Web Analytics Made Easy - Statcounter

ملخ های صحرایی که سال گذشته میهمان ناخوانده فارسی ها بودند امسال نیز قصد دارند سرزده به مزارع ۱۴ شهرستان این استان حمله ور شوند.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

 

بهمن ماه سال گذشته بود که هجوم ملخ ها به کشور و استان فارس مشکلات بسیاری را برای کشاورزان به وجود آورد به طوری که آنها برای رهایی از این آفت به هر راه و روشی تن دادند اما ملخ ها کار خود را به خوبی انجام داده و خساراتی نیز به کشاورزان تحمیل کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

ملخ ها که تا تیرماه امسال میهمان فارسی ها بودند به 14 شهرستان حمله ور شده و در مجموع به 6 هکتار از بخش کشاورزی استان 10 تا 20 درصد آسیب وارد کردند. با وجود مبارزه علیه این آفت در بیش از 44 هزار هکتار از مزارع و باغ ها اما طولانی شدن مدت نفوذ ملخ ها در سطح استان فارس سبب بروز خسارت و آسیب به محصولات کشاورزی شد.

 

داستان ملخ ها

اما داستان ورود این موجودات چندش آور به کشور چیست و چگونه سر زده، میهمان مردم ایران شدند. داستان از آنجا شروع می شود که ملخ های ساکن مناطق آفریقایی بعد از آنکه شدت گرمای هوا امانشان را برید، برای فرار از وضعیت موجود تصمیم به سفر به مناطق خوش آب و هوا کرده و از کشورهای حاشیه خلیج فارس سر در می آورند. عدم مبارزه اصولی با ملخ ها در کشورهایی همچون عربستان، پاکستان، هند و... سبب می شود تا دسته دسته برای تغذیه مناسب راهی ایران شوند.

 

به گواه کارشناسان فائو این حجم از آفت ملخ در ایران در طول 50 سال گذشته بی سابقه بوده است به طوری که ورود ملخ ها به ایران در قالب دسته های هزار و میلیونی نفری گزارش می شود.

 

آنچه در وصف ملخ های صحرایی می توان گفت این است که این گونه موجودات از زیان بار ترین نوع ملخ به شمار می روند که روزانه تا چند برابر وزن خود تغذیه کرده و هر چه سر راهشان باشد را از بین می برند. هر کیلومتر از این نوع ملخ ها شامل 50 میلیون ملخ بوده که این توان را دارند که 100 تن محصول را از بین ببرند. ملخ صحرایی در طول عمر پنج ماهه خود سه بار تخم ریزی کرده و هر بار هزار تخم می ریزد.

 

آمادگی برای مقابله با ملخ صحرایی

کارشناسان حفظ نباتات هجوم دوباره ملخ ها به استان فارس در بهمن ماه را پیش بینی کرده و پیش از این نیز هشدارهایی در حمله این موجودات برای آبان و آذر داده بودند. اگرچه مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفته تا کنون از ورود ملخ ها به استان فارس گزارشی مخابره نشده اما آمادگی شهرستان ها برای مقابله احتمالی با این آفت ضروری است. «حمید دبیری» احتمال ورود مجدد ملخ ها به استان را غیر ممکن نمی داند اما از آمادگی این اداره کل برای مبارزه با آفت ملخ با آماده کردن 7 تن سم، دستگاه ها و تجهیزات سم پاش و... خبر می دهد.

 

همچنین فائو نیز از احتمال تکثیر ملخ ها در کشورهای همسایه خبر داده و پیش بینی کرده که در سه ماه پایان سال مناطق جنوب، جنوب غربی و جنوب شرقی کشور تحت تاثیر حمله ملخ ها قرار بگیرد. بر این اساس لازم است تمهیدات لازم توسط کشاورزان، وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه های مرتبط اندیشیده شود تا از بروز خسارت های احتمالی جلوگیری شود.

 

۱۴ شهرستان فارس در خطر هجوم ملخ ها

وزارت جهاد کشاورزی نیز به استان های درگیر این آفت هشدار داده که برای مقابله با ملخ ها از آمادگی لازم بهره مند شوند. در این زمینه 14 شهرستان درگیر ملخ ها جهت مبارزه احتمالی با این آفت در حال آماده سازی هستند و آموزش هایی را بدین منظور در دستور کار خود قرار داده اند. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جهرم از برگزاری کارگاه آموزشی ردیابی و کنترل ملخ صحرایی ویژه مدیران پهنه های جهاد کشاورزی خبر داده و هدف از برگزاری این کارگاه را آمادگی کارشناسان جهت ردیابی، پایش و کنترل ملخ صحرایی عنوان کرده است. «علی جوکار» ادامه می دهد: در این کارگاه آموزشی درخصوص فازهای بومی و مهاجر این آفت بیولوژی و روش های مبارزه با ملخ ها بوسیله دستگاه های سم پاشی مباحثی عنوان شده است.

 

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی فارس نیز که از احتمال هجوم ملخ ها در اواسط زمستان به نقل از سازمان فائو خبر داده، عنوان می کند که این آفت در صورت حمله مجدد سطح وسیع تری را تحت پوشش قرار می دهد که این برای استان فارس 60 هزار هکتار پیش بینی شده است.

 

«حسین پژمان» با تاکید بر اینکه برای مبارزه با ملخ ها نیازمند 3 و نیم میلیارد تومان اعتبار هستیم، وجود سمپاش هلی جدید «توربولاینر»، «خودرو» و تامین سموم مناسب سمپاش‌ های «یو ال وی» را از جمله نیازهایی می ‌داند که باید در مبارزه با آفت ملخ تهیه شود.

 

گزارش: مهدی رحمانیان

 

پایان پیام/691

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد رویداد ملی فهما نماز جمعه مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد فهما انتخابات ملخ های صحرایی هجوم ملخ های صحرایی هجوم ملخ ها مبارزه با ملخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۶۱۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درگیری کشاورزان با پلیس؛ بروکسل غرق در کود و کاه!

کشاورزان بلژیکی در آستانه نشست وزرای کشاورزی اتحادیه اروپا، در اعتراض به سیاست‌های این بلوک، با پرتاب کود به استقبال پلیس رفتند!

به گزارش مشرق و به نقل از گاردین، کشاورزان بلژیکی در اعتراض به سیاست‌های اتحادیه اروپا در این حوزه، در آستانه نشست وزرای کشاورزی این بلوک، با پرتاب کود شیمیایی و اشیاء و به آتش کشیدن علوفه، خیابان‌های بروکسل را به آشوب کشیدند.

کشاورزان در اعتراض به آنچه سنگ‌اندازی افراطی، تشدید اقدامات زیست‌محیطی و همچنین سیل واردات معاف از مالیات اوکراین به اروپا خوانده‌اند، خیابان‌های پایتخت بلژیک را در نزدیکی مقر اتحادیه اروپا مسدود کردند.

جمله «بگذارید از حرفه‌مان درآمد داشته باشیم» روی پلاکارد نصب‌شده بر تراکتوری که جاده اصلی پوشیده از سیب‌زمینی، تخم‌مرغ، کود و کاه را مسدود کرده بود، به چشم می‌خورد.

بروکسل‌تایمز نوشته است که در جریان درگیری کشاورزان با پلیس، دو مامور زخمی شده‌اند. کشاورزان سراسر اروپا ماه‌هاست که در واکنش به سیاست‌های سختگیرانه زیست‌محیطی اتحادیه اروپا از جمله قطع یارانه‌ها دست به اعتراضات گسترده زده‌اند. معترضان همچنین خواستار توقف واردات محصولات کشاورزی ارزان‌قیمت اوکراین نیز شده‌اند.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • صادرات ۱۵ هزار تُنی سیب‌زمینی کردستان به کشورهای همسایه
  • پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جدید
  • امکان تقسیم اراضی بعد از فوت وراث وجود ندارد
  • خرید نهال لیبل دار، ۲۹ هزار تومان از نهالستان تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی
  • کشاورزان بوشهری مراقب شیوع بیماری زنگ زرد گندم باشند
  • درگیری کشاورزان با پلیس؛ بروکسل غرق در کود و کاه!
  • خرید توافقی ۷۰۰۰ تن سیب‌زمینی در چهارمحال و بختیاری
  • ورود ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به سد‌های خراسان شمالی
  • خسارت ۱۰۰ میلیارد تومانی سیلاب به بخش کشاورزی سپیدان
  • ورود ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به سد‌های خراسان‌شمالی