Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@18:52:12 GMT

شب «مِتِل‌رُوات » در گناوه برگزار شد

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۶۱۹۰۳

شب «مِتِل‌رُوات » در گناوه برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر یعقوب پولادی و مصطفی خرمی کارشناسان این برنامه روایت‌های بومی محلی گناوه را از منظر اسطوره‌شناسی و فرهنگ‌عامه مورد بررسی قرار دادند.

در این نشست هر دو مهمان «فرهنگ عامه» را موجب صلح و دوستی و دلیل قوام جامعه و رشد و اشاعه آن را عامل وحدت بخش و متعالی جوامع بشری عنوان کرده و آداب و آئین بومی محلی را سند هویت و به عنوان شناسنامه جامعه دانستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصطفی خرمی «دانش عامه» را به دو دسته مادی و معنوی تقسیم کرد و افزود: دسته مادی مانند جغرافیا، اقلیم و محل سکونت که مربوط به شیوه زندگی مردم است و خرده‌فرهنگ‌ها را شکل می‌دهد و دسته معنوی مانند زبان و گویش اقوام است.

خرمی ارزش دانش عامه را به مثابه آئینه ذوق، هنر، معرفت، اخلاق، خوی جوامع برشمرد که با سایر ملل رابطه تاریخی، مذهبی و فلسفی دارد و می‌تواند سفیر دوستی یک ملت در نزد جهانیان باشد.

وی همچنین فرهنگ عامه را عامل حفظ نهادهای اجتماعی عنوان کرد.

وی در ادامه برخی از افسانه‌های محلی گناوه و ریشه مشترک آن با دیگر شهرها اشاره کرد و یادآور شد: تقابل خیر و شر نقطه اشتراک آن‌ها است و نقطه شروع نگاه ویژه به فرهنگ عامه در ایران از صادق هدایت و در ادامه دهخدا است.

مصطفی خرمی با اشاره به افسانه‌های محلی مثل افسانه «تُملی»، افسانه «ملک‌محمد»، افسانه «کره اورباد»، افسانه «بی‌بی بی دل هوا و ماه سبز قبا» و… با ذکر داستان آنها به صورت مختصر بخشی از افسانه‌های بومی گناوه را برای حاضرین معرفی و واکاوی کرد.

در ادامه دکتر یعقوب پولادی درباره کارکرد «ادبیات عامه» توضیحاتی ارائه داد و ادبیات عامه را شامل قصه‌ها، مثل‌ها، افسانه‌ها و اسطوره‌ها معرفی کرد.

پولادی گفت: ادبیات خاص محصول بورژوازی است با یک زبان پر تشبیه و تکنیکال با نثری سنگین، که در نقطه مقابل آن ادبیات عامه با نثری روان و بی‌آلایش است.

پولادی ریشه ادبیات خاص را با ذکر مثال‌هایی در ادبیات عامه معرفی کرد و افزود: متأسفانه امروزه آداب و رسوم بومی مثل حرف زدن با گویش محلی در نزد مردم غالباً عیب محسوب می‌شود.

پولادی در ادامه صحبت‌های خود به بحث اسطوره در ادبیات عامه پرداخت و اسطوره را باور کهن اقوام نخستین تعریف و بیان کرد: نگاه به اسطوره باید از منظر جامعه‌شناسانه باشد.

وی نیز تقابل بین خیر و شر را در بین اسطوره‌های کهن پر رنگ دانست و گفت: ردپا و تأثیر این نگاه خیر و شر نسبت به اساطیر را می‌توان در ادیان نیز دید.

این کارشناس اصول مشترک بین اقوام مختلف را با ذکر مثال‌هایی مثل ازدواج و شکل حکومت برشمرد و گفت: سه لایه خانواده، هویت فردی و روابط اجتماعی بین اقوام مختلف در شکل‌گیری فرهنگ عامه مؤثر دانست.

پولادی نقش «داستان» در انقلاب مشروطه و استفاده امثال دهخدا برای آگاهی بخشی و مبارزه با وارد کردن عنصر ادبیات عامه به داستان را نمونه‌ای از غنای فرهنگ عامه برشمرد.

وی یکی از دلایل اصلی اسطوره‌های موازی در بین اقوام را مهاجرت عنوان کرد.

پولادی در ادامه با پرداختن به سه پرسش اصلیِ «خاستگاه – کارکرد – موضوع» بحث شکل‌گیری اسطوره‌ها در بین اقوام و ملل و اینکه اسطوره‌ها با چه نیازی شکل گرفته‌اند و چه استفاده‌ای برای برطرف کردن آن نیاز از آن شده. را تشریح کرد.

وی «نیازهای مشترک» را در خلق اسطوره‌های موازی مهم عنوان کرد.

پولادی در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به اسطوره آفرینش مهر که در ادیان دیگر بازتولید شده است و با ذکر مثال‌هایی مثل قربانی کرد گاو و گوسفند نقش اسطوره‌ها را در باورهای عامیانه مردم بازگو کرد.

وی پشتوانه فرهنگی قوی را عامل نفوذ یک اسطوره از دل هزاران سال و رسوخ آن به فرهنگ امروز مردم عنوان کرد و با اشاره به روات های محلی مثل غولک، اهل اونا، جن و… صحبت‌های خود را جمع‌بندی و تمام کرد.

در بخش پایانی برنامه مدعوین و شرکت کنندگان نظرات و سوالات خود را مطرح کردند.

کد خبر 4835142

منبع: مهر

کلیدواژه: گناوه فرهنگ عامه بارش برف سیل سیستان و بلوچستان بوشهر دهه فجر تعطیلی مدارس گرگان ایلام شهرکرد قزوین خطبه های نماز جمعه شیراز انتخابات 98 قاسم سلیمانی سیلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۶۱۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماهگرد ششم تهران

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، انجمن نجوم دانشگاه الزهرا با همکاری مجله نجوم و گنبد مینا، ماهگرد ششم تهران را برگزار می‌کند.

این گردهمایی به منظور ایجاد محفلی صمیمانه برای منجمین آماتور و علاقه‌مندان به نجوم و فضا، جهت بررسی رویدادهای نجومی، تعامل و گپ و گفت‌های علمی بین شرکت‌کنندگان برگزار می‌شود‌.
موضوعات نشست
در بخش نخست برنامه با عنوان حرف اول، دکتر محمدتقی میرترابی و هانیه الماسی درباره  فرازمینی‌ها، حیات آن‌ها، پیشرفت تکنولوژی، نحوه ارتباطات، باورهای مردم درباره آن‌ها، ساخته‌های دست بشر که به اشتباه گفته می‌شود به فرازمینی‌ها تعلق دارد و پدیده‌های طبیعی که با یوفوها اشتباه گرفته می‌شود با یکدیگر گفتگو خواهند کرد.
در بخش سخنرانی اصلی و علمی، دکتر لیلا صادقی حیات فرازمینی‌ها را از دیدگاه علمی بررسی خواهد کرد.
 محمدجواد ترابی منجم آماتور و روزنامه‌نگار علم، با بررسی خورشیدگرفتگی درباره کسوف اخیر در آمریکا صحبت خواهد کرد. 
در قسمت اسطوره با عنوان "در جست‌و‌جوی پدر" دکتر هانیه کیایی روایت داستان اسطوره‌ای یونانی به نام هلیوس را اجرا می‌کند. هلیوس در اساطیر یونانی، ایزد و نماد خورشید است. او همچنین حامی و نگهبان سوگندها و موهبت بینایی به‌ شمار می‌رفت.
در قسمت پایانی این نشست، و در بخش "بدر تا بدر" وقایع نجومی قابل رصد از بدر کامل ماه در اردیبهشت تا بدر کامل ماه در خرداد توسط ساناز خان‌احمدی بررسی می‌شود.

این برنامه عمومی جمعه ۷ اردیبهشت ساعت ۱۶ تا ۱۸ در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد، پارک آب و آتش، آسمان‌نمای گنبدمینا برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • همایش پاکسازی ساحل در گناوه برگزار شد
  • روایتی از پیشتازی نصف‌جهان و اهالی آن در عرصه شعر و ادبیات
  • ماهگرد ششم تهران
  • «نون - خ» برنده صفا و سادگی
  • کتاب «اوستا علی» در ترازوی نقد اهالی فرهنگ خراسان جنوبی
  • جشنواره فوتسال دانش‌آموزان دختران استان بوشهر برگزار شد
  • نفرین شاه باستانی ایران: افسانه پیروزی بر صخره‌های سرپل‌ذهاب
  • شروع به کار یک جشنواره سینمایی بدون دبیر!
  • بنیاد ایرانشناسی میزبان جشنواره فیلم اقوام شد
  • انس عمومی با ادبیات کهن پارسی؛ یکی از مسیر‌های حفظ حافظه‌ی فرهنگی جامعه