Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-19@14:23:12 GMT

دروغ می‌گویی مثل ترامپ!

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۶۳۰۹۸

دروغ می‌گویی مثل ترامپ!

با وجود پنهانکاری گسترده درباره تعدادکشته‌ها و زخمی‌های آمریکا در حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد حالا کاندیداهای دموکرات انتخابات آمریکا ابعاد جدیدی از سانسور آمار تلفات این حمله را افشا میکنند.

به گزارش مشرق، اطلاع‌رسانی قطره‌چکانی دولت آمریکا و پنتاگون درباره آمار تلفات حمله موشکی ایران به عین‌الاسد، سبب شد نامزدهای دموکرات‌ها در رقابت‌های ریاست‌جمهوری آمریکا به انتقاد شدید از دولت آمریکا بپردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در 2 روز گذشته جو بایدن، معاون باراک اوباما رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا و یکی از نامزدهای دموکرات‌ها در رقابت‌های درون‌حزبی و برنی سندرز و الیزابت وارن، دیگر نامزدهای دموکرات، آمارسازی پنتاگون و ترامپ را زیر سوال برده‌اند. 

بیشتر بخوانید: تلفات عین‌الاسد، هر روز بیشتر از دیروز دروغ‌های آمریکا درباره تلفات حمله موشکی به عین‌الاسد

نکته مهم این انتقادات این است که با توجه به نفوذ کاندیداهای دموکرات‌ها و به طور کلی این حزب در حاکمیت آمریکا و نهادهای نظامی آمریکا انتقادات آنها از عملکرد دولت آمریکا در قبال تلفات حمله ایران به عین‌الاسد می‌تواند ناشی از اطلاع آنها از افتضاح به‌وجود آمده توسط رئیس‌جمهور آمریکا، پنهانکاری او و وضعیت آمار تلفات در پایگاه عین‌الاسد باشد. 

بنابراین سخنان مقامات ارشد قبلی آمریکا یا سناتورها در انتقاد از پنهانکاری آمریکا در عین‌الاسد را نمی‌توان صرفا در چارچوب رقابت‌های آنها با ترامپ تحلیل کرد. اتفاق مهمی که در عین‌الاسد افتاد، نه فقط از دور عملیات خارج کردن مهم‌ترین پایگاه آمریکا در عراق، بلکه شکست هیمنه و هیبت ساختگی آمریکا در دنیا بود. 

در همین ارتباط دیروز سناتور الیزابت وارن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا، به گزارش‌ها درباره آسیب وارده به نظامیان آمریکایی در عملیات موشکی ایران ضد پایگاه عین‌الاسد و پنهانکاری دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در این‌باره واکنش نشان داد و در صفحه توئیتر خود نوشت: ترامپ به درگیری با ایران دامن زد و سپس جراحات نیروهای‌مان را که به تبع آن درگیری متحمل شدند، پنهان و کوچک‌نمایی کرد. این وحشتناک است. وی سپس به اقداماتی که در صورت برگزیده شدن به ریاست‌جمهوری آمریکا انجام خواهد داد، پرداخت و افزود: در سنا تلاش کردم درمان صدمات ناشی از ضربه مغزی را بهبود بخشم و به عنوان رئیس‌جمهور، به جنگ‌هایی که باعث اینها می‌شود، پایان خواهم داد.

روز جمعه هم جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا از واژه «چندش‌آور» در توصیف احساسش از پنهانکاری دولت آمریکا در موضوع تلفات عین‌الاسد استفاده کرد. جو بایدن گفت: در حالی که برخی نظامیان شجاع ما در عراق هدف حمله موشکی قرار گرفتند، ترامپ این تلفات را نادیده گرفت و گفت فقط سردرد دارند. وی افزود: نادیده گرفتن این تلفات و ساده انگاشتن آن واقعاً تنفربرانگیز است. برنی سندرز دیگر کاندیدای دموکرات‌ها هم پیش از این بلافاصله بعد از ترور سردار سلیمانی به انتقاد از عملکرد ترامپ پرداخت و بر خلاف روایت رسمی دولت آمریکا، این اقدام را تروری غیرقانونی اعلام کرد.

روز جمعه همچنین کریس مورفی، نماینده مجلس سنای آمریکا بعد از آنکه پنتاگون تلفات حمله موشکی ایران را به ۳۴ نفر افزایش داد، در توئیتر نوشت: ایران به ما حمله کرد و ۳۴ آمریکایی زخمی شدند. وی اضافه کرد: دولت این موضوع را پنهان نگاه داشت تا ادعا کند بازدارندگی علیه ایران را احیا کرده است. کارشان از این لحاظ که تنش‌زدایی کردند درست بود اما برای توجیه آن نباید ماجرا را جعل می‌کردند.

* درخواست کهنه‌سربازان برای عذرخواهی ترامپ

موج عین‌الاسد آرام‌آرام در حال تبدیل شدن به توفانی سهمگین برای دولت آمریکاست به گونه‌ای که مانند کوهی از یخ، هر روز گوشه‌ای از آن از آب بیرون می‌زند و سبب بی‌آبرویی جدیدی برای ترامپ می‌شود. 

پنهانکاری ترامپ در اعلام تلفات واقعی عین‌الاسد و کوچک شمردن مشکل سربازان زخمی شده آمریکایی سبب واکنش شدید کهنه‌سربازان آمریکا شده است. در همین ارتباط، گروهی از کهنه‌سربازان آمریکایی خواستار عذرخواهی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور شدند. در بیانیه منتشر شده از سوی سازمان کهنه‌سربازان آمریکایی آمده است: با توجه به اینکه وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است ۳۴ نفر از کارکنان نظامی آمریکا در نتیجه حمله تلافی‌جویانه ایران آسیب دیده‌اند و اظهارات رئیس‌جمهور ترامپ موجب کوچک‌ شمردن این آسیب‌ها شد، کهنه‌سربازان جنگ‌های خارجی نمی‌توانند راجع به چنین چیزی ساکت بنشینند. همچنین در بیانیه این گروه مطرح شده است: ضربه مغزی یک آسیب جدی بوده و نمی‌توان آن را سبک شمرد. ضربه مغزی موجب به بار آمدن افسردگی، از دست دادن حافظه، سردردهای شدید، سرگیجه و احساس خستگی می‌شود؛ تمام این آسیب‌ها با تاثیراتی هم کوتاه‌مدت و هم بلندمدت همراه است. کهنه‌سربازان آمریکایی به خاطر اظهارات اشتباه رئیس‌جمهور، خواستار عذرخواهی او از سربازان هستند.

*داستان پنهانکاری بزرگ نظامی آمریکا

بعد از ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس به دستور ترامپ، طرح انتقام در دستور کار ایران قرار گرفت. ترامپ در رفتاری پیش‌دستانه ابتدا تهدید کرد اگر ایران به عملیات آمریکا واکنش نشان دهد 52 هدف فرهنگی، نظامی و غیرنظامی ایران را مورد هدف قرار می‌دهد اما سحرگاه به خاکسپاری حاج قاسم سلیمانی موشک‌های ایران پایگاه عین‌الاسد را هدف قرار دادند. رئیس‌جمهوری ایالات متحده در اولین واکنش به حمله ایران صراحتا نوشت: همه چیز خوب است و هیچ‌کس حتی زخمی هم نشده است. این سخنان بلافاصله با انتقاد برخی مقامات دولت پیشین آمریکا از جمله وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد دولت قبلی مواجه شد که صبح حمله موشکی ایران خطاب به ترامپ نوشت: واقعا همه چیز خوب است؟

یک هفته بعد، پنتاگون در خبری از زخمی شدن 11 آمریکایی در این حمله خبر داد و اعلام کرد زخمی‌ها به پایگاه‌های آمریکا در کویت و آلمان منتقل شده‌اند. 

2 روز بعد از خبر پنتاگون، روزنامه کویتی القبس در خبری نوشت 16 نفر از سربازان آمریکایی در بیمارستان نظامیان آمریکا در کویت بستری شده‌اند. روی دیگر این خبر این بود که پس چند نفر به بیمارستان‌های آمریکایی در آلمان منتقل شده‌اند؟

چند روز بعد از آن سنتکام بدون اشاره به آمار پنتاگون اعلام کرد علاوه بر ۱۱ نظامی آمریکا که قبلا اعلام شد در حمله موشکی ایران به عین‌الاسد زخمی شده‌اند، نظامیان دیگری هم هستند که برای طی روند درمان به خارج از عراق منتقل شده‌اند. در همین حال دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در حاشیه اجلاس داووس گفت: تلفات جدی نیست و چند سرباز دچار سرگیجه و سردرد شده‌اند(!)  

48 ساعت بعد از اعلام اینکه سربازان آمریکایی عین‌الاسد فقط دچار سردرد شده‌اند، شامگاه جمعه بار دیگر پنتاگون گزارش داد تعداد سربازان این کشور که در جریان حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد عراق دچار آسیب مغزی شده بودند به ۳۴ نفر رسیده است.

* این تناقضات نشانه چیست؟

سیر تناقض‌گویی مقامات رسمی دولت آمریکا مثل رئیس‌جمهور، وزیر خارجه، پنتاگون و بعد سنتکام درباره میزان تلفات حمله ایران به عین‌الاسد بیش از هرچیز نشانه این است که در دولت آمریکا یا دست‌کم میان ترامپ و نظامیان آمریکا، هماهنگی و انسجام کامل وجود ندارد. از سوی دیگر این موضوع نشان می‌دهد حتی نظامیان این کشور هنوز امکان بیان همه واقعیات درباره عین‌الاسد را ندارند و هر روز یا هرچند روز تنها گوشه‌ای از تلفات آمریکا در عین‌الاسد پرده‌برداری می‌شود که نه‌تنها سبب کاهش حساسیت افکار عمومی آمریکا نشده، بلکه بی‌اعتمادی به ترامپ را بیشتر هم کرده است. در طرف مقابل یعنی ایران هم این موضوع سبب آشکار شدن ابعاد قدرت و توان نظامی کشور در برخورد با بیگانگان شده است.

* 2 راهبرد آمریکا در قبال حمله ایران به عین‌الاسد 

آمریکایی‌ها از همان ابتدای حمله ایران به عین‌الاسد 2 خط خبری را پیش بردند؛ خط اول ناچیز قلمداد کردن خسارات وارده و خط دوم ادعای صفر بودن میزان تلفات. خط اول این استراتژی با ورود خبرنگاران به عین‌الاسد از میان رفت چه آن که به عنوان مثال خبرنگار سی‌ان‌ان در همان بدو ورود به عین‌الاسد با نشان دادن محل اصابت موشک‌های ایران گفت: مرکز فرماندهی، محل کنترل پهپادی و چند مرکز اصلی عین‌الاسد کلا توسط ایران نابود شده است. اتفاق مهم دیگر اینکه به اعتراف مقامات آمریکایی عین‌الاسد تا اطلاع ثانوی اساسا قدرت عملیاتی خود را از دست داده و به عبارتی پایگاهی از رده خارج محسوب می‌شود. خط دوم آمریکا یعنی صفر نشان دادن تلفات آمریکا هم اینک با اظهارات مکرر مقامات آمریکایی و رسانه‌های این کشور به افسانه‌ای خنده‌دار تبدیل شده است.

عین‌الاسد دیگر در عربستان؟

اگر چه جنگنده چندمنظوره نسل پنجم آمریکا به‌رغم تبلیغاتی که پیرامونش می‌شود،  افتضاحی از ناکارآمدی نظامی به بار آورده است اما دست‌کم می‌تواند در شرایط فعلی نیروی هوایی ایالات متحده را از مخمصه درآورد. پایگاه‌های هوایی پنتاگون در خاورمیانه و مناطق پیرامونی آن که در شعاع موشک‌های بالستیک میان‌برد و دوربرد ایران و دولت‌ها و نیروهای مردمی محور مقاومت قرار دارند، پس از حمله موشکی دقیق روز هشتم ژانویه / 18 دی ایران به پایگاه عین‌الاسد دیگر اعتبار خود را از دست داده‌اند. 

بر این اساس جنگنده‌های نسل سوم و چهارم آمریکایی بویژه اف‌16 و اف‌15 معروف، در آشیانه‌های‌شان در پایگاه‌های هوایی خاورمیانه امنیت لازم را ندارند. شاید به همین دلیل است که شاهد استفاده روزافزون هر چند نمایشی اف‌35‌های مدرن اما مسأله‌دار توسط پنتاگون در عملیات‌های گشت هوایی و رصد راداری در غرب آسیا، شمال آفریقا و آسیای مرکزی هستیم. کارشناسان نظامی بر این باور هستند که پس از چند مورد سقوط و نقص فنی در پروازهای اف‌35 در چارچوب ماموریت‌های نظامی نیروهای هوایی آمریکا و رژیم صهیونیستی طی سال‌های 2017 تا 2019، ابتدا واشنگتن تصمیم گرفت تولید و استفاده از آن را تا اطلاع ثانوی و رفع قطعی نقایص فنی این هواپیمای چندمنظوره نسل پنجمی متوقف کند اما بعد با اصرار کاخ سفید و شخص ترامپ مبنی بر اینکه این برند تولید ملی آمریکا نباید ضربه بخورد، اف35 به طور نمایشی به کار خود ادامه داد، البته این بار با قابلیت‌های کاملا محدود در حد جنگنده‌های نسل سوم راهبردی‌تر مانند اف15 و نسل چهارمی بی2.

در واقع تنها مزیت اف35 نسبت به نسل‌های قبلی خود قابلیت پروازهای طولانی از پایگاه‌های خارج از خاورمیانه برای مأموریت در این منطقه است. یک تارنمای تخصصی نظامی روس با اشاره به آرایش متمرکز جنگنده‌های آمریکایی مستقر در پایگاه «شاهزاده سلطان» در عربستان به این نقطه ضعف بزرگ آشیانه‌های پنتاگون در مقابل موشک‌های ایران و محور مقاومت اشاره کرده  است. دولت آمریکا در ماه‌های اخیر به بهانه ایجاد بازدارندگی در برابر ایران و دفاع از رژیم سعودی، چند هزار نظامی و صدها تن تجهیزات نظامی به عربستان منتقل و در پایگاهی در جنوب شرقی ریاض مستقر کرده است.

به گزارش اویا، در روزهای اخیر تصاویر  ماهواره‌های تجسسی روسی از این پایگاه نظامی منتشر شده که نشان می‌دهد ۲۰ فروند اف۱۵ با فاصله‌ای بسیار نزدیک به یکدیگر مستقر شده‌اند. این چینش متمرکز آن هم در هوای آزاد، اسکادران مزبور را در خطر نابودی کامل در اثر حملات موشک‌های بالستیک یا پهپادهای تهاجمی توسط واحدهای انصارالله یمن قرار داده است به طوری که کارشناس این تارنما معتقد است تنها یکی از آن موشک‌های بالستیکی که پیش از این در حمله به فرودگاه‌های نظامی یا تاسیسات نفتی سعودی استفاده شده، می‌تواند هر 20 فروند جنگنده آمریکایی را نابود کند.

منبع: وطن امروز

منبع: مشرق

کلیدواژه: هواپیمای اوکراینی سردار سلیمانی انتخابات98 لیگ قهرمانان آسیا ترامپ آمریکا پایگاه عین الاسد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۶۳۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن ورود کشتی های روسی به بنادر آمریکا را برای یک سال دیگر ممنوع کرد

به گزارش ایسنا، بایدن در بیانیه‌ای در این باره گفت: من وضعیت اضطراری درباره فدراسیون روسیه و قوانین اضطراری مربوطه در رابطه با مقررات لنگرگیری و جا به جایی شناورهای مرتبط با روسیه در بنادر آمریکا را به مدت یک سال تمدید می‌کنم.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: جو بایدن: رهبران اروپایی ترامپ را به موسولینی تشبیه می‌کنند جو بایدن خطاب به ترامپ: بزرگ شو و توئیت کردن را تمام کن

دیگر خبرها

  • محدودیت‌های آمریکا برای حضور مقامات ایرانی در نیویورک
  • ادعای آسیب‌دیدن نیروگاه دیمونا در حمله ایران علیه رژیم صهیونیستی کذب و عملیات روانی است
  • ایران گزینه دیگری جز پاسخ گویی به اسرائیل نداشت | سخنرانی وزیر امور خارجه ایران در سازمان ملل | پیشنهاد ایران در شورای امنیت درباره غزه
  • گاف عجیب بایدن درباره حمله اسرائیل به حیفا (فیلم)
  • ترامپ: بایدن کشور ما را ویران کرده و بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست/ ما باید از شر بایدن خلاص شویم (فیلم)
  • اعتراف ترامپ درباره هزینه‌های آمریکا برای جنگ در خاورمیانه (فیلم)
  • رحیم‌پور ازغدی: ترامپ یقه طرف را می‌گیره می‌خواد تجاوز کنه!
  • پیامد تردید نسبت به یکی از متهمان پرونده ۶ ژانویه برای ترامپ
  • رسانه‌های عبری: ادعاهای سخنگوی ارتش در خصوص حمله ایران دروغ است
  • بایدن ورود کشتی های روسی به بنادر آمریکا را برای یک سال دیگر ممنوع کرد