Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-25@20:45:38 GMT

کتاب‌سوزی؛ تحریک جوامع علمی علیه اسلام

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۶۱۴۰۷

کتاب‌سوزی؛ تحریک جوامع علمی علیه اسلام

گروه فرهنگی ــ رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی گفت: آتش‌زدن کتاب هاریسون از سوی یک روحانی بسیار کار نادرستی بوده و تحریک عواطف جامعه به خصوص جوامع علمی علیه اسلام و دین است.

حجت‌الاسلام احمد ترابی، رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص آتش زدن کتاب هاریسون توسط یک روحانی، اظهار کرد: کاری که این فرد انجام داده، از نظر علمی، عقلی و دینی غلط است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از نظر علمی به این دلیل غلط است که هر نظریه علمی چه درست و چه غلط باید به وسیله یک نظریه علمی بالاتر رد شود، یعنی رفتارهایی از نوع کاری که این فرد انجام داده، کاملا برای جامعه علمی دینی ما غیر قابل قبول است، زیرا همیشه علم را باید با علم پاسخ داد.

وی افزود: کار این فرد از نظر عقلی نیز مناسبت ندارد، زیرا بخش زیادی از جامعه اکنون به وسیله همین کتاب و روش علمی مرسوم مدیریت و اداره می‌شوند و افراد زیادی این دانش را فراگرفتند، بنابراین اهانت به این سبک دانش، اهانت به همه افرادی است که این درس را مطالعه کردند و چنین اهانت‌هایی از نظر عقلی صحیح نیست.

ترابی ادامه داد: این کار از نظر دینی نیز درست نیست، به این دلیل که انبیاء و امامان برای دانش طب نیامدند. ما اعتقاد داریم علم با آنچه در دین آمده هماهنگ است، اما معنایش این نیست که تمام علوم به تفضیل در آیات و روایات آمده باشد. می‌توان از واجبات و محرمات استفاده کرد که به طور مثال اگر به ما گفتند شراب ننوشید چون برای انسان مضر است و اگر گفتند گوشت خوک نخورید به این دلیل که ضرری متوجه انسان می‌شود.

رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی با بیان اینکه کسی این ادعا را ندارد که دین تمام خواص همه طبیعت را بیان کرده است، عنوان کرد: طب سنتی تجربه و کشف است و کتاب‌های علمی نیز با تجربه و کشف نوشته شده است. کاری که این فرد انجام داده بسیار کار نادرستی بوده و تحریک عواطف جامعه به خصوص جوامع علمی علیه اسلام و دین است و هیچ عالم واقعی در دین چنین روشی را نه انجام داده و نه تایید خواهد کرد.

وی بیان کرد: بسیاری از علمای بزرگ ما معتقدند اگر سند آنچه در روایات به عنوان طب آمده، دقیق بوده و راوی به درستی نقل کرده باشد، اشاره به بخشی از نیازها است که هنوز بخش‌های زیادی روی زمین مانده و باید به وسیله دانش تجربی بشری تکمیل شود. مهم این است کاری که این فرد انجام داده، از نظر حوزه‌های علمیه، نظام روحانیت و دین نمی‌تواند مورد قبول باشد. این فرد قبلا نیز به دلیل اظهارات و کارهایی که انجام داده، از سوی مراکز قانونی و قضایی مورد ملامت قرار گرفته است. امیدوارم حوزه علمیه با موضع‌گیری درست بتواند از این نوع رفتارها و افرادی شبیه به این فرد جلوگیری کند تا رفتار آنها به نام دین و حوزه‌های علمیه ثبت نشود

ترابی در خصوص نامگذاری عنوان «آیت‌الله» برای برخی علما، گفت: از حوزه‌های علمیه تقاضا دارم که در خصوص عنوان «آیت‌الله» و اینکه افراد بتوانند روی هر فردی اسم آیت‌الله بگذارند، قانون‌مندی داشته باشند. این درست نیست که هر گروهی یک عمامه به سری را پسندیدند و قبول کرد، نام «آیت‎الله» بر او بگذارند. «آیت‌الله» شدن برای خود چارچوب و قوانینی دارد و اگر کسی به آن مرحله برسد، از انجام کارهای سست، سهل و بی‌منطق پرهیز خواهد کرد.

رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی با اشاره به اینکه این صحبت‌ها به معنای این نیست که طب سنتی و قدیم ارزش ندارد، تصریح کرد: طب سنتی و قدیم ارزش دارد، بسیاری از حرف‌های طب جدید مبتنی بر اطلاعات طب قدیم بوده و با تغییرات، تحولات و کارهای خاصی که روی آن انجام دادند، ممکن است بخشی از طب قدیم حتی برای طب جدید نیاز به یادآوری داشته باشد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در دانشکده پزشکی استادانی حضور دارند که در قسمت داروشناسی و داروسازی حرف‎‌های جدیدی براساس طب سنتی می‌زنند، یعنی برای طب جدید آن حرف‌ها جدید و خوب است و استقبال می‌کنند، با این شرط که تمام گزاره‌های طب سنتی باید از طریق روش‌های علمی طب جدید مورد بررسی و تایید قرار گیرد. پروسه‌ای برای آزمایش وجود دارد و با سنجش‌های علمی جدید می‌توانند طب سنتی را وارد طب جدید کرده و توصیه‌های طب جدید را به آن اضافه کنند.

ترابی بیان کرد: روشی که آن فرد در پیش گرفته و کتابی را مورد بی‌احترامی و اهانت قرار داده، به افرادی که این کتاب را قبول دارند، اهانت می‌شود که این کار ناردست است، وگرنه طب سنتی می‌تواند گزاره‌ها و اطلاعاتی داشته باشد که مورد استفاده قرار گیرد، منعی هم نباشد و ضرر آن نیز کمتر از داروهای شیمیایی باشد. این دو را نباید با هم خلط کرد.

رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی افزود: بسیاری از کسانی که مدعی طب سنتی هستند افرادی نیستند که مراتب علمی آنها مورد تایید قرار گرفته باشد. بهترین کار این است که نظام علمی پزشکی کشور سنجه‌ای بگذارد، کسانی که توانمندی دارند را تایید کنند، کسانی که توانمندی ندارند را تایید نکنند و مردم به کسانی که تایید شده نیستند مراجعه نکنند و بترسند که آنها دستورات مضری بدهند و در این میان نیز امیدوارم نظام بهداشت و سلامت مواجهه عالمانه‌ای داشته باشد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی فرهنگی هاریسون علم دین ترابی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۶۱۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رژیم صهیونیستی تاکنون از هیچ تجاوز و وحشی‌گری علیه مردم غزه دریغ نکرده است

ماموستا نجیب احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه استان‌های خبرگزاری تقریب، اظهار داشت: از حدود یک قرن گذشته در پیکره مبارک جهان اسلام، غده چرکین و سرطانی به نام اسرائیل غاصب و رژیم صهیونیستی با دستان استکبار جهانی به وجود آمده است.

وی تصریح کرد: این رژیم از بدو وجود تاکنون از هیچ گونه تجاوز، وحشی‌گری، خونریزی، جنایت و سفاکی علیه مردم غزه دریغ نکرده است و کار به آنجا رسیده که می‌بینیم مردم مظلوم و بی‌دفاع فلسطین و غزه را چگونه به خاک و خون می‌کشد و این گونه ظلم و جنایات را برای خود روا می‌دارد.

امام جمعه مسجد روستای قشلاق طرزیلو گفت: علاوه بر آن متأسفانه شاهد هستیم که در واکنش به این جنایات رژیم صهیونیستی، هیچ گونه پاسخی از سوی حکام کشورهای اسلامی و داعیان مسلمانی، دیده و شنیده نمی‌شود.

وی بیان کرد: اخیرا این رژیم و جرثومه فساد، پا را از گلیم خود درازتر کرده و با جسارت خویش به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق حمله کرد و چند تن از سرداران رشید اسلام را به شهادت رساند در حالی که نمی‌دانست که با دم شیر بازی می‌کند.

ماموستا احمدی خاطرنشان کرد: زمانی که چنین رژیم فساد و سرطانی به خود جرئت می‌دهد تا به خاک جمهوری اسلامی ایران که همان کنسولگری کشورمان است حمله کند بی‌تردید پاسخ دندان‌شکن و قاطعی را از سوی سربازان و سپاهیان دلاور و رشید اسلامی دریافت خواهد کرد.

وی اظهار داشت: رهبر معطم انقلاب اسلامی پس از این تجاوز آشکار اسرائیل به خاک کشورمان، با مطرح کردن «وعده صادق» فرمودند که رژیم غاصب صهیونیستی باید تنبیه شود که بر این اساس، خوشبختانه شاهد آن بودیم که پهپادها و موشک‌های سرداران و سپاهیان رشید اسلام به سوی پایگاه‌های نظامی رژیم منحوس صهیونیستی حرکت می‌کردند و سبب خوشحالی و به وجد آمدن مسلمانان شدند چون به عینه دیدند که اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی بی‌پاسخ نمانده و نمی‌ماند و بنابراین باید برای داشتن چنین نظام مقتدری به خود بالید.
امام جمعه مسجد روستای قشلاق طرزیلو در ادامه گفت: خوشبختانه همه این موشک‌ها و پهپادها که به سوی اسرائیل سرازیر شدند به هدف‌های خود اصابت کرده و ضرر و زیان سنگینی را به رژیم غاصب‌ صهیونیستی وارد ساختند و هم اکنون همه مسلمانان و آزادگان جهان به این موضوع افتخار می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه گنبد آهنینی که اسرائیل همواره دم از آن می‌زد، گنبدی پوشالی و توخالی از آب درآمد تصریح کرد: این نیز مصداق آیه قرآن بود که آن را همانند خانه عنکبوت توصیف کرده بود که تنها نامی توسط آنها در خیالشان شکل گرفته و به آن افتخار می‌کردند و امید است که به زودی رژیم منحوس صهیونیستی از صفحه روزگار محو و نابود شود.
انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نزدیکی نگاه به حجاب در اسلام و مسیحیت
  • ضرورت جریان شناسی تحریف تاریخ ایران
  • مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی» چه گفت؟!
  • نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند
  • عرضه ویژه کتاب‌های انتشارات علمی و فرهنگی
  • تداوم فرهنگی ایران از دیدگاه اسلامی ندوشن
  • کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • رژیم صهیونیستی تاکنون از هیچ تجاوز و وحشی‌گری علیه مردم غزه دریغ نکرده است
  • نسل رویش‌های انقلاب اسرائیل را نابود خواهد کرد
  • انتشارات علمی و فرهنگی چگونه از عرش به فرش رسید؟