Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@14:50:55 GMT

آمریکا محکوم‌ به ترک غرب آسیا

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۶۲۴۸۲

آمریکا محکوم‌ به ترک غرب آسیا

روزنامه رسالت در گفت و گو با کارشناسان، آورده است: سال‌های زیادی است که آمریکا این جهانخوار و مستکبر معروف در غرب آسیا رخنه کرده است و کشورهایی همچون عراق و سوریه را اشغال. اکنون پس از اقدام تروریستی او در به شهادت رساندن دو تن از مهم‌ترین چهره‌های مقاومت، مردم جهان به‌ویژه مردم منطقه از خواب بیدار شده و  بر حماقت آمریکا و همدستانش تأسف می‌ورزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتفاقات اخیر منطقه باعث شعله‌ور شدن آتش سرکوب‌شده مردم غرب آسیا شد. پس از راهپیمایی عظیم کشور ایران برای نماد ملی مقاومت، شهید سپهبد قاسم سلیمانی، که به‌شدت در جهان مخابره شد، این بار نوبت مردم کشور عراق است که برای بریدن پای آمریکا از سرزمین شان قیام کنند. 
موضوع اخراج نظامیان آمریکایی از عراق، مدتی است که در مجلس این کشور به تصویب رسیده  و اکنون مردم عراق نیز می‌خواهند اعتراض خود را به گوش جهان برسانند. وقتی مسئله‌ای مردمی شد، دیگر تماس با یک سیاستمدار یا یک اقدام دیپلماتیک قابل‌مهار نیست و قدرت و اتحاد مردم است که زین پس برای عراق تصمیم‌گیری می‌کند. بی‌شک آمریکا عاقبتی جز نابودی نخواهد داشت و این چشم‌انداز روشن است.

*آمریکا در منطقه سقط می‌شود
حسن دانایی فر، سفیر سابق ایران در عراق در مورد واکنش عراق به دخالت های مکرر آمریکا در منطقه به «رسالت» می‌گوید: «تصویب قانون اخراج نظامیان آمریکایی از عراق، موضوع مهمی بود که در پارلمان این کشور رخ داد. این اتفاق نشان می‌دهد مردم عراق رفتار آمریکا را برنمی‌تابند و باعث تصویب این مصوبه در پارلمان شدند و علیرغم اینکه نمایندگان عراق به نیابت از مردم کشورشان در این مسیر به‌خوبی عمل کردند، اما مردم هم مشتاق هستند تا در میدان، اعتراض خود را به گوش آمریکا برسانند.»
وی افزود: «در وضعیت کنونی، آمریکا مجبور است عراق را ترک کند و اکنون به استناد مصوبه جدید پارلمان مبنی بر اخراج نظامیان آمریکایی، توافقنامه امنیتی تصویب‌شده در سال ۲۰۱۹ باهدف حضور نظامیان آمریکا در منطقه ساقط می شود و آمریکا موظف است که به‌سرعت نیروهای خود را از عراق خارج کند.»
سفیر ایران عراق در مورد بازخوردهای جهانی راهپیمایی عظیم مردم عراق، ابراز کرد: «پیام مردم عراق در روز جمعه به گوش کشورهای جهان می‌رسد و بی‌شک تأثیرگذار خواهد بود. بر این اساس آمریکایی‌ها باید خواسته‌ عمومی مردم منطقه را که یک‌بار از طریق پارلمان عراق تأییدشده و  اکنون نیز توسط مردم آن به‌عنوان یک مطالبه مردمی و میدانی بروز پیدا می‌کند، تمکین کنند. زیرا راهی جز این ندارد.»
حسن دانایی فر در انتها افزود: «فضای عمومی و اعتقادی و باورهای مردم عراق، شباهتی به کشورهای  ژاپن یا آلمان ندارد که آمریکایی‌ها هر نوع تجاوزی را به اخلاق و فرهنگ و ناموس آن‌ها روا بدارند و در مقابل با واکنشی جز یک راهپیمایی کوچک یا صدور یک اعلامیه تمام شود.در عراق شرایط متفاوت است و بی‌شک رئیس‌جمهور آمریکا نیز به این موضوع یقین پیداکرده است زیرا در ملاقات‌های اخیر خود با برخی مسئولین عراقی اعلام کرده که نیروهای خود را از منطقه خارج کرده است.این واکنش رئیس‌جمهور آمریکا معنی جز نگرانی ندارد.»
*حضور گسترده مردم پیام قدرتمندی که لرزه بر اندام دشمن می‌اندازد
همچنین عباس سلیمی نمین، مسئول دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، بابیان قدرتمندی حضور مردم در مسیر جریانات مختلف کشورها به «رسالت» می‌گوید: «تمام دنیا از حضور مردم در جریان اتفاقات مختلف کشورها بهره‌هایی را می‌برند که نمی‌توانستند با بزرگ‌ترین قدرت نظامی نیز دریافت کنند. این حقیقت در جریان انقلاب اسلامی تجربه و ثابت‌شده است. حضور گسترده مردم گاهی پیام قدرتمندی را منتقل می‌کرد که لرزه بر اندام دشمن انداخته و آن را فلج می‌کرد.»
وی افزود: «ما در راهپیمایی‌های روز تاسوعا و عاشورای سال ۱۳۵۷ شاهد قدرت مردم بودیم. میلیون‌ها جمعیت به صحنه آمدند و یک اتحاد غیرقابل‌باور را به نمایش گذاشتند و این اتحاد پیامی محکم برای دشمن به‌جای گذاشت طوری که هیچ حرکت دیگری به‌جز جمعیت نمی‌توانست این‌چنین قدرتمندانه راه خود را باز کند.»
مسئول دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران ضمن تأکید بر اثرگذاری دخالت مردم، ابراز کرد: «جمعیت به صحنه آمده عراق، بی‌شک آمریکا را مجبور به تبعیت خواهد کرد. همچنین این انسجام و اتحاد نتایجی در سطح بسیار وسیع به وجود می‌آورد. زیرا این دو قدرت، پیام شفاف و عزم راسخی را منعکس می‌کنند و مقدمات خروج آمریکا را فراهم خواهند کرد و مردم عراق هم پس‌ازاین تظاهرات عظیم، شاهد عقب‌نشینی آمریکا از منطقه خواهند بود.»
وی تصریح کرد: «شاید آمریکا از مواضع سیاسی هراسی نداشته باشد اما بی‌شک از اتحاد مردم هراسناک است، زیرا توده‌های مردم مقاومتی را به نمایش می‌گذارند که در طی آن هیچ اعتباری برای آمریکا باقی نمی‌ماند و درنهایت مجبور می‌شوند این منطقه را ترک کنند. همچنین ما شاهد فلج شدن آمریکا پس از حضور میلیونی ملت ایران برای شهادت سردار سلیمانی بودیم و سند آن‌هم عدم واکنش آمریکا نسبت به حمله به پایگاه‌های نظامی‌اش بود. زیرا ترامپ فهمید پشت تمام موشک‌های ایرانی، جمعیت میلیونی مردم با عزمی راسخ وجود دارد و می‌دانست که اگر کوچک‌ترین واکنشی هم نشان دهد خود را با این لشکر پرقدرت مواجه می‌بیند.»
عباس سلیمی نمین در انتها بابیان اینکه مردم برای آینده حضور آمریکا در منطقه تصمیم می گیرند ،گفت: « موضوع امروز اشغال عراق مسئله‌ای فراگیر بود اما زمانی که به یک مطالبه‌ فراگیر تبدیل شود دیگر قابل‌مهار نخواهد بود و یک سیاستمدار نمی‌تواند آن را پشت درهای بسته حل کند. شاید برخی سیاست‌مداران عراق تمایلاتی خلاف جهت خواسته‌های مردم عراق داشته باشند. اما بی‌شک بحث و عزم مردم امروز تعیین‌کننده است و این همان حقیقتی است که می‌تواند اعتبار آمریکا را ضایع کند و سلطه آن را از میان بردارد.»
*خروش مردم عراق؛ شکستن شاخ استکبار
حسن لاسجردی، کارشناس مسائل سیاسی در مورد موضوع خروج نظامیان آمریکا از عراق به «رسالت» می‌گوید: «در سال ۲۰۱۹ آمریکا یک قرارداد امنیتی مبنی بر حضور نیروهای نظامی، پایگاه‌ها و استحکامات و امکانات با عراق منعقد کرد. اما سؤال این است که در این شرایط و عدم رضایت عراق، آیا می‌توان این قرارداد را فسخ کرد؟»
وی ادامه داد: «بااین‌حال که دولت عراق و آمریکا در سال ۲۰۱۹ این توافقنامه را برای همکاری در حوزه امنیت امضا کرده‌اند، اما اکنون افرادی که در آن تاریخ  به امضای این توافقنامه برخاستند، امروز مخالف آن هستند بنابراین ورود مجلس عراق به‌عنوان نماد نمایندگی جامعه عراق می‌تواند این قرارداد را دچار تغییر و در حالت امیدوارانه‌ای فسخ کند.» 
این کارشناس ضمن تأکید بر اینکه اخراج نیروهای نظامی آمریکا به‌صورت ناگهانی ممکن است با چالش روبه‌رو شود گفت: «شاید محل اختلاف و تعدد آرا در اینجاست که آیا می‌شود این اقدام به‌سرعت انجام پذیرد و آیا نظامیان آمریکایی بر اساس تصمیم مجلس و تأیید دولت، منطقه را ترک خواهند کرد یا خیر. اما اکنون تصمیم مردم برای اعتراض عمومی و ابراز نظراتشان نسبت به خروج آمریکا، احتمال رخ دادن این اتفاق را بالا می‌برد.»
لاسجردی ادامه داد: «همچنین در ملاقات روز پنج شنبه رئیس‌جمهور عراق و آمریکا، درباره این موضوع صحبت شده و ادبیات ترامپ که بر دوستی و همراهی دولت و مردم عراق تأکید کرده، نشان می‌دهد آمریکا به حساسیت جامعه عراق نسبت به دخالت های نیرو و مستشاران آمریکایی واقف است و طبق این موضوع تلاش می‌کند تا فضا را مدیریت کند. اما با توجه به جنایات و دخالت‌های آن و به‌ویژه موضوعات تروریستی رخ‌داده، سابقه آن‌ها را در اذهان مردم عراق خراب کرده است و شرایط موجود به نفع حضور نیروهای آمریکایی در عراق نیست و آن‌ها محکوم‌به ترک منطقه هستند.»
لاسجردی در مورد راهپیمایی عظیم عراق نسبت به حضور نظامیان آمریکایی، ابراز کرد: «به نظر می‌رسد که در میان کشورهای عربی این اولین مخالفت بزرگ با حضور نظامیان آمریکایی در منطقه است و تاکنون شاهد اعتراض هیچ کشوری به‌جز ایران در غرب آسیا، نسبت به حضور نظامیان آمریکایی در منطقه نبودیم و اینکه امروز عراق هم می‌خواهد این درد را فریاد بزند و خواهان خروج  آمریکا ازمنطقه باشد، می تواند نشانه خوبی برای شکستن شاخ استکبار باشد.»
حسن لاسجردی در آخر تصریح کرد: «این راهپیمایی و اعتراضات عظیم آمریکا می تواند به‌عنوان اولین نماد مخالفت با استکبار موضوع مهمی باشد. اکنون آمریکا بر آن است که با بحران سازی و دیگر حیله‌ها، جلوی این مسیر را بگیرد. بستن جاده‌ها، آتش زدن‌ها و حرکت‌های خشونت‌بار روزهای گذشته آمریکا در عراق نشان‌دهنده نگرانی او از این موضوع است. تظاهرات روز جمعه تجمع بزرگ علیه آمریکاست که بی‌شک بازخوردهای مؤثری در جهان خواهد داشت.»

پس از راهپیمایی عظیم کشور ایران برای نماد ملی مقاومت، شهید سپهبد قاسم سلیمانی، که به‌شدت در جهان مخابره شد، این بار نوبت مردم کشور عراق است که برای بریدن پای آمریکا از سرزمین شان قیام کنند. 

منبع: روزنامه رسالت برچسب‌ها ایالات متحده آمریکا دولت عراق قاسم سلیمانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایالات متحده آمریکا دولت عراق قاسم سلیمانی ایالات متحده آمریکا دولت عراق قاسم سلیمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۶۲۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کوثری: بزرگترین مشکل آمریکا در ایران حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اسماعیل کوثری در نشست علنی صبح امروز(سه‌شنبه، ۴اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: با سلام و درود به ارواح پاک شهدا خصوصا اما شهدا و شهدای راه حق و حقیقت و بخصوص شهدای فلسطین و غزه که در این مدت بعد ازعملیات طوفان الاقصی یعنی ۱۵ مهر سال گذشته، رژیم اشغالگر قدس بیش از ۳۴ هزار نفر از مردم غزه را به شهادت رساندند که ۴۰درصد از آنها کودکان و مابقی از زنان و مردان بی‌‎پناه و مظلوم هستند که توسط جنایتکاران استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل به خاک و خون کشیده شدند.

بنا به روایت خانه ملت، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: به لطف خداوند بعد از عملیات شگفت‌انگیز و موفقیت‌آمیز رزمندگان حماس و مردم غزه و مقاومت ۲۰۰ روزه تا امروز و عدم موفقیت و ناامیدشدن و حقارت رژیم اشغالگر قدس با حمایت همه جانبه آمریکا مدعی دروغین حقوق بشر با کمک‌های بسیار زیاد خود به ارتش شکست خورده رژیم اشغالگر به علت استیصال و درماندگی و سردرگمی نتانیاهو و فرماندهانش دچار اشتباه بزرگی شد که دستور حمله به کنسولگری ایران در سوریه را صادر کرد که موجب شهادت سرداران عزیزمان زاهدی و رحیمی و یارانش شدند.

وی تصریح کرد: این اقدام عجولانه طبق قانون کنوانسیون سال ۱۹۶۱ سازمان ملل تجاوز به کشور مربوطه یعنی ایران عزیز بود فلذا حق ایران اسلامی عزیز این بود که اقدامات متقابل با اعلام صریح فرمانده معظم کل قوا به مردم سراسر کشور باید عملی می‌شد و با اینکه به ظاهر چند روز به تاخیر افتاد به لطف خداوند بزرگ در ساعات اولیه روز یکشنبه ۲۶ فروردین ماه سال جاری با نام وعده صادق و با رمز یا رسول‌الله خوشبختانه توانمندی بالای اعضای جبهه مقاومت هر روز بیشتردر عمل نشان داده می‌شود به طوری که پنتاگون فرماندهی کامل را در جهت مقابله کردن و خنثی نمودن عملیات وعده صادق با بکارگیری تمام توان خود از جمله ۶ ناو ضدموشک در دریای سرخ و سیستم موشکی عربستان و امارات و حتی عربستان و ارتش آمریکا در منطقه غرب آسیا پهپادهایی را به پرواز درآوردند تا مانع دستیابی ایران به اهداف خود شوند.

کوثری افزود: اینها که با رعب و وحشت گوش جهانیان را کر کرده بودند که فضای سرزمین اشغالی را با گنبد آهنین پوشش مطمئن داده اند و هیچ موشکی نمی‌تواند از این گنبد عبور کند دیدیم و دیدند که نه تنها یکی دو موشک بلکه بنابر اخبار رسیده ده‌ها موشک ایران اسلامی از این گنبد عبور کرد و به اهداف موردنظر اصابت و اهداف خود را منهدم کردند.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: این عملیات آنچنان توسط ستاد کل نیروهای مسلح اعم از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش جمهوری اسلامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خصوصا نیروی هوافضای سپاه بزرگترین عملیات ترکیبی پهپادی و انواع و اقسام موشکی با فرماندهی فرمانده معظم کل قوا که در یکی دو سال گذشته روزنامه آمریکایی یو اس ای دی تو دی به نقل از اندیشکده آمریکن یوتد پرایز نوشته بودند بزرگترین مشکل آمریکا در ایران حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است که نقشه راه را می‌شناسد و مردم به او اعتماد آمیخته با اعتقاد دارند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، بیان کرد: بله هدایت، رهبری و راهنمایی جبهه مقاومت با این انسان الهی مدیر و مدبر است که همه ما فدایی این ابرحریف به نام ولایت فقیه هستیم، فلذا سر عقل آیید و دچار اشتباه دیگری نشوید و از این جنایت‌ها، نسل‌کشی‌ها و تجاوزها دست بردارد و سرزمین فلسطین را به خود مردم فلسطین واگذارکنید و الا از این به بعد بدانید که اگر اشتباه و خطایی کنید قطعا عملیاتی به مراتب بزرگتر، پیچیده‌تر و با سلاح‌های مخرب‌تر علیه شما انجام می‌گیرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: تقدیر و تشکر از فرمانده محترم فراجا و نیروهای در میدان جهت مقابله با دختران و خانم‌های فریب‌خورده درباره موضوع حجاب و عفاف که در قالب طرح نور انجام وظیفه می‌کنند به همه عزیزان خداقوت می‌گوییم و انشالله که موفق و موید باشید و ما هم از شما عزیزان حمایت می‌کنیم .

۲۷۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898639

دیگر خبرها

  • تایفون آمریکا در راه آسیا و اقیانوسیه(+عکس)
  • گفت و شنود/ به سه دلیل!
  • عراق حذف شد؛ صعود میزبان به نیمه نهایی جام ملت های فوتسال با بردی نفس گیر
  • فوتسال تایلند با برتری برابر عراق به نیمه نهایی آسیا صعود کرد
  • آژانس مبارزه با دوپینگ آمریکا از سوی «وادا» محکوم شد
  • بزرگترین مشکل آمریکا در ایران حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است
  • ۱۰ ماه حبس برای تهدید کننده کنسولگری ایران در پاریس
  • کوثری: بزرگترین مشکل آمریکا در ایران حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است
  • روایت متخصص مصری از اوضاع فاجعه بار غزه
  • دامی که آمریکا برای عراق پهن کرد