Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، اسحاق جهانگیری در دهمین جلسه شورای ملی ایمنی زیستی با اشاره به گزارش های ارائه شده در خصوص وضعیت تولید و مصرف محصولات تغییر شکل یافته ژنتیکی (تراریخته)، بر افزایش سطح آگاهی، رفع ابهامات و پاسخگویی به انتقادها در استفاده از این محصولات تاکید کرد و گفت: موضوع استفاده از محصولات تراریخته، موضوعی با پشتوانه علمی است و باید دانشگاه ها در بررسی جوانب اقتصادی، امنیتی و ایمنی آن بیش از پیش فعالیت داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه نباید مباحث مربوط به تولید و مصرف محصولات تراریخته وارد حوزه سیاسی شود، اظهار داشت: دانشگاه‌ها و مراکز علمی باید با طرح این موضوع در همایش ها و جلسات، ‌ دستاوردهای خود در این حوزه را مطرح و به دفاع از این دستاوردها بپردازند و اطلاع رسانی لازم در این خصوص را انجام دهند.
وی یکی از وظایف دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی را برگزاری نشست های هم اندیشی و انتشار نظرات و دیدگاه های موافقان و مخالفان استفاده از محصولات تراریخته دانست و گفت: اگر در زمینه تولید این محصولات اجماع و توافق میان دستگاه های مرتبط وجود دارد، می توان با نظارت و رعایت همه ضوابط مرتبط با سلامت مردم، فعالیت های پژوهشی و آزمایشی در این خصوص را آغاز کرد.
جهانگیری تاکید کرد: اگرچه همواره در برابر امور و اقدامات تازه و استفاده از فناوری های جدید مقاومت هایی وجود دارد، اما هرگاه دانشگاه ها در صحنه حضور داشته باشند و ابعاد علمی موضوعات در جامعه به خوبی تبیین شود، به تدریج استفاده از این دستاوردهای جدید مورد پذیرش قرار خواهد گرفت.
معاون اول رییس جمهوری بار دیگر بر ضرورت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی دقیق به مردم و برچسب گذاری روی محصولات تراریخته عرضه شده در بازار تاکید کرد و گفت: این حق جامعه است که در انتخاب محصول و کالای مورد نظر خود اختیار داشته باشد و بتواند محصولات تراریخته و غیرتراریخته را با سلیقه خود انتخاب کند.
در این جلسه که وزیران بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علوم، تحقیقات و فناوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز حضور داشتند، گزارشی از آخرین وضعیت تولید و مصرف محصولات تراریخته در ایران و جهان از سوی دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی ارائه شد.
نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز گزارشی از سطح زیرکشت گیاهان تغییر شکل یافته ژنتیکی در سال ۲۰۱۸ و مزایای محصولات زارعی زیست فناوری نوین ارائه کرد و گفت: در حال حاضر ۴۴ کشور دنیا از محصولات تراریخته بعنوان غذای انسانی و خوراک دام استفاده و ۲۶ کشور از جمله ۵ کشور توسعه یافته نیز نسبت به تولید و کشت و مصرف این محصولات اقدام می کنند.
نماینده دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی نیز در ادامه گزارشی از اقدامات انجام شده در راستای اجرای مصوبات جلسه پیشین شورا ارائه کرد.
در ادامه این نشست نمایندگان وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی و علوم، تحقیقات و فناوری گزارشی از اقدامات انجام شده جهت اجرای سیاست ها و راهبردهای اجرایی ایمنی زیستی به ویژه ترویج فواید محصولات تراریخته ارائه کردند و نماینده وزارت بهداشت گزارشی نیز از اقدامات صورت گرفته برای اجرای ضوابط برچسب گذاری بر روی محصولات تراریخته ارائه کرد.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور تراریخته محصولات تراریخته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۵۸۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکز فناوری هسته‌ای کشاورزی در اردبیل راه‌اندازی می‌شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: استان اردبیل قطب تولید محصولات کشاورزی است و به زودی شاهد بهره‌برداری از مرکز فناوری هسته‌ای کشاورزی در استان اردبیل خواهیم بود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، نوبخت اژدری شامگاه شنبه در جلسه هماهنگی بهره‌برداری از مرکز فناوری هسته‌ای اردبیل، اظهار داشت: سالانه بیش از چهار میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در زیربخش‌های زراعت، باغبانی و دامپروری در این استان تولید می‌شود که چهار درصد کل محصولات تولیدی کشور را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: در تحقق شعار سال با نام «جهش تولید با مشارکت مردمی» ضروری است تا بخش عظیمی از فعالیت‌ها با محوریت خود مردم مورد حمایت و تقویت قرار گیرد تا اهداف شعار سال تحققی عینی پیدا کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: یکی از اولویت‌های کاری جهاد کشاورزی تأمین امکانات و زمین مناسب برای استقرار مرکز فناوری هسته‌ای است که استان اردبیل می‌تواند از مزایای آن بهره‌مند شود.

اژدری افزود: نه تنها استان اردبیل بلکه استان‌‌های همجوار نیز از خدمات این مرکز در بخش کشاورزی بهره مند خواهند شد تا ما بتوانیم ظرفیت تولید خود را با بهره‌برداری از مرکز فناوری هسته‌ای ارتقا دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با نگرش تخصصی به نحوه فعالیت و خدمات‌دهی این مرکز می‌‌تواند کانون حمایت و پشتیبانی از تولید متنوع در بخش کشاورزی باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: روش کار مرکز فناوری هسته‌ای در سه محور تکنیک پرتودهی، تکنیک ردیابی و تکنیک اکتیو کردن است.

اژدری بیان کرد: دانشمندان این مرکز کنترل انواع آفات و امراض را با تکنیک پرتودهی انجام خواهند داد.

وی در ادامه سخنان خود یادآور شد: با پرتودهی گاما از زود جوانه‌زنی محصولاتی همچون سیب‌زمینی و پیاز جلوگیری خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: جلوگیری از زود جوانه‌زنی این محصولات فواید بسیاری را برای کشاورزان به همراه داشته و می‌تواند به مدت زمان ماندگاری این محصولات در انبار کمک کند.

اژدری گفت: با توجه به مدت زمان مناسبی که در اختیار باشد بازاریابی مناسب و به صرفه محصولات نیز انجام شده تا با قیمت مناسب و قابل قبول این تولیدات به دست مصرف‌کنندگان برسد.

وی افزود: مرکز فناوری هسته‌ای کمک بسیاری را در سطح بالایی در راستای افزایش میزان ماندگاری محصولات تولیدی و همچنین حفظ کیفیت این محصولات خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خاطرنشان کرد: این امر منجر به کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و بهره‌وری بیشتر شده و به تناسب آن میزان تولید انواع محصولات کشاورزی افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/131/.

دیگر خبرها

  • تجربه رانندگی با محصولات تجاری گروه بهمن در اهواز
  • ماموریت مجلس به سازمان محیط زیست برای رفع مشکلات زیستی
  • ارائه خدمات درمانی سپاه به هزار و ۶۰۰ شهروند قزوینی
  • خودرو‌های داخلی واقعا چقدر ایمن هستند؟
  • خودروهای داخلی واقعا چقدر ایمن هستند؟
  • تائید فنی ۶۰ پروژه فناوری زیستی برای استفاده از اعتبار مالیاتی
  • ۶۰ پروژه توسعه فناوری زیستی تامین مالی شد
  • تائید فنی ۶۰ پروژه توسعه فناوری زیستی جهت استفاده از ظرفیت اعتبار مالیاتی
  • توسعه فناوری‌ها در کشور مصداق بارز کاشتن برای آینده است
  • مرکز فناوری هسته‌ای کشاورزی در اردبیل راه‌اندازی می‌شود