Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علی‌ها در چنین روز‌هایی غم‌انگیزترین دوران زندگی خویش را تجربه می‌کند. به نقل تاریخ، پس از فوت رسول گرامی اسلام (ص) این بانوی بزرگوار آرامش خویش را از دست داد و شبانه‌روز به گریه و ندبه در فراق پدر بزرگوارشان می‌پرداخت به گونه‌ای که زنان مدینه به خاطر ناله‌هایی که شبانه از حضرت زهرا (س) بر می‌خاست، نزد امیرالمؤمنین علیه‌السلام شکایت می‌بردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیخ طوسی در امالی خویش اینگونه سوگ فاطمه زهرا سلام‌الله علی‌ها را ترسیم می‌کند: دختر طلحه، در یکی از روز‌های غمبار پس از وفات رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم خدمت حضرت فاطمه علیهاالسلام رسید، از گریه‏‌ها و ناله‌های جانکاه آن حضرت سخت نگران شد و با شگفتی پرسید: فاطمه جان چه چیزی شما را اینگونه به گریه و زاری واداشته است؟ پاسخ فرمود «ای دختر طلحه، آیا از مصیبت و رویداد تلخی می‌پرسی که در همه جا گسترش یافته است؟ گویا بر پر مرغان نوشته و در جهان پراکنده شده، گویا پیک‌های چابک‌سوار به سرعت آن را به همۀ جهانیان ابلاغ کرده‌اند که گرد و غبار آن تا آسمان بالا رفت و تاریکی مصیبت آن زمین را فرا گرفت؛ أَ سَائِلَتِی عَنْ‏ هَنَةٍ حَلَقَ‏ بِهَا الطَّائر وَ حَفِیَ بِهَا السَّائِرُ، وَ رَفَعَ إِلَى السَّمَاءِ أَثَرا» (الأمالی (للطوسی)، ص ۲۰۴) سپس نکاتی را در شکایت نسبت به کسانی که خلافت را به زور شمشیر از امیرالمؤمنین علیه‌السلام گرفتند، بیان فرمودند.

البته طی این مدت، حضرت زهرا سلام‌الله علی‌ها به فعالیت‌های دینی و معرفتی خویش ادامه می‌دادند؛ تنظیم کتابی مشهور به "صحیفه فاطمیه" نشانی از اینگونه فعالیت‌هاست. بیان خطبه‌های روشنگرانه در جمع مردم و صحابه کبار، ذکر توصیه‌های اخلاقی و معرفتی و نیز ذکر اوصاف و ویژگی‌های نبی مکرم اسلام به اطرافیان، از دیگر اقدامات آن حضرت شمرده می‌شود.

ابن شهر آشوب در کتاب مناقب خود نقل می‌کند «حضرت زهرا سلام‌الله علی‌ها پس از فوت پدر بزرگوارش دائماً سر خود را مى‏‌بست، جسمش ناتوان بود، قوت خود را از دست داده بود. چشمانش گریان و قلبى سوخته داشت. ساعت به ساعت غش مى‌‏کرد و به حسنین علیهما السلام مى‏‌فرمود: کجاست پدر (یعنى جدّ) شما که شما را گرامى مى‏‌داشت و مرتب شما را در آغوش مى‌گرفت؟ کجاست آن جدّ شما که از همه مردم بیشتر به شما مهربان بود؛ نمى‌‏گذاشت که روى زمین راه بروید. افسوس که هرگز نخواهم دید جدّ شما در خانه مرا باز کند و شما را به دوش خود بگیرد، در صورتى که دائماً این عمل را انجام مى‏‌داد؛ أَنَّهَا مَا زَالَتْ بَعْدَ أَبِیهَا مُعَصَّبَةَ الرَّأْسِ نَاحِلَةَ الْجِسْمِ مُنَهَّدَةَ الرُّکنِ بَاکِیَةَ الْعَیْنِ مُحْتَرِقَةَ الْقَلْبِ یُغْشَى عَلَیْهَا سَاعَةً بَعْدَ سَاعَةٍ و تَقُولُ لِوَلَدَیْهَا أَیْنَ أَبُوکُمَا الَّذِی کَانَ‏ یُکْرِمُکُمَا وَ یَحْمِلُکُمَا مَرَّةً بَعْدَ مَرَّةٍ أَیْنَ أَبُوکُمَا الَّذِی کَانَ أَشَدَّ النَّاسِ شَفَقَةً عَلَیْکُمَا فَلَا یَدَعُکُمَا تَمْشِیَانِ عَلَى الْأَرْضِ وَ لَا أَرَاهُ یَفْتَحُ‏ هَذَا الْبَابَ أَبَداً وَ لَا یَحْمِلُکُمَا عَلَى عَاتِقِهِ کَمَا لَمْ یَزَلْ یَفْعَلُ بِکُمَا.» (مناقب آل أبی‌طالب (ع)، ج‏۳، ص ۳۶۲)

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حضرت فاطمه توصیه های اخلاقی زندگی حضرت فاطمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۶۳۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «اُمّ علاء» نوشته سمیه خردمند توسط انتشارات شهید کاظمی به زودی منتشر و در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه می‌شود. این کتاب روایت زندگی اُمُّ¬الشهداء فخرالسادات طباطبایی تبریزی، بانویی که هفت نفر از اعضای خانواده اش را تقدیم اسلام کرد، است.

پدر و مادر فخرالسادات در جوانی به بهانه تعلیم در حوزه علمیه نجف، از تبریز به نجف اشرف هجرت می‌کنند و همان جا ماندگار می‌شوند. فخرالسادات در سن سیزده سالگی با آیت الله سید حسن قبانچی که یکی از شاگردان ممتاز پدرش سید محمد جواد طباطبایی تبریزی بود ازدواج می‌کند. آنها در خانه وقفی کوچکی در جوار حرم امیرالمؤمنین (ع) زندگی شأن را با عشق آغاز می‌کنند.

خانه‌ای که هر وقت پنجره اش را باز می‌کرد؛ چشمانش به گنبد مطهر حرم حضرت علی (ع) گره می‌خورد و نسیم رأفت جناب ابوتراب وارد خانه و زندگی شأن می‌شد. حاصل ازدواج آنها می‌شود هجده فرزند، نه پسر و نه دختر. فرندانی که برخی‌هایشان شاگرد کلاس استادی چون آیت الله سید محمدباقر صدر می‌شوند و علوم اسلامی را فرا می‌گیرند.

همسرش، چهار پسر، برادر و دامادش در راه اسلام به شهادت می رسند و چند سال آخر عمرش را، در حالیکه دست و پای چپش به خاطر یک سال و نیم اسارت در زندان‌های رژیم بعث از کار افتاده بود، راهی ایران و شهر قم می‌شود و سرانجام در جوار بانوی کریمه حضرت معصومه (س) برای همیشه آرام می‌گیرد.

همیشه در طول عمرش فرزندانش را به پشتیبانی از حضرت امام خمینی (ره) و پیروی از ایشان توصیه می‌کرد. به آنها می‌گفت: اگر همه شما هم فدای اسلام شوید ناراحت نمی‌شوم؛ بلکه افتخار می‌کنم و بدانید خون فرزندان من رنگین‌تر از خون فرزندان اباعبدالله نیست.

کد خبر 6087386 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • حضرت فاطمه زهرا (س) و مادران شهدا الگوی دختران جامعه است
  • از تولید مسکن تا آخرین وضعیت ابر پروژه باغ راه حضرت فاطمه
  • حمایت حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا (س) از طرح نور
  • دلیل عظمت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) چه بود؟
  • بیانیه مشترک حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا(س) در حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب
  • دختران کبدی قم در جمع ۱۶ تیم برتر کشور
  • کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • کمک چهار میلیارد ریالی خیرین سلامت به بیمارستان حضرت زهرا (س) فریمان
  • نوسازی مرجعیت
  • نشست تحلیل ریشه های دشمنی امویان با حضرت حمزه(س) برگزار می شود