Web Analytics Made Easy - Statcounter

نامزدهای اولیه­ بخش مجموعه­ داستان سومین دوره­ جایزه­ ادبی احمد محمود با توجه به فرم نظرسنجی، تعداد آرا و میزان امتیازها و تجمیع‌­شان مشخص شدند. این نامزدهای ده­گانه شامل آثار زیر هستند:
 افتاده بودیم در گردنه­ حیران حسین لعل بذری نشر نیماژ
آقای چنار با من ازدواج می­ کنی؟ میترا معینی نشر نیماژ
تب خواب فاضله فراهانی نشر نیماژ
خواب­‌های مشکوک مصطفی علیزاده نشر بان
قنادی ادوارد آرش صادق­ بیگی نشر مرکز
کُشتن به سبک خانگی افسانه احمدی نشر نیماژ
مُتغیر منصور یعقوب یادعلی نشر چشمه
مخلوقاتِ غریب حسین سناپور نشر چشمه
هفت گنبد محمد طلوعی نشر اُفق
یحیای زاینده ­رود کیهان خانجانی نشر پیدایش

در بخش بعدی داوران نهایی این جایزه در بخش رمان متشکل از حمیدرضا نجفی، کاوه فولادی­ نسب، مریم حسینیان و عالیه عطایی به سه نامزد اصلی و در نهایت برنده رای خواهند داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امسال و با توجه به فضای عمومی و برای همراهی و احترام به شهدایِ سقوطِ هواپیمای بویینگ خطوط هوایی اُکراین، جایزه­ احمد محمود جشنی برپا نخواهدکرد.

این جایزه در نیمه­ اسفند نامزدها و سپس برگزیده­ نهایی را معرفی و تندیس و جایزه­ او را در مراسمی خصوصی به او اهدا می­‌کند.

سال گذشته، در دوره­ دوم جایزه احمد محمود، در بخشِ رمان کتابِ بند محکومین نوشته­ کیهان خانجانی برنده­ تندیس شد و از رمانِ آلوت نوشته­ امیر خداوردی نیز تقدیر به عمل آمد. در بخشِ مجموعه­ داستان نیز صمدِ طاهری با کتابِ زخمِ شیر تندیس جایزه را دست آورد. هم­چنین لیلی گلستان نیز اولین مدالِ افتخار احمد محمود را از آن خود کرد. امسال نیز این مدال به یک نویسنده­ پیشکسوت اهدا خواهد شد.


 جایزه احمد محمود

جایزه احمد محمود، نخستین بار در سال ۱۳۹۶، توسط محمد کامرانی و محمدحسن شهسواری نویسنده و مهدی یزدانی‌خرم نویسنده و منتقد ادبی، پایه‌گذاری شد.
احمد اعطا با نام ادبی احمد محمود نویسندهٔ معاصر ایرانی بود. او را پیرو مکتب رئالیسم اجتماعی می‌دانند. معروف‌ترین رمان او همسایه‌ها در زمرهٔ آثار برجستهٔ ادبیات معاصر ایران شمرده می‌شود.
در سال ۱۳۳۳ نخستین داستان کوتاهش به نام صب می‌شه در مجله امید ایران منتشر شد و در سال ۱۳۳۸ توانست اولین مجموعه داستانش به نام مول را با سرمایه شخصی به چاپ رساند.
احمد محمود چهارم دی ۱۳۱۰ در شهر اهواز از پدر و مادری دزفولی الاصل به دنیا آمد و شاید به همین دلیل بیشتر خود را دزفولی می‌دانست. او ۱۲ مهر سال ۱۳۸۱ به دنبال یک دورهٔ بیماری ریوی در بیمارستان مهراد در تهران درگذشت و در امامزاده طاهر کرج به خاک سپرده شد.
از آثار او می‌توان به همسایه‌ها، زمین سوخته، مدار صفر درجه، درخت انجیر معابد و داستان یک شهر اشاره کرد.

برچسب‌ها کتاب ادبیات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کتاب ادبیات کتاب ادبیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۶۴۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اول مستند مهرجویی، بعد رمان و بعد هم فیلم سینمایی‌اش را می‌سازم

به گزارش همشهری آنلاین، بهروز افخمی گفت: پخش سری جدید برنامه «هفت» از هفته آینده شروع می‌شود. امیدوارم که این برنامه بتواند تاثیرگذاری همیشگی خود را داشته باشد.

افخمی در عین حال از ساخت نخستین اثر علمی – تخیلی خود بر اساس داستانی از میخائیل آفاناسیویچ بولگاکُف؛ نویسنده، پزشک و نمایشنامه‌نویس مشهور روسی در نیمه نخست قرن بیستم که مشهورترین اثر او مرشد و مارگاریتا، از شاهکارهای ادبی قرن بیستم است، به نام «دل سگ» خبر داد.

وی اظهار داشت: خود داستان، یک داستان علمی - تخیلی است که در زمان حاضر مشغول نوشتن سناریوی آن هستم.

امسال تهیه‌کنندگی می‌کنم

افخمی همچنین درخصوص دو اثر سینمایی که پیشتر از ساخت آنها برای جشنواره فجر امسال خبر داده بود، گفت: این کارها هنوز قطعی نشده است. ممکن است تهیه‌کنندگی کنم و بنابراین فکر نمی‌کنم امسال به سمت کارگردانی بروم چرا که ساخت این اثر علمی – تخیلی، کل سال من را درگیر می‌کند و نوشتن فیلمنامه آن دست‌کم سه، چهار ماه زمان می‌برد.

کارگردان فیلم «صبح اعدام» اسفند سال گذشته با اعلام این خبر که برای فیلمسازی روی دو موضوع شاهنامه و غزه مشغول کار و تحقیق است، گفته بود: موضوع «داریوش مهرجویی» را هم مدنظر دارم که اول باید مستندش ساخته شود. ممکن است رمانش را هم بنویسم و بعد سراغ ساخت فیلم سینمایی با این سوژه بروم.

اکنون دوره قاطعیت و صراحت است

افخمی یادی از شهید سید مرتضی آوینی کرد و اظهار داشت: شهید آوینی در سال‌های بعد از جنگ، تحت فشار هر دو گروه سیاستمدار و فرصت‌طلبانی بود که هم از توبره و هم از آخور می‌خوردند، افرادی که اصلا جرات حضور در جبهه‌ها را نداشتند ولی در حال حاکم شدن بودند، او وقتی درباره ین دو گروه صحبت می‌کرد می‌گفت «الان دیگر دوران ما نیست».

کارگردان و تهیه کنده سینما گفت: آن زمان دوره آدم‌هایی بود که در ادارات حاکم بودند که سعی می‌کردند کسانی که واقعا این مملکت را حفظ کردند منزوی و فراموش شوند و یا به تنگنا دچار و گرفتار شوند، اما اکنون دوره آنها گذشته، اکنون دوره قاطعیت و صراحت، دوران پهلوانان است.



کد خبر 844908 منبع: ایرنا برچسب‌ها تلویزیون مجری خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران بهروز افخمي

دیگر خبرها

  • برگزاری اختتامیه چهارمین جایزه ملی داستان حماسی در خرداد
  • معرفی نامزدهای اولین دوره جایزه داستان کوتاه گارنت
  • نامزدهای جایزه داستان کوتاه گارنت معرفی شدند
  • رمان قتل داریوش مهرجویی به کجا رسید؟
  • بهروز افخمی در حال نوشتن رمان قتل داریوش مهرجویی
  • «پایان باز» نباید به یک مُد مخرب تبدیل شود
  • کتاب «سه چهارده» رونمایی شد
  • ساره خسروی؛ مترجم: روانشناسان خواندن «سلام زیبا» را به مراجعین خود پیشنهاد می‌کنند
  • اول مستند مهرجویی، بعد رمان و بعد هم فیلم سینمایی‌اش را می‌سازم
  • رد جایزه قلم آمریکا برای موضع ناکافی در قبال جنگ غزه