Web Analytics Made Easy - Statcounter

اینکه صدور پروانه حمل اسلحه شکاری بر اخذ پروانه شکار مشروط باشد یک الزام است که باید پیشتر اعمال می‌شد و حالا هرچند بسیار دیر مصوب شده اما می‌توان آن را روزنه امیدی در مسیر مقابله با تخلفات شکار و گامی در جهت کاهش خشونت علیه حیات وحش در کشور دانست. ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳ اجتماعی محیط زیست نظرات - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار محیط زیست خبرگزاری تسنیم؛ تخلفات شکار در زیستگاه‌های کشور یکی از عوامل اصلی کاهش جمعیت حیات وحش به شمار می‌رود؛ تخلفاتی که تاکنون برای مقابله با آن 140 محیط‌بان به شهادت رسیده و بسیاری جانباز شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناسان، ریشه اصلی این تخلفات را وجود میلیون‌ها سلاح شکاری مجاز در سطح جامعه دانسته و محدودیت فروش سلاح شکاری را یکی از راهکارهای مهار تخلفات شکار عنوان می‌کنند اما اخیراً مصوب شدن آئین‌نامه اجرایی جدید قانون شکار و صید که ماه گذشته به تصویب هیئت وزیران رسید امیدهایی برای کاهش تخلفات شکار به وجود آورده است.

بر اساس ماده 16 آئین‌نامه اجرایی جدید قانون شکار و صید، مقامات مسئول در صورتی مبارت به صدور یا تمدید اعتبار پروانه‌های حمل اسلحه شکاری می‌‌کنند که متقاضی طبق مقررات شکار دارای پروانه معتبر شکار باشد؛ ماده‌ای که صدور پروانه حمل اسلحه شکاری را مشروط بر در دست داشتن پروانه شکار توسط متقاضی می‌کند تا از این پس تنها و تنها شکارچیانی که از سازمان حفاظت محیط زیست پروانه شکار اخذ کرده‌اند، مجاز به حمل سلاح باشند.
 

 

 

رضا علیزاده؛ کارشناس رسمی دادگستری با تخصص محیط زیست با ابراز خرسندی از مشروط شدن صدور پروانه حمل سلاح شکاری بر اخذ مجوز شکار به تسنیم می‌گوید: اینکه صدور پروانه حمل اسلحه شکاری بر اخذ پروانه شکار مشروط باشد یک الزام است که باید پیشتر اعمال می‌شد و حالا هر چند بسیار دیر مصوب شده اما می‌توان آن را  روزنه امیدی در مسیر مقابله با تخلفات شکار و گامی در جهت کاهش خشونت علیه حیات وحش در کشور دانست.

وی ادامه می‌دهد: باعث تاسف است که تا‌کنون خلاف این ماده عمل شده چرا که بدیهی است شکارچیانی که مجوز شکار ندارند و متقاضی پروانه حمل سلاح هستند نیتی به جز وارد شدن به زیستگاه‌ها و اقدام به شکار غیرقانونی ندارند؛ در واقع فقدان چنین قانونی را باید یکی از عوامل اصلی طغیان تخلفات شکار تلقی کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه قم، فروش بی‌رویه سلاح شکاری را یکی دیگر از عوامل گسترش تخلفات شکار عنوان کرد و گفت: از متولیان توزیع اسلحه شکاری در سطح وزارت دفاع می‌خواهیم در فروش سلاح شکاری محدودیت‌هایی ایجاد کنند، سلاح‌های کهنه را جمع‌آوری و از افزایش بی‌رویه تعداد سلاح شکاری در سطح جامعه جلوگیری کنند؛ بدیهی است میلیون‌ها دارنده سلاح شکاری مجاز که تعدادشان از جمعیت حیات وحش کشور به مراتب بیشتر است موفق به دریافت پروانه شکار نخواهند شد و در نتیجه برای شکار غیرقانونی پا به زیستگاه‌ها خواهند گذاشت.

بیشتر بخوانید:
صدور مجوز و فروش "سلاح شکاری" باید متوقف شود/ جان محیط‌بانان در خطر است
کلانتری و یک انتخاب؛ مصلحت محیط زیست یا منفعت تورگردانان شکار؟

به گزارش تسنیم، آیین نامه اجرایی جدید قانون شکار و صید در جلسه 8 دی 1398 هیئت وزیران به تصویب رسید که در آن، سیاست‌های کلی محیط زیست به‌ویژه از جهات حفاظت، احیاء، بهسازی و توسعه منابع طبیعی تجدیدپذیر (مانند دریا، دریاچه، رودخانه، مخزن سدها، تالاب، آبخوان زیرزمینی، جنگل، خاک، مرتع و تنوع زیستی بویژه حیات وحش) و اعمال محدودیت قانونمند در بهره‌‏برداری از این منابع متناسب با توان اکولوژیک آنها بر اساس معیارها و شاخص‏های پایداری، مدیریت اکوسیستم های حساس و ارزشمند (از قبیل پارک های ملی و آثار طبیعی ملی) و حفاظت از منابع ژنتیک و ارتقاء آنها تا سطح استانداردهای بین‌المللی مد‌نظر قرار گرفته است؛ با تصویب آیین نامه جدید، آیین‌نامه اجرایی قانون شکار و صید مصوب 1346 با اصلاحات بعدی آن لغو شد.

انتهای پیام/

R7856/P/S2,23/CT7 واژه های کاربردی مرتبط سازمان محیط زیست

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان محیط زیست سازمان محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۶۱۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری بیش از ۷۰۰ شکارچی و صیاد متخلف در خوزستان

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، داود میرشکار گفت: ۷۰۳ متخلف شکار و صید در سال ۱۴۰۲،  در استان خوزستان دستگیر و به مقامات قضایی معرفی شدند.

وی افزود: در حوزه یگان حفاظت محیط زیست استان در  سال گذشته  تعداد ۱۲۴ قبضه سلاح مجاز به همراه ۸ قبضه سلاح غیر مجاز از متخلفان شکار و صید کشف شد.

میرشکار ادامه داد: در این مدت با ۵۷۵ مورد تخلف زیست محیطی در حوزه شکار و صید در استان برخورد قانونی صورت گرفته و ۵۲۸ قطعه از ادوات شکار و صید از متخلفان کشف و ضبط شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اضافه کرد: در این مدت همچنین ۱۳ هزار و ۹۴۲ ساعت محیط بانان این اداره کل طرح آموزشی یک ساعت با محیط بان را در مدارس برای دانش آموزان اجرا کردند.


وی می‌گوید: پارسال ۴۸۲ قطعه پرنده و ۷ پستاندار که توسط متخلفان زنده گیری شده بود کشف و در زیستگاه اصلی خود رهاسازی شدند.

میرشکار به وسعت مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان اشاره کرد و افزود: به منظور جلوگیری از شکار و صید از همه مردم استان می‌خواهیم در صورت مشاهده تخلفات زیست محیطی مراتب را به ادارات حفاظت محیط زیست در سراسر استان یا سامانه ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

دیگر خبرها

  • دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد
  • ۱۴۴ متخلف زیست محیطی دستگیر شدند
  • خسارت ۷۸ میلیارد ریالی به محیط زیست خراسان رضوی
  • انتقاد استاندار گلستان از صدور مجوز برای تاسیس یا توسعه کارخانه ید
  • خسارت ۷۸ میلیارد ریالی تخلفات صید و شکار به محیط زیست خراسان رضوی
  • انتقاد استاندار گلستان از صدور مجوز برای تاسیس یا توسعه کارخانه ید در گلستان
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در سال گذشته
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در خوزستان در سال گذشته
  • دستگیری بیش از ۷۰۰ شکارچی و صیاد متخلف در خوزستان
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در استان خوزستان