرابورس

 

اتمام پذیره‌نویسی ۶۰۰ میلیون سهم تامین سرمایه دماوند در بازار سوم فرابورس ایران در نخستین روز از مهلت ۳۰ روزه یکی از مهمترین رویدادهای مهم هفته گذشته بود. در این پذیره‌نویسی تقاضای ثبت‌شده در سیستم معاملات بیش از ۷۶۳ میلیون سهم بود که در مجموع ۲۷ هزار و ۳۱۴ کد معاملاتی، امکان دریافت اوراق را پیدا کردند و از این تعداد ۱۶۸ کد مربوط به حقوقی‌ها و ۲۷ هزار و ۱۴۶ کد مربوط به معامله‌گران حقیقی بود.

 

به گزارش «انرژی امروز» از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، همچنین آغاز عملیات بازار باز برای نخستین بار در بازار سرمایه کشور از امروز ۲۸ دی‌ماه دیگر اتفاق مهم در بازار فرابورس ایران بود. به این ترتیب بانک مرکزی در راستای اعمال سیاست‌های خود، اگر قصد تزریق پول در اقتصاد را داشته باشد، اقدام به خرید اوراق مالی اسلامی و اگر بخواهد پول را جمع‌آوری کند، اقدام به فروش این اوراق در سطح بانک‌ها می‌کند.

 

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۵۷۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/ افت بازار سهام، سیگنال فرصت خرید است؟

به گزارش خبرآنلاین ،در پایان معاملات چهارمین روز هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۰.۵۸ درصدی، معادل ۱۳ هزار و ۴۲۱ واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح دو میلیون و ۳۰۳ هزار واحدی قرار گرفت.

تجارت نیوز در خبری نوشت:کاهش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌ عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی خلاف جهت را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن اما با رشد ۰.۱۷ درصدی (معادل هزار و ۳۲۱ واحد) تا پله ۷۵۹ هزار و ۲۲ واحدی پایین رفت.

معاملات بورس تهران در آینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز سه‌شنبه، چهار هزار و ۳۹۲ میلیارد تومان نشان می‌داد. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات چهارمین روز هفته را نیز ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون برگه سهم نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند هرچه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چراکه ورود سهامداران تازه‌نفس، راه صعود را هموارتر می‌کند.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از ورود سرمایه آنها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه حقیقی در پایان معاملات روز سه‌شنبه بورس، خبر از ورود ۶۲ میلیارد تومانی پول حقیقی به سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

پیش بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

تغییر اندک رویکرد دولت و بانک مرکزی درباره ارز نیمایی باعث شده از ابتدای اردیبهشت نرخ نیمایی دلار از ۴۰ هزار و ۶۰۰ تومان تا آستانه ۴۱ هزار تومان پیش رود. نماگرهای سهامی وابستگی زیادی با نرخ نیمایی دلار دارند و به همین واسطه طی روزهای اخیر، شاخص کل صعود ۳.۵ درصدی را تجربه کرده است.

حال و هوای بهاری تالار شیشه‌ای تنها متکی به این فاکتور نبوده است و محرک‌های دیگری از جمله احتمال اصلاح تبصره س بند ۶ قانون بودجه که در رابطه با سقف مالیاتی ۵۰۰ میلیارد تومانی است، از مسیر مجلس شورای اسلامی، پایه رشد بازار در هفته ابتدایی اردیبهشت‌ماه است.

با این حال نگاه سرمایه‌گذاران به دلار نیمایی است. تجربه سال ۱۴۰۱ به سهامداران نشان داد رشد ۶۰ درصدی دلار نیمایی، مبنای رشد ۶۷ درصدی شاخص کل در آن سال بود. از این رو سهامداران با توجه به پتانسیل صعود ارز نیمایی، چشم‌انداز مثبتی از آینده بازار سرمایه در ذهن خود ترسیم می‌کنند.

نوسانات شاخص‌های اصلی بورس در جریان معاملات دوشنبه و سه‌شنبه، برای بورس‌بازار باتجربه خبر مثبتی به شمار می‌رود. افزایش عرضه‌ها نشان‌دهنده دست به دست شدن سهام و ورود سهامداران تازه‌نفس به نمادهای بورسی و فرابورسی است.

در راستای پیش بینی بورس آخرین روز هفته، به نظر می‌رسد روند متعادل میان خریداران و فروشندگان با چاشنی برتری اندک فروشندگان باشد. صندوق‌های اهرمی، بازدهی منفی اندکی در پایان معاملات روز سه‌شنبه کسب کردند. با وجود این، سهامداران شاهد ورود پول به این دست صندوق‌ها بودند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898794

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/ افت بازار سهام، سیگنال فرصت خرید است؟
  • سکه و طلا ارزان‌تر شد؟
  • سکه و طلا ارزان‌تر شد
  • افت بازار سرمایه پس از ۴ روز رشد
  • بورس امروز ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • ۲۹۱ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سرمایه تزریق شد
  • رشد ۲۷ هزار واحدی بورس/ ورود ۳۲۰ میلیارد تومان نقدینگی
  • رشد ۲۷ هزار واحدی بورس/ ورود ۲۵۰ میلیارد تومان نقدینگی
  • بورس ۲۷ هزار واحد قد کشید
  • گزارش روزانه بورس ۲ اردیبهشت/ رشد ۲۷ هزار واحدی شاخص کل