Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانى؛ فربد زاوه در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان اینکه وضعیت فعلى بازار خودرو نتیجه رکود تورمى کل کشور است، خاطرنشان کرد: از آنجا که قدرت خرید مردم کاهش یافته، عملا خرید خودروهاى جدید براى آن‌ها بسیار سخت شده و همچنین به خاطر عدم ارائه تسهیلات و یا وام‌هایی در راستای کمک هزینه خرید، رکود بازار خودرو تشدید شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او اضافه کرد: مطابق آمار مرکز آمار، تورم امسال ٣٨ درصد بوده که این رقم اصلا با درآمدهاى مردم هماهنگ نیست، ازین رو مردم در شرایط فعلی تنها به دنبال تامین مایحتاج زندگى خود هستند نه کالاهایى همچون خودرو.

زاوه همچنین درباره عوامل موثر بر افزایش قیمت خودرو بیان کرد: اتفاقات سیاسی اخیر و بعد از آن جهش نرخ ارز باعث التهاب بازار خودرو و هجوم تقاضا به این بازار شد و از آنجا که عرضه خودروسازان به صورت قطره‌چکانی بوده، قیمت خودرو گران شد.

این کارشناس خودرو با اشاره به اظهارات خودروسازان مبنی بر افزایش تیراژ نسبت به سال گذشته، افزود: این ادعای خودروسازان بیشتر شعاردرمانى است چراکه با وجود چنین اظهاراتی، آمار وزارت صنعت حاکى از افت تولید خودرو طى ماه هاى گذشته بوده است؛ همچنین درحال حاضر رشد قیمت‌ها نشان‌ می‌دهد که کفه تقاضا برای این کالا نسبت به عرضه آن سنگین‌تر است و این یعنی خودرو به اندازه کافی به بازار تزریق نمی‌شود.

به گفته زاوه، از طریق دماسنج بازار می‌توانیم به وضعیت واقعى بازار خودرو پى ببریم اما اگر واقعا طبق وعده خودروسازان، تیراژ افزایش یابد به طور حتم قیمت‌ خودرو کاهش خواهد یافت اما در کل اعتماد مردم به شعارهاى این چنینى از بین رفته و وضعیت فعلى گواه نادرست بودن وعده‌های قبلی است.

زاوه به وام درنظر گرفته شده برای خودروسازان نیز اشاره کرد و گفت: بعید به نظر مى‌رسد که با ارائه وام به خودروسازان این بازار مجددا مانند گذشته تحریک شود؛ بدهى خودروسازان روزبه‌روز در حال افزایش بوده و دولت با پرداخت وام به آن‌ها کارى جز خلق پول و رشد تورم انجام نداده است.

این کارشناس خودرو درباره آینده بازار تا پایان سال پیش‌بینی کرد: اگر اتفاق سیاسى خاصى رخ ندهد و موج تورمى جدیدى ایجاد نشود، بازار با همین روند تا پایان سال پیش خواهد رفت یعنى با وجود رکود بازار و اینکه هیچ معامله‌اى انجام نمی‌شود، صرفا قیمت‌ها به صورت تورمی در نوسان خواهد بود.

زاوه تصریح کرد: در این مدت حتى اگر نوسانى هم در بازار خودرو به وجود آید موقتى بوده و فقط وضعیت آتى را وخیم‌تر مى کند، یعنی احتمال این وجود دارد که تا پایان سال معاملات خودرو دوباره رونق بگیرد اما به طور حتم رکود کشنده‌تری در پى خواهد داشت و به محض تغییر شرایط سیاسى، مجددا شاهد هجوم نقدینگى به بازار خودرو و افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

این کارشناس خودرو در پایان به قیمت‌های بی‌سروسامان خودرو در سایت‌های مجازی و تاثیر آن بر  بازار اشاره کرد و گفت: قیمت‌هایى که در فضاى مجازى اعلام مى‌شود هیچ تاثیرى بر افزایش یا کاهش قیمت خودرو ندارد زیرا در واقعیت، خودرو به خاطر یکسرى پارامترها همچون کاهش عرضه و اتفاقات سیاسى و افزایش نرخ ارز، گران شده و این موضوع هیچ ارتباطی با جو فضاى مجازى ندارد.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: خودرو قیمت خودرو تولید خودرو خودرو سازان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۶۴۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی تحولات قیمتی فاو 460 نشان می‌دهد: کشنده فاو نور چشمی بازار شد

تحلیل رفتار فعالان و معامله‌گران خودروهای تجاری نشان می‌دهد این بازار صعودی و از رکود خارج می‌شود. بررسی موردی این رفتار در خصوص کشنده فاو460  (FAW460) حکایت از ورود پول‌های هوشمند و سنگین برای داغ کردن معامله با هدف کسب سود از افزایش قیمت احتمالی آن دارد. رصد معاملات و قیمت‌گذاری موجود در بسترهای مجازی خرید و فروش خودرو حکایت از رشد آگهی‌های بدون قیمت دارد. پیش از این دلال‌ها با انتشار آگهی‌های بدون قیمت تلاش می‌کردند در شرایط رشد روزانه قیمت‌ها بیشترین سود را کسب کنند و از بازار سوداگری عقب نمانند تا بتوانند بر اساس آخرین قیمت، محصول خود را بفروشند.

ورود پول‌های هنگفت به معاملات کشنده FAW460 سبب شده بازار پیش‌بینی افزایش قیمت داشته باشد و همین امر منجر به ایجاد تقاضای زیادی در معاملات فاو460 شده است. البته چنانچه خریداران واقعی پیش‌بینی درستی از بازار داشته باشند می‌توانند از زیان خود جلوگیری کنند.
حال باید به نظاره نشست و دید واکنش خریداران واقعی به شرایط کنونی بازار چیست.

دیگر خبرها

  • اولین عرضه خودرو در بورس کالا در سال ۱۴۰۳
  • قیمت «ریرا» چقدر است؟ «ریرا» دقیقا کی عرضه می‌شود؟
  • ۳۰ دستگاه کامیون کشنده در بورس کالا عرضه می‌شود
  • شورای رقابت قیمت گذار خودرو نیست
  • کشنده فاو نور چشمی بازار شد
  • بررسی تحولات قیمتی فاو 460 نشان می‌دهد: کشنده فاو نور چشمی بازار شد
  • شورای رقابت قیمت گذار خودرو نیست/ ثبت ۲ هزار شکایت از خودروسازان
  • رسیدگی به ۲ هزار شکایت از خودروسازان در شورای رقابت
  • رکود در بازار برخی اقلام غذایی با تخفیف‌ هم شکسته نشد
  • نباید قیمت‌ های سلیقه‌ای خودروسازان ملاک قرار بگیرد