Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی، اتحادیه دفتر تحکیم وحدت، اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی، مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل و اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان طی نامه‌ای ضمن اشاره به ایرادات مهم ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از مراجع تقلید، اعضای شورای نگهبان و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستند از افزایش غیرکارشناسی این مناطق جلوگیری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن این نامه به شرح زیر است:

"به بنده گزارش دادند که از فلان بندر در روز مثلاً سه هزار تا پنج هزار کانتینر وارد کشور می‌شود. از مجموع این سه هزار یا پنج هزار، فقط ۱۵۰ کانتینر بازدید می‌شود! خب چرا؟ بقیّه بازدید نمی‌شود و می‌آید؛ وقتی داخل انبار رفت، معلوم می‌شود که جنس قاچاق است که وارد شده است؛ [آن‌هم]از مبادی رسمی کشور! حالا آنچه از مرز‌های غیررسمی وارد می‌شود که بحث دیگری است؛ یا از مناطق آزاد همین‌جور؛ باید جلوی این‌ها گرفته بشود؛ و می‌توانیم. "

(بیانات مقام معظم رهبری در حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا (علیه‌السلام) ۱/۱/۱۳۹۶)

سلام علیکم

با احترام به استحضار می‌رساند طی ۴ سال گذشته، مسئولین، کارشناسان، اصحاب رسانه، تشکل‌های دانشجویی، تولیدکنندگان و سایر دلسوزان ایران اسلامی بار‌ها و بار‌ها نسبت به انحراف مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از اهداف اصلی و اولیه خود و تحمیل خسارت‌های هنگفت به کشور تذکر داده اند و درخواست اصلاح این مناطق و در صورت عدم اصلاح، درخواست حذف این مناطق و ایجاد و تقویت پایانه‌ها و بارانداز‌های صادراتی را داشته اند، ولی متاسفانه علیرغم تمامی تذکرات نه تنها مسئولین دولتی مرتبط علی الخصوص دبیران فعلی و سابق شورای عالی مناطق آزاد و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی وقتی برای اصلاح این مناطق نگذاشتند بلکه با اصرار غیرکارشناسی و غیرمنطقی تا به امروز پنج بار لایحه افزایش مناطق آزاد و ویژه و وسعت آن‌ها را به مجلس ارائه و با اتلاف وقت و هزینه فراوان برای مجلس و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی و تصویب کرده اند که با درایت و هوشیاری شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکنون این ضربه مهلک اقتصادی ناکام مانده است.

مناطق آزاد و ویژه جدید در صورت تصویب عبارتند از: لایحه ایجاد ۸ منطقه آزاد و ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی، لوایح ایجاد مناطق آزاد مازندران، سرخس و دوغارون، لوایح افزایش وسعت مناطق آزاد قشم، ماکو، چابهار و انزلی، مصوبه افزایش وسعت منطقه آزاد ارس بعلاوه طرح افزایش ۹۰ منطقه ویژه اقتصادی جدید و طرح ایجاد ۶۰ منطقه ویژه اقتصادی دیگر و طرح ایجاد مناطق آزاد زیارتی و سیاحتی که از امتیازات مناطق آزاد برخوردار هستند.

لازم به ذکر است در حال حاضر نیز حدود ۷۰ منطقه آزاد و ویژه اقتصادی مصوب در کشور وجود دارد!

افزایش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ضمن مغایرت با اسناد بالادستی و قانون اساسی در شرایط فعلی و با روند موجود سبب:

۱- افزایش قاچاق
۲-واردات بی رویه
۳- فرارمالیاتی
۴- کاهش درآمد‌های حاکمیتی به علت معافیت‌های بلندمدت مالیاتی
۵- افزایش تبعیض و رقابت نابرابر
۶- افزایش دلالی و سوداگری به جای تولید و صادرات
۷- افزایش زمین خواری
۸-گسترش فرهنگ مصرف گرایی و استفاده از کالا‌های لوکس و غیر ضروری
۹- ضربه به تولید و اشتغال
۱۰- افزایش خروج ارز و در نتیجه التهاب بازار ارز
۱۱- افزایش تاسیس شرکت‌های صوری
۱۲-افزایش گرانی‌های بی منطق برای بومیان
۱۳- ایجاد مشکلات فرهنگی، اجتماعی از جمله تغییر سبک زندگی ایرانی- اسلامی
۱۴-افزایش مشکلات امنیتی
و ... خواهد شد.

توجه نمایندگان مجلس به منافع محلی و انتخاباتی و عدم توجه ایشان به فرامین مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، لزوم نظارت هر چه بیشتر مسئولین و نهاد‌های انقلابی از جمله حضرتعالی و همکاران محترمتان را می‌طلبد؛ لذا خواهشمند است هر گونه که صلاح می‌دانید از افزایش غیرکارشناسی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جلوگیری فرمایید.

لازم به ذکر است به همراه این نامه گزارشی از اهم ایرادات مناطق آزاد و وضعیت موجود در آن‌ها نیز ارسال شده که در ادامه آمده است:

امضا کنندگان:

۱- قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی
۲- اتحادیه دفتر تحکیم وحدت
۳- اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی
۴- مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی
۵- اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل
۶- اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منطقه آزاد بسیج دانشجویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۶۰۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست ۸۷۰ دانشگاه اروپایی برای افزایش بودجه تحقیق و توسعه

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هورایزن اروپایی نهادی که نماینده بیش از ۸۷۰ دانشگاه در ۴۹ کشور اروپایی است، به فراخوانی ملحق شده است تا بودجه تحقیق و توسعه اتحادیه اروپا ۲ برابر شود و به ۲۰۰ میلیارد یورو (۲۱۶.۵ میلیارد دلار آمریکا) برسد.

بیشتر بخوانید: سیاست‌های ترکیه برای خصوصی‌سازی آموزش عالی

با این حال، انجمن دانشگاه‌های اروپا (EUA) معتقد است که برنامه چارچوب تحقیقاتی و نوآوری هورایزن اروپایی که تا سال ۲۰۲۷ اجرا می‌شود برای ادامه فعالیت به چیزی بیش از افزایش بودجه نیاز دارد تا اروپا بتواند به خواسته‌های خود برسد. فعالیت‌هایی مانند اقتصادهای وابسته به دانش و حل چالش‌های پیش روی این قاره.

برنامه جدید از سال ۲۰۲۸ شروع می‌شود، دهمین برنامه چارچوب تحقیق و نوآوری اروپا معروف FP۱۰ به است.

برخی اعضای ارشد پارلمان اروپا بر ضرورت ۲ برابر کردن بودجه تحقیق و توسعه تاکید می‌کند.

اتحادیه اروپا همچنین خواهان حمایت بیشتر برای پروژه‌های تحقیقاتی مشترک کوچک‌تر، تقویت مشارکت‌های فرا مرزی، بین بخشی و تبادل دانش است. این اتحادیه خواستار افزایش حمایت هدفمند از کشورهایی با ظرفیت تحقیق و توسعه کمتر برای پُر کردن شکاف تحقیق و توسعه بین کشورهای اروپایی است. به خصوص بین کشورهایی که در سیستم‌های تحقیق و توسعه پیشرفته‌تر اغلب در شمال و غرب اروپا قرار دارند.

سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا در تحقیق و توسعه بلندپروازانه نیست

ارزیابی نهایی کمیسیون اروپا از برنامه چارچوب قبلی اداره تحقیقات و نوآوری کمیسیون اروپا (R&I) نشان داد که هزینه‌های اتحادیه اروپا در R&I تاثیر علمی، اجتماعی و اقتصادی مهمی دارد؛ اما سطوح فعلی سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا در تحقیق و توسعه به اندازه کافی بلندپروازانه نیست. اولین ارزیابی از برنامه در حال انجام هورایزن اروپایی نشان می‌دهد که برای تامین مالی پیشنهادات با کیفیت بالا، ۳۴ میلیارد یورو اضافی در سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۱ مورد نیاز بوده است.

گفتنی است، هورایزن اروپا، خط آسمان اروپا یا افق اروپا (انگلیسی: Horizon Europe) یک ابتکار برنامه‌ریزی تحقیقات علمی ۷ سالهٔ اتحادیه اروپا است که جانشین برنامهٔ اخیر افق ۲۰۲۰ و برنامه‌های چارچوب قبلی برای تحقیق و توسعه فناوری است. کمیسیون اروپا طرحی را برای هورایزن اروپا با افزایش ۵۰ درصدی هزینه‌های علمی اتحادیه اروپا طی سال‌های ۲۰۲۱–۲۰۲۷ تهیه و تصویب کرد.

انتهای پیام/

عاطفه نظارتی‌زاده کد خبر: 1227946 برچسب‌ها آموزش عالی

دیگر خبرها

  • معرفی ظرفیت‌های صادراتی همدان برای افزایش تعاملات تجاری غرب
  • گردهمایی سفیران سلامت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد
  • تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از ۳۱۳ میلیون دلار رسید
  • ۸ سند همکاری بین ایران و‌پاکستان به امضا رسید
  • پایانه‌های مرزی و افزایش پرواز‌ها میان ایران و پاکستان توسعه می یابد
  • امضای اسناد همکاری ایران و پاکستان
  • امضای 8 سند همکاری مشترک میان مقامات ایران و پاکستان
  • الفت با مفاهیم غنی قرآنی از آسیب‌های مدرن اجتماعی جلوگیری می‌کند  
  • درخواست ۸۷۰ دانشگاه اروپایی برای افزایش بودجه تحقیق و توسعه
  • ۲ مقام Best design مسابقات بین‌المللی ربوکاپ به دانشگاه آزاد یزد رسید