Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز

در حالی‌که یک عضو اتاق بازرگانی ایران گفته است بخش خصوصی داخلی توان مذاکره بالایی دارد و با وجود انواع تحریم ها می‌تواند سرمایه‌گذاران خارجی در بنادر جذب کند، یک کارشناس حوزه دریایی، پیش‌نیاز جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در حوزه بنادر را ایجاد کانون دانش دریایی می‌داند.

به گزارش تین نیوز، رضا محمدعلی بیگی در توضیح این دیدگاه خود به تین نیوز گفت: بخش دریایی کشور راهبرد دریایی نداشته و هدف‌گذاری مشخص و مدونی برای سال‌ها و دهه‌های آتی در این حوزه در نظر گرفته نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او تاکید کرد: وقتی راهبرد تعیین نمی‌شود، نقشه‌های عملیاتی نیز تدوین نشده و در اختیار نخواهد بود که طی آن هر ذی‌نفع صنعت دریایی برای دستیابی به اهداف راهبردی این حوزه، نقش و وظیفه خود را بداند.

بیگی افزود: تهیه و تدوین این راهبردها بر عهده کشتی‌سازها و کشتیرانی‌ها نیست بلکه حاکمیت باید در این زمینه وارد عمل شود و این هم زمانی میسر است که استراتژی ملی از توسعه «خشکی محور» به توسعه «دریا محور» تغییر کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر اگر برخی کشورها در حوزه دریایی موفق عمل می‌کنند به دلیل ارتباط مستقیم و ارگانیک آنها با دریاست. شهرهای بزرگ و حتی برخی پایتخت های کشورهای غربی در کنار دریا قرار دارند و به قولی ساحلی و بندری هستند اما بنا به دلایل پیچیده تاریخی این امکان در کشور ما فراهم نشده است و اغلب برنامه‌ریزی‌های توسعه در ایران مرکز محور و خشکی محور است.

به گفته وی، در این کشورها به واسطه همین راهبرد ملی، فرهنگ دریایی بسیار قدرتمند و تعیین کننده است اما در ایران از این حوزه از آغاز غفلت شده است.

بیگی در پاسخ به این پرسش که راه برون رفت از این مشکل چیست و چگونه می‌توان سرمایه‌گذاری‌های کلان اما پراکنده را در مسیر درست خود قرار داد؟ بیان کرد: یکی از بهترین راهکارها در حوزه دریایی، تاسیس «کانون دانش دریایی ایران» و ایجاد محلی است که قدیمی‌ها و باتجربه‌هایی که سال‌ها در این حوزه به صورت مستقیم کار کرده‌اند در کنار فارغ‌التحصیلان جوان و با انگیزه دانشگاهی که بر دانش جدید مسلط هستند گرد هم بیایند و در بخش‌های مختلف دریایی از کشتی‌سازی و شیپینگ گرفته تا آفشور و تعمیرات و...  تحقیق و تبادل نظر کرده و به نوآوری بپردازند.

وی اظهار کرد: این کانون همان محلی است که می‌تواند راهی برای ورود دانش نوین از کشورهای موفق حوزه دریایی به کشور باشد چرا که آن کشورها همگی دارای کانون‌های دریایی هستند که کانون دریایی ایران می‌تواند با ارتباط گرفتن با آنها زمینه تبادل علمی و فن آوری را فراهم کند.

این کارشناس با تاکید براین‌که در ایران و طی 15 سال گذشته در فقدان ارتباطی سیستماتیک با کانون‌های علمی و فن‌آوری جهان، با وجود تلاش‌های صورت گرفته، در صنعت کشتی‌سازی موفقیت چشمگیری کسب نشده است، گفت: ایجاد کانون دریایی می‌تواند به صنعت دریایی کشور کمک کند تا این صنعت راهبردی در شناخت فن‌آوری‌های نوین بهتر عمل کرده واردات فن آوری و توسعه آن را تسهیل کند.

وی افزود: ایجاد چنین کانونی، بر حوزه مدیریت فن‌آوری نیز بسیار موثر خواهد بود و آن را بهبود داده و روزآمد‌تر می‌کند و راهکار برون رفت از وضع موجود برای تمام فعلان، سرمایه گذاران و دست اندرکاران این حوزه خواهد بود.

 بیگی، بیان کرد:همچنین ایجاد کانون دانش صنایع دریایی (The Iranian Maritime Industry Knowledge Hub) مخاطبان را قادر خواهد ساخت تا در کوتاهترین زمان ممکن و با ساده ترین روش، اطلاعات ارزشمند و کاربردی را در حوزه فعالیت‌های دریایی در قالب نرم‌افزاری هوشمند جمع‌آوری و استفاده نمایند.

به گزارش تین نیوز، قاسم سجادنیا عضو اتاق بازرگانی ایران پنجم بهمن ماه در  گفت و گو  با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، عنوان کرده بود: برای این‌که شاهد توسعه متوازن بنادر کشور باشیم، باید فرصت‌های سرمایه‌گذاری که در بنادر مختلف به خصوص بنادر کوچک وجود دارد،توسط کارشناسان و سازمان بنادر احصاء شود.

به گفته وی، فرصت‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری در بنادر کشور وجود دارد که سرمایه‌گذاران نباید از آن غافل شوند.

عضو اتاق بازرگانی ایران گفته بود: بخش خصوصی داخلی توان مذاکره بالای دارد و با وجود انواع تحریم‌ها می‌توانیم سرمایه‌گذاران خارجی هم در بنادر جذب کنیم، از این‌رو توصیه می‌شود فرصت‌های سرمایه‌گذاری در جلسات فعالان بخش خصوصی مطرح شود و اتاق بازرگانی ایران نیز می‌تواند نقش پیوند دهنده بخش خصوصی با  سازمان بنادر باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: کشتیرانی صنعت دریایی سرمایه گذاری در بنادر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۶۲۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد اقتصاد در گرو اعتماد به سرمایه‌گذار بخش خصوصی است

فرماندار گلپایگان گفت: اگر به سرمایه‌گذار بخش خصوصی اعتماد نکنیم قطعاً اقتصاد رشد نخواهد کرد، بنابراین باید روند سرمایه‌گذاری را در شهرستان تسهیل کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، محمدرضا عسگریان، امروز- چهارشنبه هشتم فروردین‌ماه- در جلسه شورای اداری شهرستان با اشاره به اینکه دولت سیزدهم در حوزه‌های مختلف به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کرده است، اظهار کرد: کاهش نرخ تورم مطالبه به‌حق مردم است، سال گذشته دولت توانست تورم ۵۴ درصدی را به ۳۰ درصد برساند.

وی با اشاره به رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری در سال گذشته، افزود: باید تلاش کنیم تا در سال‌جاری نرخ بیکاری در شهرستان به حد نرمال برسد.

فرماندار گلپایگان با اشاره به شعار سال که رهبر انقلاب آن را «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند، افزود: حضور و مشارکت مردم در اقتصاد، ضامن جهش تولید می‌شود.

عسگریان ادامه داد: اگر به سرمایه‌گذار بخش خصوصی اعتماد نکنیم قطعاً اقتصاد رشد نخواهد کرد، بنابراین باید روند سرمایه‌گذاری را در شهرستان تسهیل کنیم.

وی با بیان اینکه قانون باید به نفع منافع مردم خم شود، افزود: تولید باید به صورت جهشی افزایش پیدا کند تا اشتغالزایی، صادرات و تراز تجاری هم روند افزایشی داشته باشد.

فرماندار گلپایگان تاکید کرد: تمام دستگاه‌ها با سرمایه‌گذاران همکاری لازم را انجام دهند تا شعار سال در عمل اجرایی شود.

عسگریان با تاکید بر تکریم مردم و جلب رضایتمندی ارباب رجوع از سوی دستگاه‌های اداری گلپایگان، گفت: پیگیری حل مشکلات شهرستان اولویت کاری مسئولان باشد.

وی با تاکید بر اینکه تمام اقدامات مسئولان شهرستان باید پیوست فرهنگی و رسانه‌ای داشته باشد، گفت: امید می‌رود با اقدامات شایسته و اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام، قدمی برای رفاه، آسایش و ارتقا وضعیت معیشتی مردم برداریم.

جهش تولید بدون مشارکت مردم و بخش خصوصی امکان پذیر نیست

حجت‌الاسلام محمدتقی کرامتی، امام‌جمعه گلپایگان با اشاره به شعار سال بر مبنای «جهش تولید با مشارکت مردم»، اظهار کرد: در بخش‌های مختلف کشور باید مردم ورود کنند تا اقتصادی درون‌زا و برون‌نگر داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان در تصمیم‌گیری‌ها، رفاه و آسایش مردم را مورد توجه قرار دهند، اضافه کرد: جامعه باید به سمتی هدایت شود که یاد خداوند ملاک عمل قرار گیرد.

امام‌جمعه گلپایگان با تاکید بر اینکه جهش تولید بدون مشارکت مردم و بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست، افزود: پیچ‌وخم‌های اداری موجب فرار سرمایه‌گذار می‌شود بنابراین قانون باید به نفع مردم و سرمایه‌گذار باشد.

ستاد تنظیم بازار شهرستان در چارچوب قانون عمل کند

سیدمسعود خاتمی، نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سال گذشته قرار بود تورم مهار شود، اما عملی نشد و اکنون مردم در معیشت دچار مشکل هستند، اظهار کرد: اگر وزارتخانه‌ها و ستاد تنظیم بازار به وظیفه خود عمل می‌کردند، قیمت کالاها کنترل می‌شد.

وی گفت: اگر دریافت مالیات از خانه‌های خالی اعمال شده بود، اکنون با تورم قیمت مسکن مواجه نبودیم.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اوضاع کشور خوب نیست و مردم در معیشت مشکل دارند، افزود: کالابرگ الکترونیکی در گلپایگان نیز به خوبی اجرایی نشد تا روی سبد خرید مردم تأثیر گذارد.

خاتمی با بیان اینکه مافیایی در کار است که قیمت خودرو در کشور بی‌رویه افزایش دارد، گفت: امید می‌رود ستاد تنظیم بازار گلپایگان در چارچوب قانون عمل کند.

وی با تاکید بر این که تقریباً موافقت کلی برای تأسیس دانشگاه فرهنگیان در گلپایگان گرفته شده است، تصریح کرد: پروژه فاضلاب شهرستان اعتبار آن جذب، و بانک عامل آن نیز مشخص شده است.

کد خبر 739571

دیگر خبرها

  • کاهش نرخ بیکاری در شهرستان گلپایگان
  • بررسی عوامل خارجی و داخلی در کاهش انگیزه پژوهشگران
  • حضور بیش از ۱۵۰۰ شرکت داخلی و ۲۵۰ شرکت خارجی در بیست‌وهشتمین نمایشگاه صنعت نفت
  • روش سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بازار سرمایه ایران برای کدام گروه از سهامداران مناسب است؟
  • بازدید فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش از بندر امیرآباد
  • رشد اقتصاد در گرو اعتماد به سرمایه‌گذار بخش خصوصی است
  • تشریح توانمندی های استان آستاراخان در همایش بین المللی روسیه
  • سرمایه گذاری در حوزه تفریحات کودک
  • دریافت کمک نقدی خودروساز معروف برقی از سرمایه گذار عمده اش از عربستان!
  • وضعیت بازارهای مالی داخلی در سالی که گذشت